Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:34

xLes schreef:
Dreamybol, dat hangt van ruiter tot ruiter af die aanpak. Ik heb het 2 jaar op de lieve manier geprobeerd: tot aan mijn grenzen en niet verder. Resultaat? Uiteindelijk kroop ik van de grote schrik er gewoon niet meer op, elk excuus was goed genoeg om niet te moeten rijden.

Dat heb ik nu idd

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:43

xLes schreef:
Dreamybol, dat hangt van ruiter tot ruiter af die aanpak. Ik heb het 2 jaar op de lieve manier geprobeerd: tot aan mijn grenzen en niet verder. Resultaat? Uiteindelijk kroop ik van de grote schrik er gewoon niet meer op, elk excuus was goed genoeg om niet te moeten rijden.

Nu heb ik een instructrice die me over mijn grenzen dwingt te gaan. Schrik in de hoeken? Niks ervan, mooi de hoek in rijden en geen gezever.

Ik heb ook een strenge instructrice. Gelukkig wel. :)

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:01

Toen ik nog op mijn oude manege reed was ik ook altijd bang voor de galop. Als ik me er uiteindelijk overheen zette ging alles prima, maar elke keer dat moment van aangalopperen vond ik eng. Uiteindelijk reed ik op een paard wat ik helemaal vertrouwde en toen pas ging het over. Ik weet niet of dat al is met het paard waar je op rijd, maar dat heeft mij iig geholpen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:24

Je bent zeker niet de enige hoor!
Op zich is galop eigenlijk gemakkelijker dan draf om op te blijven zitten, maar je moet er wel aan wennen. Sturen doe je nog steeds op dezelfde manier; een paard dat degelijk opgeleid is, is doorgaans niet stuurloos in galop, je moet niet alle controle aan het paard overlaten. En ja, je paard kan sneller gaan dan jij wil, maar dat geldt evenzeer voor een stappend of dravend paard...
Het zou kunnen helpen om tijdelijk aan de longe te galopperen zodat je ook in galop een goede, onafhankelijke zit hebt. Is dat in orde, dan pas ga je beginnen zelf te sturen in galop. Forceer niets, doe het op je eigen tempo, ookal is dat trager dan 'de gemiddelde ruiter'.

Kendra

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:02

Als je het moeilijk vindt om te ontspannen, is het misschien handiger (en ook prettiger voor je paard) om wat meer in de verlichte zit te galopperen. Dat vaagt wel de nodige oefening, maar je staat in ieder geval stevig en je hebt geen last van gehobbel (als je het goed doet). Zeker als je buiten gaat rijden. want dat is wat mij betreft de beste manier om galop te oefenen, lekker rechtuit - en als je een lang zandpad hebt kun je er onderweg ook nog eens over nadenken hoe het gaat.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:42

Kendra schreef:
Als je het moeilijk vindt om te ontspannen, is het misschien handiger (en ook prettiger voor je paard) om wat meer in de verlichte zit te galopperen. Dat vaagt wel de nodige oefening, maar je staat in ieder geval stevig en je hebt geen last van gehobbel (als je het goed doet). Zeker als je buiten gaat rijden. want dat is wat mij betreft de beste manier om galop te oefenen, lekker rechtuit - en als je een lang zandpad hebt kun je er onderweg ook nog eens over nadenken hoe het gaat.

Dat zou ik persoonlijk als ik TS was, zoiezo niet doen... TS schrijft bang te zijn voor o.a. de snelheid van de galop. Door in verlichte zit te gaan zitten, breng je je gewicht meer naar voren en zal je paard waarschijnlijk net sneller gaan. Bovendien wordt het sturen in galop er imo ook niet makkelijker op als je verlicht zit.
Het kan een goede zit- en balansoefening zijn, maar ik denk persoonlijk dat TS hier nog niet aan toe is en het galopperen eerst gewoon moet worden

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:44

TO vindt galop nu al te snel gaan, dan lijkt verlicht gaan zitten me ook geen goed idee, precies om wat Pateeke aanstipt.

Soort van grappig dat iedereen hier lijkt te denken dat als je een instructeur hebt die je paard beschermt tegen spanning van een ruiter dat het dan een softie is die niets van je vraagt. Ik heb in de loop der jaren veel verschillende instructeurs gehad. Ik ben uitgelachen, uitgescholden, weggehoond, opgejaagd met lange zwepen en weet ik wat nog meer, en ik heb vooral geleerd dat je strak op je paard moest zitten, vast van heup tot schouder.. Nu ben ik heel erg blij met een instructeur die naar mijn paard kijkt en het het allerbelangrijkst vindt dat het paard happy is met wat er op zijn rug gebeurt. Spanning is voor een ruiter niet goed, maar voor een paard nog minder.

Ook frapant dat TO niet meer ingaat op het feit dat ie zelf al noemt dat een volte doordraven nog erg moeilijk is en toch koste wat kost tips wil om maar te durven galopperen, maar nergens ingaat op spanning/ontspanning. Maar goed, k zal dit topic ontstippen, want praat toch tegen dovemansoren. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:01

Dreamybol schreef:
Ook frapant dat TO niet meer ingaat op het feit dat ie zelf al noemt dat een volte doordraven nog erg moeilijk is en toch koste wat kost tips wil om maar te durven galopperen, maar nergens ingaat op spanning/ontspanning. Maar goed, k zal dit topic ontstippen, want praat toch tegen dovemansoren. :)

Een beetje minder passieve agressie zou goed voor je zijn. En goed voor ons, niet te vergeten.

Dat ik met 'mijn' paard een volte vaak niet doordraaf ligt heus wel aan mijn rijkunsten, maar heeft ook met het paard te maken. Volgens jou mag je blijkbaar die hele galop niet in als je de volte niet beheerst. Dat lijkt me niet het idee van een les, zeker niet van een groepsles die is samengesteld ook verschillende onderdelen en waar je dus verschillende dingen leert.

Over spanning en ontspanning heb ik het ook gehad. Ja, ik zit gespannen op mijn paard in de galop en ja, dat maakt het sturen moeilijker omdat het dier de hele tijd mijn been al voelt. Maar als je een tijdje de galop overslaat en er dan toch weer aan begint, dan ga je er zeker niet ontspannen in. Elke week een beetje verder proberen te komen, dat zal beter werken. En ja, ik probeer te ontspannen maar ik ben al met erg veel dingen tegelijk bezig: mijn houding, teugelhulpen, beenhulpen, netjes de hoek in, niet tegen anderen aan rijden... het is gewoon verdomd moeilijk om dan ook nog de spanning uit je lijf te laten vloeien, zeker als je die van boven tot onder voelt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:27

Als ik bovenstaand lees dan denk ik dat je zo erg je best doet dat het inderdaad moeilijk is te ontspannen. Een zitles aan de longe zou goed zijn. Dan hoef je nergens op te letten. Alleen op je zit.

Ik ben wel op jonge leeftijd begonnen en daarbij ging het vooral om lol met je knol. Probeer vooral niet het plezier kwijt te raken. Paardrijden moet ook gewoon heel leuk zijn.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:31

Miscchien kun je eens een paar lesjes volgen bij een westernstal? Quarters/paints hebben vaak erg vlakke gangen die je makkelijk uitzit. De meeste zijn ook erg relaxed en kunnen heel verzameld galopperen :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:58

Ik vind dat Happy16 wel een punt heeft. Als manege ruitertje vond ik de galop ook wel heel hard gaan. Maar ik was toen een kind en als kind heb je minder last van angst. Ik heb met mijn eigen pony pas goed leren rijden. Een arabiertje met een heerlijk vlakke galop, en toen ik nog beter leerde rijden verzamelde galop. Ik zal je zeggen een rustig verzameld galopje is een genot.
Een goed gehoorzaam paard kun je ook vanuit stap in galop laten aanspringen. Ik vind dit fijn als mijn paard fris is en graag hard weg wil na het aanspringen.

Ik ben overgestapt op westernrijden, en nu haak ik in op Happy16 haar reactie. Behalve dat westernrijden onzettend leuk is zie ik voor iemand met angst de volgende voordelen.
- de paarden zijn minder hoog.
- ze hebben een stille gang
- het zadel, ik heb gevoeld dat ik heel safe en stevig zit in zo'n westernzadel.
- pleasure getrainde paarden worden geleerd heel vertraagd te draven en galopperen. heel relaxt een pleasure to ride.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:15

Ik heb het al voorbij zien komen, maar zag daar geen reactie op.
Soms is juist de overgang van draf naar galop lastig.
Je "vaste" paard is hoger opgeleid, wat in houd dat die meer oefeningen kent.

Probeer eens om vanuit de stap aan te galopperen en dan meteen op de volte zetten.
De overgang is dan vaak rustiger, meer beheerst en gecontroleerd.

Ik zelf vond aan galopperen vanuit stap een tijdlang veel prettiger, ik kon beter blijven zitten.
Had meer controle en het ging veel rustiger, geen echte snelheid.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 23:25

verriemerrie schreef:
Ik heb het al voorbij zien komen, maar zag daar geen reactie op.
Soms is juist de overgang van draf naar galop lastig.
Je "vaste" paard is hoger opgeleid, wat in houd dat die meer oefeningen kent.

Probeer eens om vanuit de stap aan te galopperen en dan meteen op de volte zetten.
De overgang is dan vaak rustiger, meer beheerst en gecontroleerd.

Ik zelf vond aan galopperen vanuit stap een tijdlang veel prettiger, ik kon beter blijven zitten.
Had meer controle en het ging veel rustiger, geen echte snelheid.

Als het voorbij is gekomen, heb ik het over het hoofd gezien.

Vanuit stap aangalopperen doen we een enkele keer, maar meestal kan dat pas als de paarden (door eerdere oefeningen) al flink voorwaarts zijn. Bovendien moet je de galopshulp dan wel duidelijk geven, anders gaat hij gewoon draven. Ik kan trouwens zelf niet zoveel proberen, omdat ik van de instructies van mijn instructrice afhankelijk ben.

Maar goed, even aan iedereen: bedankt voor het meedenken. Morgen heb ik weer groepsles, dan vrijdag privéles. Jullie horen nog wel hoe het gaat!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:42

Ik sluit ook even aan...vroeger vond ik het keigaaf...toen heel,lang niet gereden en weer met 40 begonnen..nu vind ik het ook eng..ik galop steeds korte sessies omdat ik bang ben dat hij gaat racen en hij springt nog al snel opzij...ik maak dan visioenen in mijn hoofd dat ik er al af lig en nek of rug gebroken... := daar kom ik maar nier van af...

Is nog jong paard die vaak last heeft van minder balans van zijn eigen lijf, valt snel uit de galop, ik knijp dan met bovenbenen en na een paar rondjes gaat hij steeds sneller...

Ben gelukkig niet de enige, gezien het feit dat ik al heel lang rijdt, zelfs rengalop in buitengebieden heb gedaan met een rete snel paard..

Hoop ooit weer die moed te krijgen..dus lees mee voor tips.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:48

Geen angst voor de galop maar wel spanning omdat het niet lukt. Ik ben op een jonge leeftijd begonnen met rijden en bij mij was het destijds ''aandraven, doorzitten en aan galoperen'' de manege ponys 'deden het allemaal van zelf' daarna paarden gereden en deed ik hetzelfde (ik had nooit les) nu rijd ik een jong paard van iemand en zij geeft mij zelf les dmv Centered Riding en rijd ik op de club mee in de les, en dat gaat super alleen is de galop een puntje, ik snap het gewoon niet of mijn lichaam snapt dat niet. Het lukt mij niet om mee te gaan in de drie takt, en dan voornamelijk rechtsom. De bak is voor het paard aan de krappe kant, ze is heel groot en maakt grote sprongen. Ook zit ik vast in mijn heupen waardoor het allemaal wat moeilijker maakt. op de club kan ik haar op 2 pinken rijden, maar thuis blijft die galop zo moeilijk...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:18

toen ik je opening las ts,herkende ik mezelf ook er heel erg in.was 30 volgensmij toen ik begon.wilde graag paard leren rijden,maar alles wat snel gaat mij niet gezien.
weet dat toen ik voor de eerste keer op een paard stapte,10 minuten er op gezeten heb(en die angst maar wegpuffen :o )en dat er toen pas iemand aan de hand mee ging stappen.
ja ben van ver gekomen en heb een fijne instructrice.ze kijkt echt naar wat je aankan,zal je niks laten doen wat je niet kan,maar kan je ook door die knooppunten loodsen waar t probleem zit.en o,wat is dat al vaak gebeurd bij mij.en ja,ook er al vaak langs gelegen.
galop heeft bijna 2 jaar geduurd voordat ik dat de eerste keer deed.ben er nog geen fan van,maar probeer er niet meer onder uit te komen.

mijn tip,probeer te ontspannen en ga vanuit daar verder.kleine stapjes zijn beter dat grote stappen denk ik in jouw geval.en geef jezelf een schouderklopje als je weer eens wat gedaan hebt wat je niet kende.angst is niks om je voor te schamen,je moet er alleen mee leren om gaan.heel veel suc6 ts!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:45

Dreamybol schreef:
TO vindt galop nu al te snel gaan, dan lijkt verlicht gaan zitten me ook geen goed idee, precies om wat Pateeke aanstipt.

Soort van grappig dat iedereen hier lijkt te denken dat als je een instructeur hebt die je paard beschermt tegen spanning van een ruiter dat het dan een softie is die niets van je vraagt. Ik heb in de loop der jaren veel verschillende instructeurs gehad. Ik ben uitgelachen, uitgescholden, weggehoond, opgejaagd met lange zwepen en weet ik wat nog meer, en ik heb vooral geleerd dat je strak op je paard moest zitten, vast van heup tot schouder.. Nu ben ik heel erg blij met een instructeur die naar mijn paard kijkt en het het allerbelangrijkst vindt dat het paard happy is met wat er op zijn rug gebeurt. Spanning is voor een ruiter niet goed, maar voor een paard nog minder.

Nou dat ben ik toch niet met je eens. Ik heb een jaar les gehad van een CR instructrice. Topvrouw en ze heeft me veel geholpen maar heeft me nooit over mijn schrik gekregen.
Mijn huidige heeft me de eerste kes gedwongen om mijn angsten te confronteren. Ik heb nu ervaren dat het allemaal eigenlijk zo erg niet is... En zit eindelijk, na maanden, weer vrij ontspannen op mijn paard.
Ik had die dwang echt eens nodig om te zien dat mijn angst ongegrond was en ik mijn paard en voorak mezelf kon vertrouwen.
Iedereen is anders...

Ik ben het wél volledig met je eens dat als je nog niet eens een deftige volte kunt rijden, je nog niet aan galop moet beginnen... One thing at a time, eerst goed kunnen draven voor je galoppeert. Zou ook schrik krijgen in galop als ik mijn paard in draf nog niet rondgestuurd krijg.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:05

Waarschijnlijk roep ik nu heel andere dingen, maar ik heb na een tussenpoos van ongeveer tien jaar niet rijden hetzelfde gehad. Vroeger kon het me niet zo gek en snel genoeg gaan, na de pauze en het verstrijken der jaren vond ik alles maar eng, zo ook galop. 4,5 jaar terug weer op het paard geklommen bij de manege, ook groepslessen en nu sinds 2,5 jaar een vertrouwde leermeester als bijrijdpaard.

Zitlessen zorgden bij mij - nadat ik een paardje reed in de groepslessen die zo heftig schrok dat hij er enorm vandoor ging telkens, waardoor ik daarna op elk paard supergespannen zat - alleen maar voor meer spanning. Knijpen, knijpen, knijpen en weg plezier.

Nu na tweeënhalf jaar rijden op m'n lieve, maar eigenwijze (en de laatste tijd ook stoute) merrie, heb ik pas het gevoel dat ik echt leer rijden. Van nog niet een halve baan durven te galopperen naar slangenvoltes en andere oefeningen in galop. Ik denk dat als je meer wil leren, waaronder goed zitten en de controle bewaren, je vaker privélessen nodig hebt. Niet om groepslessen af te zeiken, ik heb er immers ook veel plezier aan beleefd, maar ik heb in die 2,5 jaar privélessen met m'n bijrijdpaard voor m'n gevoel pas écht een beetje de basis geleerd en aan m'n zit en houding kunnen werken. De angst is inmiddels weg, puur door de juiste begeleiding en kilometers maken.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als het kan zou ik investeren in privélessen bij een geduldige instructeur die jou helpt je grenzen te verleggen. Mijn ervaring met strenge/schreeuwerige instructie is dat het bij mij averechts werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:40

Musiqolog: ook ik zou toch zeggen dat als het zo moeilijk is met draven, dat je gewoon nog veel werk hebt aan tempocontrole en sturen. Daar nu al de galop in mixen maakt het alleen maar erg verwarrend, zowel voor jouw lichaam als voor het paard.
Dan liggen daar meteen de uitdagingen waarmee je nu wel echt verder kunt: tempo en richting echt van jou maken, goed je balans daarin vinden zodat al die dingen tegelijk gaan en je dan zelfs nog lekker ontspannen bent. Liefst op meerdere paarden ook nog.

Dat betekent dus een paard goed voorwaarts maken, en daar heb je geen galop voor nodig en ook niet eens heel veel ruimte: als je in een drukke manegeles rijdt kun je dat zelfs doen door bv van letter tot letter steeds je tempo een beetje te veranderen. In de hoeken kun je dan de volgafstand een beetje goed houden door de hoek goed door te rijden of als degene achter je te dicht op je komt iets af te snijden. Zelfs in een treintje kun je dan nog aan de gang.
Ook heb je sowieso elke hoek de mogelijkheid om te sturen.

Maar, liever heb je natuurlijk een les waar je voldoende mogelijkheden krijgt om aan deze basis te werken, door aardig wat overgangen te rijden (zowel stap-draf en halthouden als binnen de draf versnellen en terugnemen), en regelmatig grote figuren waarbij je die ook zelfstandig moet kunnen rijden. (Kies elke keer heel duidelijk je eigen lijn en niet die van je voorganger, en let op de details: op de juiste momenten op de hoefslag en ervan af.)

Ook belangrijk is aandacht voor het lichtrijden en doorzitten: lichtrijden zonder dat het moeite kost, doorzitten zonder uit balans te raken en zonder je paard in de weg te zitten (in elk geval bij een lager draftempo.)

Als je daar echt een eind in bent dat je daarmee goed kunt bepalen wat het paard doet en hoe en wat, dan heb je ook een behoorlijke basis om de volgende stap te zetten naar de galop. Je hebt dan immers zodra je de draf weer hebt, gewoon de controle, over je eigen lichaam en over wat het paard doet. Maar als die basis er al helemaal niet is, dan ben ik het met Dreamybol eens: dan is de galop nog niet meteen een goed plan.

xLes, wat mij opviel was dat je de aanpak van andere instructeurs omschreef met 'handje vasthouden'. Dat klinkt best een beetje neerbuigend en is eigenlijk in tegenspraak met wat je daarvoor zegt dat iedereen anders is. Als dat inderdaad zo is, dan verdient die andere aanpak toch gewoon respect.

(Hier in elk geval nog iemand die je niet over grenzen moet duwen. Is al veel geprobeerd op veel terreinen en het werkt alleen maar averechts. Geef me de tijd en het gaat vanzelf wel kriebelen.)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:46

waarom neem je geen zitles?
dan leer je hoe je het beste kunt gaan zitten en hoe je goed je balans kunt behouden,
rijd eens zonder zadel, helemaal goed voor je zit want je hebt geen houvast (moet je wel durven natuurlijk)

Probeer eens de galop als het paard aan de longeerlijn zit, dan heeft degene op de grond ook nog een beetje controle over het paard.

Is belangrijk dat je je benen lang maakt en een beetje achterover gaat zitten en je paard steeds een beetje been geeft maar met je handen tegenhouden als hij harder wilt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:59

Er worden hele goede tips gegeven. Daar ga ik zeker in mee. Voor jou niet naast de deur, maar misschien een keer een afspraak maken bij het ruiterbalanscentrum voor een ritje op Otto?
http://www.ruiterbalanscentrum.nl/infor ... rsimulator

Die gaat nergens heen (echt niet!) en kan je in alle rust en ontspanning werken aan je bewustwording.
Ik heb ooit als meisje trouwens ook het galopperen geleerd zoals Ibbel het beschreef. De eerste keer in galop werd ik misselijk :+ .

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:21

Strasshorse schreef:
Is belangrijk dat je je benen lang maakt en een beetje achterover gaat zitten en je paard steeds een beetje been geeft maar met je handen tegenhouden als hij harder wilt

Dit vind ik niet zo'n goeie tip. Als je (een beetje) achterover gaat zitten kom je achter de beweging van je paard en ga je hem tegenwerken, hoe klein ook, dit maakt het zitten en ontspannen alleen maar moeilijker. Steeds een beetje been geven zou ik ook zeker niet doen, je hulpen moeten klein en fijn zijn en niet constant door komen. Ook met je handen tegenhouden lijkt me niet de bedoeling, terug rijden als hij "te hard gaat" moet je toch met je zit gaan doen.

de afspraak bij Otto is een hele goede! Ze komen af en toe ook op locatie met Otto, wellicht een keer meer in de buurt? Volgens mij wordt je zit en de druk ook op allerlei punten en manieren gemeten en zie je dat voor je op het scherm, je ziet dus precies wat je zit doet en zou moeten doen!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:24

Misschien een hele domme vraag/opmerking. Maar ik ben ook net weer begonnen met rijlessen na 15 jaar geen paard gezien te hebben. Ik rij western. En daar wordt gezegd dat ik echt overdreven naar achter moet hangen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:27

Als ik voor mijn gevoel overdreven achterover hang, zit ik net aan recht in het zadel. En als ik zo de eerdere foto in dit topic zag ben ik daar niet alleen in... Misschien dat ze dat bedoeld hebben?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:35

AbbyBlues schreef:
Misschien een hele domme vraag/opmerking. Maar ik ben ook net weer begonnen met rijlessen na 15 jaar geen paard gezien te hebben. Ik rij western. En daar wordt gezegd dat ik echt overdreven naar achter moet hangen?

Dan gok ik dat je van jezelf overdreven naar voren hangt en die tip krijgt om ergens in het midden uit te komen.
Overdreven naar achter hangen is namelijk bij het western rijden de hulp om een stopje vanuit galop in te zetten.