Longeren voor het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:51

Ik longeer als ik niet kan rijden. Te weinig tijd of blessure.
Of als hij een paar weken stil heeft gestaan. (kan in de winter voor komen)
En soms als ik een tijdje niet gereden heb. Eerst even aan de longe om vertrouwen te krijgen in elkaar. En dan pas opstappen. Doet mijn zelfvertrouwen goed als ik hem eerst heb zien lopen. Paard heeft het niet echt nodig. Kan mak aan de longe zijn en onder het zadel nog wegspringen. Of vliegen aan de longe en totaal ontspannen lopen als ik er op zit.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:46

Ik heb er ook eentje die ik longeer voor dat ik ga rijden. Ze is best wel fell en dan vind ik het zoiezo toch fijner om even te longeren.

Bij mijn andere merrie is dit niet nodig, behalve als ik een paar weken niet heb gereden.

Gaby16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:08

Ik heb een erg pittige merrie die dit jaar 5 wordt en net 4,5 maand onder het zadel is en waarvan haar vader Sorento is, als ik daarop ga zitten zonder te longeren overleef ik dat echt niet... Soms als ik al een kwartier gelongeerd heb dan bokt ze nog steeds alles bij elkaar en nu heb ik een aardig goede zit maar die hou ik ook niet altijd uit helaas! Als ik haar dan 15 tot 20 minuten longeer en dan nog een half uurtje rijdt is ze absoluut nog niet moe, ik vraag me alleen af hoe ik dat longeren kan gaan afbouwen over een tijdje..?
Na het longeren gaat het rijden mits ze niet achterlijk begint te springen erg goed gelukkig!!

HiFive5

Re: Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 07:01

Gaby16 denk dat je dat heel geleidelijk aan zult moeten afbouwen. Ik doe dit echt per minuut, afhankelijk van hoe ze zich gedraagt natuurlijk!
Lichamelijk is ze dan nog niet moe, maar mentaal misschien wel ?

maximoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:07

als ik mijn fries longeer voor het rijden is ze tijdens het rijden niet meer te genieten.
Ze is dan zoo fris dat ze alleen nog maar voorwaarts wilt.
Dus ik longeer haar nooit voor het rijden

vickiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:13

Ik longeer altijd eventjes voor het rijden! Maar dat heeft te maken met singeldwang. Echter longeer ik de ene keer 5 rondjes, de andere keer 5 minuten. Beetje afhankelijk hoe fris ze is. Ik heb niks tegen de longeerlijn! Als het ervoor zorgt dat je er daarna fijner op kan kruipen, waarom dan niet? :)

En buiten dat ik dus 4 keer per week longeer voor het rijden, longeer ik haar soms ook een dagje extra met bijzet. Lekker om haar even beweging te kunnen geven vanaf de grond. Dan is ze de dag erna (bijv. wedstrijd) veel meer ontspannen.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:20

Ik longeer mijn bijna 5 jarige ook vaak even voor het rijden, de ene keer is het 5 minuten de andere keer een kwartier.. Maar als we al 2 dagen gereden hebben achter elkaar dan stap ik gewoon op..
Ook al staat ze bijna de hele dag buiten, ze heeft soms erg veel energie.. En anders ben ik ik eerst bijna een half uur aan het rijden voordat ze lekker ontspannen begint te lopen ipv alleen maar hard willen

Gaby16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:31

HiFive5 das wel een goed idee inderdaad gewoon per minuut, dankje!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:32

Ik heb hier de reacties gelezen en vraag me het volgende af (uit interesse)... Starten jullie bij het longeren meteen in draf/galop, aangezien paard zijn energie kwijt moet/kan? Of eerst warm stappen en dan draven/galopperen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:38

Gewoon net als, als ik zou rijden. Dus eerst warm/los stappen. Mits het houden en keren is, dan laat ik haar wel gecontroleerd galopperen met overgangen tussen galop-draf.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:13

Ligt eraan of ze uit de wei komt of uit stal( smiddags of sochtends). Als ze uit de wei komt laat ik haar sneller draven dan wanneer ze uit stal komt.. Maar zo afentoe heeft ze een gekke bui en dan kan ik haar niet in stap houden, maar ze moet dan wel altijd terug naar draf als ze ik zo n bui aan galopeerd, ze mag pas galoperen als ik dat wil. Al moet ik zeggen dat ik wel steeds minder longeer voor het rijden aan. Als we er een dag of 2 dagen niet op gezeten heb dan longeer ik haar.. Maar verder eigenlijk niet meer. Ze is steeds makkelijker onder controle te houden

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:23

Ik longeer regelmatig voor het rijden. Geeft mij meer vertrouwen en dan kan mijn paard even gek doen. Wel zorg ik ervoor dat ze eerst gewoon warm stapt en draaft, dus ik laat haar niet in een keer als een gek rennen. Ze lopen bij ons wel op de paddock, maar deze is te klein voor een stukje rennen helaas. Zodra ze het land op gaan, is het veel minder vaak nodig om eerst te longeren

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:33

Ik rijd altijd eerst aan de longeerlijn. Zelf longeren hou ik niet van, word ik duizelig van al die rondjes :+
Ik heb paarden die alleen even gek doen als ze met elkaar in de bak staan. Kan vaak zo na maanden stilstaan er weer opstappen

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:39

Ik rijd meerdere paarden en heb er 1 snelle jelle bij.
Deze longeer ik dan ook regelmatig voor ik opstap.
Ik bemerk met opzadelen al in welke gemoedstoestand ze is.
Ook voor een wedstrijd longeer ik haar om de spanning af te vloeien.

Ik heb ooit een artikel gelezen van een springruiter (Voorn).
Over het longeren en het longeren voor een wedstrijd.

Vroeger, heel vroeger was ik van mening dat als je een paard had wat voor een wedstrijd gelongeerd moest je niet op een wedstrijd moest verschijnen.

Hier het artikel

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/algemeen/column-albert-voorn-eerst-longeren.html

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:46

Gucci_ schreef:
Ik rijd altijd eerst aan de longeerlijn. Zelf longeren hou ik niet van, word ik duizelig van al die rondjes :+
Ik heb paarden die alleen even gek doen als ze met elkaar in de bak staan. Kan vaak zo na maanden stilstaan er weer opstappen

Ik laat mijn merrie om mij heen lopen aan de lijn. Zo hoef ik niet mee te draaien op de voltes, maar goed ....ik kan de lijn tussen duim en wijsvinger vasthouden dan is het ook wat meer vertrouwd dan een racekever aan de lijn uiteraard :-)
Ik neem vaak een recht stuk hoefslag mee ipv alleen maar rondjes draaien, dat maakt het voor beide ook een stuk prettiger, mss een tip?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:57

newt schreef:
Ik rijd meerdere paarden en heb er 1 snelle jelle bij.
Deze longeer ik dan ook regelmatig voor ik opstap.
Ik bemerk met opzadelen al in welke gemoedstoestand ze is.
Ook voor een wedstrijd longeer ik haar om de spanning af te vloeien.

Ik heb ooit een artikel gelezen van een springruiter (Voorn).
Over het longeren en het longeren voor een wedstrijd.

Vroeger, heel vroeger was ik van mening dat als je een paard had wat voor een wedstrijd gelongeerd moest je niet op een wedstrijd moest verschijnen.

Hier het artikel

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/algemeen/column-albert-voorn-eerst-longeren.html

Duidelijk en herkenbaar artikel! Opzich zou ik zonder longeren/loswerken op kunnen stappen, de ervaring leert mij echter wel dat mijn merrie het prettiger vind om eerst een paar rondjes aan de lijn te lopen voordat ik opstap. Doe ik dit niet dan is ze te handhaven, maar wel een stuk springerig en gespannen. Een 10-15 minuten aan de lijn (stap, draf, tempowisselingen) werkt voor haar, en daardoor ook voor mij, een stuk fijner :-)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:08

ik heb een 6 jarige andalusier merrie. deze longeer ik soms voor het rijden. Hangt er van af of ze al heeft buitengelopen en hoe haar gemoedstoestand op dat moment is.

Als ik structureel longeer voor ik opstap wordt ze alleen maar heter. Het is echt een afweging per dag.

vickiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:03

Als ik met mijn paard de longeerring in stap voelt ze de bui al hangen, haha. Het is altijd de eerste drie rondes even rennen en gek doen en dan neem ik haar terug om even rustig verder op te bouwen.