Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:42

pleiada, ik weet niet zeker of hij ziek is. Ik blijf toch rijden, hoewel minder. Misschien stop ik nog wel helemaal, maar dat weet ik nog niet. Ik wil heel veel adviezen opvolgen, en heel veel dingen doen. Maar ik luister uiteindelijk het meest naar mijn instructrices en niet via internet. Ik begrijp dat je me nu een grote egoist vindt enzovoort. Maar ik rij echt niet zoveel. En misschien ben ik wel een egoist. Maar ik weet het even niet meer. Ik kan ook niet alles beslissen. Ik weet niet of je het doorhebt, maar ik ben nog vrij jong. En ik vind het al vrij knap van mezelf dat ik bijna alles zelf regel voor Oreo. Maar op een gegeven moment (nu dus) weet ik het even niet meer. En daarom luister ik even naar mijn gevoel. Want ik merk aan hem dat hij wel graag wat wil doen. Hij wordt altijd intens blij als ik aankom met het bit enzo. Maar ik stop maar even met verantwoorden, want volgens mij maak ik het zo alleen maar erger :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:47

jee,wat ziet je paard er dun maar vooral uitgeblust uit.
Probeer eens een vitamine en mineralen supplement.Daar hoeft hij maar 100 gram van te hebben,dan weet je tenminste dat hij binnenkrijgt aan vitamines en mineralen die hij nodig heeft.
Dan moet je hem nog op gewicht krijgen.Hij is nu zo schraal dat ik er niet op zou stappen,maar ik ben een muts :+

Bietenpulp is niet zo slecht als jij denk,voorkomt ook nog maagzweren.Goed weken is wel belangrijk.Het heeft trouwens dezelfde energiewaarde als haver.
Het lijkt mij ook dat dit paard een eiwit tekort heeft.Daar kun je sojahullen voor geven.200 gram per dag is voldoende.
Verder onbeperkt hooi.
Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?Met een kuur,ik bedoel geen mestonderzoek...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:48

geerke, waar kan ik al die supplementen krijgen? Ik heb er namelijk nog echt geen verstand van haha.
Ik heb eigenlijk geen idee wanneer hij voor het laatst ontwormd is. Niet sinds ik hem heb. Dus sowieso al een jaar niet. Maar van daarvoor weet ik het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:49

Kimmie25501 schreef:
pleiada, ik weet niet zeker of hij ziek is. Ik blijf toch rijden, hoewel minder. Misschien stop ik nog wel helemaal, maar dat weet ik nog niet. Ik wil heel veel adviezen opvolgen, en heel veel dingen doen. Maar ik luister uiteindelijk het meest naar mijn instructrices en niet via internet. Ik begrijp dat je me nu een grote egoist vindt enzovoort. Maar ik rij echt niet zoveel. En misschien ben ik wel een egoist. Maar ik weet het even niet meer. Ik kan ook niet alles beslissen. Ik weet niet of je het doorhebt, maar ik ben nog vrij jong. En ik vind het al vrij knap van mezelf dat ik bijna alles zelf regel voor Oreo. Maar op een gegeven moment (nu dus) weet ik het even niet meer. En daarom luister ik even naar mijn gevoel. Want ik merk aan hem dat hij wel graag wat wil doen. Hij wordt altijd intens blij als ik aankom met het bit enzo. Maar ik stop maar even met verantwoorden, want volgens mij maak ik het zo alleen maar erger :(

alle mensen die op een paard gaan zitten doen dit omdat ze het leuk vinden...dus jij bent echt niet de enige egoist :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:51

Niet willen stoppen met rijden en je paard niet extra willen verzorgen?
Dat klinkt inderdaad egoïstisch en heeft niks met je leeftijd te maken :n

Lees namelijk nergens dat je hierin wordt tegengehouden door je ouders?

Als ik zie wat er binnen een jaar van je mooie paard over is, schieten de tranen in mijn ogen....

En 10 kilo is niks voor zo'n joekel!
Dat stopt hij in zijn holle kies!

420BlazeIt

TS, als ik jou was zou ik of een ander paardje erbij kopen of een verzorgpaard zoeken als je zo nodig moet blijven rijden, paardje is tot op het bot mager. Eerst aan laten sterken, als dat lukt. Hij ziet er halfdood uit, letterlijk :=

geerke

Kimmie25501 schreef:
geerke, waar kan ik al die supplementen krijgen? Ik heb er namelijk nog echt geen verstand van haha.
Ik heb eigenlijk geen idee wanneer hij voor het laatst ontwormd is. Niet sinds ik hem heb. Dus sowieso al een jaar niet. Maar van daarvoor weet ik het niet.

Al een jaar niet ontwormd?Misschien langer?Nou....begin daar dan maar eens mee.Wie weet is hij daar dun van en heeft hij bloedarmoede van de bloedwormen en is daardoor moe?

Ik geef een supplement van hoveler.Bestel dat per internet.Het heet Reformin plus.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:52

geerke, bedankt. Door dit voel ik me weer ietsje beter. Ik heb echt het gevoel dat ik hier als dierenbeul wordt weggezet. Wat ik echt niet wil zijn! Maar ik vind het gewoon heel leuk om te rijden en daar wil ik gewoon graag mee doorgaan.
Bedankt allemaal. Nu voel ik me echt veel beter. Ik weet niet of ik nog wil reageren hier. Ik vraag om hulp en ik wil heel veel doen. Denken jullie nou echt dat het zo makkelijk is om nog een paard te kopen of wat dan ook. Ik zit hier nu letterlijk te huilen en zo hoef ik geen tips meer.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:55

Hee je hebt toch beste met je beestje voor? Dan ben je geen dierenbeul :(:)
Al zou ik het rijden wel eventjes laten tot dat hij weer fit is, paardje ziet er niet uit alsof hij nog enig fut heeft. Als ik jou was zou ik gaan kijken voor een verzorgpaardje of leasepaardje, misschien dat er een instructrice in je buurt zit die op jouw niveau les kan geven op haar paard oid?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:57

Ik zeg niet dat je een egoïst bent en heb inderdaad gezien dat je nog vrij jong bent..Ik ken je natuurlijk ook helemaal niet en ga er helemaal van uit dat je het beste voor hebt met hem..Wel een hele verwoordelijkheid ook om het allemaal zelf te regelen..Het valt me altijd op dat veel mensen maar vinden dat een paard niet moet zeiken en gewoon moet doen wat jij wilt..Dat komt veel meer wel dan niet voor in de paardenwereld helaas..Het is dus juist wel goed dat je een topic gestart bent,want zo kom je erachter dat hij zo traag is omdat hij niet fit is en je kan er vast veel tips uithalen..Iedereem bedoelt het goed,dat weet ik zeker en ik ook :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:57

Kimmie25501 schreef:
geerke, bedankt. Door dit voel ik me weer ietsje beter. Ik heb echt het gevoel dat ik hier als dierenbeul wordt weggezet. Wat ik echt niet wil zijn! Maar ik vind het gewoon heel leuk om te rijden en daar wil ik gewoon graag mee doorgaan.
Bedankt allemaal. Nu voel ik me echt veel beter. Ik weet niet of ik nog wil reageren hier. Ik vraag om hulp en ik wil heel veel doen. Denken jullie nou echt dat het zo makkelijk is om nog een paard te kopen of wat dan ook. Ik zit hier nu letterlijk te huilen en zo hoef ik geen tips meer.

Je hoeft helemaal niet te huilen!Als je hem maar snel ontwormd!Begin maar eens met een hele spuit met Ivermectine.
Ontwormen is echt heel belangrijk!Wormen zijn de grootste oorzaak van koliek.
Een paard moet echt 4x per jaar ontwormd worden.
Doe dat alsjeblieft,ik denk dat hij nu bloedarmoede heeft en daarom zo traag is.
Succes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:59

Niemand noemt je een dierenbeul, toch?

Maar als je geen zin hebt om je dier te verzorgen en misschien wat extra tijd eraan te besteden op een manier die jij niet leuk vindt, ben je wellicht nog niet toe aan een eigen paard :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:00

Shirley schreef:

Maar als je geen zin hebt om je dier te verzorgen en misschien wat extra tijd eraan te besteden op een manier die jij niet leuk vindt, ben je wellicht nog niet toe aan een eigen paard :(:)

ik denk niet dat het onwil is maar meer wat gebrek aan ervaring en kennis.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 20:01

420BlazeIt, er zit sowieso een manege bij ons op stal. Dus daar wil ik wel naar gaan kijken. Maar het is zo rot omdat ik hem nog maar zo kort heb.
pleiada, bedankt. Het voelt gewoon heel stom. Maar ik wil echt het beste voor hem doen.
geerke, ik kan toch alleen ontwormen met recept van da?
Ook ga ik pas iets geven tegen iets als ik zijn bloed heb laten onderzoeken. Anders ga ik straks dingen geven die niet goed zijn of niet nodig zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:01

geerke schreef:
Shirley schreef:

ik denk niet dat het onwil is maar meer wat gebrek aan ervaring en kennis.

Er staat toch letterlijk dat ze er geen zin heeft?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:02

Kun je anders je moeder dit topic laten lezen. Er zitten een aantal hele kundige mensen in dit topic die al jaren paarden hebben. En veel mensen hier op bokt hebben paarden en weten er alles van hoe moeilijk het is om een paard te kopen en er voor te zorgen.
Maar om op je paard te gaan zitten die er zo uitgeblust uit ziet is voor mij echt een no no. Sorry.
Ook met een bosrit, wat hij vast leuk vindt, doe je nu meer kwaad dan goed.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:05

Ik vind 10 kg hooi echt veel te weinig voor zo een groot paard. Zeker als hij zo ontzettend mager is,is onbeperkt hooi wel het minste om mee te beginnen.

Ik heb echt enorm medelijden met dat dier, hij is oud en mager en als je dan niet vlot genoeg doorloopt wordt je ook nog eens kapot geprikt met sporen :(:)
Je moet echt stoppen met rijden tot dat je weet dat het weer beter met hem gaat. Zodra ik een vermoeden heb dat er iets is met mijn paard stap ik al niet meer op, maar goed ik ben een softie. Ook al ben je 15 ik snap niet dat je het aan jezelf kan verkopen dat je op een paard gaat zitten die daar hoogst waarschijnlijk pijn van heeft, je geeft zelf al aan dat hij zelfs poetsen niet fijn vind. En houd er ook rekening mee dat de kans groot is dat je paard gewoon op is en met pensioen moet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:05

Kimmie25501 schreef:
420BlazeIt, er zit sowieso een manege bij ons op stal. Dus daar wil ik wel naar gaan kijken. Maar het is zo rot omdat ik hem nog maar zo kort heb.
pleiada, bedankt. Het voelt gewoon heel stom. Maar ik wil echt het beste voor hem doen.
Ook ga ik pas iets geven tegen iets als ik zijn bloed heb laten onderzoeken. Anders ga ik straks dingen geven die niet goed zijn of niet nodig zijn.

ik koop mijn wormkuren in Engeland per internet...ik geloof niet in mestonderzoeken enzo.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:10

Naar mijn da kan ik gewoon bellen en twee wormenkuren bestellen voor mijn pony's, zonder mestonderzoek :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:15

Ja hier kan ik ook gewoon wormenkuren krijgen..Ik ontworm zowiezo minimaal een keer per jaar,want sommige wormen zijn niet te zien met mestonderzoek..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:16

pleiada schreef:
Ja hier kan ik ook gewoon wormenkuren krijgen..Ik ontworm zowiezo minimaal een keer per jaar,want sommige wormen zijn niet te zien met mestonderzoek..

Ik hoop dat TS de ernst inziet van het zo snel mogelijk ontwormen...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:18

geerke schreef:
pleiada schreef:

Ik hoop dat TS de ernst inziet van het zo snel mogelijk ontwormen...

Ja daar moet ze echt mee beginnen :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:29

Ontwormen.
Niet meer rijden.
En voldoende voeren :j

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:46

Je doet er juist hartstikke goed aan om dit topic te openen! Voel je niet aangevallen, iedereen heeft het beste met jou en je paard voor. Een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid. Wees niet bang om hulp te vragen van je ouders of instructies oid.

Begin allereerst met ontwormen. Dat doet geen kwaad en kan al een hoop problemen oplossen. Daarnaast zou ik onbeperkt hooi gaan voeren. En bietenpulp of senioren voer lijkt me ook verstandig.

En voorlopig zou ik je paardje lekker gaan longeren of ermee gaan wandelen tot hij wat meer aangekomen is. Helemaal stilzetten zou ik niet doen, want stilstand roest. Zorg in ieder geval dat hij lekker wandelt en doe ook wat buigoefeningen ernaast zodat hij wel een beetje soepel blijft.

En ik zou een van je instructies vragen om advies en begeleiding. Een goede en betrokken instructie wil je hier wel bij helpen. Zij kent het paard en kan je waarschijnlijk betere adviezen geven dan wij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:51

Kimmie25501 schreef:

Dit lijkt mij heel verstandig. Ik ben ook best geschrokken van de foto.

Skip alle adviezen hier op BOKT en bel morgen je DA voor een uitgebreid onderzoek.
Ontwormen leuk maar lijkt mij ook wel handig te weten waar je voor moet ontwormen en voor hetzelfde geld heeft je paard iets heel anders onder de leden en is zo'n dosis gif juist niet goed.
Je hebt dan ook 1 persoon op terug te vallen ipv 100 bokkers die allemaal wat anders zeggen. Ook beter voor je ouders .

De senioren priores is gewoon ruwvoer die tip zou ik wel aannemen omdat je paard duidelijk wel wat voeding kan gebruiken.
Rijden moet je gewoon echt de komende maanden niet doen.

Een vraag van mij aan alle ontwormers:
Als een paard zo stijf staat van de wormen moet je daar toch ook iets van terug zien in de mest. Al is het maar 1 of 2 wormen.