Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:10

Om eerlijk te zijn lees ik een hoop, ondanks dat ik weet dat ik mijn paard hier op dit moment absoluut geen plezier mee doe en dat vrij gevaarlijk is ga ik dit toch doen. Je weet dat je een risicopaard hebt, die heel snel spanning op een gevaarlijke manier kan opbouwen en loslaten maar toch ga je alleen op wedstrijd, buitenrit,... Ik vind dat persoonlijk heel onverantwoord en als ik jou was zou ik eerst vanaf de grond een beetje met hem werken, dat vertrouwen creëren dat je niks van hem vraagt wat gevaarlijk of pijnlijk is want dat vertrouwen is er niet. Ik weet niet of je het je realiseert maar je hebt al een paar keer ontzettend veel geluk gehad, laat hem nakijken, je zadel, zijn tanden, wissel van instructeur een keertje. Vraag je eens af, waarom doet mijn paard dit? Wat doe ík verkeerd? Ga dan eens les volgen zonder je paard, leer een leider zijn waar een paard vertrouwen in kan hebben en ga dan dit onder begeleiding toepassen op je eigen paard. Veel succes ermee :)

Babootje

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:16

Ik denk net als Princesj dat de enige oplossing doorpakken is. Eindeloos gaan grondwerken is meestal geen oplossing; je moet er tenslotte toch weer op. Doe het niet zelf, maar laat het over aan een professional. Een professional kan vaak heel snel inschatten wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft. Als er toch een lichamelijke oorzaak is, heeft een professional dat ook vrij snel in de gaten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:51

Paard even op rust zetten zodat je zelf kan bekomen.
Het eerste waar ik aan denk is aan een onzeker en niet aan een brutaal paard. Als hij zich niet zeker voelt heeft hij soms heftige reacties waardoor jij schrikt en dan voelt hij zich nog onzekerder. Dan kan het escaleren. Dat is iets heel anders dan een brutaal paard dat je uitprobeert. Om dit uit te testen heb je een zelfzekere maar gevoelige (prof)ruiter nodig. Er zeker niet gelijk wie opzetten! Ik zou ook op zoek gaan naar iemand die ook met jou paard op buitenrit wil en op wedstrijd.
Een paard reageert uiteraard op zijn ruiter, maar ik hou niet van het begrip 'spiegelen'. Dan lijkt het alsof het alleen aan jou ligt en het paard een passieve rol heeft. Maar het is de combinatie van eigenschappen van paard en ruiter die maken of het lukt of niet. Er zijn ruiters die met elk paard overweg kunnen, maar dat zijn er heus niet zo veel. Bij de meeste van ons lukt het wel met het ene paard maar niet met het andere. Of de ene keer wel en de andere keer niet.
Wat betreft de slecht galopkant denk ik dat het paard gewoon een moeilijkere kant heeft en dat dat dan de spreekwoordelijke druppel is wanneer hij toch al in een stress-situatie is. Dat kan je gemakkelijk teste door hem thuis aan de longe op de moeilijke kant te laten aangalopperen.
Succes en voorzichtig blijven !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:54

spatter schreef:
Het feit dat je paard niet in de rechtergalop wil zegt eigenlijk al genoeg, het paard mankeert iets .
Kan best zijn dat de pijn pas ontstaat als je er op zit of zogauw hij zijn rug aanspant/vast zet door spanning.

Je geeft zelf aan dat het een paard is met een heel fijn karakter.
Je paard schreeuwt ondertussen naar je, dat er iets mis is, hoe duidelijk moet hij zijn ?

Jij heel veel sterkte met je genezing, alle kneuzingen en je vertrouwen.
Ook sterkte voor de andere ruiter die hard gevallen is.

Ga er ajb niet meer op totdat je gevonden hebt wat er aan de hand is.

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Top TS dat je er al een osteopaat en veearts bij gehad hebt. Na dit voorval lijkt het mij tijd voor foto's. Niet alleen van de rug maar ook van het bekken, de hals en de schoft en schouders.

Heel veel sterkte, ik hoop dat je er uit komt met je paard en dat jullie weer fijn en beide pijnvrij aan de slag kunnen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:18

Niet de trailer op willen heeft niks te maken met pijn of ongemak maar met ongehoorzaam gedrag. Dat je benoemd dat je wissels aan het leren bent en je paard nu niet meer rechts aan wilt springen heeft weinig te maken met ongemak maar met niet aan de hulpen staan. Blijkbaar ben je niet duidelijk in je hulpen.
Het enige wat ik lees is: paard krijgt spanning, ik stap af. Paard dreigt omhoog te komen, ik stap af. Overal krijgt het dier zijn zin in. Het moet leren vertrouwen op jou dat jij die spanning wegneemt op het punt dat de spanning gecreëerd wordt. Nu ga je eigenlijk elke keer de confrontatie uit de weg waardoor hij steeds onzekerder zal worden.
Word eens boos als hij omhoog komt....? Hij kan het ook niet doen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:09

vibabu schreef:
Niet de trailer op willen heeft niks te maken met pijn of ongemak maar met ongehoorzaam gedrag. Dat je benoemd dat je wissels aan het leren bent en je paard nu niet meer rechts aan wilt springen heeft weinig te maken met ongemak maar met niet aan de hulpen staan. Blijkbaar ben je niet duidelijk in je hulpen.
Het enige wat ik lees is: paard krijgt spanning, ik stap af. Paard dreigt omhoog te komen, ik stap af. Overal krijgt het dier zijn zin in. Het moet leren vertrouwen op jou dat jij die spanning wegneemt op het punt dat de spanning gecreëerd wordt. Nu ga je eigenlijk elke keer de confrontatie uit de weg waardoor hij steeds onzekerder zal worden.
Word eens boos als hij omhoog komt....? Hij kan het ook niet doen.

'Ongehoorzaam gedrag', sorry maar ik vind dit zo fout om te zeggen. Oftewel, paard moet te alle tijden 'gehoorzamen' want wij zijn 'de baas'. Ik geef toe, zo dacht ik er vroeger ook over (de eerste 25 jaar, de laatste 15 jaar denk ik daar gelukkig anders over) maar ik weet inmiddels beter!

Ook heel gevaarlijk om te zeggen 'word eens boos als hij omhoog komt', gegarandeerd dat ze dan verongelukken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:34

Dat dacht ik eerder inderdaad ook ;) dat als je boos wordt er ongelukken gebeuren. Gelukkig weet ik nu beter. Zie het zo vaak om me heen fout gaan omdat altijd alles maar getolereerd wordt. Pas op mijn paard haalt uit. Sorry mijn paard vind iets eng, wil je aan de kant gaan want hij kan over je heen rennen. Het is geen schoothondje van 10 kilo waarbij je euh zegt en hij het nooit meer doet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:36

Ik vind net als @astridklomp dat er door een aantal mensen te gemakkelijk over wordt gedaan. Wij hebben ook zoiets meegemaakt, een aantal jaren geleden. Ook veel overwonnen, paard was M-springen en dressuur en meestal prima te hanteren. Een gewoon paard. Maar op de meest onvoorspelbare momenten deed ze de meest vreselijke dingen: niet op de trailer willen en weigeren voor de hindernis (gecombineerd met steil omhoog komen). Ook hier alle lichamelijke oorzaken uitgesloten en bij Annemarie vd Toorn geweest. Paard heeft een tijdje bij een prof-ruiter gestaan, leek prima te gaan, sprong zonder problemen een Z-parcours, braaf op de trailer. Wij dachten dat het dus toch een leiderschapsprobleem was - maar toen ging het ook bij deze ruiter weer helemaal mis en niemand kon verklaren waarom.
Grootste probleem was de onvoorspelbaarheid: 4 maanden probleemloos laden en rijden en dan weer BAM!! Geloof me, doorpakken werkte op zo'n moment absoluut niet. Levensgevaarlijk.
Wij hebben heel veel geprobeerd maar zijn met een heleboel deskundige mensen tot de conclusie gekomen dat dit gedrag ooit is getolereerd en zo diep is ingesleten dat het er niet meer uit te krijgen is.
Paard is uiteindelijk verkocht als fokmerrie en dat doet ze prima....

Pas goed op jezelf TS en maak hier niet je levenswerk van. Niet overal is een oplossing voor.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:01

vibabu schreef:
Dat dacht ik eerder inderdaad ook ;) dat als je boos wordt er ongelukken gebeuren. Gelukkig weet ik nu beter. Zie het zo vaak om me heen fout gaan omdat altijd alles maar getolereerd wordt. Pas op mijn paard haalt uit. Sorry mijn paard vind iets eng, wil je aan de kant gaan want hij kan over je heen rennen. Het is geen schoothondje van 10 kilo waarbij je euh zegt en hij het nooit meer doet.

Ik ben ook van mening dat zachte heelmeesters, stinkende wonden maken.
Zowel jij als je paard worden onzeker van dit alles, als je iemand in je omgeving hebt die je hierbij kan helpen. Laat diegene jouw paard rijden en probeer zelf rustig te blijven.
Je paard is volgens mij een sensibele eigenwijs, en op deze manier maken jullie het elkaar erg moeilijk.
Door pakken is niet erg, je moet het wel op de juiste manier en het juiste tijdstip doen. Als hij steigert, en je zit erop, probeer hem op zijn kop te slaan.(het werkt serieus)
En als hij de trailer niet op wilt, aanvaard de hulp van mensen, schiet niet in de stress. Hij is stout en dan komt er nog meer stress op hem neer.
Mensen zijn er om je te helpen. En je paard en jij moeten op yoga. B-)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:38

Altijd moeilijk beoordelen vanachter een schermpje.
Maar alles optellen bij elkaar denk ik ook eerder aan de paard dat liever de minder leuke dingen uit de weg gaat dan aan wat medisch. En tot nu toe lukt hem dat goed want het baasje stapt af. Zonder dat er eigenlijk een consequentie tegenover staat.
Hij wordt op dat moment ook niet op de grond aan het werk gezet en later nog eens langs het "Enge" punt gereden.
Nee hij is eigenlijk klaar tot de volgende keer.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 17:09

Wow wat een reacties weer! Allemaal echt weer bedankt voor het meedenken. Ook voor alle PB's, ik ga ze allemaal nog beantwoorden. Als je het gevoel hebt dat ik jou reactie ben overgeslagen, laat het dan weten, ik ga proberen op alles te antwoorden;

Voor degene die nog steeds aan de medische kant denken: Waarom zou het hij dan wel op wedstrijd doen en niet thuis/tijdens de training? Uiteindelijk moet hij op wedstrijd gewoon hetzelfde doen als in de training. Eigenlijk lichter zelfs want we trainen op een hoger niveau..

Er zijn ook mensen die aangeven dat het een therapiepaard is en dat hij veel te verwerken heeft: Mijn bedrijf is pas opgestart en het loopt nog niet storm zeg maar. De laatste 2 weken heb ik mijn andere paard gebruikt (juist omwille van zijn trainingen/wedstrijden en belasting). Dus de laatste keer dat hij therapie heeft meegedaan is al ruim een maand geleden. Daarin hebben we natuurlijk nog getraind en zijn we volgens mij ook naar een Nederlandse wedstrijd geweest.

@PrutjeTootie; bedankt, ik wacht inderdaad totdat ik weer helemaal oke ben. Met korte ritjes in de buurt ga ik zelfs nog langer wachten :)

@Rina, ook bedankt voor jou tip! Ik heb de datum al eens opgeschreven en ga straks een zoeken naar meer informatie over hem!

@Susan88: Ik ben inderdaad ook wel bezig met RBI enzovoorts.. Ik denk er momenteel over om Nic (die zit hier in de buurt) te vragen om ons een tijd te begeleiden. Eventueel ook op buitenrit en wedstrijd als hij dat wil. Al is het maar dat ik zie hoe hij ermee omgaat en niet om zelf op wedstrijd te gaan of om die stomme proef te rijden!

@Pol1: Mijn huidige instructice (thuis) is ook veel bezig met de klassieke rijkunst en zij let er heel erg op dat scheefheid zoveel mogelijk vermeden wordt. Ik denk persoonlijk dat mijn andere paard schever is dan deze :) maar er wordt in ieder geval heel erg op gelet.

@2a54z6e45r6r (en ook anderen die denken dat het aangeleerd, onder oefeningen uitkomen gedrag is): Ik stap wel af maar ik vergeet de oefening nooit. Altijd stap ik af/stop ik even, om oefeningen op de grond te doen. En stap ik uiteindelijk weer op om verder te gaan waarmee we bezig waren. Wel met heel veel geduld en rust. Sommige zeggen echt dat ik teveel geduld heb. Maar ik ben ook iemand die gerust een uur voor de trailer kan stilstaan totdat hij beslist om erin te gaan. Ik snap niet waar jullie uithalen dat hij altijd onder de oefeningen uit komt op deze manier. Enkel afgelopen zondag ben ik er niet terug op gegaan, maar er lag iemand op de grond, door mijn paard, die naar het ziekenhuis moest! Niet echt het geschikte moment om rustig terug erop te gaan zitten (alsof ik rustig kon worden, ik verging zelf ook van de pijn).
Met galopswissels heeft hij het trouwens nooit gedaan. Die lukte gewoon nog niet (of niet springen, of maar half, ed). Hij was er denk ik nog niet klaar voor, plus dat ik de hulp nog niet volledig correct onder de knie had. Hij springt ook trouwens niet alleen op wedstrijd verkeerd aan. Ook thuis en op de trainingen. En als de lesgeefster en ik mij dan echt concentreren en de hulpen beter/meer voorbereiden dan lukt het wel gewoon.

@Astridklomp; wat je zegt is helemaal waar.. Ik ben blij dat er nog iemand is die toch echt hetzelfde gevoel heeft. Al is het alleen al aan de hand van een verhaal. Hij is/was dus inderdaad heel onzeker. Hij gaat soms ook echt zo achter mij staan van 'bescherm mij'. Al is dat heel veel verbeterd het laatste jaar. Ik kan me nu zelfs geen situatie indenken waarin hij het nog heeft gedaan. Maar in het begin zeker.
Ik heb nog regelmatig contact met de oude eigenaar. Ze snapt zelf ook niet echt hoe dit gedrag ineens is ontstaan. Ze zegt dat hij het bij haar nooit heeft gedaan. Ze deed er wel buitenritten mee in groep (hij is ook duidelijk heel erg verkeersmak). Maar ze is er nooit mee op wedstrijd ed mee gegaan.
Texas is inderdaad een beetje ver :D .

Foto's maken komt toch regelmatig terug dus ik ga misschien toch eens opzoeken waar dat hier in de buurt kan.

@Rossfechten; longeren kan, maar niet op dit moment :D . Dat had ik trouwens op wedstrijd ook gedaan.. Een eind langs de fiets doe ik niet, want ik ben maar alleen. Het strand is een beetje ver weg :D En vrijspringen heb ik hem eens zien doen. Daar wordt ik alleen banger van! Hij heeft zo'n 'i believe i can fly'-gevoel. Dus hij springt 9 van de 10 keer veel te vroeg aan en gaat dan door de hindernis heen. Elke keer denk ik 'ik hoop dat er niets gebeurt, ik hoop dat er niets gebeurd!'

@Mindful; het lijkt wel of je mijn lesgeefster hebt :P . De mijne is ook met vanalles bezig, zoals ik al zei shiatshu maar ook klassieke rijkunst en grondwerk en het hele holistische plaatje.

@KaatjeV: ik geef dus duidelijk de verkeerde hulpen waardoor hij de galopswissels niet snapte. En nu gaat er iets fout tijdens mijn hulpen voor de rechtergalop. Dat probleem ligt echt bij mij denk ik hoor..

Tristan Trucker kwam voorbij, die vindt ik ook heel goed. Die is vaak ook meer mentaal met dingen bezig. Ik heb van zijn video-training ook een paar tips gehaald voor de wedstrijden en die hielpen echt super. Maar werkt die ook met paarden hier?

Ik begrijp ook dat grondwerken niet de hele oplossing is. Ik moet erop. En ik moet hem doorrijden. Ik wil daarom ook echt onder begeleiding gaan rijden maar ik moet het toch zelf doen. Ik denk dat ik het beste verder werk met mijn lesgeefster thuis. Die is zowieso meer gevoelig en minder van het 'ik maak hem wel klein'. En dan contact opnemen met Nic van parelli voor die specifieke problemen.

@Vibabu; afgelopen zondag ben ik niet eens boos geworden maar ben ik gewoon blijven zitten en heb ik geprobeerd hem weer voorwaarts te krijgen toen hij in eerste instantie stopte. Boos worden is echt niet de oplossing hoor.. Daar ben ik het echt met Astridklomp mee eens. Dan gaan we helemaal verongelukken. Ik denk tegenwoordig ook niet meer in 'ten alle tijden gehoorzamen en wij zijn de baas'. Ik weet zelfs niet of ik dat ooit heb gedacht. Paardrijden is een samenspel, een team, van gevoelens en bewegingen en als je samen kan werken krijg je er iets heel moois uit. Communicatie is vaak de sleutel.
Ik heb ook een tijd de hulp van mensen aanvaard. Vooral bij het trailer laden. Dan ging het van kwaad naar erger. Tot 5 mensen aan toe die allemaal een zweep vasthadden en hij die bleef vasthangen in het stijgeren en uiteindelijk de trailer op rende (dit was vaak als we op training waren, je moet naar huis, iedereen weet het beter en uiteindelijk geef ik dan daaraan toe). Dat had ik nooit moeten toelaten. Nu dat ik het alleen doe, met veel geduld is het teminste veilig! Dan duurt het maar 10 minuten langer voordat hij erop staat. Hij loopt er trouwens toch meestal in 1 keer op naar de aanvankelijk moeilijkere start met deze methode..

@Kendra die onvoorspelbaarheid he.. Die herken ik zo erg terug! Het enige wat ik voel aankomen is het afsluiten maar wanneer hij dat weer gaat doen.. Bij ons kan het ook echt maanden goed gaan.

Samengevat staat het volgende dus op het programma:
- Nic (van parelli) contacteren
- De zadelmaker komt voor de zekerheid
- Contact opnemen met de kliniek of er opnieuw eventueel foto's gemaakt kunnen worden, hoe zij erover denken

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:19

Is de rug bij de keuring ook op de foto geweest ?

Ik ben ervan overtuigd dat er (ook) een leiderschaps probleem is voornamelijk door het trailer verhaal. Ik heb op een (vakantie)stalling/manege gewerkt en 100den paarden gezien die voor de eigenaar niet de trailer in wilde. Wij lieten ze altijd maar aanklooien totdat ze zelf om hulp vroegen en wij kregen ze er altijd binnen 10 minuten op, niet door te slaan maar meer ervaring en duidelijk zijn. Daarnaast, een van mijn eigen paarden is 2x gevallen in een trailer (noodstoppen vanwege overstekende fietsers e.d.) en hoewel ze met 1.84cm stond te trillen als een rietjes voor de klep, liep ze er altijd gelijk op. Omdat ik dat wilde (ondanks mijn eigen angst want ik haat paarden vervoeren)

Maar... Een paard laat zich niet zomaar vallen. Een vluchtdier dat "vrijwillig" op de grond gaat liggen, die zou ik niet eventjes laten doorpakken, maar eerst de rug/nek op de foto. Op de grond liggend, hoe kort ook is een vluchtdier op zijn kwetsbaarst, dat zullen ze vermijden, zeker op een wedstrijd terrein. Een da wat laten voelen etc. is niet hetzelfde als medisch uitsluiten, ze hebben geen rontgenogen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:21

Malene Nootenboom (bokker Zooist) heeft ooit in een aantal blogs beschreven hoe zij met haar paard in een neerwaartse spiraal van staken/steigeren terecht kwam en hoe het haar lukte om er weer uit te komen. Ik heb net even gezocht, maar kan de blogs niet meer vinden. Wat ik nog wel weet is dat ik onder de indruk was van de slimme en integrale manier waarop de de problemen aanpakte. Misschien kun je haar benaderen via http://www.bewustwedstrijdrijden.nl/

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:29

Ik raad zeker aan om foto's te maken. :) Mijn pony deed ook alleen op wedstrijd een rodeo. En dat was doorgaan tot je eraf lag... Toen ik hem na zijn wedstrijdcarrière niet meer vaak reed, begon hij het ook thuis te doen. Ik wist dat Kissing Spines erger wordt als er niet getraind wordt, dus ik heb een afspraak gemaakt met de kliniek en mijn pony heeft idd Kissing Spines...
Hij is ook de liefste pony die je je kan wensen, kindjes kunnen er zo mee weg, hij is echt heel braaf. Maar als hij pijn heeft, dan laat hij dit op de meest duidelijke manier zien.
Mensen willen ook niet geloven dat hij zo doet. Want het is juist zo'n lieve pony :) Maar toch kan hij enorm gevaarlijk doen als hij pijn heeft.

Ik raad foto's dus zeker aan :j Dat hij het thuis niet doet, kan zijn omdat er daar minder/geen spanning is. En op wedstrijd is dat er sowieso altijd.
Als daar niets uitkomt, dan kan je mss contact opnemen met een professional ivm leiding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:54

jojoni schreef:
Wow wat een reacties weer! Allemaal echt weer bedankt voor het meedenken. Ook voor alle PB's, ik ga ze allemaal nog beantwoorden. Als je het gevoel hebt dat ik jou reactie ben overgeslagen, laat het dan weten, ik ga proberen op alles te antwoorden;

Voor degene die nog steeds aan de medische kant denken: Waarom zou het hij dan wel op wedstrijd doen en niet thuis/tijdens de training? Uiteindelijk moet hij op wedstrijd gewoon hetzelfde doen als in de training. Eigenlijk lichter zelfs want we trainen op een hoger niveau..

Een wedstrijd is op vreemd terrein en zijn ruiter is daar ook gespannener.

Mijn paard is op wedstrijd ook heel anders dan thuis (alleen dan in positieve zin).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:56

Op de wedstrijd is er meer spanning, dus kunnen de klachten verergeren.

Mijn paard die eerst de trailer bijna in sprong omdat ze graag op wedstrijd ging....wilde na steeds naar de hengstenhouder- insemineren niet meer graag de trailer op. Nadat we weer met de trailer gingen om te rijden, ging het weer als normaal met laden.
Dus ook het trailerverhaal kan komen als reactie op het rijden...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:07

Ai wat een vervelende ervaring...Het zou lichamelijk kunnen zijn maar dit hoeft natuurlijk niet. Je hebt een right brain introvert paard (voor zover ik kan beoordelen uit je berichten). Ik denk dat het voor een groot deel te wijten aan spanning is, van jullie beide. Je geeft zelf toe dat hij op eigen terrein (waar hij zich dus het veiligst voelt) heel braaf is en alleen op vreemd terrein (in bos en op wedstrijd) dit gedrag vertoont. Ik denk dat je onbewust over heel veel drempels heen gaat, waardoor het paard op een gegeven moment geen andere mogelijkheid meer ziet dan heel duidelijk te maken dat hij zich er niet lekker bij voelt, in dit geval door te steigeren. Maar hieraan vooraf zijn hele kleine signalen die over het hoofd worden gezien. En daar kun je op zich niks aan doen,want dan heb ik het echt over hele kleine signalen die zich hoofdzakelijk in het hoofd vh paard afspelen. En ik zou je adviseren om daar meer in te gaan verdiepen. We kennen allemaal het zwiepen met de staart en de oren naar achteren en bokken steigeren, ervan door gaan etc.waaruit blijkt dat een paard protesteert en zich ergens niet lekker bij voelt, maar probeer eens goed te luisteren en kijken naar je paard, leer hem heel goed kennen dmv paarden psychologie. Dan nog is het niet altijd te voorkomen bij right brain introvert paarden, maar kun je hem wel beter peilen. Right brain introvert paarden zijn dus heel erg introvert, je ziet weinig aan lichaamstaal omdat bijna alles zich in het hoofd afspeelt. Hij bouwt op een gegeven moment dan zoveel spanning op doordat jij onbewust over misschien wel 10 drempels heen bent gegaan en dan op een gegeven moment barst de bom. Dit type gedrag komt nooit in 1 keer, hier gaat heel veel aan vooraf en ik zou je aanraden om hiermee aan de slag te gaan. Leer je paard te lezen. Sommige paardjes hebben juist die extra push nodig, de jouwe niet, maar misschien wacht je idd te lang en geef je hem weer teveel tijd, waardoor hij weer erg onzeker wordt. Ieder paard heeft een andere methode nodig, ze zijn immers allemaal anders qua karakter. Ga eens lekker op de grond met hem aan de slag, lekker spelen, geen dwang en kijk eens wat hij leuk vindt, wat hij niet leuk of eng vindt en probeer hem op die manier te begrijpen, dit begint altijd met grondwerk. Goed dat je een parelli les krijgt, het is zeker niet de enige methode maar wel 1 waarmee je 'paarden lezen' beter onder de knie kunt krijgen. En altijd afstappen als je het niet vertrouwd en voorlopig niet weer erop en wanneer je dat wel doet, opbouwen in kleine sessies. Bv niet gelijk rijden in het bos maar eens een wandeling aan de hand, hoe is hij dan, zelfde geldt voor wedstrijdterrein. Succes en beterschap met de pijn!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:32

Ik wil je toch echt aanraden fotos van de rug en nek te maken.

Paard 1: moeizaam, steigeren met opstappen, vooral met spanning kon hij zo ineens gek gaan doen(bijv op concour). Paard had kissing spines. Juist met spanning zoals in het bos of concour, verkrampen ze iets (dat merk je bij jezelf) wat juist voor een extra pijnprikkel zorgt. Zo'n lief paard in de omgang, nooit kreupel of iets, wilde altijd werken

Paard 2: ook juist met spanning gek doen. Had artrose in de nek en heup. Wilde ook niet met druk lopen, met spanning kon die ook exploderen (3x achterovergeklapt)

Je zag aan beide paarden niets, fysio osteo chiropractor en masseurs zagen er niks geks aan. Allebij zo enorm lief, dat het niet eerder en sneller fout ging en zo bleven lopen is eigenlijk een wonder. Beide paarden waren volledig stuk van binnen..

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:39

Wat zou je kunnen proberen met de galop wissels is aan de dubbele longe zetten en het daar heen juist aanleren en vervolgens onder het zadel
Ook nog een tip is pak je paard, longeertouw en zal ga ergens waar hij bijna nooit komt(kan ook in de buurt zijn van stal) lekker longeren, iemand die ik ken doet het op het strand met haar paard +:)+ werkt goed om zijn aandacht bij haar te leren houden
Maar ook schrik trainingen klinken wel goed voor jou paard

Even voor de duidelijkheid ik denk ook dat dit paard gewoon bang is, onder het mom van een kat in het nauw maakt rare sprongen #) beterschap ts

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:21

Dat is wat ik dus ook zeg Jester, op het moment dat er spanning is en hij zijn nek erop zet en zich dus wat vastzet dat het dan pijn doet. Dat verklaard nml ook dat hij het af en toe doet als hij de trailer op moet.
Als het pijn is zal het gedrag ook steeds erger worden omdat hij verwacht dat het pijn gaat doen als hij zich spant.

Ik denk dat het een combinatie zal zijn, onzeker en pijn. Onzekere paarden worden vaak aangezien voor dominantie paarden. Een onzeker paard reageert vooral op zijn impulsieve kant en niet zijn denkkant. Onzekere paarden kunnen je iedere keer weer uitproberen om te testen of je wel te vertrouwen bent. In het blad wat ik maakt heeft 2 nummers terug een heel artikel gestaan over het onzekere paard en hoe je je relatie met je onzekere paard kan verbeteren (geschreven door 1 van de texaanse trainers waar ik het over had). Als je dat artikel wil lezen dan kan ik je wel een PDF sturen (PB me dan maar even).

Vivabu ja je kan het inderdaad soms ook oplossen door heel streng en dominant te zijn, het paard domineren en overvallen zodat het paard naar je luistert omdat hij anders op zijn donder krijgt. Dat je het dus afdwingt. Maar het kan ook anders. En dan bedoel ik niet door alles te accepteren van je paard en er te lief en te zacht voor te zijn maar door er op de juiste manier mee om te gaan. Je krijgt op die manier een paard waarmee je op de juiste manier communiceert waardoor je een sterke band krijgt met je paard en veel meer met je paard kan bereiken op een plezierige manier.
Dit is overigens exact de reden waarom ik het blad 'Level Up' ben begonnen, mensen laten inzien dat het ook anders kan. :o

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 21:27

Even een update,

Een drukke dag gehad (nou ja, druk omdat het op mijn nieuwe tempo moet, anders was ik op een uurtje klaar geweest :D )

Dus het zadel is vandaag al nagekeken en zou niet kapot zijn. Morgen komt de lieve man eens kijken naar de combinatie paard-zadel-ruiter (ik huiver al bij het idee dat ik erop moet. Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik nog veel pijn heb en stijf ben). Ik denk dat het niet aan het zadel ligt, maar hij is het afgelopen jaar veel veranderd qua bespiering dus het is nooit slecht om uit te sluiten.

Ik heb ook een kliniek gevonden hier in de buurt die foto's maakt. Op het stevige aandringen van jullie ga ik dat toch maar doen. Ik heb met hun afgesproken dat ik maandag bel om een afspraak te maken (ivm dat mijn ouders dan pas terug zijn en ik niet alleen wil gaan met hem). Ik zou dan een week, max anderhalf moeten wachten, maar waarschijnlijk ging het sneller kunnen. Zij doen dan ook een volledig, uitgebreid bloedonderzoek. Schijnbaar hoort dat erbij en dat is ook mooi meegenomen ookal is het pas nog geweest.

De parelli instructeur heeft ook een mailtje gekregen en daar wacht ik dus op antwoordt van.

@Mist, hij doet het niet alleen bij mij maar ook bij mensen die niet bang zijn voor de trailer (ik heb er vroeger een ongeluk op gehad zoals ik al eerder aangaf kan hij dus nog steeds ergens wat angst bespeuren).

@CharlotteJay, de galopswissels laat ik gewoon even achterwege. We hebben genoeg andere oefeningen die we kunnen doen. Totdat het aanspringen weer goed gaat, dan kunnen we het weer eens proberen.
Het longeren op verschillende plaatsen is een goede tip. Ik wou ook al met hem aan de hand gaan wandelen, of joggen (dan doe ik zelf ook iets aan mijn conditie). Met de andere heb ik dat ook altijd gedaan toen die nog niet ingereden was en eigenlijk helpt dat wel veel. Alleen heeft mijn knie een tijdje tegen gezeten. Misschien dat ik het hierna toch kan oppakken.

@Astridklomp dat wil ik wel lezen, ik stuur je een pb.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Vrijdagmiddag ben ik weer vrij en dan ga ik eens alle namen die genoemd zijn bundelen en meer over opzoeken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:05

Ik heb het nog niet gelezen, maar ik ben wel benieuwd wat voor paard het eigenlijk is. Qua afstamming.
Het is dus een jonge ruin (meer weet ik niet :D :D )

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 22:32

Babootje schreef:
Ik heb het nog niet gelezen, maar ik ben wel benieuwd wat voor paard het eigenlijk is. Qua afstamming.
Het is dus een jonge ruin (meer weet ik niet :D :D )

Hij is volgens mij pas 8 geworden. Het is een red pebbles van afstamming en zijn moeder was een KWPN'er als ik het goed heb. Volgens mij had ik dat wel al ergens op pb staan maar nog niet hier!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:35

Ben ik nu de enige die alleen maar denkt "" het is een rolstoel of erger niet waard"". Als fysiek alles uitgesloten is en je je compleet in de psyche van je paard hebt verdiept en alle vertrouwen op de grond herstelt is. Dan zou ik er pas weer opstappen en niet voor een zadelpasservice. Je moet nog een leven lang mee.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:47

Ik heb je verhaal gelezen en ik vind het een heel heftig verhaal. Zoals ik het lees heb je al heel wat moeilijke momenten overwonnen en wat zal het een enorm dilemma voor je zijn.
Ik zou toch wanneer je de mogelijkheid hebt en wanneer je lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten gaan voor zeer professionele mentale begeleiding. En boven alles: pas op je eigen veiligheid! Ik zou contact leggen met Tristan Tucker, maar je krijgt al zo veel adviezen ;-)
Heel veel wijsheid toegewenst!!!