juiste manier van lichtrijden ....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 01:00

het is wel zo dat je vanuit je bovenbeen, dus niet echt op je voeten gaan staan, moet lichtrijden. Maar het mag geen echte krachtinspanning kosten, net door de drafbeweging van je paard je volgt dus de beweging gaat eigenlijk zonder inspanning.
Hoe minder hoe beter is de leuze bij het juist uitvoeren.
Je moet eigenlijk ook niet denken aan op en neer, het is meer vanuit je buik , je buik komt via een cirkelstuk naar voor, knieen blijven op de plek dus stijg je vanzelf. dus vanuit je buik denken.

Maris schreef:
Jeetje dan wordt lichtrijden een krachtsport ! vanuit je bovenbenen omhoog komen kost veel kracht ! oeff

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 12:07

Janneke2 schreef:
Maris schreef:
Begrijp ik het goed dat vanuit cr wel wordt aangeraden het lichaam (vanuit de heup / navel ? ) iets schuin omhoog te brengen ? En dat de rest zegt recht omhoog komen ?

...klein misverstand, grote gevolgen. ;)

CR geeft als beeld, 'gevoel' dat je aan je navel via een elastiek schuin omhoog en naar voren wordt getrokken.
'Elastiek' begrijp ik als 'het doel waarnaar we streven': soepel werkende spieren.
'Aan de navel', misschien iets lager (de TA spier, het hara punt; je fysieke zwaartepunt, etc.) helpt met balanceren.
'Schuin omhoog' - je gaat via de (hopelijk soepele spieren van je paard en jezelf) omhoog het zadel uit.
'...en schuin naar voren' gaat over de trekrichting van het elastiek, het gaat over de voorwaartse snelheid van het paard (een taboe woord in de rijkunst, snelheid - maar er is voorwaartse snelheid en die hoort jou niet uit balans te brengen).

Nergens staat dat die navel zelf naar voor zou moeten. ;)

Weet je dat ik dat plaatje dan altijd verkeerd heb begrepen !!?!

superpony

Re: juiste manier van lichtrijden ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:26

Persoonlijk vind ik echt dat dit in de basis goed aangeleerd moet worden. Ik verbaas me echt dat het tegenwoordig zo slecht is. Wij reden ook met 10-15 man in de les en er werd altijd aandacht besteed aan een goed zit en houding.

Nu zie ik mensen in het L en M rijden, soms zelf Z die bij elke pas aan de teugels hangen, wiebel benen hebben etc.

Niks kwaads over de centered en balanced riding instructeurs, maar het zou niet nodig moeten zijn en ik vind het dure lessen voor iets wat je in je gewone lessen vanaf het begin goed moet leren. Neemt niet weg dat wij het vroeger dan soms wel zwaar te verduren kregen in de lessen.

Ik geef zelf les en wordt weleens gebeld of ik kan helpen bij zit en houding, omdat ik daar erg op hamer. Dan geven ze 50 euro uit aan een bekend persoon die klassieke dressuurles geeft, maar hebben een ander nodig voor de zit. Dat vind ik echt een kwalijke zaak. Dat doe ik dus ook niet, want ik kijk naar het gehele plaatje en geef les, of niet.

Betekent dus ook dat mensen soms naar een andere trainer gaan, omdat de zit eerst goed moet zijn. Ik laat ze wel het effect voelen, maar sommigen klagen dan na les 1 al dat ze niet aan het wijken zijn begonnen, waar ze zoveel problemen mee hebben.

TS, jij kan er niks aan doen als het niet goed aangeleerd is, maar ik zou wel een plek zoeken waar je een beetje aan het totaal plaatje kan werken en vaker dan 1 keer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 17:44

Alicia2U en nu maar 100 keer deze video kijken .... https://www.youtube.com/watch?v=COyHHuYHCYI
;) :+

Alleen wat ik weer/ nog steeds niet snap. Ook de ruiter in het filmpje leunt bij het gaan staan naar voren. Zeker in de filmpjes waar ze een paar passen moet blijven staan. Dat leunen naar voren is toch niet de bedoeling ????

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:40

Ik ga helemaal met jou mee hoor "Superpony".
Het moet blijkbaar bij iedereen veel te vlug gaan, ik begrijp dit ook niet.
Zelf heb ik vroeger ook Dressuur les gekregen van een oude Duitser die blijkbaar dacht dat de oorlog nog niet gedaan was, dat was les en discipline, maar wie volhield tjaaa die leerde ook echt wel wat, ik zie nu ook ruiters die al jaren lessen en amper op hun paard geraken, zeker zonder opstapje al helemaal niet. En dan zijn ze verwonderd waarom hun paard niet doet wat ze van hem vragen.

superpony schreef:
Persoonlijk vind ik echt dat dit in de basis goed aangeleerd moet worden. Ik verbaas me echt dat het tegenwoordig zo slecht is. Wij reden ook met 10-15 man in de les en er werd altijd aandacht besteed aan een goed zit en houding.

Nu zie ik mensen in het L en M rijden, soms zelf Z die bij elke pas aan de teugels hangen, wiebel benen hebben etc.

Niks kwaads over de centered en balanced riding instructeurs, maar het zou niet nodig moeten zijn en ik vind het dure lessen voor iets wat je in je gewone lessen vanaf het begin goed moet leren. Neemt niet weg dat wij het vroeger dan soms wel zwaar te verduren kregen in de lessen.

Ik geef zelf les en wordt weleens gebeld of ik kan helpen bij zit en houding, omdat ik daar erg op hamer. Dan geven ze 50 euro uit aan een bekend persoon die klassieke dressuurles geeft, maar hebben een ander nodig voor de zit. Dat vind ik echt een kwalijke zaak. Dat doe ik dus ook niet, want ik kijk naar het gehele plaatje en geef les, of niet.

Betekent dus ook dat mensen soms naar een andere trainer gaan, omdat de zit eerst goed moet zijn. Ik laat ze wel het effect voelen, maar sommigen klagen dan na les 1 al dat ze niet aan het wijken zijn begonnen, waar ze zoveel problemen mee hebben.

TS, jij kan er niks aan doen als het niet goed aangeleerd is, maar ik zou wel een plek zoeken waar je een beetje aan het totaal plaatje kan werken en vaker dan 1 keer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:54

TS, op wat voor zadel rij je?

Want het schuin naar voren lichtrijden wat je beschrijft herken ik van de keer dat ik een keer op het paard van een stalgenootje reed, waar een Fryso Legacy zadel met extra diepe zit op lag. Een zadel dus van het type "babystoel" of "badkuip".
Dit zadel bezorgde mij een volkomen nieuwe ervaring, en direct al bij de eerste pas na het aandraven. Het "staan" lukte uitstekend, maar bij het stukje "zit" kwam ik halverwege onzacht in aanvaring met de lepel van het zadel. Ik rij al meer dan 30 jaar, en dit was me echt nog nooit overkomen.
Vond het paard trouwens ook niet leuk :n (en terecht).

De enige manier om tijdens het lichtrijden die lepel te ontwijken was in een soort "schuin naar voren, half verlichte zit" lichtrijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:08

aeolusnr1 schreef:
ik zie nu ook ruiters die al jaren lessen en amper op hun paard geraken, zeker zonder opstapje al helemaal niet. En dan zijn ze verwonderd waarom hun paard niet doet wat ze van hem vragen.

Het verband tussen opstappen met of zonder opstapje en een paard dat doet wat de ruiter vraagt ontgaat me echt helemaal.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:17

Shadow0 schreef:
aeolusnr1 schreef:
ik zie nu ook ruiters die al jaren lessen en amper op hun paard geraken, zeker zonder opstapje al helemaal niet. En dan zijn ze verwonderd waarom hun paard niet doet wat ze van hem vragen.

Het verband tussen opstappen met of zonder opstapje en een paard dat doet wat de ruiter vraagt ontgaat me echt helemaal.

Naast het feit dat het gewoon bewezen beter is voor de rug van je paard om met een krukje op te stappen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 19:43

Roodvos schreef:
TS, op wat voor zadel rij je?

Want het schuin naar voren lichtrijden wat je beschrijft herken ik van de keer dat ik een keer op het paard van een stalgenootje reed, waar een Fryso Legacy zadel met extra diepe zit op lag. Een zadel dus van het type "babystoel" of "badkuip".
Dit zadel bezorgde mij een volkomen nieuwe ervaring, en direct al bij de eerste pas na het aandraven. Het "staan" lukte uitstekend, maar bij het stukje "zit" kwam ik halverwege onzacht in aanvaring met de lepel van het zadel. Ik rij al meer dan 30 jaar, en dit was me echt nog nooit overkomen.
Vond het paard trouwens ook niet leuk :n (en terecht).

De enige manier om tijdens het lichtrijden die lepel te ontwijken was in een soort "schuin naar voren, half verlichte zit" lichtrijden.

Ha, klopt wel wat je zegt. Het zadel heeft idd een behoorlijk diepe zit. Ik vind het fijn zitten hoor, maar met draven ..... even wennen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:06

Shadow0 schreef:
aeolusnr1 schreef:

.....duitse dril: spring zonder beugels te paard. (En ploffen is verboden.)
Tegenwoordig zeggen wij: ruiterfitheid.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:22

Dat van dat opstappen zonder krukje heeft helemaal niets met juist lichtrijden te maken maar met de grootte vh paard in vergelijking met de ruiter. Ik kan bijvoorbeeld zonder enige moeite op een paard van 1.60 geraken maar opstappen zonder krukje op een paard van 1.75 met mijn beugels op springlengte is gewoon ongelofelijk moeilijk. Dat is pure anatomie en heeft niks met houding, kracht of lenigheid te maken, tenminste als de ruiter toch iet wat fit is.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:26

Maris schreef:
Ik snap de bedoeling van het 2 keer staan, zit- 3 keer staan - zit etc . Maar om de balans dan te vinden moet je best redelijk ver naar voren staan. Houdt dat dan in dat je dus met lichtrijden bij sta ook steeds zo ver naar voren moet komen ?
Want blijven staan met mijn rug recht en ook recht overeind uit het zadel komen, dan ben ik niet in balans ( volgens mij, ik denk even terug aan deze oefening jaren geleden ).

Negen van de tien zadels plaatsen je in stoelzit, doordat de beugelriemophanging te ver naar voren zit. Ideaal voor een sprongetje of een stout jong paard uit te zitten, maar funest voor op een makkelijke -lichte- manier te lichtrijden. Ga maar rechtop op de grond staan, zak door je knieen, je enkels en heupen buigen mee, geen probleem om weer omhoog te komen. Ga maar op een stoel zitten, en je moet je bovenlichaam wel naar voren gooien om je gewicht boven je voeten te krijgen, of je moet je voeten ver onder je stoel schuiven. Dat laatste kan omdat de grond waarop je je afzet blijft waar die is, dat geldt niet voor je stijgbeugels.

Dus wat je moet doen om netjes licht te rijden is je gewicht recht boven je voeten zien te krijgen. Je voeten naar achter werkt niet omdat je beugels naar voren gaan zodra je er druk op zet, dus... moet je bovenlichaam naar voren. Met de oefening met door staan van been te verwisselen ZONDER daarna neer te ploffen in je zadel leer je waar je gewicht recht boven je voeten is. Dan wordt het ineens appeltje eitje om je benen stil te houden en mooi "klein" licht te rijden. Maar dan krijg je commentaar dat je voorover zit, al helemaal omdat we er tegenwoordig aan gewend zijn om iedereen zo lekker achterop hun paard te zien hangen, maar da's een andere discussie.

Succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:29

Janneke2 schreef:
.....duitse dril: spring zonder beugels te paard. (En ploffen is verboden.)
Tegenwoordig zeggen wij: ruiterfitheid.

En de handen op de rug. Zodat je niet je evenwicht op de hals, of aan de teugels verkrijgt.
En dan een hele rij in-uitjes achter elkaar.
Ook het aanrijden naar dat lijntje met je zit en handen op je rug, of hangend naast je lichaam.

Nu wordt er gedaan alsof er een wonder is geschiet als iemand bitloos rijd. Want dat is zogenaamd zo moeilijk.

Dan kom je er vanzelf achter of je zit goed is.
En de dikke kniewrongen en diepe zit in de zadels bestond gewoon niet eens.

Ik ben bij dat opstappen zonder krukje niet meer hoeft, puur voor het paard.
Ik geef toe dat ik nu niet meer met een springzadel op een paard van 175 kom,maar toen wel.
Je was niet anders gewend.

Edit, ik lees de quote van janneke verkeerd.
Ik las springEN.

haha raar antwoord van me op die quote, maar toch wel ontopic :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:11

Ik las ook springen Bruintje, en ik moest meteen denken aan een filmpje van een hele gave show waar een team carousselspringen deed en tijdens het rijden steeds meer harnachement verwijderden.
Alleen kan ik dat filmpje nergens meer vinden... (Als iemand dat filmpje nog wel weet te vinden hou ik me aanbevolen)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:17

Shadow0 schreef:
Ik las ook springen Bruintje, en ik moest meteen denken aan een filmpje van een hele gave show waar een team carousselspringen deed en tijdens het rijden steeds meer harnachement verwijderden.
Alleen kan ik dat filmpje nergens meer vinden... (Als iemand dat filmpje nog wel weet te vinden hou ik me aanbevolen)

Ik weet denk ik welke je bedoeld. Heb het filmpje pas nog gezien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:18

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:25

Ja, die! Thanks! *\o/*

(Sorry voor het zijstapje TS Y;( )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 02:06

Inderdaad. Springen met handen op je rug of in je zij. Maar wij moesten ook lichtrijden zonder beugels.

Veel ruiters kunnen niet staan in hun beugels tijdens het rijden. Ik hoor dan dressuur ruiters vooral zeggen dat ze de verlichte zit niet kennen, omdat ze toch niet springen.

Je mag niet op leeftijd discrimineren, maar ook jonge meiden, die in mijn ogen vaak fit en soepel horen te zijn, hebben een slechte zit. En dat zijn vaak meiden die wel L of M starten. Ze zijn verbaasd over rijtechnische problemen, maar ik heb vanavond nog iemand laten voelen wat je zit doet. Het een, gaat gewoon nooit zonder het ander.

Een ander slecht ding vind ik echt het optrekken aan de teugels. Ik sta naar lessen van mensen te kijken en luisteren en hoor echt te weinig over de zit. Of ik lees reactie van iemand op bokt of fb, die zelf echt waardeloos zit en veel problemen heeft met rijden. Paard krijgt uiteraard de schuld, want die is lastig.

En mensen zien zelf niet dat ze blijven hangen. Ze willen naar het M, maar komen geen steek verder. Er is rijtechnisch veel mis, maar als je zoveel signalen aan je paard geeft, ben je gewoon te onrustig in je communicatie. Niet kunnen wijken bijv als je met winst in de L rijdt, is echt schandalig.

Hoe goed kan iemand doorzitten als lichtrijden een probleem is? Ik laat mensen weleens met hun ogen dichtrijden en op het goede been beginnen met lichtrijden. In principe moet je dat meteen kunnen oppakken.

Ik rij zelf al heel lang geen dressuur meer, maar vraag me af of het afgestraft wordt op het protocol als je een middendraf moet laten zien met lichtrijden en mensen als een zoutzak op en neer ploffen achter de beweging aan.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:56

Is er misschien iemand die een correct beeld heeft van hoe je moet staan om een aantal passen correct te blijven staan in draf, zonder in verlichte zit te gaan?? (foto of filmpje)

Ik geef eerlijk toe dat dit me niet lukt om mijn recent paard (gooit heel erg hoog op in draf) en dit lijkt me echt een goede oefening hierover, maar wil dan wel zeker zijn dat ik het correct toe?

Mijn instructrice gaat in augustus iemand laten komen voor een workshop zitten (zitles) en ik ga hier zeker naar toe, maar wil toch al een defitige basis hebben :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 11:19

Bij mij is het probleem van te hard gaan zitten helemaal opgelost door de beugels langer te maken. Dat ging op eens stukken beter. Nu nog onderbenen stilhouden, armen gebogen houden, rug rechter ..... :+ :+ :+ :+ :+ Kortom, werk aan de winkel.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:26

Ik reed normaal met langere beugels, maar heb ze net korter gemaakt. Ik kreeg altijd te horen dat ze te lang waren en bij mijn nieuw paardje verloor ik ook de beugels al eens (zowel in galop als draf)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 15:43

debravanesch schreef:
Ik reed normaal met langere beugels, maar heb ze net korter gemaakt. Ik kreeg altijd te horen dat ze te lang waren en bij mijn nieuw paardje verloor ik ook de beugels al eens (zowel in galop als draf)

Ik had ze, denk ik, zo kort dat ik mijn bovenbenen niet goed kwijt kon in het zadel en dus in stoelzit werd gezet. Nu, met langere beugels zit ik ook weer netjes met schouder-heup- hak op 1 lijn. Met kortere beugels lukte dat niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 15:44

Nu nog uitvinden waarom het lijkt dat ik bij iedere stap drijf ( dus met mijn onderbenen beweeg) in draf.
Komt dat omdat ik teveel vanuit de beugels ga "staan" ?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:54

Misschien dat je teveel inzakt bij het gaan zitten? Hou druk op je beugels en je benen er echt af om dat iedere pas aandrijven uit je systeem te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:42

Onderbenen willen nog wel eens schommelen als je je onderbenen niet "pal onder je oren hebt."
(Loodlijn oor, schouder, heup, bal van de voet.)

En de makke is dat de haken van de beugelriemen in feite pal onder je zit horen te zitten, de meeste zadels hebben ze te ver naar voren.