Bang voor eigen paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 13:58

Soof89 schreef:
Jeetje, ik kan me wel voorstellen dat het niet fijn is voor je wanneer hij zo anders is in de winter. Wel herkenbaar dat ze met de kou wat frisser zijn. Ik denk dat het een kwestie is van gewoon doorrijden en hem aan het werk zetten zodat hij zijn energie kwijt kan en zich op jou moet focussen. Maar als jijzelf bang voor hem bent dan is het heel lastig hem aan het werk te zetten. Ik word dan althans meestal afwachtend en 'vergeet' te rijden. Ik weet niet of dat herkenbaar is?

Ik zou hem in dat geval longeren van tevoren. Dan kan hij energie kwijt en kan jij zien hoe hij reageert die dag. Zodra hij rustiger is kan je er dan op of wanneer hij te fris blijft, longeer je hem ipv dat je hem rijdt. Ook als je hem longeert zou ik hem op een gegeven moment wel echt aan het werk zetten zodat hij focust op jou. Dit zou je ook langzaam op kunnen bouwen, waarbij je eerst merendeel aan de longe werkt en zelf op het einde er 5 minuten opgaat tot 50/50 en uiteindelijk 5 min longeren en de rest zelf erop.

Tip van magnesium vind ik ook een goede, is het proberen waard. Misschien haalt het de scherpte kantjes er vanaf.

Dit herken ik helemaal! Ik longeer hem al voor het rijden zodra het harder waait, dan is hij ontzettend braaf maar zodra ik er op ga zitten is de toon al gezet. Ik ben gister met magnesium begonnen dus ben benieuwd

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 13:59

Tomorrow schreef:
Steekt met tegenzin de hand op, z'n paard heb ik ook. Die van mij is duidelijk in het verkeerde land geboren, hoe warmer het is hoe beter hij het doet.
Vertrouwen is in de zomer 200% maar in de winter vertrouw ik hem voor geen meter. Hoeft ie niks voor te doen, spanning is al genoeg. Maar dat komt omdat ik weet wat ie kan gaan doen.

Weet ondertussen dat hij bang is in het donker en als het waait. Ik probeer dus zover dat kan in het licht te rijden en als het te hard waait stap ik niet meer op.
Als ik les heb loopt hij super, is de spanning in ongeveer 20 min eraf en dan kan ik zelfs rijden als het stormt. Doordat hij dan zo hard aan het werk moet is hij volledig op mij gefocust, dan kan en durf ik hem weer te vertrouwen.
Kortom, ik ben er nog steeds niet achter hoe ik de winters veilig overleef, is elke keer weer de vraag hoe overleef ik met mijn paard de winter :Y)

Dit is dus precies hetzelfde verhaal, ben blij dat ik niet de enige ben

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:59

Ik heb je een pb gestuurd.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 14:01

marleen_usar schreef:
Ik heb je een pb gestuurd.

Ik heb het gelezen, ik reageer er even op als ik voor de computer zit

Anoniem

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:36

Zo'n merrie heb ik "helaas" ook ;) Een echte stuiterbal en één grote bonk energie in de winter. Gooi haar altijd los voor ik opstap, kan ze even d'r energie kwijt.
Wat ik ook wel is gedaan heb (als ik merkte dat ze met losgooien extreem uit d'r dak ging) is aan de hand instappen, zodat ik haar zodra ik opstap gelijk goed aan het werk kan zetten.
Zolang ze echt aan het werk moet houdt ze d'r aandacht bij mij. Ik hou d'r enorm bezig met gebroken lijnen, slangevoltes, overgangen en dan blijft ze vanzelf gefocust en minder oplettend op d'r omgeving.

Ik ga inderdaad dus met de mensen mee die zeggen dat jij weer moet proberen de leiding over je paard te krijgen. Hou hem bezig onder het zadel. Je moet "leren"/er aan wennen misschien dat je hem voor moet zijn. Proberen te zorgen dat hij geen kans krijgt dit gedrag te vertonen. Begint hij te kl*ten? Volte inzetten, schijnovergang of wat dan ook.
Je moet ergens weer over die angst heen komen, en neem daar alsjeblieft de tijd en hulp voor :) Succes!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:37

Hopelijk gaat magnesium werken! En zoals Dreamer ook zegt hem aan het werk houden, meteen aandraven inderdaad wil ook nog wel eens werken. Niet de kans geven om gek te doen en meteen 'aan de bak'. Maar goed, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan als je angstig bent...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:41

Lijkt een probleem wat veel meer mensen hebben..zodra de dagen korter worden en de wind en kou opsteken heel veel paarden de kolder in de kop! Hier net zo mn merrie is ook niet te genieten met dit weer!!
Ik ga regelmatig naar een binnenbak met dit soort weer en dan lijkt t probleem zo opgelost..maarja moet je wel kunnen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:31

Met dat soort paarden begin ik de training gewoon heel simpel. Ik stap aan de hand los, stap dan op en ga losgalopperen, 10 tot 15 minuten. Dan kunnen ze hun energie kwijt, zonder dat ik een of ander losgeslagen kermispaard onder mn gat heb. In die galop ga ik ook gewoon werken, schakelen, voltes, net zo lang tot ik voel dat ze 'safe' zijn. Bij verkeerde inschatting ga ik direct weer galopperen, die energie moet er tenslotte gewoon uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:25

Allereerst: wat heb je een leuk paard TS.
Ik denk niet dat het hem zit in losgooien van te voren, maar als dat jou meer vertrouwen geeft dan moet je dat zeker doen. Ik denk dat het gewoon zo'n paard is dat met rijden moet worden bezig gehouden. Wat dominant, slim, etc. Bij dat soort paarden kun je het je niet veroorloven om "zomaar een beetje rond te rijden". En Op Z niveau zijn het al echte krachtpatsers.
Zo'n paard wordt in de winter nog wat scherper en dan gaat het mis. Ik denk dat het paard nog een "maatje te groot" is voor je, Betekent dat jij rijtechnisch hem nog niet helemaal kan mannen. Dat geeft niet, want je kunt wel leren natuurlijk. Op tijd aanvoelen wanneer en hoe je in moet grijpen als hij met jou aan de wandel wil in plaats van andersom. Met zo'n paard wordt je er uiteindelijk wel handig in en je leert er nog van rijden ook.
Maar wat in die tussentijd? Mijn advies zou zijn het paard minimaal 2 x per week te laten bijrijden door een goede ruiter/amazone die hem consequent op de plaats kan zetten (misschien je instructeur). En zelf nog 1 of zo mogelijk 2 x per week lessen. Dan moet het wel gaan lukken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:31

Leuk paard ts, wat een knapperd.

Paarden die fris zijn moet je aan het werk zetten. Zodat de gedachte steeds bij de ruiter ligt.
Ik zie mensen met veel paarden continue over de hoefslag rijden met hier en daar een keer een volte.
Dat kan bij een brave, niet bij een die uitdaging nodig heeft.

Nee geen rondje rechtuit.
Blijven wenden, overgangen blijven vragen. Pasje vooruit, pasje terug.
En continue consequent zijn in dat je ook direct reactie wilt.
Geen geloer naar andere paarden of iets buiten de bak. Meteen de aandacht weer opeisen.
En dan heerlijk genieten dat je een voorwaarts paard hebt :)
Want je kunt het echt heerlijk gebruiken.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:48

Mijn paard is ook een beetje zo :x
In de winter ben ik vooral bezig met horsemanship en longeren en rij ik max 2 keer per week als hij rustig toont.
Hiervan is ook 1 keer les en als hij dan ontplofbaar is doe ik wel mee met de les, alleen krijg ik dan gronwerk les :P
Magnesium krijgt hij ook omdat hij tekort had, of hij hier nou veel beter op reageerd durf ik eigenlijk niet zo goed te zeggen.
Mijn paard voelt zich gewoon duidelijk minder happy in de winter, frustreerd zich dan snel en als ik met hem op de grond aan de slag ga is hij weer blij en dat toont hij dan ook echt.
Hij blij ik blij en als het weer warmer word rijden we heel wat af O:)

Ohwja die van mij is trouwens slecht aan het been!
Dus als ik bijvoorbeeld wil gaan aandraven, moet ik best wat been geven wil hij reageren.
En als ik dat doe kan hij dus enorm onploffen een een rodeokoe worden }:0
Hij geeft het al snel aan met oren in de nek doen enzo...

Ik heb er wel eens aangedacht om hem even in training te zetten bij een andere ruiter voor een tijdje, soms heb ik namelijk ook het idee dat hij een loopje met me neemt. Maar ik durf hem niet meer zo goed aantepakken omdat dat al een keer goed fout is gegaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:33

Kingeping schreef:
In de winter ben ik vooral bezig met horsemanship en longeren en rij ik max 2 keer per week als hij rustig toont.
Hiervan is ook 1 keer les en als hij dan ontplofbaar is doe ik wel mee met de les, alleen krijg ik dan gronwerk les :P
Magnesium krijgt hij ook omdat hij tekort had, of hij hier nou veel beter op reageerd durf ik eigenlijk niet zo goed te zeggen.
Mijn paard voelt zich gewoon duidelijk minder happy in de winter, frustreerd zich dan snel en als ik met hem op de grond aan de slag ga is hij weer blij en dat toont hij dan ook echt.

Dus als ik bijvoorbeeld wil gaan aandraven, moet ik best wat been geven wil hij reageren.

Ik heb er wel eens aangedacht om hem even in training te zetten bij een andere ruiter voor een tijdje, soms heb ik namelijk ook het idee dat hij een loopje met me neemt. Maar ik durf hem niet meer zo goed aantepakken omdat dat al een keer goed fout is gegaan.

Dit klinkt meer alsof je paard inderdaad gewoon lak aan je heeft. En ik heb ook zo'n vermoeden dat het gebrek aan energie kwijt kunnen in de winter (buiten is het vaak nat, zijn ze wat voorzichtiger, jij rijd ineens veel minder) misschien eerder de oorzaak van het minder happy zijn is dan een gevolg. Sommige paarden zijn gewoon fijner, blijer als ze mogen werken. Geeft ze rust in het koppie. Als jij er ineens onzeker(der) op gaat zitten zal je paard inderdaad gefrustreerd gaan reageren omdat jij hem anders behandeld tov de zomer. Alleen hij snapt niet waarom en jij draait oorzaak en gevolg om....zomaar een idee.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:13

0000 schreef:
Kingeping schreef:

Dit klinkt meer alsof je paard inderdaad gewoon lak aan je heeft. En ik heb ook zo'n vermoeden dat het gebrek aan energie kwijt kunnen in de winter (buiten is het vaak nat, zijn ze wat voorzichtiger, jij rijd ineens veel minder) misschien eerder de oorzaak van het minder happy zijn is dan een gevolg. Sommige paarden zijn gewoon fijner, blijer als ze mogen werken. Geeft ze rust in het koppie. Als jij er ineens onzeker(der) op gaat zitten zal je paard inderdaad gefrustreerd gaan reageren omdat jij hem anders behandeld tov de zomer. Alleen hij snapt niet waarom en jij draait oorzaak en gevolg om....zomaar een idee.

Geen idee, het is dagelijks echt heel verschillend.
Heb eerst een hele tijd gedacht dat hij niet lekker in zijn lichaam zat.
Hij heeft wel in zekere zin respect voor me, alleen idd als ik op hem zit is het in deze tijd van het jaar drama.
Met horsemanship kan ik alles met hem, vind hij ook heel leuk.
Binnenkort ga ik eens met hem op buitenrit, kijken hoe hij dan reageert.
Ik ben totaal niet bang voor hem zelf, maar meer voor de manier wanneer hij ontploft en hoe hij dan ontploft.
Hij is 1.83 en een bok is echt giga, en het blijft niet bij 1 bok meestal.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:22

Dat snap ik helemaal hoor (zou ik ook zijn) alleen door de manier waarop je het nu aanpakt, los je het probleem niet op, je ontwijkt het alleen. Met de kans dat het in de loop van de tijd verergert omdat je de oorzaak niet kent en dus niet kunt oplossen. Als jij daar ok mee bent, niet rijden op dagen dat je het niet vertrouwt bv, in de winter veel minder rijden etc is dat op zich natuurlijk ook geen probleem en als de situatie stabiel blijft wil ik ook helemaal niet beweren dat je er perse iets mee moet. Zolang je maar wel blijft beseffen dat het een soort van compromis is, dat het geen helemaal normale situatie is.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:01

magdabouma schreef:
biggirl schreef:
Magnesium tekort ?

Heeft dat zoveel invloed? dat zou best kunnen hoor ik heb echt geen idee.

Hier ook een paard gehad die van oktober tot maart magnesium kreeg. Al's hij dat kreeg was er niks aan de hand, Anders ging hij er ook steeds bokkend vandoor. In de zomer geen last

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:33

Ik herken dit verhaal wel en eerlijk, nadat ik er flink vanaf gebokt ben, kan ik achteraf zeggen dat ik met rijden al te lang niet genoeg leiding gaf aan dit paard, en qua lef en dominantie niet de juiste ruiter was voor dit paard. Ik ging steeds meer op compromis rijden, ik zat op het laatst op een bommetje, en zag er steeds meer tegenop om te rijden. Ik ben mijn grenzen te ver over gegaan vanuit het idee dat ik dit moest kunnen, en we door deze fase heen moesten. Na de bokpartij met letsel bij mij, met veel pijn een besluit genomen. Ik heb hem dan ook verkocht aan een springruiter die van wanten wist, en na een paar flinke uitprobeersessies daar door paardlief, waarbij hij even duidelijk op zijn plek werd gezet, werd hij weer rijdbaar. Erg confronterend voor mezelf, want ik kan best aardig rijden, maar voor het paard de beste oplossing. Ik wilde geen rodeopaard creëren waarbij het straks een enkeltje slacht zou worden, en daarbij, ik kreeg angst, heel jammer. Niet dat jij je paard nu maar weg moet doen, maar een handige ruiter die structureel even bijrijdt en jou begeleidt is denk ik geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:45

Kingeping schreef:

Of je paard heeft last van bijv artrose en heefft daar in de winter meer last van, en laat dat nogal op een explosieve manier zien?

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:23

Joolien schreef:
Kingeping schreef:

Of je paard heeft last van bijv artrose en heefft daar in de winter meer last van, en laat dat nogal op een explosieve manier zien?

Nee 2 maanden gelden van top tot teen rontgen gekeurd.
Had ik al aan gedacht..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:46

Ik kan je niet helpen maar ik heb jarenlang hetzelfde gehad. De dame in kwestie is inmiddels 23 en de scherpe kantjes zijn er af maar ik had vroeger aan haar een zomer- en winterpaard :) .
In de zomer zo mak als een schaap, kon je alles met haar, en vanaf de herfst veranderde ze in een furie ~~}> .
Nu vind ik sowieso lente en herfst lastige seizoenen om rijden hoor.
Hou de moed erin en goed dat je de gevarenzones (buiten) niet opzoekt tot het gedrag beter is.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:53

0000 schreef:
Dat snap ik helemaal hoor (zou ik ook zijn) alleen door de manier waarop je het nu aanpakt, los je het probleem niet op, je ontwijkt het alleen. Met de kans dat het in de loop van de tijd verergert omdat je de oorzaak niet kent en dus niet kunt oplossen. Als jij daar ok mee bent, niet rijden op dagen dat je het niet vertrouwt bv, in de winter veel minder rijden etc is dat op zich natuurlijk ook geen probleem en als de situatie stabiel blijft wil ik ook helemaal niet beweren dat je er perse iets mee moet. Zolang je maar wel blijft beseffen dat het een soort van compromis is, dat het geen helemaal normale situatie is.

Moet ook zeggen dat ik dit jaar best heel veel met hem heb mee gemaakt.
Hij heeft een grote wond gehad van 40 hechtingen en 8 weken revalidatie.
Na 2 weken was hij kreupel door een trap van een ander paard, heeft ook weer 4 weken geduurd.
Toen 3 weken hem weer opkunnen pakken en toen heeft hij een trap tegen zijn oog gehad.
En dat is nu 6 weken geleden en het is nog steeds niet goed, morgen komt kliniek Wolvega weer om het na te kijken. Hij ziet erg slecht nu met dat oog.

Ik denk dat het ook een opstapeling is van omstandigheden, veel energie maar het er niet uit kunnen uiten. Hij is ook erg onzeker geworden.
Ik heb juist het idee dat ik er goed aan doe om grondwerk te doen met hem, zodat hij mij kan vertrouwen.

Maar daar zijn vast verschillende meningen over.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:00

magdabouma schreef:
Dit herken ik helemaal! Ik longeer hem al voor het rijden zodra het harder waait, dan is hij ontzettend braaf maar zodra ik er op ga zitten is de toon al gezet. Ik ben gister met magnesium begonnen dus ben benieuwd

Misschien een heel raar idee, maar zou het kunnen dat hij gevoelig op de rug/spieren wordt bij kouder/natter weer? Omdat je zegt dat hij wel braaf is als je er niet op gaat zitten? Dan zou een lichte deken uitkomst kunnen bieden als hij buiten staat en misschien wel iets als een fleece deken bij het longeren tot zijn spieren opgewarmd zijn en een uitrijdeken zodat hij niet te koud wordt tijdens het rijden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:33

Heel gericht longeren ( Door t lijf).. En een uitrijdeken is wat mijn paard helpt. Kijk ook eens op horsanalitys van pat parelli ( dat kan je veel leren over de persoonlijkheid van je paard! Je kunt daar dan op inspelen!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:57

Veel voorkomend bij seizoenswisseling is maag problemen dat ook schrikkerigheid in de hand kan helpen. Heeft hij voldoende ruwvoer? Eventueel een balancer geven voor mineralen etc. Krachttoer hebben ze meestal niet nodig en granen veroorzaken vaak maagproblemen.
Leuk paard overigens

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:24

ik heb ook zo'n pittige merrie nu het kouder wordt al valt het me tot nu toe nog mee. Wat ik doe is er sowieso voor zorgen dat ze elke dag aan het werk is en krijgt bijna geen krachtvoer. Als ik merk dat ze die dag op ontploffen staat laat ik haar eerst even uitrazen aan de longeerlijn voor ik erop stap. En soms longeer ik ook wel eens bijgezet van te voren. Een ding scheelt wel, bang wordt ik niet maar vaak werkt het gewoon niet om op zo'n gigaheet paard te gaan zitten en vind ik het beter om eerst dus even uit te laten razen zonder mij erop.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 11:21

Even update; Inmiddels gaat het weer super goed!! Veel les genomen en ben er uitgekomen.
Bedankt voor alle reacties, hierbij wil ik het topic sluiten. Als er vragen zijn verder staat mijn inbox altijd open. :j