Paard gaat stilstaan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelletjuh

Re: Paard gaat stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:33

Ik herken dit wel. De eerste paar keren toen ik op mijn bijrijdfries heb gereden wilde ze soms ook ineens niet meer en ging dan stilstaan. Kon je been geven tot je een ons weegt.. Ook wilde ze naar links of naar rechts terwijl ik juist de andere kant op stuurde. Dit paard had altijd haar zin gehad en als ze stil ging staan kreeg ze een aai en moest de eigenaresse erom lachen. Helaas knopen paarden dit heel snel in hun oren.. Ik heb dit eruit moeten rijden. Niet makkelijk nee, maar flink doorzetten. Vooruit is vooruit en geen aai of de druk af laten nemen als ze stil gaat staan. Bij mij heeft ze het niet zolang volgehouden als die van jou nu doet, maar ik ben haar dan ook vrij snel met spoortje gaan rijden. Met zweep kon niet, want daar is ze heeel bang voor. Ik heb haar, omdat ik het lichamelijk niet trok een aantal keer toch flink met de spoor erin erdoorheen geschopt(geschopt is miss niet zo vriendelijk, maar omdat ik weet waar het gedrag vandaan kwam en zweep ook niet kan was er even geen andere oplossing :(:) .) Gelukkig heb ik dit maar een paar keer hoeven doen en heb daarna de sporen af kunnen houden. Zodra ze maar een stapje vooruit maken op jouw hulp/druk de hemel in prijzen! Aangeleerd gedrag is best lastig om dat helemaal weg te krijgen. Maar denk dat als ik zo alles van jou lees dat dit wel het geval is. Goede begeleiding zoeken iig en volhouden! Komt vast goed.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:54

Mijn paard kan dit ook! Ik weet zelf eigenlijk niet goed waarom, soms heb ik het idee dat het uittesten is, soms het idee dat ze mij gewoon niet snapt en daarom stil gaat staan.
Als iemand haar even vastpakt aan de teugel stapt ze wel weer verder.
Spoortjes, zweep heeft allemaal geen zin. Ze reageert nergens op dan.
Een tip heb ik dus helaas ook niet, maar het is vast niets medisch...

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:00

aeolusnr1 schreef:
Je zegt hier zelf dat het paard in het begin, met zijn hoofd hoog loopt en nadien wel weer een beetje zakt na een tijdje gewerkt te hebben.
Maar je hebt er zelf als ruiter blijkbaar geen zeggenschap over, dus is het wel degelijk een probleem dat op dat moment zeker bestaat.
Jij als ruiter bepaald hoe het paard staat en loopt , waar en wanneer het paard zijn voeten verzet, buiging of geen buiging, ....... voorwaarts of achterwaarts met of zonder stelling.
Er is dus nog werk aan de winkel.
Het probleem zit voor het grootste deel altijd bij de ruiter, dus niet bij het paard.

Sorry? Mijn paard vind het gewoon erg lastig, en we zijn er mee bezig. Ik zou willen dat mijn paard van begin tot eind met zn hoofd op de goede plek loopt, en alles doet wat ik vraag. Dat hij wijkt als ik het vraag, hij links er rechts buigt etc. Maar dat is jammergenoeg niet zo. Paardjelief is scheef, heeft geen geweldige conditie en vind het moeilijk. We zijn er mee bezig, en het gaat steeds beter.
Vandaag heb ik heeerlijk af kunnen sluiten met wat buigingen beide kanten op, hoofdje laag en de motor van achteren aan. Maar daar ben ik ook gewoon een tijd mee bezig geweest..
Tuurlijk is er werk aan de winkel en ligt het probleem grootste deel bij de ruiter. Dat weet ik ook wel :).

Heb vanmiddag eventjes gereden. Even naar buiten, frisse neus halen, want voel me niet helemaal fit. Heeeerlijk kunnen rijden. Ben een beetje bezig geweest met het schakelen. Versnellen (in stap en draf) ging best goed! Dus ik probeerde wat te verzamelen (Niet veel, gewoon paar pasjes terug). Eerst in stap. BOEM. We stonden stil :'). Dus ik dacht; Dit bevestigd het. Hij ging ook op de rem buiten, toen ik hem wat inhield.
Maargoed. Ik ben gewoon gaan zitten. Even gekeken hoelaat het op mn horloge was ( _O- ). Heb gewoon teugels lang gelaten (Zodat ik hem niet onbewust tegenhield), en gewoon been er bij. Niet schoppen of achter elkaar kuit geven. Maar gewoon been, eventjes wachten, nog x been, wachten, keer hak optrekken (Niet schoppen. Gewoon een keertje drukken) EN HET LIEP. Hij stapte gewoon doodleuk vooruit. Nou, even andere dingen gedaan, en weer verzamelen. En we stonden weet stil. Dat was een paar keer gebeurd (En zelfde manier opgelost) en hij stapte ineens weer weg. Nou, 1x deed hij een paar pasjes verzamelen zonder stil te staan (moest er zelf eeeeerg goed bijblijven), heb ik dat gelaten. In draf verzamelen was geen enkel probleem. Ja, soms terug naar stap, maar even x been en hij draafde weer verder haha.
Dus wat het probleem is? Maar zo oplossen werkt top! Dus dat ga ik sowieso doorzetten :)

Easter2627

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:32

Heel herkenbaar! Mijn shet deed precies hetzelfde een paar maandjes geleden. Er rijdt een meisje op, we wisten niet waar het aan laag, mensen op stal zeiden streng zijn, dit hielp en het ging beter. Maar later begon ze weer meer stil te staan en nu zijn we er achter dat het door het zadel kwam wat drukte op een plekje. Dit konden we makkelijk oplossen door de kussen met klittenband er op een andere manier op te leggen. Tijdens de keren daarna geen last meer gehad van stil staan, hoogstens een beetje uitproberen van het meisje wat er op rijdt, wat ze altijd al deed.

EvelienKiss

Re: Paard gaat stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:41

Ah wat goed dat je de aan-knop hebt gevonden. Hij stopt wanneer je wilt verzamelen. Dat kan erop duiden dat je je hulpen misschien niet goed geeft (maar ja, hij deed het ook bij vorige eigenaar) of toch lichamelijke ongemak.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:03

EvelienKiss schreef:
Ah wat goed dat je de aan-knop hebt gevonden. Hij stopt wanneer je wilt verzamelen. Dat kan erop duiden dat je je hulpen misschien niet goed geeft (maar ja, hij deed het ook bij vorige eigenaar) of toch lichamelijke ongemak.

Ja. Ik zat daar; HE. GASPENDAAL! JAAA! BRAAF PAARD! aai aai. Klopjeee :')
Jaa, beide kan. Maar in draf kan t wel, haha. Daar verzameld hij wel. Niet perfect natuurlijk, maar hij komt terug. dus het kan ook dat ik de hulpen anders doe. Ik zal er de volgende keer op letten of ik de hulpen wat anders geef bijv :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 01:11

xPearl schreef:
aeolusnr1 schreef:
Je zegt hier zelf dat het paard in het begin, met zijn hoofd hoog loopt en nadien wel weer een beetje zakt na een tijdje gewerkt te hebben.
Maar je hebt er zelf als ruiter blijkbaar geen zeggenschap over, dus is het wel degelijk een probleem dat op dat moment zeker bestaat.
Jij als ruiter bepaald hoe het paard staat en loopt , waar en wanneer het paard zijn voeten verzet, buiging of geen buiging, ....... voorwaarts of achterwaarts met of zonder stelling.
Er is dus nog werk aan de winkel.
Het probleem zit voor het grootste deel altijd bij de ruiter, dus niet bij het paard.

Sorry? Mijn paard vind het gewoon erg lastig, en we zijn er mee bezig. Ik zou willen dat mijn paard van begin tot eind met zn hoofd op de goede plek loopt, en alles doet wat ik vraag. Dat hij wijkt als ik het vraag, hij links er rechts buigt etc. Maar dat is jammergenoeg niet zo. Paardjelief is scheef, heeft geen geweldige conditie en vind het moeilijk. We zijn er mee bezig, en het gaat steeds beter.
Vandaag heb ik heeerlijk af kunnen sluiten met wat buigingen beide kanten op, hoofdje laag en de motor van achteren aan. Maar daar ben ik ook gewoon een tijd mee bezig geweest..
Tuurlijk is er werk aan de winkel en ligt het probleem grootste deel bij de ruiter. Dat weet ik ook wel :).

Heb vanmiddag eventjes gereden. Even naar buiten, frisse neus halen, want voel me niet helemaal fit. Heeeerlijk kunnen rijden. Ben een beetje bezig geweest met het schakelen. Versnellen (in stap en draf) ging best goed! Dus ik probeerde wat te verzamelen (Niet veel, gewoon paar pasjes terug). Eerst in stap. BOEM. We stonden stil :'). Dus ik dacht; Dit bevestigd het. Hij ging ook op de rem buiten, toen ik hem wat inhield.
Maargoed. Ik ben gewoon gaan zitten. Even gekeken hoelaat het op mn horloge was ( _O- ). Heb gewoon teugels lang gelaten (Zodat ik hem niet onbewust tegenhield), en gewoon been er bij. Niet schoppen of achter elkaar kuit geven. Maar gewoon been, eventjes wachten, nog x been, wachten, keer hak optrekken (Niet schoppen. Gewoon een keertje drukken) EN HET LIEP. Hij stapte gewoon doodleuk vooruit. Nou, even andere dingen gedaan, en weer verzamelen. En we stonden weet stil. Dat was een paar keer gebeurd (En zelfde manier opgelost) en hij stapte ineens weer weg. Nou, 1x deed hij een paar pasjes verzamelen zonder stil te staan (moest er zelf eeeeerg goed bijblijven), heb ik dat gelaten. In draf verzamelen was geen enkel probleem. Ja, soms terug naar stap, maar even x been en hij draafde weer verder haha.
Dus wat het probleem is? Maar zo oplossen werkt top! Dus dat ga ik sowieso doorzetten :)

Maar dan kan het dus juist komen doordat hij vast zit in zijn lijf, dus dat hij het moeilijk vind om te verzamelen en daarom de rem erop gooit. Dat het pijn doet in zijn spieren omdat hij scheef is en te lang niet getraind. Dan kan je het wel oplossen inderdaad door 'm verder te trainen en soepeler te maken en niet te vergeten goed rechtrichten. Ik zou voorlopig niet te veel verzamelen, veel voorwaarts neerwaarts en rechtricht oefeningen. Als ie dan soepeler is dan pas naar de verzameling toe want dan kan ie dat beter aan en zal niet meer de rem erop gooien.