Hulpteugel voor veiligheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 02:13

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk is dit gedrag jouw eigen fout, paard doet echt niks verkeerd.
Je hebt het inrijden zelf willen doen, en je vond van jezelf dat het best wel goed genoeg was en dat de problemen zich uiteindelijk zelf wel zouden oplossen.
Je merkt nu zelf dat dit niet zo is, zelfs net het tegengestelde.
Jouw paard is gewoon verkeerd beleerd, er is geen basis aanwezig, en net het ontbreken van die basis zorgt er dan ook voor dat je onmogelijk verder kan opbouwen, hoe hoger je wil opbouwen hoe schever het zal zakken, die basis is niet voor niks de basis.
Basis is : - stuur, rem, goede vooruit, laterale flexie, losgelatenheid (dus ook niet tegentrekken), wijken voor druk, ......achterhand verzetten en voorhand verzetten (kruisen), ....
Zoek een trainer die jou kan helpen bij het opnieuw instaleren van een goede basis, pas dan je verder opbouwen.

Thank you!!
Kan t niet meer dan met je eens zijn. Je hebt helemaal gelijk en t is jammer dat de TS dat niet in wilt zien. Bij de basis zou ik nog in willen voegen om alles op de grond goed te hebben. Iets wat je op de grond niet hebt, ga je onder het zadel ook niet krijgen. Ook iets wat mensen niet snappen. Deels omdat mensen niet zien dat hun paard geeb manieren heeft :D

Als je jr paard met een instructrice hebt ingereden, en zij ook zegt dat ee slof misschien wel helpt, vraag je dan maar af hoe goed je instructrice. Klinkt niet als een instructrice die ik zou willen...
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 04-05-16 02:20, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 02:19

Je hebt het wel geniaal beschreven, tja hij zal toch moeten leren dat hij moet luisteren zeker buiten en gaat dat niet zacht dan moet het wat duidelijker, zou het aan je instrukteur/trice vragen zo mogelijk.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:53

Eileen_ schreef:
Thank you!!
Kan t niet meer dan met je eens zijn. Je hebt helemaal gelijk en t is jammer dat de TS dat niet in wilt zien. Bij de basis zou ik nog in willen voegen om alles op de grond goed te hebben. Iets wat je op de grond niet hebt, ga je onder het zadel ook niet krijgen. Ook iets wat mensen niet snappen. Deels omdat mensen niet zien dat hun paard geeb manieren heeft :D

Als je jr paard met een instructrice hebt ingereden, en zij ook zegt dat ee slof misschien wel helpt, vraag je dan maar af hoe goed je instructrice. Klinkt niet als een instructrice die ik zou willen...

Jammer dat TS dat niet wilt inzien? :') Op de manier hoe je dit brengt word ik er ook niet echt vrolijk van nee. Je staat zelf zo te horen ook alleen maar open voor je eigen mening en al het andere is fout.

En afvragen hoe goed je instructice is, denk dat dat eerder ligt aan de ruiter. Een beetje ruiter kan prima met slof rijden dus dat heeft niks te maken met de instructrice maar de ruiter die hem in z'n handen heeft.

Het advies dat je geeft is vast leuk en aardig bedoeld, maar houdt er ook rekening mee dat niet iedereen het op jouw manier doet en dat betekent niet meteen dat een ander zijn manier fout is.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:03

Eileen_ schreef:
Heftig? Ik werk bij een paardentrainer en werk dus veel paarden met allerlei problemen. Dus ja ik weet waar ik over praat :+ T is niet t eerste paard met deze streken.
Paarden denken niet 'hahaha laat ik er eens vandoor gaan nu!!' Paarden willen niet bokken, steigeren of er vandoor gaan. Als ze dit wel doen betekent het dat er iets mis is in de training, helaas zien veel mensen dit niet. Hoevaak ik wel niet gehoord heb dat hun paard zooo braaf is en alles goed doet. Dan zie ik het paard en schrik ik me rot. Loopt over ze heen, geen respect, rent er vandoor etc. Vraag ik me af hoe dezd menseb nog leven :+ Alleen mensen zien dit niet..
Hoe denk je dat ze dit doen in de westernwereld? Hier hebben we nauwelijks hulpteugels en rijden we in een los teugeltje. En nee, absoluut niet waar dat alle westernpaarden rustiger zijn dan engelse paarden wat veel mensen denken :+ t is training.
Hoe denk je dat t mogelijk is dat ik mijn paard altijd rijd in een touwhalstertje? Hij heeft nog nooit gebokt, gesteigerd of er vandoor gegaan. Ook race ik soms met m en krijg m met gemak terug.
Hoe denk je dat het mogelijk is dat ik er nog nooit van af gebokt ben van een jong paard die ik zelf gestart heb? (nadat ik uit nederland vertrok dan :') ). Doordat we t paard goed (mentaal en fysiek) voorbereiden op alles. Rijden is dus geen big deal en kent t eigenlijk al.

Dus ja, ik ben er zeker van dat er iets mis is in de training, anders zou dit paard t niet doen.

Het gaat er meer om hoe je dit brengt. Als je bij een paardentrainer werkt (wat trouwens heel goed is maar moet je daardoor perse je gelijk halen?) zou ik je advies zeker waarderen. Maar het wordt in mijn ogen zo heftig gebracht allemaal dat het voor TS niet eens meer leuk is, ik zou hier ook niet meer op ingaan. In plaats van op een stimulerende manier wordt er alleen maar ingedrukt wat er allemaal wel niet fout is.

Geef goede en bruikbare tips waarmee ze echt iets kan (die je zo te horen prima hebt) in plaats van afbranden en zeggen dat alles over moet. Daar heeft TS tenminste echt wat aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:01

]
Eileen_ schreef:
Heftig? Ik werk bij een paardentrainer en werk dus veel paarden met allerlei problemen. Dus ja ik weet waar ik over praat :+ T is niet t eerste paard met deze streken.
Paarden denken niet 'hahaha laat ik er eens vandoor gaan nu!!' Paarden willen niet bokken, steigeren of er vandoor gaan. Als ze dit wel doen betekent het dat er iets mis is in de training,

Ik sta op een stal waar heel veel jonge paarden mak worden gemaakt en doorgereden. Als een paard bokt of steigert bij het mak maken of doorrijden wil dat niet per definitie zeggen dat er iets "mis" is. Hier worden ook gewoon hulpteugels gebruikt als dat noodzakelijk is.
Sommige paarden hebben nu eenmaal wat meer "karakter" dan anderen en ieder paard is ook weer anders.
Een paard zal ook altijd de kant kiezen die hij het makkelijkst vindt en dan ligt het aan de handigheid en consequentheid van de ruiter om het paard te vertellen dat dat toch anders moet. En daar heb je dan soms een (hulp)teugel bij nodig. Maar die gebruik je dan ook niet langer dan nodig is. Niets mis mee. En Eileen, westernpaarden, is toch een ander verhaal al is het alleen al in maat en bouw. Een groot verschil met bijvoorbeeld een gelderse tuiger.
In de westernwereld waar jij aan refereert als "vriendelijk" is kluisteren bij het zadelmak maken en inrijden nogal gangbaar. Dat zou ik nu weer niet doen.

DatBenIkNou

Re: Hulpteugel voor veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:10

Eens met bovenstaande: als je ermee om kan gaan is er niks mis met een slofteugel. Je hebt net even iets meer te vertellen en op mijn vorige stal werden traninigs/jonge/lastige paarden allemaal met een slof erbij gereden. Je rijdt dus niet óp de slof maar je kan hem er in geval van nood bijpakken zoals veel mensen dat ook gewoon doen als ze op buitenrit gaan met hun prima ingereden volwassen paard. Om dus direct maar te stellen dat TS het paard niet goed heeft ingereden vind ik nog al een voorbarig oordeel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:43

Estera schreef:
In de bak vind ik dat ook niet erg, hij moet het nog leren en daarbij het in de bak veilig.

Hier gaat het fout. In de bak mag hij het wel als het lastig wordt of hij liever wat anders doet, maar buiten mag hij het niet. De logica daarachter snapt een paard niet. Eerst aan de hand (ook van het er af) alles onder controle, dan in je veilige omgeving alles onder controle, en dan pas meer van je paard vragen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:48

Estera schreef:
Vanaf moment 1 heb Ik de regels gesteld en hij loopt altijd schuin achter me, houdt halt als ik stil ga staan, loopt naar achter als ik naar achter loop, enzovoort. Ik duld namelijk geen 600 kilo ongehoorzaamheid naast me. Zodra ik het erf af ga, gaat de hengstenketting onderlangs. Waarom? Omdat het hem 2 keer gelukt is om zich buiten het erf los te trekken. En sindsdien weet hij dat hij sterker is. Ook buiten het erf duld ik geen ongehoorzaamheid en hij luistert ook dan keurig. Tot hij zijn kop er op zet en daarom ook de hengstenketting voor het geval dat.
Zo ook onder het zadel. Hij doet stinkend zijn best en doet het echt heel braaf, totdat hij zijn kop er op zet en dan hebben we een gesprekje met elkaar. In de bak vind ik dat ook niet erg, hij moet het nog leren en daarbij het in de bak veilig.

Een ander bit ga ik niet doen. Op kracht ga ik het niet winnen bij dit paard en een scherper bit oid. is geen oplossing voor mij.

Het is niet dat je perse een scherper bit moet hebben . Maar een bit met een iets wat andere inwerking .
Zo loopt die van mij constant te rotzooien met een dubbel gebroken trens .
Nu heb ik een dubbelgebroken die blokkeert bij wat meer druk . En ze is door dit bit veel kalmer en stabieler in hoofd en hals zonder dat dit bit scherper is . Dit bit geeft minder ruis .
Een slofteugel die opzij van je singel gesp vast maakt is een goede om hem te begrenzen . ( op deze manier bevestig ik hem ook vaak op buitenritten , en mijn paard is feitelijk super braaf , maar als we op buitenritten gaan draven wil ze de kop er wel eens flink opzetten en om dan iets te begrenzen vindt ik de slof toch fijn )
Maar probeer even uit in bv de bak hoe hij reageert op die begrenzing .
Indien goed reageren kan dit een ideaal hulp middel zijn om de rijderij veilig te houden totdat jullie afspraken onder zadel bevestigd zijn .

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:03

Wat een lastige situatie zeg! Ook herkenbaar, al is de mijne meer vliegensvlug dan enorm sterk. Hij kon er uit het niets vandoor vliegen. Daarom heb ik een tijdje met een Thiedeman gereden, minder gedoe met dubbele teugels of een slof die je per ongeluk te strak trekt. Heeft me enorm door een rotperiode heen geholpen, al ging hij na een tijdje proberen erin te hangen, ook weer niet de bedoeling.

Ook heb ik er een ander bitje in, maar dat is meer omdat hij veel spanning gaf en ging hoofdschudden. Met dit anatomische dunne bit (neue schule) gaat het een stuk beter en inmiddels mogen we L starten. Komt vast helemaal goed, maar ik zou het indien mogelijk wel snel de kop indrukken. Helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Succes!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:36

Hilary schreef:
Estera schreef:
@ Hillary: ik ben helaas alleen en ik heb niet zo maar iemand die me helpen kan. Voor de bak moet ik ook met de trailer weg. Natuurlijk kan ik wel iemand regelen, maar niet elke keer. Ik probeer dus tot een andere oplossing te komen en als ik er niet 1 kan vinden waar ik mee kan leven , dan gaan we een heleboel pasjes terug doen en accepteren dat ik alleen met iemand aan de hand erbij nieuwe dingen kan opzoeken.

Dat is inderdaad lastig, dat je alleen bent :j

Estera schreef:
Ik ga me verdiepen in het dubbele lijnen verhaal.

Ik zie dat je in de omgeving Amersfoort zit. Ik geef (weliswaar vanuit Utrecht) les in o.a. dubbele lange lijnen. Als je iemand zoekt die meer in jouw regio zit, kan ik je ook wel iemand aanraden die via hetzelfde systeem werkt (systeem van Emiel Voest).
Het voordeel aan lange lijnen vind ik dat je alle hulpen (op beenhulp na) vanaf de grond kunt aanleren, en je het paard tegelijk zelfstandig maakt en spieren kunt laten opbouwen :) Het zou dus heel goed kunnen dat een groot deel van jouw probleem al is opgelost als je veel aan de lange lijnen kan werken. Je doet dus wat stapjes terug (niet erop, maar ernaast / erachter) om daar later voordeel van te hebben.

Toevallig zit ik in de buurt van Amersfoort, Leusden om precies te zijn. Niveau 3 diploma op zak bij Emiel Voest. Als je graag wil lessen in het werk aan de lange lijnen of een keer wil kijken hoe het er 'in het echt' uit ziet ben je van harte welkom :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:56

Mijn jonge paard sloeg zijn kop zo hard omhoog waarbij hij bijna mijn tanden uit mijn mond sloeg, door martingaal heen sloeg en recht op de bakrand afrende. Heb 3x slof er omheen gehad (losjes) maar als hij het deed werkte die in. Ze maakte zichzelf gek en bracht zichzelf en mij door dit in gevaar. Nadat ze doorhad dat her geen nut had om zo te doen was het heel snel voorbij. Ze doet het ni nog heel af en toe aar blijft wel stuurbaar en raakt niet meer van zichzelf in paniek.

Je moet alleen wel die slof op zo'n maat hebben dat hij niet strak hangt maar ook niet te los en alleen inwerkt wanneer nodig. Het is een hulpmiddel geen oplossing.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 00:07

Ik heb niet je hele topic gelezen maar zag dat je geen hulp hebt als je naar buiten wilt gaan om te oefenen/rijden.
Ik woon dicht bij je dus als je een keer iemand wilt hebben die hem aan een touwtje vast houd als je naar buiten wilt dan geef je maar een gil.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:47

Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat het paard ergens last van heeft?
Ts, je geeft zelf aan dat het een paard met een super karakter is. Plots bij het rijden heeft hij momenten dat hij vreselijk lastig en zelfs riskant gedrag vertoont.
Een paard die dit doet het meestal ergens een pijnprikkel waar hij meestal niet op reageert omdat een paard van nature niet geneigd is om pijn te laten zien, maar af en toe omdat het echt wel pijnlijk wordt dit wel laat zien.
Vindt je met bit rijden belangrijk? Zo niet, laat dat eens uit (wanneer je paard het bit in heeft beginnen zoals ik het zie de problemen). Op zijn minst om het bit als oorzaak uit te sluiten. Daarna kan je als je toch liever met bit rijdt een het bit is de oorzaak, misschien op zoek naar een bit dat minder pijnlijk is en goed passend is.
Ik vermoed dat het bit hier de oorzaak zal zijn of toch een groot deel van de oorzaak.
Soms kan het paard de langdurige pijn niet langer aan een begint dit te uiten in dit soort gedrag.
Luister naar je paard dat aangeeft dat er echt wel een probleem is een zoek de oorzaak. Is het niet het bit, zoek dan tot je de echte oorzaak hebt gevonden. Probeer niet te belemmeren dat het paard laat zien dat hij een probleem ondervindt.
Voor meer info over hoe je bitloos kan overstappen mag je me altijd een pb sturen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:56

Allegra schreef:
Estera schreef:
In de bak vind ik dat ook niet erg, hij moet het nog leren en daarbij het in de bak veilig.

Hier gaat het fout. In de bak mag hij het wel als het lastig wordt of hij liever wat anders doet, maar buiten mag hij het niet. De logica daarachter snapt een paard niet. Eerst aan de hand (ook van het er af) alles onder controle, dan in je veilige omgeving alles onder controle, en dan pas meer van je paard vragen.

Het zit denk ik ook in je hoofd dat het in de bak veilig is, want er is altijd wel een wand waar je ze tegen aan kan parkeren. Ik snap je helemaal want ik heb hier zelf ook last van.

Als het jou nou toch een veiliger gevoel geeft om een rondje naar buiten te gaan met een slofteugel, dan doe je dat toch :) Heb je hem nodig pak je hem op, zo niet, dan laat je dat ding fijn hangen.

Denk zelf niet dat je het "jolige" eruit traint. Het is een jong paard, die kunnen ook wel eens vrolijk zijn, absoluut niet erg, maar veiligheid voorop!

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:23

Wat mij opvalt is dat een aantal mensen meteen voor de slof gaan en de martingaal laten voor wat het is. Met de reden dat een slof nief alleen boven begrenst, maar ook de zijkanten.

Naar mijn idee kan je het juist beter eerst proberen met een martingaal, omdat (is al eerder gezegd) een martingaal alleen werkt wanneer het nodig is, terwijl je met de slof ongemerkt signalen kan doorgeven.

Uit de startpost lijkt het grootste probleem van geen stuur/rem hebben te ontstaan doordat het paard met zijn hoofd omhoog komt.
Dus ik zou zeggen, zolang je geen problemen ondervind naar de zijkanten, probeer het met een martingaal. En dan vanuit daar kijken of dat het probleem kan verhelpen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:28

Ik ken de moeder van je paard, kan me iets voorstellen bij hoe groot en breed jouw ruin is én ik weet hoe het is om een paard te hebben wat weet dat hij sterker is.

In dit geval zou ik een hulpteugel absoluut een kans geven. Je klinkt alsof je 'm eerlijk weet te gebruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:07

Marit_P schreef:
Wat mij opvalt is dat een aantal mensen meteen voor de slof gaan en de martingaal laten voor wat het is. Met de reden dat een slof nief alleen boven begrenst, maar ook de zijkanten.

Ik vind een martingaal een vreselijke hulpteugel. Met name omdat het de teugelvoering (naar de zijkant toe) begrenst. Leuke hulpteugel voor manegepaarden. Of met springen.
Evenzo de thiedemann. Deze werkt namelijk altijd in als je de teugels aanneemt, terwijl je bij een slof zelf kunt bepalen wanneer en hoe je deze laat inwerken. Nadeel bij een thiedemann is ook dat ze er meestal in gaan hangen.
Een slof geeft de meeste vrijheid in het gebruik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:44

Martingalen zijn zeker ondingen bij paarden die weten dat ze sterk zijn en ook bij slimme paarden die precies weten hoe hun hoofd te houden zodat je niks meer te vertellen hebt. Niet bepaald veilig kan ik zeggen uit ervaring.
Een thiedeman krijgt een paard als deze ook met gemak aan stukken. Is op het moment dat je hem nodig hebt nou niet bepaald handig als deze hulpteugel er bij bungelt.

Nee, geef mij maar een slofteugel. TS lijkt mij ervaren genoeg om daar verantwoord mee om te kunnen gaan. Een beginner zou ik dat dan weer niet in handen geven.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:29

Babootje, dat erin hangen bij een Thiedeman herken ik inderdaad wel, mede de reden dat ik hem na een paar weken weer vrolijk in de kast heb gehangen (en hem er alleen uit gehaald voor mijn eerste buitenrit), maar heeft me wel door een dip geholpen en me een paar keer gered toen ie vol onder mijn kont uit wilde vliegen. Wat dat betreft is slof idd prettiger, maar zie er een boel die paardlief vol in de prak trekken ermee.
Hulpteugel blijft mijns inziens hulpteugel, als je zoekt naar wat op dat moment de beste oplossing is en het ziet als een tijdelijke noodmaatregel, liefst onder het keurend oog van goede instructie. Al moet ik zeggen dat ik erg blij ben dat na een paar keer ook slofje aan de haak kon want linksom of rechtsom, je paard begrenzen werkt toch vaak ook tegen. Voors en tegens afwegen dus!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:34

danoesje schreef:
maar zie er een boel die paardlief vol in de prak trekken ermee.
Voors en tegens afwegen dus!

Slof is zo'n fijne hulpteugel omdat je hem kunt laten inwerken op het moment dat jij dat nodig vindt. Bijvoorbeeld als het paard door jouw begrenzing heen loopt of zich om wil draaien of je buiten spel wil zetten door zn kop in de lucht te steken en te gaan rennen, of andere ongein, kun je hem er even bijpakken. Puur om hem te leren dat hij dat niet moet doen.De beloning is een losse slofteugel.
Een thiedemann teugel werkt altijd in op het moment dat je de teugels oppakt. Je kunt hem iets verstellen, maar daar is ook alles mee gezegd. Je kunt er je paard niet iets mee leren, behalve dat hij erin kan gaan hangen. Ik vind t echt een waardeloos ding. Van mij mogen ze ze verbranden, allemaal :D :D :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:04

Als de Thiedeman teugel altijd inwerkt op het moment dat je je teugels opneemt, is hij te strak ingesteld. Het topic gaat hier over een paard dat op een onverwacht moment zijn hoofd in de lucht steekt en dan zijn eigen zin doet. Als je dan de slofteugel nog netjes op maat moet nemen kom je waarschijnlijk te laat en heeft het paard wéér zijn zin gehad. Voor dergelijke gevallen heb je iets nodig dat voor de ruiter zo eenvoudig mogelijk is.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:55

Baboo, eens. Dit topic was blijkbaar goden verzoeken, gister slof weer uit de kast omdat paardlief enorm ging kopslaan. Hobbelen is leuk, moet ie echt luisteren dan wordt ie nijdig. Direct gas en rem zorgde voor flinke bak protest. En kon idd meteen weer los terwijl ie wel begrenst als ie me bijna een kopstoot geeft. En nee ook niks lichamelijks, doet ie ook als ie op de wasplaats staat, vindt ie ook niet lollig...
Had thiedeman altijd op meest losse stand maar leek toch altijd wat extra druk te geven..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:07

Sclimpre schreef:
Als de Thiedeman teugel altijd inwerkt op het moment dat je je teugels opneemt, is hij te strak ingesteld. Het topic gaat hier over een paard dat op een onverwacht moment zijn hoofd in de lucht steekt en dan zijn eigen zin doet. Als je dan de slofteugel nog netjes op maat moet nemen kom je waarschijnlijk te laat en heeft het paard wéér zijn zin gehad. Voor dergelijke gevallen heb je iets nodig dat voor de ruiter zo eenvoudig mogelijk is.

De slof is op maat op het moment dat deze los hangt als het paard netjes nageeft. Als het paard zn hoofd omhoog gooit dan werkt de slof in. Je hoeft dus niet de slof "op maat te nemen". Je kunt met de slof gemakkelijker bepalen of en hoeveel je wil dat hij inwerkt.
De slof staat te strak als het paard zn hoofd naar beneden heeft en de slof niet los hangt. Het paard geeft dan ook niet na en het paard is "aan de slof getrokken". Dan gebruik je de slof verkeerd.
Een thiedemann werkt altijd in als je de teugels aanneemt (in meer of mindere mate te verstellen mbh de ringetjes aan de teugel) Verder beperkt een thiedemann (net als een martingaal overigens) ook de vrijheid om bijvoorbeeld je teugel van de hals te halen als je meer stelling wil.
Als je echt onhandig met de slof bent, kun je nog beter met een touwtje zijdelings bijzetten. Op het moment dat je paard nageeft hangt ie ook los en is je teugelvoering zijwaarts ook niet beperkt. Bij ons doen ze dat vaak bij de manegepaarden/ponies.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:30

Wat je zegt over de slof klopt helemaal, maar een thiedeman teugel is eigenlijk een 'automatische' slof en als je die correct instelt werkt die op dezelfde manier, ttz; alleen inwerken als het paard zijn hoofd in de lucht gooit. Met een slof kan je meer aanpassen tijdens het rijden, maar heb je het nadeel van dubbele teugels.
Bij de situatie die TS beschrijft heb ik het gevoel dat het er soms redelijk heftig aan toe gaat en denk ik niet dat het belangrijk is of je wel of niet wat extra stelling kan geven, het gaat heel basic over een paard dat je bij verrassing 'overvalt', veel kans dat je teugels even doorschuiven en dan zit je slofteugel waarschijnlijk niet meer netjes op maat en dan heb je er ook niets aan. Het is een situatie die te vergelijken is met een buitenrit en niet met een dressuurtraining of een manègeles.
Een jong paard met een touwtje bijzetten zou ik al helemaal niet doen, een oud paard trouwens ook niet :-)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:11

Koper schreef:
Ik ken de moeder van je paard, kan me iets voorstellen bij hoe groot en breed jouw ruin is én ik weet hoe het is om een paard te hebben wat weet dat hij sterker is.

In dit geval zou ik een hulpteugel absoluut een kans geven. Je klinkt alsof je 'm eerlijk weet te gebruiken.

Zijn moeder is een tank :wow: ! Ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ik zie hem dagelijks, dus voor mij is hij heel normaal :D .

Dit is mijn turbo-donderstraal: https://www.dropbox.com/s/0w44e1kiccxxtnm/2016-05-21%2019.05.16.jpg?dl=0 en https://www.dropbox.com/s/js422i3e8x4mcla/2016-05-21%2012.03.01.jpg?dl=0

En ja, op vrijwel elke foto kijkt hij als een deus en dat is hij ook, maar het is wel mijn deus <3 . Momenteel ook Hollands Welvaren.

Marloes en Mala, jullie hebben pb. Voor iedereen: bedankt voor alle meningen.

Afgezien van een enkel stapritje en eens longeren staat hij sinds februari alweer vakantie te vieren. Ben zelf gisteren terug gekomen van vakantie en heb net even 10 minuutjes wat gedaan met hem vanaf de grond. Hopelijk kan ik binnenkort echt wat serieuzer aan het werk met hem.