Ongevallen te paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meest voorkomende ruiterongevallen

Armbreuk
88 (6%)
Beenbreuk
31 (2%)
Voetbreuk
28 (2%)
Handbreuk
37 (2%)
Rugbreuk
38 (2%)
Nekbreuk
6 (0%)
Blauwe plek
294 (22%)
Kneuzing
302 (23%)
Inwendige bloeding
24 (1%)
Uitwendige bloeding
27 (2%)
Bewusteloos
50 (3%)
Hersenschudding
192 (14%)
Schaafwond
183 (14%)

Totaal aantal stemmen: 1300

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 21:07

Tinkertje89 schreef:
Ik mis de gekneusde ribben...

Valt onder algemene kneuzingen :Y)

Lielle schreef:
Doel van deze poll?

Doel van deze poll is om te kijken hoeveel ruiterongevallen er gebeuren en wat het voornaamste letsel is.

Zo te lezen een hoop kwetsuren, leuke hobby hebben we toch #)
Van sommig letsel sta ik echt te kijken, zoals een nier bijna doormidden?! Pijnlijk en ik ben wel benieuwd hoe dit mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door annebe op 02-02-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 21:10

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door annebe op 02-02-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:11

Uhm, blauwe plekken? :+

Zelfs niets gebroken nadat ponylief het nodig vond te weigeren en lekker over me heen te lopen 8)7

Van kneuzingen weet ik niets. Nooit naar een dokter geweest na een val.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:13

Zo'n beetje alles gekneusd wat je maar kan kneuzen.
Veel blauwe plekken en spierpijn na een val, maar nog nooit wat gebroken.

Nooit naar een dokter geweest voor die dingen :+.

Loei

Re: Ongevallen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:14

Jup. Afgelopen donderdag gevallen van paard en zit nu met gebroken elleboog, en 2 gekneusde knieën.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:14

annebe schreef:
Tinkertje89 schreef:

Haha ja je hebt helemaal gelijk :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:21

Verrekte nekspieren, gekneusde pols, dikke neus, blauwe plekken, een verrotte rug (geen idee wat, arts weigerde me door te sturen voor een röntgen), verstuikte/verzwikte/gekneusde enkels, striemen in m'n gezicht/hals, kapotte handen (schuren en al dan niet open blaren) en een enorm gekrenkt ego. :Y)
Gaat overigens om diverse vallen en ongelukjes op het paard.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:23

ik ben een keer van mijn grazy bokkende paard afgevallen, daarbij mijn rug gebroken (wervel L2), helaas ben ik zo stom als ik ben mee doorgelopen, en heb ik nu 1,5 jaar verder nog steeds er veel last van. over 2 weken weer naar het ziekenhuis hiervoor. :(

verder een hoop blauwe plekken. :#

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:23

Zelf is het ergste wat ik heb gehad een gescheurde milt wat bijna fataal was. Voorderest alleen blauwe plekken enzovoort

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:24

Blauwe plekken, gekneusde knie (tegen een boom aanrijden := ), gekneuade rug, meniscus scheuren+kruisband inscheuren. Voor die laatste moest ik geopereerd worden.

En vast nog wel meer wondjes en schaafplekken. Nog niks gebroken tot nu toe *klopt af*

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:02

annebe schreef:
Tinkertje89 schreef:

Lielle schreef:
Doel van deze poll?

Doel van deze poll is om te kijken hoeveel ruiterongevallen er gebeuren en wat het voornaamste letsel is.

Zo te lezen een hoop kwetsuren, leuke hobby hebben we toch #)
Van sommig letsel sta ik echt te kijken, zoals een nier bijna doormidden?! Pijnlijk en ik ben wel benieuwd hoe dit mogelijk is.

Ik viel van het paard en kwam op mijn zij terecht, was een buitenrit en viel op de tegels.
In het ziekenhuis plaste ik bloed dus door de scan en mijn nier lag dus bijna in tweeën, zat nog met een klein stukje vast. Mocht direct blijven, aan het infuus en katheter. Na 2 weken weer naar huis en nog een poos bedrust. Was een gedoe met 2 kleine kinderen thuis..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:25

Paard ad hand:
Manlief :')
Amputatie teen (deze mis ik in pol en ken toch div mensen, die tenen / vinger / duim missen)
Voet gebroken
Pols gebroken
Ikke: ringvinger gebroken (bijna amputatie) / brandblaren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:26

Evelienepien: nou idd het is dat mijn man de tegenwoordigheid van geest had om zijn hand niet weg te trekken toen hij klem zat, anders was hij zeker weten zijn pink kwijt geweest. Nu was hij alleen een soort van ontploft, maar wel reparabel.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:33

Ben toevallig vanmiddag door het houten hek (die is door midden gebroken) van de bak gelanceerd en met de ambu afgevoerd..
Resultaat is een gekneusde achterkant bovenbeen, blauwe arm en veel blauwe plekken, had een stuk erger kunnen zijn.

Heb verder veel blauwe plekken en gekneusde ledematen gehad, en 2 keer mijn rechter bovenarm op dezelfde plek gebroken.

Mijn moeder zei dan ook toen ze gebeld werd: Ohnee alweer, ik ben al zo vaak met haar op de spoedeisende hulp geweest.. :')

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:36

Wel wat gevallen maar vaak alleem maar blauwe plekken of kneuzing aan over gehouden. Tot 4 jaar terug toen hoofdletsel, buiten bewustzijn geweest, rugspieren gekneusd en knie gekneusd. En 2 jaar terug me vinger gebroken. Maar ondanks dat heb ik nog steeds veel plezier in het rijden.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:41

Ook hier een nier in 3-en, nadat ik plat op mijn rug ben gevallen (gewoon in de binnenbak).
9 zakken bloed nodig gehad, 5 dagen IC en een maand in het ziekenhuis.
Gelukkig ben ik weer goed hersteld

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:43

Ik mis nog de gebroken neus (lang leven caps) en de gebroken teen (of valt deze onder voetbreuk?)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:44

Ik heb een handbreuk gehad.
Dit kwam omdat ik in het bos van een paard viel.
Ik wou persé de teugels vasthouden, dus die had ik nog heel krampachtig vast in 1 hand.
Ik was namelijk helemaal alleen, dus ik wou graag m'n paard bij me houden. :)
En toen viel ik met m'n lichaam precies op die hand.
Maar ja, als je je hand zo strak houdt, dat breekt natuurlijk.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:51

Op wat blauwe plekken, pijnlijke spieren, wondjes en een dode teennagel na nog niks geks gehad. Teennagel en de meeste wondjes zijn mijn eigen schuld. Al had ik diverse keren toch wel iets moeten hebben. Meestal als ik iets ergs oploop dan doe ik dat tijdens de gewone dagelijks dingen in het leven. * nu snel op zoek naar een stuk hout voor het afkloppen*

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:52

Eigenlijk nooit letsel gehad als gevolg van het van een paard vallen. Tot afgelopen december. Natuurlijk wel eens beurse plekken gehad, of gekneusde hand nadat paard lief erop was gaan staan. Niets ernstigs dat met een week weer weg was.

Nu zit ik met de nasleep van een gekneusde enkel. Al 6+ weken.. Sinds het begin gewoon gelopen en belast, maar enkel werkt nog niet echt mee en kuit verstijft aardig.

Blijkbaar toch anders geland dan de meeste hier, voet eerst en daarna pas de rest. Helaas ook de reden waarom de kneuzing zo ernstig is haha

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:53

Hier met valpartijen van paarden alleen van alles flink gekneusd.
Een keer mijn schouder flink gekneusd, dat was met een bezoekje van de huisartsenpost zo opgelost.
En een keer zo hard gevallen dat ik niet op kon staan, dus met ambulance mee naar het ziekenhuis.
Gelukkig bleek mijn heup alleen zwaar gekneusd te zijn, echter heb ik daar tot op de dag van vandaag nog met regelmaat last van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:09

mrie schreef:
gohya schreef:
Nek en beide armen onder de stroom gehad doordat paard een ruk aan de teugel gaf en ik naar voren klapte met me nek.Nog mzzl gehad,had ook een hoge dwarslaesie kunnen zijn.

Hier kan ik me maar geen beeld bij vormen, hoezo onder stroom?

De zenuw in de nek krijgt een klap,bij mij zit er een Stenose [vernauwing ruggemerg kanaal] en dan voel je een soort van stroom.Het tintelt en prikt heel erg.Is best moeilijk uit te leggen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:12

hmm, volgens mij niet eens een blauwe plek... terwijl ik toch een aardig aantal keer van een paard gevallen ben... Even afkloppen maar.

Als ik dit topic zo lees, besef je toch wel hoe gevaarlijk paardrijden kan zijn zeg... Dat realiseer ik me eigenlijk nooit zo, omdat ik zelf nooit iets heb overgehouden aan een val.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:20

frisian_love schreef:
Ook hier een nier in 3-en, nadat ik plat op mijn rug ben gevallen (gewoon in de binnenbak).
9 zakken bloed nodig gehad, 5 dagen IC en een maand in het ziekenhuis.
Gelukkig ben ik weer goed hersteld

Ik wist idd dat er nog iemand was met letsel aan de nier. Bij jou was het een stuk heftiger zeg.
Hoorde laatst ook iemand, nier kapot na val van paard. Toch enigzins kwetsbaar blijkbaar.
Ik rij sindsdien altijd met bodyprotector.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:39

Ik wist idd dat er nog iemand was met letsel aan de nier. Bij jou was het een stuk heftiger zeg.
Hoorde laatst ook iemand, nier kapot na val van paard. Toch enigzins kwetsbaar blijkbaar.
Ik rij sindsdien altijd met bodyprotector.[/quote]

Fijn om te horen, dat ook jij geen restverschijnselen meer hebt, Majabeestje.
Ik heb zelf ook heel lang met bodyprotector gereden.
Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik hem nu alleen nog met buitenritten of bijzondere dingen (Schriktraining, springen) gebruik.
Ik vind het zelf bij de dressuur toch erg in de weg zitten.
Het scheelt natuurlijk wel, dat ik een erg braaf paard heb.
Maar risico is er idd altijd, en waarschijnlijk is het wel een wat kwetsbaardere plek.