Hoevaak rijden jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:21

Silly1972 schreef:
Wat ze medisch bewezen hebben Is dat paarden vanaf 3-4 jaar waar mee begonnen Is met licht werk is dat de dichtheid van de botten en te sterkte van de spieren en pezen veel beter ontwikkelen voor het werk onder zadel omdat het zich aangepast heeft aan de belasting.
Terwijl paarden die vanaf 6 en ouder zijn ingereden veel vaker pees en spierproblemen hebben.
Maar uiteraard moet je niet gelijk een uur rijden, dan schiet je het hele doel voorbij.
Maar 2-3x in de week een min of 20 bv.
En inderdaad geef hem na een maand of 2 een paar maanden vakantie om het geestelijk en lichamelijk te verwerken.
En let goed op de signalen van je paard.
Ene paard Is er aan toe met 3 andere pas bv met 4

Precies. Heeft ook te maken met hoe veel het paard nog moet groeien. Een fjordenpony heeft met 3 jaar het grootste deel van het groeien (in hoogte) al gehad en zijn vaak dan al redelijk af. Zijn vaak al aardig in balans ook.
Het sluiten van de groeischijven discussie, tja. We zitten niet alleen op het skelet, maar vooral banden, pezen en spieren zijn bij het dragen van gewicht belangrijk. Die aanpassing op jonge(re) leeftijd aan de belasting is heel belangrijk.
Daarbij is (ook alom bekend) leren jongere paarden een stuk gemakkelijker dan oudere paarden.
Voor hun 8e wil je eigenlijk dat ze alles al gezien en geleerd hebben. Hoe ga je dat doen als je pas met 6 begint?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:22

midgie schreef:
Abacab schreef:
je hebt helemaal gelijk Midgie. verprutsen kan op iedere leeftijd.

Kijk maar eens wat er gebeurt buiten te sport om. Daar vertellen 'self proclaimed' goeroes dat je een Tinker van 16 of 18 nog best kunt leren piafferen, dat dat zelfs heilzaam is. Vervolgens zie je onwetende mensen met hun zieke, zielige, afgestompte en kreupele dieren door de rijbaan gaan. Waarbij de goeroe zich verrijkt aan de ellende van de paarden en hun eigenaren onder het genot van een glas wijn en klassieke muziek. Er lopen heel wat aasgieren rond. Het gaat allemaal om de knikkers.

Ik denk dat je een dier van 3 jaar best 1 keer per week 20 minuutjes kunt stappen. Goed kijken naar je paard is iets dat niet iedereen kan, helaas. Als je de gave niet hebt om naar je paard te luisteren gaat het mis, en da tis niet gebonden aan leeftijd.

Het is duidelijk dat je geen idee heb waar je het over hebt.

Huh?
Ik bevestiging juist jouw verhaal. Verprutsen gebeurt op het moment dat de baas geen oog meer heeft voor het welzijn van het paard. Dat zie je gebeuren bij jonge dieren en baasjes die niet kunnen wachten om te beginnen. Maar net zo vaak bij oude dieren waarbij baasjes zich ineens realiseren dat ook aan het leven van hun lieve dier een eind komt en dat ze nog steeds geen invulling hebben gegeven aan die dressuur droom. Een 3 jarige intensief berijden is net zo kwalijk als een 16 jarig recreatie paard nog leren piafferen.
Het probleem is in beide gevallen het baasje dat geen oog heeft voor het welzijn voor het dier en alleen maar denk aan het welzijn van haar eigen ego.

Abacab

Re: Hoevaak rijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:36

Over die groeischijven? Mensen zijn pas volgroeid als ze rond de 21 jaar oud zijn. Moet je kinderen dan verbieden te sporten? Nee dus. Sporten is juist goed voor kinderen, maar het moet wel met beleid gedaan worden ander leidt het tot blessures. Iemand van bijvoorbeeld 60 met artrose in de gewrichten laat je ook niet powerliften. En daarom mag je bijvoorbeeld met een oud paar dat al diverse gebreken vertoond ook niet meer gaan piafferem. Maar je kunt er best iets mee doen. Maar alles met mate en je moet blijven luisteren naar je paard.
En juist dat laatste zijn we kwijt geraakt. En er zijn heel veel listige goeroes en trainers die voor exorbitante bedragen clinics geven en mensen op het verkeerde been zetten. En dat kan allemaal omdat mensen zelf niet logisch nadenken en feiten gaan verifiëren maar graag als een kudde achter iemand aanlopen. Omdat ze niet in willen zien dat dressuur tijd vergt. Ze zijn allemaal op zoek naar die short cut. Voor de een is dat snel een wp. Voor de ander is dat het paard snel hoge school dressuur oefeningen aanleren. Allemaal voor hun eigen ego.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:38

nou daar kan ik je inderdaad gelijk in geven, omwille van de sport en verkoop wordt er vaak aan het welzijn van het paard voorbij gegaan en gewoon veel te hard gegaan, maar dat neemt niet weg dat het gelijk ook fout is om ene paard met 3 in te rijden.
Ligt er gewoon puur aan HOE dat gedaan wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:22

Shenavallie schreef:
marleen_usar schreef:
Waarom geen ingereden paard nemen als je niet kan wachten met rijden.

Zo denk ik er ook wel eens over. Al dat ongeduldige gedoe en de dieren zijn altijd weer er de dupe van. -O-

Ja die vraag heb ik al een paar keer gesteld maar krijg er geen antwoord op ??

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:26

Omdat de meerderheid van mening is dat een 3 jarige best gereden kan worden, mits met mate waarbij je de arbeid aanpast aan de (on) mogelijkheden van het paard.

Dat is precies waar paardenfluisteren en horsemanship om gaat. Maar ik begrijp dat veel mensen dat moeilijk vinden omdat ze niet weten hoe ze naar hun paard moeten luisteren. En daar springen geldhongeringe goeroes en instructeurs maar al te graag op in. En zij leren hun pupillen de taal van het paard niet, want daar hebben ze geen belang bij. Ze stoppen hun pupillen vol met denkbeelden die een afhankelijkheid van de pupil naar de meester scheppen. Want zodra een pupil op eigen benen staat zijn zij hun bron van inkomsten kwijt. Het draait allemaal om de knikkers.

Dus ik ben blij dat er hier nog mensen zijn die snappen dat je de training afstemt op je paard. Want de dressuur is er voor het paard en niet andersom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:30

@ midgie: Oeps, vast overheen gelezen. Sorry! Maar dan geldt mijn 'gelijk geven' ook voor jouw reactie. ;)