pony zonder rem buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:42

Die ervaring deel ik gelukkig niet.. Mijn paard reageert weer heel naar op een bit met hefboom en was op de hack super te rijden en makkelijk te stoppen in geval van nood..
En wanneer het paard het bit vast pakt wordt het natuurlijk ook lastiger.. dit zal hij namelijk ook doen met een scherper bit.. pessoa bit haalde bij ons bv niets uit.. en ook op de liverpool werd hij meteen vervelend zodra er hefboom werking bij kwam kijken..
ik snap iig nu wel je argument om geen hack te gebruiken.. maar ik heb dus hele andere ervaringen

Maar zoals ik al zei heeft mijn paard het nu niet meer nodig.. het ervandoor gaan is namelijk ook een stukje africhting.. maar dat is voor een jonge meid en zelfs voor veel tieners nog erg lastig.. dus een extra rem is dan nog erg fijn

Edit: ik reageerde dus op tijd bericht van zoogangster.. maar toen kwamen er veel berichten tussen :+
Laatst bijgewerkt door Licor op 13-09-16 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:42

@gillbo....dat is het moeilijke...de pony bouwt geen spanning op maar schrikt en komt in vlucht in a split second

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:42

Joolien schreef:
joh, van een extra rem installeren met een ander bitje, wordt niet meteen die pony helemaal vernaggeld. Ze gebruikt de hulpteugel/ het bit alleen maar om hem stil te kunnen zetten als pony aan de ren gaat. Ik zie daar niet zoeel kwaad in. Als ze met een kleine aanpassing fijn buiten kunnen blijven rijden.

En dan gaan mekkeren over grondwerk, niet naar buiten gaan, pony door iemand anders laten rijden. Daar kan ik maar 1 antwoord op geven, dat gaat allemaal niet werken, als pony hard wil rennen, doet ie dat met zo'n kleine griet. Kan je je helemaal het schompus grondwerken, beetje lopen zwaaien met je wortelstok, maar dan gaat de pony echt niet denken 'goh, misschien moet ik de volgende keer het maar niet zo op een rennen zetten'. :+

Je kunt het met een extra hulpteugel proberen, maar niet als enige teugel, zoals je bij een hack meestal ziet. Want dan krijg je al snel dat ze aan die teugel gaan hangen en dat het harder en harder gaat.
Verder ken ik de hele pony niet, en vind het lastig er iets zinnigs over te zeggen... alleen al of het wegrennen schrikken is of "gewoon" ervandoorgaan valt weinig over te zeggen vanaf hier. :D
Ik weet niet eens of de pony het wegrennen misschien heeft aangeleerd doordat er in galop richting huis werd gereden bijvoorbeeld.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:46

lalaluna schreef:
@gillbo....dat is het moeilijke...de pony bouwt geen spanning op maar schrikt en komt in vlucht in a split second

Weet je dat heel zeker. Er gaat nl vaak wel iets aan vooraf wat wij in eerste instantie niet in de gaten hebben.
Zo aan de kletter gaan gebeurt niet bij een ontspannen paardje. Die heeft al iets gezien, oortjes strak erop kan al een teken zijn. daar moet je de focus al weg halen. Opletten! Op jou aan de fiets want van een kind van 10 kan je niet vragen dit al te zien of te voelen

Wij hebben zelfs zo'n race eend gehad, heerlijk paardje om buiten mee te rijden maar oh jee wat kon ze hard. Gaaf voor op het strand, maar niet op de openbare weg.
Door op de hele kleine dingen te letten zagen we soms, een split second, ervoor dat ze zich focusde en ready for take off was
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 13-09-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:46

GamblersCup schreef:
lalaluna schreef:
@gamblerscup ik ga een eind met je mee. veiligheid gaat boven alles...op dit punt is het denk ik niet de juiste pony voor haar (nog). Niet alles moet al perfect en het is net de bedoeling dat ze er in groeit....haar niet meer los laten bewegen buiten doet zo'n afbreuk aan haar eigen verantwoordelijkheid en waarde....klinkt misschien stom maar buiten dit kan ze zo goed met hem werken...pfieuw...best nog ingewikkeld om goed te doen

Natuurlijk moet niet alles perfect, ze is 10, alle tijd om te leren! Maar in dit geval gaat het om de veiligheid van je dochter, de pony en andere weggebruikers. Dat is denk ik éventjes wat belangrijker dan "afbreuk aan haar verantwoordelijkheid en waarde"... als de pony er vandoor gaat en tegen een auto aan knalt, je kind er af dondert tijdens het er vandoor gaan en haar nek breekt, de pony met kind en al valt tijdens de vlucht, een voetganger of fietser onder de voet gelopen wordt door de vluchtende pony en in een rolstoel terecht komt... dan denk ik niet dat jouw gedachten zijn "Maar ze had in ieder geval haar eigen verantwoordelijkheid en haar waarde is behouden! Toppie!". Ik denk dat je je dan voor je kop slaat. Dit is een stukje verantwoordelijkheid dat JIJ moet nemen voor je kind van 10 en andere weggebruikers.
Wat voor oplossing je ook mag kiezen, zolang de pony nog zo reageert buiten: niet los.

point taken. je hebt gelijk!

lalaluna

Re: pony zonder rem buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:50

sorry, ik wilde op iedereen reageren maar er sluipen af en toe berichtjes doorheen.
ik ga mijn gedachten er voor nu over laten gaan....supertof dat jullie allemaal serieus reageren hierop.
Ze gaat in ieder geval voorlopig niet meer los buiten de baan en springweide
DANKJEWEL ALLEN

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:57

Succes! En ze groeit er vast en zeker naartoe zodat ze uiteindelijk wél gewoon lekker los naar buiten kan! :j
Maar 10 jaar is gewoon nog erg jong en onervaren. Het kan alleen maar beter worden ;) :D

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:15

Joolien schreef:
joh, van een extra rem installeren met een ander bitje, wordt niet meteen die pony helemaal vernaggeld. Ze gebruikt de hulpteugel/ het bit alleen maar om hem stil te kunnen zetten als pony aan de ren gaat. Ik zie daar niet zoeel kwaad in. Als ze met een kleine aanpassing fijn buiten kunnen blijven rijden.

En dan gaan mekkeren over grondwerk, niet naar buiten gaan, pony door iemand anders laten rijden. Daar kan ik maar 1 antwoord op geven, dat gaat allemaal niet werken, als pony hard wil rennen, doet ie dat met zo'n kleine griet. Kan je je helemaal het schompus grondwerken, beetje lopen zwaaien met je wortelstok, maar dan gaat de pony echt niet denken 'goh, misschien moet ik de volgende keer het maar niet zo op een rennen zetten'. :+

Jammer dat je dat meteen met 'mekkeren en gaat toch niet werken' moet bestempelen. In mijn ogen duidelijk een gevalletje ongeduld en gebrek aan kennis, zoals de meeste het helaas aanpakken. Ieder zijn ding. Toch los ik liever de oorzaak op dan naar hulpmiddelen grijpen. Ik zou mijn kind niet op een paard naar buiten sturen als het geen mentale controle heeft, met een scherper bit ben je in mijn ogen geen stap verder. Ieder zijn ding.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:24

lalaluna schreef:
@roompie ik begrijp je reaktie volkomen. ik wil het toch wat nuanceren; het is belangrijk om de controle te hebben aan de hand..klopt. voordat je gaat rijden.
dat is nou net een stukje wat het moeilijk maakt....de pony is super aan de hand...en super met rijden.
Onze manier van werken tot nu toe is zonder druk en dwang...samenwerkend op zoek naar juiste contact tussen kind en pony.
Dat is net het moeilijke. de pony is super braaf en totaal niet vervelend of heet of rillerig. Ze rijdt hem met alle vertrouwen met een los teugeltje liefst zo..buiten....en dat gaat ook. het zijn de momenten dat hij zo schrikt dat hij er van tussen gaat.....die zijn gevaarlijk.
je kan een kind van 10 die heel gedreven is en zo graag alles wil ondernemen met haar pony niet vragen een ( zeker voor een kind) lange weg in te slaan van zoeken naar harmonie en balans en communicatie. zij wil samen met haar pony lekker rijden en dingen ondernemen.
daarb ij wil ik wel nog even benadrukken dat ik een type gedreven kind heb die niet werkt op de manier kop in de krul trekken en gaan met die banaan....net het tegenovergestelde

Wellicht dan toch nog wat signalen die je mist, een ontspannen pony schrikt niet zomaar. Dat i een gebrek aan leiderschap op dat moment. Hierr zijn ook nog niet alle paarden voldoende op de ruiters ingesteld/ ver genoeg op de grond getraind, dus voor de paarden die nog niet volledig betrouwbaar zijn buiten en de ruiters nog niet 100% controle hebben in probleem situaties: Die gaan dus nog niet met het paard naar buiten. Dat los ik niet op dmv bitten of hulpmiddelen ( alles rijdt hier bitloos), die moeten eerst nog meer oefening hebben.
Zal het mezelf nooit vergeven als er wat met een ruiter gebeurd buiten.

Dus of op de ver getrainde pony's naar buiten, of nog dooroefenen in de bak! En zeker met de kids

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:40

Zoiezo vind ik het onverstandig als volwassene om een 10 jarig meisje welke de pony niet kan houden buiten te laten rijden. Dit is echt vragen om problemen. Een ander bit gaat dit echt niet verbeteren. Je dochter heeft nog niet genoeg ervaring hiervoor. Dit is echt heel begrijpelijk. Waarom doe je tot de tijd dat het beter gaat geen touwtje om het bit heen? Wellicht dat een orenkap ook kan helpen zodat de pony minder hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:01

Rooompie schreef:
Joolien schreef:

Jammer dat je dat meteen met 'mekkeren en gaat toch niet werken' moet bestempelen. In mijn ogen duidelijk een gevalletje ongeduld en gebrek aan kennis, zoals de meeste het helaas aanpakken. Ieder zijn ding. Toch los ik liever de oorzaak op dan naar hulpmiddelen grijpen. Ik zou mijn kind niet op een paard naar buiten sturen als het geen mentale controle heeft, met een scherper bit ben je in mijn ogen geen stap verder. Ieder zijn ding.

Als je mij zou kennen, zou je weten dat ik in principe niks heb tegen grondwerk of andere methodes, en dat ik ongeveer het meest geduldige persoon ben als t gaat om paarden.
Maar soms moet je dat ook laten varen, en wanneer het alleen maar gaat om een gevalletje 'remloos', en de pony verder altijd braaf is, denk ik dat een ander bit of hulpteugel in dit geval helemaal niet erg is. Ik lees niet dat de pony constant aan de haal gaat, dat het soms gebeurt. Dus dat is zonde als ze maar niet meer naar buiten moeten gaan, als er iets is wat je best kunt verhelpen.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:08

Bitfitter! Ander bitje voor buiten nemen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:08

Ik zeg; tijdens buitenritten een scherper bitje in doen en eventueel een martingal om doen. Het moet leuk blijven voor je dochter en ik denk dat alleen dat 'de' oplossing is. Een pony die vastpakt en echt niet meer te houden is valt voor zo'n klein meisje niet terug te nemen door een andere neusriem of een hulpteugel. Zelfs voor een lange meid met ervaring zoals ik niet, een paard is zoveel sterker dan wij. Een ander bitje is echt niet zielig en je vernaggelt hem er ook echt niet mee. De veiligheid van je dochter is het belangrijkste! :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:35

Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen,, niet meer los buiten totdat je dochter onder het zadel zo goed kan rijden dat hij ook buiten het vertrouwen in haar heeft, dit duurt nog wel even dus veel succes.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:02

Ik weet niet waar je woont maar hier in België mag je volgens mij onder de 12 jaar zelfs niet zonder begeleiding buiten rijden. Maar om het probleem op te lossen, zou je eens kunnen proberen om met een rustig paard en volwassen ruiter er op uit te trekken. En de volwassene de pony met een touw laten vasthouden. Als hij er dan van door wil, kan hij een meter weg schieten en dan stopt het. Let wel dit moet wel gebeuren met iemand die vertrouwd is om een paard los mee te nemen en met een bomproof paard.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:34

bigone schreef:
Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen,, niet meer los buiten totdat je dochter onder het zadel zo goed kan rijden dat hij ook buiten het vertrouwen in haar heeft, dit duurt nog wel even dus veel succes.

Mee eens

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:56

dank voor alle reakties.
om even heel duidelijk te zijn: ik ben verre onverantwoordelijk. ik laat mijn dochter niet alleen buiten rijden. het op hol gaan buiten is nu 1 keer gebeurd en dat is al 1 keer te veel.
ze gaat niet los meer naar buiten voorlopig. ze was heel verdrietig en teleurgesteld maar zeker vol begrip.
is zit nog erg in dubio; ik denk dat ik een aantal dingen ga combineren. ik wil op zoek gaan naar instructie die haar kan begeleiden in hier goed mee om te gaan; dus bij gaan rennen niet terugpakken (wat onze eerste reaktie allemaal is) maar net loslaten en dan proberen kontakt te zoeken.
daarnaast wil ik voor de veiligheid en mijn geruststelling toch iets extra's aan hulpmiddelen om tegen de tijd dat ze er aan toe is wel weer naar buiten te gaan een 'noodrem' heeft. misschien een pessoa bitje met een 2e teugel eraan...of het dangerbitje.....
ik zal het mezelf nooit vergeven als er door mijn eigen tekortkoming iets met haar of de pony en een ander iets gebeurd.
Het is een doorgewinterde pony van 17 jaar....speciaal op zoek gegaan naar eentje die 'alles al kent en weet'. Een volwassen ruiter er op zetten zal haar en pony niet helpen denk ik.
wat naast 'noodrem' voor moeders geruststelling wel zal helpen is begeleiding in dit gedrag, tijd en vertrouwen.
Ik ga overigens wel eerst zelf even rijden met een evt hulpmiddel...kijken hoe hij erop reageert.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:32

Als je een pessoa gaat gebruiken zou ik er wel een kinketting aan doen..

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:28

@vicky, kan toch ook zonder heb ik gelzen? vanwaar jou advies.
? wil ik graag weten

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:28

En kinkettng voorkomt dat je het bit te ver door kan trekken, en persoonlijk vind ik het erg fijn want ze reageren sneller met kinketting dan zonder. Rij er zelf ook mee buiten.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 11:17

Uit het boek 'Het paard, het bit en de ruiter' van Gertrud Jetten (is trouwens een aanrader);

UITERLIJK EN WERKING
De Kimblewick (=Thiedemannbit) ziet eruit als een ongebroken trens met tongvrijheid en laag bevestigde, grote D-vormige ringen. In deze ringen kan de teugel heen en weer bewegen en het bit werkt dan al naar gelang van de hoogte van de teugel als een trens of als een stang. De kimblewick wordt als enige combinatiebit gereden met één teugel. Bovenop de D-vormige ringen zit een oogje waaraan het bakstuk bevestigd wordt. Dit heeft tot gevolg dat er door het hefboomwerking ook druk in de nek kan ontstaan. Zonder kinketting is er geen hefboomwerking mogelijk en net als alle andere optomingen met een hefboomwerking heeft de kimblewick ook een kinketting. De kimblewick lijkt van alle combinatiebitten in zijn werking het meest op een trens. Door de korte D-vormige scharen heeft het bit slechts een geringe hefboomwerking die bovendien alleen in actie komt als de ruiter zijn handen laag houdt. Een verschil met de ongebroken trens is dat de kimblewick door zijn hefboomwerking niet of nauwelijks in de mondhoeken kan trekken.

TWEE MODELLEN
De kimblewick kent weinig variatie in uiterlijk, Het bit heeft een lage tot middelhoge vorm van tongvrijheid, een middelmatig dik mondstuk en korte of iets langere D-vormige ringen (plus minus 4 tot 5 centimeter), Toch is er bij die D-vormige ringen nog wel degelijk een onderscheid mogelijk; bij sommige kimblewicks zitten er namelijk 2 gaten in de bitringen. Hierdoor kan de ruiter de werking van te voren beperken tot die van een trens of een stang. Dat laatste lijkt een hele slimme oplossing, maar toch zit er nog een addertje onder het gras. De essentie van de kimblewick is immers dat de teugel heen en weer kan glijden in de bitringen. Het bit werkt pas sterker in in op de mond als de ruiter zijn handen lager neemt en harder aan de teugels trekt. Als de teugel in de onderste gleuf is gegespt werkt de kimblewick snel en plotseling in op de paardenmond, en als de teugel in de bovenste gleuf bevestigd wordt kan de ruiter net zo goed een ongebroken trens nemen. Het bevestigen van twee teugels aan de kimblewick in plaats van 1 teugel is weinig zinvol (het onderscheid tussen de inwerking via de onderste en de bovenste teugel is te klein), maar ook niet schadelijk.

GESCHIKTHEID
De kimblewick is een uitstekend bit om af en toe eens af te wisselen met een trens. Het heeft slechts een geringe hefboomwerking en is makkelijk te 'bedienen'. De kimblewick kan gebruikt worden voor paarden die over het algemeen heel gehoorzaam zijn maar in sommige omstandigheden een trens niet meer serieus nemen. Een situatie waarbij dit veel voorkomt is natuurlijk de jachten het springen, maar ook het buitenrijden met andere paarden is in dit opzicht 'berucht'.
------------------------------------------------

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 11:17

wat vinden jullie van voorgaande?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:20

lalaluna schreef:
wat vinden jullie van voorgaande?

Ik weet dat deze bitten, naast Pelhams, in Engeland best populair zijn maar in Nederland ziet men er het nut niet zo van in. Van oudsher heeft men in Engeland een iets lossere teugelvoering, in plaats van de "full-contact, alles onder controle" manegestijl in Nederland en Duitsland... Die Britse lossere teugelvoering maakte dat men graag bitten gebruikte waarbij je, mocht de situatie dat voorschrijven, in 1x flink door kon komen, handig als je paard tijdens de jachtrit te heet werd bijvoorbeeld, en je niet voor de honden terecht wilde komen...
Waar wij in Nederland dus niet zo vaak mee te maken hebben, op de leden van jachtverenigingen na natuurlijk. :D

Waar ik mee zit is dat het ruitertje nog maar 10 jaar is, wij niet kunnen zien hoe vaardig ze echt is, en of ze dit bit goed zou weten toe te passen... als ze van schrik haar handen omhoog doet, ben je de hefboom werking aan de onderkant al kwijt bijvoorbeeld... Daarbij, als de pony "diep" gaat, wat hij volgens TS lijkt te doen, heeft het volgens mij ook weinig zin, zo'n Kimblewick erin hangen...

De vraag is: waarom schiet de pony ervandoor? Als je dat helder hebt, zou je wat meer kunnen doen. Je zou een kleine volwassene (ik weet alleen even niet hoe hoog de pony is) er mee kunnen laten rijden, ik zou er nu geen kind aan willen wagen... En of die kleine volwassene er zin in heeft is ook de vraag, natuurlijk. :')
Dan blijft er eigenlijk over: de pony aan de hand meenemen, en kijken of je dan dingen tegenkomt waarvan de pony bang wordt bijvoorbeeld...

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:38

@zoolgangster. pony gooit niet zijn hoofd omhoog inderdaad maar strekt zijn neus terwijl hij alles op slot gooit. hij loopt niet echt heel diep ;eerder horizontaal dan.

en inderdaad mijn dochter is 10....het blijft jong hiervoor , dat vind ik ook. Aan de andere kant zou je het met begeleiding wel kunnen oefenen....wat zij moet doen in geval van....
verder is zij niet bang en rijdt al 4 jaar op eigen pony's. het is dus best wel een redelijk gevorderd kind.

als je me vraagt naar het waarom denk ik dat het te maken heeft met te weinig leiderschap als ze erop zit waardoor de pony misschien zelf na gaat denken en daar onzeker van wordt. dochter is heel vrij in haar rijstijl. de pony is 17 en heeft in het (verre) verleden hoog gelopen dus is altijd aan het werk gezet denk ik...dat is nu anders; althans op een andere manier

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:15

Het kan ook best zijn dat hij het bij een volwassenen helemaal niet doet..
ik had zo'n pony die mij iedere les de grond van dichtbij liet zien.. maar zodra er een wat meer ervaren kind op reed was hij braaf.. dat kind kon hem namelijk net corrigeren voordat hij idioot ging doen en ik voelde dat gewoon nog niet..
Als dat bij je dochter ook zo is dan is het een kwestie van wachten tot je dochter wat ouder en vaardiger is en het wel op kan vangen