Wissels...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:07

Ik vind het een heel raar advies om een paard moe te maken op het achterbeen.
Juist een wissel vraagt veel energie en kracht , zeker als de galop nog niet helemaal goed verzamelt is.
Ik pak de wissels juist halverwege de training nadat hij goed is losgewerkt en de galop netjes gaat , dan een paar wissels en bij 1 a 2 goede stoppen en lange teugel.
Zogauw hij moe wordt krijg ik er echt geen nette wissel meer uit.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 23:28

spatter schreef:
Juist een wissel vraagt veel energie en kracht , zeker als de galop nog niet helemaal goed verzamelt is.
Ik pak de wissels juist halverwege de training nadat hij goed is losgewerkt en de galop netjes gaat , dan een paar wissels en bij 1 a 2 goede stoppen en lange teugel.

Idd dat stukje snap ik ook niet helemaal...Bij mij is juist heel erg erin gestampt eerst vlug en snel maken van achter, laten wachten en nageven en dan springt ie maar zo om.(Wel om denken dat je niet stiekem tegenhoud of blokkeert in je hand tijdens de wissel) Als ik niet goed voorbereid of hij moe word dan gaat ie idd juist achter na springen, en voelt het tevens of je een berg moet verzetten :=

Vicky_88

Re: Wissels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:00

Wat ik mis in je gehele proef en dus ook galopstuk is gedragenheid en verzameling.
Je galop wordt daardoor een beetje 'loperig' van het achterbeen af waardoor ze geen goeie wissel kunnen springen. Wat ik zelf altijd doe is met veel activiteit op de plaats willen galopperen. Galop verbeteren, controleren op lossigheid en reactie op mijn been. En net voor de wissel ietsje toerijden. Dan blijven ze niet 'hangen' in tempo, duiken ze niet de grond in en gooien ze niet de rem erop.

Succes :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:35

Paard meer doorverzamelen, veel laten sluiten in de galop en werken aan meer sprong.

Probeer meer los te laten in de binnenhand, ook in de appuyementen. Paard moet zichzelf leren dragen en niet op jouw hand meeliften.

Probeer hem te verzamelen, goed recht zitten, vlug maken, dan gewoon eens je handen naar voren steken (echt richting oren) en wisselen. Zo kan hij niet in je hand duiken. Gebruik je been en zit in de wissel om te voorkomen dat hij op de voorhand valt.

De eerste week vinden ze dit heel moeilijk en ga je in het begin nog vreemdere sprongen zien omdat hij je hand kwijt is. Dit gaat steeds beter, verlies dan echt niet de moed.

Volgende stap is het wisselen uit een appuyement. Ook op de diagonaal, paar passen appuyement denken en wisselen. Komen ze niet door even met je buitenbeen doorduwen richting travers. Dat ze soepel wordt in de heupen. Rechte wissels zijn zorgen voor later.

In draf zou ik het tempo ook wat lager houden maar actiever. Ik mis echt gedragenheid. Veel klein schakelen, activeren en steeds terug op de achterhand zetten en loslaten. Ook in je uitgestrekte draf, even bijeenrijden maar dan handen naar voren en met je been tegen je hand rijden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:42

spatter schreef:

Dit is om hem aan te leren
Als je hem sluit en verzameld op de volte verkleinde en vergrote dan appuyeren word hij wat moe op het achterbeen met de hulp zal hij dan makkelijker overspringen
Dit lukte bij mij paard wel

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:12

kiddokids schreef:
spatter schreef:

Dit is om hem aan te leren
Als je hem sluit en verzameld op de volte verkleinde en vergrote dan appuyeren word hij wat moe op het achterbeen met de hulp zal hij dan makkelijker overspringen
Dit lukte bij mij paard wel

Mijne wisseld dan van voor naar achter of juist helemaal niet meer.
Als een paard moe wordt in het achterbeen is de kwaliteit van je galop ook minder.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:52

weet je elk paard is anders en reageerd anders
zo deden we het in het begin
nu hoeft het niet meer hij is er nog niet maar nu kunnen we gewoon van handveranderen of contra aanspringen verzamelen been opleggen en tik met de zweep erbij,
en zo komen we steeds stapje verder
vind het toch al knap ouderwetse haffie die Z2 straks gaat starten, als de wissel beter bevestigd is
je moet ook wel geduld hebben elk paard is anders de een leert het sneller dan de ander

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:50

En daarom is het lastig om de juiste methode te vinden die het beste werkt voor de combinatie. Puzzelen heet dat. En er gaan meer wegen naar Rome!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:59

Van wat ik zie bouwt je paard te veel spanning op en is daarbij ook nog niet genoeg op het achterbeen en los in haar lijf. Probeer het vanuit ontspanning aan te rijden. Mag best wat lager of wat langer, als de achterhand maar actief en eronder blijft. En daarbij ruimte blijven geven aan de voorkant, nu lijkt het erop dat je te veel begrensd (vooral binnenhand) waardoor de enige mogelijkheid explosief, uit elkaar of naar boven is. Ook een wissel moet netjes kunnen afvloeien, het vraagt namelijk nogal wat vlugheid en kracht :) de latere wissels gaan beter, ook omdat jij er meer in lijkt te ontspannen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 10:58

Bedankt voor de vele reacties ondertussen. Heb vier drukken dagen gehad, dus weinig bokt-tijd gehad.

Bedoel je met moe maken, niet eerder snel maken?
Wat spieren die moe zijn, zijn pijnlijk en traag. Dat zou contra-productief zijn.
Wel proficiat om met je haffie zo ver geraakt te zijn! Proficiat!

Amaranth, ik ben het zeker over de draf met je eens. Het voelt altijd aan alsof ze niet vlot genoeg is, en als ik dan het filmpje zie denk ik meestal "oei, over tempo". Eigenlijk moet ik het idee hebben dat ze te traag is, dan zit het tempo goed.

Spanning klopt wel, ze kent de proef al van buiten. Dus zijn bouwt spanning op omdat ze weet dat de wissel gaat komen en ik ook natuurlijk :o

Morgen weer les, zondag nog eens wedstrijd. Dan heb ik weer beeldmateriaal.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:18

Ik vind het juist heel goed dat je ook dingen laat zien wat minder goed gaan, en hiermee aan het werk wil! Het blijftt bokt dus door de 'bokt'kritiek maar heen lezen volgens mij staan er best wat wat goede tips bij tussen waar je wat aan hebt! Zelf geen advies. behalve misschien dat ie iets meer gedragen op het achterbeen mag zodat de voorkant wat meer omhoog komt, paard is nog jong dus dat komt vanzelf!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:37

webster543 schreef:
Bedankt voor de vele reacties ondertussen. Heb vier drukken dagen gehad, dus weinig bokt-tijd gehad.

Wat spieren die moe zijn, zijn pijnlijk en traag. Dat zou contra-productief zijn.

Amaranth, ik ben het zeker over de draf met je eens. Het voelt altijd aan alsof ze niet vlot genoeg is, en als ik dan het filmpje zie denk ik meestal "oei, over tempo". Eigenlijk moet ik het idee hebben dat ze te traag is, dan zit het tempo goed.

Spanning klopt wel, ze kent de proef al van buiten. Dus zijn bouwt spanning op omdat ze weet dat de wissel gaat komen en ik ook natuurlijk :o

ze benoemde het zo moe maken op het achterbeen
ik zal het eens vragen aan haar hoe ik het beter kan uitleggen.

en thanks maar wij zijn er ook nog niet hoor, soms maakt hij er ook een zooitje van of al vooruitdenken maar geduld moet je zeker hebben

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 23:24

Vandaag weer les gehad. De eerst twee wissels waren goed, gereden vanuit een appuyement. Ik voelde wel dat ze goed scharnierde in haar bekken, en de wissels gingen vloeiend. Direct beloond en gestopt, helaas nadien weer wat spanning en het ging weer minder. De wissel naar links lukt tegenwoordig meestal wel, die naar rechts meestal niet.
Blijkbaar gooi ik mijzelf ook wat naar voor in de wissel, waardoor ik de voorhand stimuleer om eerst te springen.

Trainer vond het wel belangrijk om hetzelfde ritme te houden voor, tijdens en na de wissel.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 00:00

Als het goed gaat stoppen. En dan een poosje met rust laten, rijd even een weekje of langer geen wissels daarna.
Als je alleen maar op de wissels blijft focussen wordt het alleen maar moeilijker is mijn ervaring. Je bouwt dan toch spanning op bij hem en bij jezelf en omdat je geen fouten wilt maken lukt het juist minder, je lijf spant en je hulpen komen minder door, waardoor je groter wordt in je been en terughoud in je hand. ( dit bedoel ik algemeen hoor TS, niet specifiek op jou maar ik zie deze fout vaak gemaakt worden en het is ook mijn valkuil :D )

Twee goede wissels is teugels lang, stappen en wat anders gaan doen.
Neem de tijd om je paard sterker te maken door andere oefeningen te rijden die hem voorbereiden op een wissel. Ook zijn coördinatie moet daarop ingesteld raken als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook moeten ze een soort zelfvertrouwen krijgen in zo'n nieuwe oefening, ook al is het nog niet 100% hij probeert dus geef hem het vertrouwen om het goed te doen, niet straffen als het mislukt.
Schakelen in galop, de passen kunnen controleren groter of kleiner. Appuyementen, wijken naar de hoefslag en van de hoefslag af, contrastelling, galop stap galop overgangen etc. Allemaal oefeningen om de galop te verbeteren. Rijdt ook af en toe eens een stukje in verlichte zit zodat hij over de rug kan komen en lekker ontspant in galop.

Hij snapt nu je hulpen, doet zijn best en geeft zijn grens aan. Hij is nog jong zat dus geef hem die tijd. Je zal zien als je nu even op andere dingen concentreert dat het straks ineens een keer goed voelt en je wel een goede wissel kan springen, je zegt dat je vandaag twee goede wissels had dus die basis zit erin.
Dan komt de bevestiging vanzelf als je paard beter zijn lijf kan gebruiken omdat je hem hebt gegymnastiseerd en sterker hebt gemaakt en je je hulpen goed kan afstemmen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:19

Ik had tot nu toe alleen de wissels gedaan naar de rechtergalop omdat die het makkelijkste ging.
Inmiddels zitten daar redelijk goede bij, moeilijkste is dat mijn paard vindt dat terug naar draf veel makkelijker is als ineens omspringen.

Gisteren de andere kant geoefend en ook de juf moest constateren dat mijn paard echt geen clue heeft wat ik van hem wil :D
Maar het hielp om er een zweepje bij te pakken om het binnenachterbeen even te attenderen op actie en hop hij was om.

Ik rij nooit met zweep, ben western ruiter. :o

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:23

Dank je wel dat je alles zo open met ons wilt delen. Heel veel mensen hebben problemen met de wissels. Eigenlijk is het niet de wissel die problemen geeft, maar wel de voorbereiding die daaraan ten grondslag ligt

webster543 schreef:
Vandaag weer les gehad. De eerst twee wissels waren goed, gereden vanuit een appuyement. Ik voelde wel dat ze goed scharnierde in haar bekken, en de wissels gingen vloeiend.

Wat ik zie aan jouw paard is dat ze behoorlijk vast zit in haar rug en bekken. Ze heeft veel moeite met de lengtebuiging en heeft dan ook de neiging om iets te gaan kantelen. Om een wissel te kunnen springen moet een paard losheid hebben in het lijf. Door je appuyement laat je je paard beter buigen en zal het beter gaan dragen. Dan zijn die wissels ook niet zo moeilijk meer.

Mijn advies is om meer te werken aan de souplesse in het lijf door veel zijgangen te rijden. Vergeet niet om ook daarin je tempowisselingen te rijden. Oefen in draf veel met omstellen van je appuyementen. En rijd vanuit je SB eens door naar de renvers. Later pak je de oefeningen op in galop. Als je dit een tijdje doet gaan je wissels een stuk beter.

Ik vind het trouwens wel verontrustend dat jouw instructeur hier geen oog voor heeft. Dus die zou ik meteen inruilen voor een ander.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:47

Abacab schreef:
Dank je wel dat je alles zo open met ons wilt delen. Heel veel mensen hebben problemen met de wissels. Eigenlijk is het niet de wissel die problemen geeft, maar wel de voorbereiding die daaraan ten grondslag ligt

webster543 schreef:
Vandaag weer les gehad. De eerst twee wissels waren goed, gereden vanuit een appuyement. Ik voelde wel dat ze goed scharnierde in haar bekken, en de wissels gingen vloeiend.

Wat ik zie aan jouw paard is dat ze behoorlijk vast zit in haar rug en bekken. Ze heeft veel moeite met de lengtebuiging en heeft dan ook de neiging om iets te gaan kantelen. Om een wissel te kunnen springen moet een paard losheid hebben in het lijf. Door je appuyement laat je je paard beter buigen en zal het beter gaan dragen. Dan zijn die wissels ook niet zo moeilijk meer.

Mijn advies is om meer te werken aan de souplesse in het lijf door veel zijgangen te rijden. Vergeet niet om ook daarin je tempowisselingen te rijden. Oefen in draf veel met omstellen van je appuyementen. En rijd vanuit je SB eens door naar de renvers. Later pak je de oefeningen op in galop. Als je dit een tijdje doet gaan je wissels een stuk beter.

Ik vind het trouwens wel verontrustend dat jouw instructeur hier geen oog voor heeft. Dus die zou ik meteen inruilen voor een ander.

wil ik even op inhaken want het klopt wel
mijn paard staat af en toe onder behandeling bij de fysio en zit dan wel eens vast op zijn kruis dit kan tegen werken om een wissel te springen

dus misschien keer idee om een fysio lekker alles los te laten maken

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 19:55

Abacab, bedankt voor je bijdrage. Ik werk veel met zijgangen en dat helpt echt wel.
Mijn trainer vertrouw ik voor 200%, dus ik verander niet.
Hij vertrekt in september naar Rio voor twee weken, ik neem dan normaal gezien een keer les van zijn partner. Benieuwd hoe dat zij het gaat aanpakken.

Hierbij weer film materiaa. Deel een is de galoptoer van de proef van zondag. Eerste en laatste wissel is weer als een hindernis gesprongen, tweede wissel in een tijd, maar gesloten vanachter.
Laatste deel is het einde van de galopwerk tijdens de les. Kwartjes rijden, beetje doordraaien en wissel. Ze springt in de kwartjes niet helemaal door, maar komt daarbij meer op de achterhand zitten. Zo is deze wissel wel gelukt. Nog niet helemaal door, maar toch al in de goeie richting.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:28

kiddokids schreef:
webster543 schreef:

ze benoemde het zo moe maken op het achterbeen
ik zal het eens vragen aan haar hoe ik het beter kan uitleggen.

en thanks maar wij zijn er ook nog niet hoor, soms maakt hij er ook een zooitje van of al vooruitdenken maar geduld moet je zeker hebben

Mijn oude fjord sprong ook nooit wissels, vandaar dat we nooit Z2 gestart zijn, maar in clinic van Herman Wientjes wel. (en met 6 jarigen erop als je die grote 8 liet rijden deed ze het vanzelf, maar bij mij echt niet!!)
Bij ons heeft hij toen andere tactiek erop los gelaten dan bij die van jou Kiddokids, denk dus dat hij ook naar het paard kijkt.
Die van mij was snel genoeg achter volgens hem en te handig (kan je echt niet met een kleine volte of wat dan ook dwingen naar andere galop) dus werd het gewoon doorrijden, van hand veranderen en om laten springen en dat lukte! (zonder draf pas ertussen wat ik altijd had)
Helaas maand later paard weer niet helemaal goed en was nog niet bevestigd, daarna nooit meer geprobeerd, paard was toch al jaren de sport uit, clinic was gewoon omdat het leuk was.
(en uit de sport is niet altijd dood en begraven en totaal kapot :D )

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:23

Superstoer dat je filmpjes blijft posten!
Ik krijg nog steeds bij je proef het gevoel dat je de trein wil halen. Ik mis echt de verzameling en het gewicht op de achterhand. Dan gaat je paard ook iets meer tijd hebben in de sprong om te wisselen. Ik zou heel veel sluit oefeningen doen in de galop. Sluiten, op de plek laten galopperen even hand naar voren zetten om te controleren of hij daar blijft, dan er weer uit zetten. Paar keer herhalen en dan eens een wissel vragen op het moment dat je eruit rijdt. (In dezelfde pas eigenlijk) maar rustig eruit rijden, anders krijg je een explosie denk ik haha.

Op deze filmpjes vind ik haar al wel veel mooier in de aanleuning en losser.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:45

[/quote]Mijn oude fjord sprong ook nooit wissels, vandaar dat we nooit Z2 gestart zijn, maar in clinic van Herman Wientjes wel. (en met 6 jarigen erop als je die grote 8 liet rijden deed ze het vanzelf, maar bij mij echt niet!!)
Bij ons heeft hij toen andere tactiek erop los gelaten dan bij die van jou Kiddokids, denk dus dat hij ook naar het paard kijkt.
Die van mij was snel genoeg achter volgens hem en te handig (kan je echt niet met een kleine volte of wat dan ook dwingen naar andere galop) dus werd het gewoon doorrijden, van hand veranderen en om laten springen en dat lukte! (zonder draf pas ertussen wat ik altijd had)
Helaas maand later paard weer niet helemaal goed en was nog niet bevestigd, daarna nooit meer geprobeerd, paard was toch al jaren de sport uit, clinic was gewoon omdat het leuk was.
(en uit de sport is niet altijd dood en begraven en totaal kapot :D )[/quote]

he, de tactiek moe maken op het achterbeen komt niet van herman wientjes hoor, als ik deze hier neerzet word denk een heleboel van bokt niet blij :D
herman gebruikt daarvoor namelijk een lange zweep voor om hem om te laten springen,
ook moesten wij hem blijven bijtikken totdat hij om zou springen hierbij doe je niks met je benen, nou deze tactiek snapte onze haflinger helemaal niet.
nu gewoon op de hulp laten omspringen vorige week sprong hij om zonder zweep en wel op de hulp

het zal echt kwestie van geduld moeten hebben zijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:57

Ik weet wel dat mijn huidige jonkie veel eerder wissels om d'r oren krijgt en dat ik niet eerst de galop en de contra zo bevestigd wil hebben dat je ze met geen mogelijkheid meer uit balans kan krijgen :+

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:26

Misschien een raar voorstel.. Maar die van mij springt wissels tijdens het slalommen om tonnen :+

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:26

Wat ik altijd belangrijk vind bij die van mij is dat de contra enorm goed bevestigd is, paard moet beide kanten op in evenwicht en op eigen benen in contra kunnen blijven. Hierbij moet stelling naar beide kanten gevraagd kunnen worden zonder dat er storingen of wankelingen komen, en paard moet daarbij dus altijd ontspannen en op eigen benen blijven lopen (en met ontspannen bedoel ik niet sukkelend op de voorhand, maar ontspannen in het aangespannen zijn).
Als die contra op beide kanten goed lukt, probeer ik in de contra eens een schoudervoor/schouderbinnen te vragen, waarbij ik het hele paard om het binnenbeen heen probeer te buigen. Gaat dit goed, zorg ik ervoor dat ik het paard met mijn binnenhand voldoende ruimte geef en probeer ik op die manier de wissel te springen. Ook in die schoudervoor/schouderbinnen moet het paard dus in evenwicht en op eigen benen blijven gaan, en niet op de voorhand zakken maar echt vanuit achter naar voor blijven lopen.
Gaat best wat tijd in zitten, maar als je dat echt goed voor elkaar hebt, kan je hele fijne wissels springen! :) Na een tijdje schoudervoor/schouderbinnen springen kan je ze steeds rechter gaan maken.

Hoop dat je er wat aan hebt!