paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalx249

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:13

er naast aan een halster zonder zadel etc.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:19

Ik zie hier echt geen nerveus paard in. Ik zie hier een paard dat graag zijn pootjes eens wilt strekken maar trekkerige handen van de ruiter waardoor hij dat niet kan.

Uit je teksten maak ik ook op dat jij nu wat schrik hebt gepakt wat zeker niet helpt.

Mijn advies? Laat hem maar eens lopen! Verras hem zelfs maar eens door dat expres te vragen, rij hem eens vooruit in plek van hem continu terug te vragen. Hij moet natuurlijk wel in de gevraagde gang blijven, dus als hij in draf vanzelf aanspringt wel terug in draf zetten uiteraard.
Eenmaal de energie er uit is, gaan rechtrichten en op eigen benen leren lopen. Binnen/buitenstelling, voltes, tempowisselingen, overgangen en eenmaal hij daar goed mee weg is cirkels verkleinen/vergroten en wat zijgangen (hierbij denk ik bvb aan schouderbinnenwaarts) vind ik daar ook aangename oefeningen voor. Laat hem goed werken en hou zijn aandacht bij je, dan gaat hij minder snel wegrennen of bokken. Voor steigeren is vooruit houden zelfs essentieel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:26

Vooruit laten gaan lijkt me nu echt niet zo'n goed plan. Als ik nu onverwachts galop vraag gaat ze in rengalop recht op de draad af. Als ik haar dan niet terugneem vliegt ze door de draad of draait ze haar bruut om waardoor ik eraf vlieg.
Vandaag ging ze ook enkele keren in een versnelde galop en als ik dan de teugels wat meer vasthield ging ze in en rustigere galop, als ze vertraagde naar draf gaf ik wel extra been om in galop te blijven, maar dan mag ze niet gaan rennen.

Ik weet ook niks over haar verleden, Hoe ze bereden is, met welke optoming (want vind het vreemd dat ze lastig doet met hoofdstel omdoen en het bit niet aanneemt zonder moeite te moeten doen), of er een osteopaat bijkwam etc etc.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:36

Kijk eens op deze site http://vrijheidsdressuur.nl/basisoefeni ... n-de-hand/ hier staan grondwerkoefeningen op die je aan de hand kunt doen en die je in vrijheid kunt doen (onder het kopje artikelen, grondwerk). Ga daar eerst eens mee aan de gang voordat je gaat rijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:40

Art_Ificious schreef:
Vooruit laten gaan lijkt me nu echt niet zo'n goed plan. Als ik nu onverwachts galop vraag gaat ze in rengalop recht op de draad af. Als ik haar dan niet terugneem vliegt ze door de draad of draait ze haar bruut om waardoor ik eraf vlieg.
Vandaag ging ze ook enkele keren in een versnelde galop en als ik dan de teugels wat meer vasthield ging ze in en rustigere galop, als ze vertraagde naar draf gaf ik wel extra been om in galop te blijven, maar dan mag ze niet gaan rennen.

Ik weet ook niks over haar verleden, Hoe ze bereden is, met welke optoming (want vind het vreemd dat ze lastig doet met hoofdstel omdoen en het bit niet aanneemt zonder moeite te moeten doen), of er een osteopaat bijkwam etc etc.

Rengalop in 20 meter vind ik knap, maar ik zou echt niet meer galloperen op die kleine ruimte. Lijkt me absoluut niet gezond voor het beestje. Draf vind ik het al weinig ruimte voor eigenlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:50

Ja echt rengalop of misschien begin ervan. Zij is nog net niet zo snel als de fjord, maar wel net zo sterk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:15

Kan proberen met grondwerk. Maar hé probleem bevind zich voornamelijk bij het opzadelen, opstappen en de eerste rondes rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:46

Ik ga hier helemaal mee met wat "Goof" al had vermeld.
Dit is helemaal geen nerveus paard, maar het paard mist leiding en duidelijkheid.
Je zit op het paard en dat is eigenlijk alles wat je ervan kan zeggen, het paard doet verder zijn eigen ding en negeert volkomen jouw hulpen. eigenlijk mag je dan nog van geluk spreken dat het zo'n braaf paard is, anders hadden er al lang ergere ongelukken kunnen gebeuren.
Eerst weer naar de basis, want die is er niet, laterale buiging, en dit met de allerkleinst mogelijke vraag, geen reactie correctie en zo opbouwen.
actie en reactie op jouw hulpen, en zo verder opbouwen.
En vooral correct en op het juiste moment belonen, want dit doe je exact op het verkeerde moment, in het tweede filmpje paard doet een beetje gek, jij probeert een beetje te sturen maar lukt eigenlijk maar half, paard stopt en jij aait hem even over de hals,, goeeeeeee gedaannnnnnn zegt het paard, ik zal het volgende keer maar weer zo doen.
Klinkt mssn een beetje overdreven en gek , maar paarden trainen is echt vrij moeilijk wat dit alles betreft, jij ben nu ijverig bezig hem net te leren hetgeen je eigenlijk niet wil, dus je training is verkeerd.
Zoek goede begeleiding, doe zelf zo niet verder, investeer in les en training, je maakt het van kwaad tot erger.
Een paard dat niet blijft stilstaan bij het opstijgen daar stap ik nooit op, echt nooit, dan is de eerste training stilstaan, en geloof me het paard zal stilstaan al bij de eerste training, en dan pas stap ik op.
Verder is het natuurlijk eens er op, het paard moet wachten op de ruiter, dus niet uit zichzelf vertrekken, dat is dan tweede training, lukt ook vrij snel hoor , dan controle over het paard zijn voeten, achterhand verzetten (overstappen), ..........een goede vooruit, een goede stop, voorhand verzetten (overstappen) , .....
Zolang jouw paard zo aan jouw teugels trekt kan je eigenlijk niets beginnen te trainen dat is vragen om moeilijkheden.
succes zou ik zeggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:50

Tweede filmpje vraag ik het paard om te stoppen en beloon ik dus omdat ze daar naar luisterde.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:58

als je actie goed zou zijn geweest, dan was je probleem opgelost, dit is niet zo dus was je actie niet de goede en zeker niet efficiënt genoeg.
Je bent verkeerd bezig zoek hulp.

Art_Ificious schreef:
Tweede filmpje vraag ik het paard om te stoppen en beloon ik dus omdat ze daar naar luisterde.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:20

Ik zie eerder een nerveuze ruiter dan een nerveus paard.

Heb je les?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:26

Een goede tip van aeolusnr1. Volg ze zeker op.

Je moet haar ook niet in galop vragen, je slaat erg veel stappen over. Eerst tempocontrole in stap. Dan in draf. Laat ze maar eens goed doordraven, dan kan haar energie eruit zodat ze nadien haar hoofd beter bij haar werk kan houden. Hierbij mag ze niet in galop gaan, als ze dat doet, meteen terugnemen. Draf is draf, geen galop, al een leuke gehoorzaamheidsoefening. Als die energie eruit is, dan terugnemen naar een arbeidsdraf en dan beginnen aan de oefeningen. Daar ga je haar sterker mee maken en gehoorzamer.
Aan galop moet je pas denken als je oefeningen in draf goed gaan. Dat is nu naar mijn mening nog niet aan de orde en zeker niet in dat kleine stukje piste.

Ik heb een doodbrave merrie, maar zij heeft ook wel eens dagen ertussen zit dat ze zo doet als jouw paard. 5 min goed vooruit zetten in draf en ze kan haar hoofd weer bij het werk houden. Moest ik haar de hele tijd vast en tegenhouden zoals jij doet, gegarandeerd dat ze er vandoor gaat. En ik ben zelf ook een ruiter met veel angst.
Wij hebben 4 maand niet gegaloppeerd toen ik haar net had. Eerst gewerkt aan een band en de draf.

Ik zou je ook echt willen aanraden om les te nemen. Een lesgever kan je beter helpen met wat je moet doen als ze niet luistert op de moment dat het effectief gebeurd. Plus dat ik denk dat er ook een deel problemen voortvloeit uit het feit dat je er zo verkrampt opzit en zo tegen/vasthoud. Wat doet ze trouwens bij andere ruiters?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:41

Haha wat een leuk paard. Zo jammer dat je zover weg zit want met een beetje hulp kun je met sprongen vooruit. Zoek een instructeur in de buurt en/of ga naar een rijvereniging.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 00:48

Als ik naar het filmpje kijk dan zie ik een doodsbange ruiter, die dat overbrengt op het paard...
Met opzadelen schiet de stress er al in.
Ik zou toch echt les gaan nemen, iemand die je begeleid, en je kan met kleine tips al geholpen zijn.
Ik geeft je als tip, blijf stappen!! Probeer nageeflijk te krijgen, niet spannen als ze wil vertrekken, jezelf dwingen om terug te gaan zitten en dan wachten op ontspanning.
Nogmaals, vraag een goede instructie, die helpt je daar zo doorheen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 09:56

Instructie vind ik niet. En er mag niet zomaar een vreemd iemand op het domein van mijn kennissen. Is in een eerder topic al enorm vaak vermeld.

Had ook voorgesteld de merrie een maand bij de manege te stallen waar mijn eigen paardje staat maar deze merrie wordt al bloed nerveus als ze bij de kennissen op stal gezet wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:23

Dan kan je er beter mee stoppen want dit ga je met tips van internet en uit boekjes niet oplossen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 11:12

Ik kan er toch niks aan doen dat ik geen instructeurs vind of de paarden in een minder instructeur rijke omgeving staan. En ik snap de eigenaar ook enorm goed met al de paarden mishandelingen dat ze geen vreemden op haar grond wil. Er kwamen vorig jaar al jongeren de weides in

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:34

Als er geen instructeur mag komen en het paard niet verhuisd mag worden zou ik ermee stoppen.
Je ben niet bij kennis om dit paard goed te berijden helaas dus je zult niet verder gaan komen als je niet weet wat je doet, hoe je iets moet aanleren en hoe je iets moet aanpakken.
Ik zou me lekker focussen op je eigen pony.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 11:59

Nja haar "verhuizen" is niet mogelijk omdat ze niet opgesloten kan staan. Dan krijg je namelijk hetzelfde als wanneer ik haar vastzet op de poetsplaats om te borstelen of opzadelen.
Jambette met beide voorbenen, trappelen/weven, rondjes draaien, vanachter in de stal naar de staldeur lopen (proberen uit te springen??) en zelfs als het zweet van haar af druipt gaat ze door.
Verder hebben ze geen trailer en rijbewijs om met trailer te mogen rijden om haar naar een manege te brengen.

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:34

Heb je al eens naar Parelli gekeken?
Een mooie thuisstudie methode. Is niet zo gek duur per maand (7,95 geloof ik en de eerste maand gratis) en kan je vooral op de grond enorm helpen. Begin eens met Level 1. Als je dat doorgelopen hebt zal er al enorm veel veranderd zijn.
Kijk ook eens in het Left Brain Extrovert topic bij Van Nature. Ik denk dat je daar veel overeenkomsten zult zien met dit paard ;-)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:40

Ik zie een doodsbange ruiter die er alles aan doet om te voorkomen dat het paard er vandoor gaat.
Hoe kun je dan zeggen dat je ontspant in de galop? Ik zie dat namelijk echt totaal niet.

Ga eens zitten op een stoel, rechtop, lichtjes naar achteren leunen. Bewust je schouders ontspannen, je voeten stevig op de grond maar zorg dat je benen ontspannen en je knieen licht gebogen zijn. Je armen in rijhouding, gebogen maar los, polsen ook los.

Probeer dit eens bewust te doen en daarbij ontspannen adem te halen.

Dát gevoel moet je hebben als je ontspannen op een paard zit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:02

Als ik één blok spanning zou zijn zou ik nooit durven rijden met 1 hand om dit soort foto's te maken:
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:18

USKYLD schreef:
Heb je al eens naar Parelli gekeken?
Een mooie thuisstudie methode. Is niet zo gek duur per maand (7,95 geloof ik en de eerste maand gratis) en kan je vooral op de grond enorm helpen. Begin eens met Level 1. Als je dat doorgelopen hebt zal er al enorm veel veranderd zijn.
Kijk ook eens in het Left Brain Extrovert topic bij Van Nature. Ik denk dat je daar veel overeenkomsten zult zien met dit paard ;-)
uit deze afbeelding kan ik enorm makkelijk afleiden dat ze extreem Right brain Extravert is.
Afbeelding

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:24

Je aandelen verhouding is niet goed. Dit paard heeft meerderheid van stemmen terwijl jij minimaal 51 % in handen moet hebben. Daar zit het al helemaal mis. Daarom kan je dit paard ook niet vastzetten. Dan moet het paard aandelen opgeven terwijl hij eigenlijk zijn eigen belang wil houden. De kunst is om dit op een simpele manier over te nemen zodat je geen gevecht krijgt en het paard het juist fijn vindt. En dat betekent je soms moet negeren, soms moet belonen en soms moet straffen op het juiste moment. En dat juiste moment uitleggen via een computer lukt niet.

En op het filmpje zie ik eerder een LBI

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:34

De left brain eigenschappen zie ik meer in mijn eigen paard terug en totaal niet in Dante. Dat verschil kan ik echt wel zelf zien.