Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Re: Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:24

Hahaha, dat is wat je er zelf van maakt he? :D

Aah die spieren komen vanzelf wel.. En de stabiliteit ook nog wel denk ik zo :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:24

Ik kan me herinneren dat ik vroeger werd uitgelachen omdat er zoveel zadels waren waarin ik niet lekker zat. Dan zeiden ze dat een zadel toch gewoon en zadel was.
Nou nee, ik kan mijn heupen niet uitdraaien en mijn benen (dus) niet wijd spreiden. De vorm van een zadel maakt voor mij erg uit, en met name hoe breed of smal het is. Ik moet een hoog opgebouwd smal zadel hebben en geen breed diep zadel.
Ik zit comfortabel als ik kort zit en ik ben nu op een leeftijd dat ik comfort het belangrijkste vindt en de lange beugel mode is toch van "na mijn tijd" dus the hell with it, ik houd mijn campagne zit.

TS als die beugellengte op de foto lekker zit, dan houd je dat toch? Maar 1 gaatje korter en je onderbeen meer naar achteren en je hak meer uitdrukken kan ook gewoon als dat lekkerder zit.
Want je moet wel uitkijken dat het niet in een spreidzit overgaat. Dan zit je niet meer op je kont /zitbeenknobbels, maar op een punt daarvoor.

In principe moet je gewoon zonder beugels kunnen rijden en misschien moet je dat veel meer gaan oefenen om je beste beugellengte te vinden.

Maar uitendelijk gaat het er om hoe je het beste ontspannen kunt zitten en correct hulpen kunt geven.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:30

Wat is het toch een super leuke pony <3 , Heel veel succes verder en gaat je wel lukken *\o/*

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:32

Femek2902 schreef:
Hahaha, dat is wat je er zelf van maakt he? :D

Aah die spieren komen vanzelf wel.. En de stabiliteit ook nog wel denk ik zo :)

Haha ik heb de nodige zelfkennis wel :D
En dat idee heb ik ook wel.. Zolang paard ontspannen is vind ik mijn zit, komt vanzelf ook als paard wat frisser is denk ik, als ik ook wat oefeningen buiten het rijden doe :)

En ja klopt, misschien is het volgens het centered riding niet geheel correct, maar dit voelt voor mijn rug en enkels veel beter en mijn fysiotherapeut (die overigens ook paarden behandeld, dus heeft imo wel enig inzicht) raadt het ook aan :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:32

kelseyclover schreef:
Wat is het toch een super leuke pony <3 , Heel veel succes verder en gaat je wel lukken *\o/*

Haha thanks! :) was wel wennen na Phoebe hoor, ze zijn echt tegenpolen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:26

Mooi. Deze lengte lijkt best goed te kloppen. Je spieren moeten gewoon echt even wennen. Dat gaat niet in zo'n korte tijd. Bovendien, vaak moet een paard ook even wennen aan jou andere zit.

Voor een buitenritje ksn je ze altijd nog 1 korter doen. Vinden de meeste ruiters wel lekker.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:38

Ahh thanks, fijn om de bevestiging te krijgen :)

In het begin lijkt me het inderdaad niet onverstandig ze op buitenrit een gaatje korter te doen. Gigi is opzich heel braaf, maar ze blijft natuurlijk jong :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:59

Voel je nu ook het verschil tussen op het zadel zitten en in het zadel zitten?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 00:33

Jazeker :) als ze zo rennerig en strak is als vandaag vind ik dat wel moeilijker, ik mis dan stabiliteit en word zelf ook gespannen, maar op gewone dagen waar ze lekker losjes loopt kan ik heeel fijn 'lang en diep' zitten zegmaar :) terwijl ik met kortere beugels het idee heb dat ik echt boven het paard zit ipv met het paard.. If that makes sense :+

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:34

Snap je gevoel heb me beugels 2 gaten langer gedaan zit super fijn maar met middendraf raak ik beetje stabiliteit kwijt.
Maar ben aan het kijken voor een ander zadel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:03

TS: ik heb niet je hele topic gelezen. Maar ikzelf heb de gewoonte om mijn beugellengte per paard, per zadel en per "discipline" aan te passen. En op sommige zadels zal je nooit "fijn" kunnen zitten ongeacht de beugellengte.

bv ik gebruik op mijn paard een dressuurzadel en om te dressuren zal ik makkelijk 1-2 gaatjes korter zitten op buitenrit dan in de rijbak, gewoon omdat ik met langere stijgbeugels meer op zit ga rijden. Maar op buitenrit zou ik met die lengte niet vlot genoeg mee kunnen in de beweging, omdat mijn paard de rug net iets strakker houdt, dus dan is iets korter veel fijner. Eveneens is het op een vzh zadel ook fijner om enkele gaten korter te zitten tov een dressuurzadel.
Bij de renpaarden en mijn trainingszadel zit ik algemeen korter, maar dan kan het nog per paard enkele gaatjes verschillen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:14

Maak als je het gevoel hebt onvoldoende balans te hebben je benen juist langer. Het is een natuurlijke reactie als we ons evenwicht verliezen onze benen op te trekken en naar een foetushouding te gaan. Op een paard moet je die primaire reactie afleren en je juist langer maken. Dat is lastig want het gaat tegen je natuur in. Meters maken dat is alles wat je nu nog moet doen, heel veel meters maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:43

dat ben ik niet helemaal met je eens. Als ik mijn beugels een gat langer maak, ga ik écht wiebelen en compenseren, waardoor ik in een cirkel terecht kom: pony stijve rug en ik ook.
Gat korter en we wiebelen minder.
Ik ben ook al een paar weken aan het stoeien met lengtes van mijn beugelriemen.
(en beugels.)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 20:52

Ik heb vanmiddag weer eens les gehad van mijn oude instructrice, zij gaf me de tips om mijn benen helemaal lang te houden (maar ZONDER uitdrukken of andere spanning!!) mijn benen lagen opeens 100% stil. Neemt niet weg dat het even flink wennen is, maar volgensmij wordt dit em wel :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:36

Anoniem schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens. Als ik mijn beugels een gat langer maak, ga ik écht wiebelen en compenseren, waardoor ik in een cirkel terecht kom: pony stijve rug en ik ook.
Gat korter en we wiebelen minder.
Ik ben ook al een paar weken aan het stoeien met lengtes van mijn beugelriemen.
(en beugels.)

Soms zit er ook echt wel een maximum aan hoe lang je kan he. Dat verschilt per persoon. Sommige mensen 'leren' nooit om hun spieren langer te maken. Maar sommige paarden zijn bv ook te breed waardoor je lichaam zich anders gedraagt. Veel dingen hangen af van persoonlijk gevoel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:43

Darkchristal, Veulen heeft gelijk dat het van persoon tot persoon scheelt. Maar als jij met langere beugels wiebelt, dan ben ik bang dat dat toch echt aan je zit ligt. Het lijkt er op dat je op je zadel zit in plaats van er in en dat kun je corrigeren met het indraaien van je bovenbenen. Zie mijn eerste post hier. Probeer eens uit of dat voor jou werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:46

Ik heb al enige tijd cr les, en ook zij concludeerde dat mijn beugels echt té lang waren.
ze hingen onder mijn enkels.
ik vond t prettig in stap maar in draf niet meer.
moet nu erg wennen aan een 'normale ' lengte. maar in draf zat ik gelijk veel beter..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:52

Nu snap ik je beter, jouw beugels waren niet lang maar sleepten bijna over de grond. Ja dat kan ook. Al is het handiger om ze dan helemaal weg te halen. hahahahaha. Dan zul je nu wel beter zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:17

Hahahaha nou zo erg was t ook niet.
Ik had zelf niet t idee dat ze veel te lang waren, tot mijn instructrice t me
Liet zien en toen verklaarde dat wel wat.
Maar in stap
Vond ik het lekker zitten dus ik had er nooit echt erg in..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 13:35

Vandaag eens lekker lang in de stretch losgereden zodat ik goed aan mijn eigen houding kon denken. volgensmij beginnen de lange beugels eindelijk écht te wennen! Voel me een stuk steviger en mijn onderbenen bewegen bijna niet meer :)

Ik raad het mensen aan die strugglen met hun benen om zo te oefenen met spieren loslaten ed :)