Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Bokdrama! Zadel, puberteit of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:31

Dan wordt het tijd voor de dierenarts en een andere instructeur! Weet wel dat problemen aan het begin 100% goedkoper en makkelijker zijn dan over een half jaar. Genoeg paarden die afgemaakt kunnen worden omdat baas vond dat het gewoon gedrag was ipv pijn. Eerst pijn uitsluiten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:52

bontje weg en DA of osteo erbij. Merries die naar het eidne vd winter beginnen bokken, kunnen last hebben van hun hormonen... Mijn merrie was vorig jaar ook niet te genieten. stap en draf ging, maar rug voelde aan als ene opgespannen veer. Galop was een ramp, elke 2 galopsprongen had ik wel een bok of een hele reeks. Zelfs aan de longe met pessoa was galop een ramp. Dus zadel was het al niet.
Bleek hormonaal te zijn door de te zachte winter. Op regumate gezet en na een week wat het bokken voorbij en enkele weken later na de 2de hengstigheid was ze terug zoals ik haar gewend was

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:25

Vind dit altijd zo triest, het 'uitproberen en doorzetten' verhaal.

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:47

Een paar maanden geleden was er een meisje met een bokkende fries. Opende ook een topic ivm radeloosheid. Haar instructrice gooide het op uitproberen en heeft dr een paar keer goed op haar fl*kker gegeven... Gelukkig heeft dit meisje wel de dierenarts erbij gehaald. Wat bleek; kissing spines.
Moraal van het verhaal; eerst pijn uitsluiten.
Je klinkt als iemand die het beste voor haar diertje over heeft. Ik zou serieus wel de DA erbij halen of andere genoemde opties... Succes met deze situatie, hopelijk komen jullie eruit!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 08:45

De rug is gecontroleerd, geen zorgen, er is niks mis mee.
En ik heb het niet over 'je paard bokt en je ramt hem de andere kant van de bak in' ik heb het over een rustige techniek van 'ze geeft een bok en je rijdt gewoon door alsof er niks gebeurt is'.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:49

Heb je dat bontje er nog onder?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:39

DreamGuide schreef:
De rug is gecontroleerd, geen zorgen, er is niks mis mee.
En ik heb het niet over 'je paard bokt en je ramt hem de andere kant van de bak in' ik heb het over een rustige techniek van 'ze geeft een bok en je rijdt gewoon door alsof er niks gebeurt is'.

En hoe is die dan gecontroleerd? Want als die goed is zou er verder gekeken moeten worden naar zadel, nier, bekken, hormonale en heupproblematiek.

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:58

Volgens mij heb je een tijd geleden geschreven dat bij de vorige eigenaar een slecht passend zadel werd gebruikt, dit kan natuurlijk leiden tot rugpijn. Ik zou er een goede osteo bij halen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:01

Kinke schreef:
Vind dit altijd zo triest, het 'uitproberen en doorzetten' verhaal.

Slimme instrukteur, die is commercieel goed bezig..
Paarden proberen niks uit, je hebt een jong paard en jonge paarden hebben nog geen eelt, daar wil ik mee zeggen dat ze aangeeft dat er iets niet ok is. Een ouder paard met meer spier heeft meer absorberingsvermogen en zal meer kunnen hebben, maar zo een bloot jonkie voelt alles!haal er een goede osteopaat bij, die kan je in een keer vertellen of je paard last van z'n lijf heeft.
Die rug heb ik ook twijfel bij, en zit iig nog 0.0 spier op en die moet er wel komen om je zadel en jou te kunnen dragen, dat is in het rijden iets lastiger bij een tuigpaard, vanwege de voorkeurhouding, kop erop, rug eruit..
Bij een jong dier kan je zo maar 3 x per jaar je zadel moeten aanpassen, vergis je daar niet in, een zadel op maat laten maken? Of een confectie zadel aan je paard laten aanmeten er zit een heel groot verschil in!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:23

Bij zo'n jong paard moet je gewoon een zadel hebben wat zo'n beetje iedere 3 maanden makkelijk aan te passen is. Pas als hij lekker uitgegroeid is en spieren gekweekt heeft, heeft het zin een 'confectiezadel' aan te laten meten. (tenzij je een geldboompje hebt natuurlijk ;-)
Ook lekker regelmatig een goede osteo/fysio laten komen is echt geen overbodige luxe.
Dat zou ik nu maar eens als eerste laten doen samen met een zadelcheck voordat je aan de slag gaat.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:31

Natuurlijk is het belangrijk dat een paard gezond is en een zadel goed past e.d. en dat ook goed in de gaten te houden.
Maar een paard kan best de leiding over gaan nemen hoor!

Mijn zus had een jong paard waar ze best leuk mee kon rijden, toen ze 3 weken op vakantie zou gaan had ze een bijrijdster gevonden die hem zou verzorgen en rijden, binnen een week kon die alleen nog een volte rijden linksom in draf, bij C.. _O-
Ik ben er toen op gegaan en moest het paard echt even overtuigen dat hij echt wel links en rechtsom kon gaan en de hele baan rond.. dit gaat soms best snel.

En TS wil het zo te lezen allemaal heel goed doen voor haar eigen paardje en begint bij elke storing te twijfelen, daar kan een paard ook onzeker van gaan worden en extra uit gaan proberen wie er nu precies de leiding heeft op welk moment, voor een vluchtdier is dit immers van levensbelang. Paard heeft nu blijkbaar ook beslist dat het niet veilig genoeg is om in het donker te rijden.. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:34

Zadel lijkt duidelijk voren te smal, kan door het bontje komen.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:56

Hoi,

Ik weet niet of je ondertussen al een oplossing hebt gevonden..,
Maar een kennis van mij, had een paardje er ook last van had. Maar ondanks een goed passend zadel en geen drukplekken of iets dergelijks, bleef het maar bokken en wilde op ten duur ook niet meer opgezadeld worden. Uiteindelijk toen toevallig een keer de tandarts kwam, bleek het paardje haken aan zijn kiezen te hebben. Het bokken was een uiting van de pijn in zijn mond.
Dat de eigenaren er pas zo laat achter kwamen was omdat het geen moeite had met hoofdstel aandoen, en er dus niet aan dachten.

Succes verder!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:15

En na al deze mooie en goedbedoelde adviezen, heb ik er ook één: Ga nooit op een 3,5 jarig paard rijden. De rug is nog niet sterk genoeg, de groeischijven zijn nog niet gesloten en dit paard ziet eruit alsof het nog helemaal in de groei is. Met dit ouderwetse tuigermodel rug mag je extra voorzichtig zijn. Zo recht....dat geeft minder beweeglijkheid. Ga lekker andere dingen doen met je mooie paard. Grondwerk, werk aan de lijnen, en dan ook rechtuit en lekker buiten de bak. Licht trekwerk kan heel goed helpen de rugspieren sterk te maken. Dus een sleepje maken van bv autobanden of balkje. Veel vrije beweging in de wei of grote paddock met vriendjes...heel belangrijk voor sterke botten en pezen.
En dan...als.je mooie paard 5 jaar is, ga je opbouwen in het werk en ga je de dingen die je aan de lijnen deed, onder het passende zadel uitvoeren. Met een goede trainer aan je zijde die weet waar het over gaat. Dan heb je met een beetje geluk nog zeker 20 jaar plezier van je paard en met je paard en met een berg geluk misschien nog langer. Succes met je mooie paard!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 23:15

Nog als laatste en daarna mag wat mij betreft hier een slotje op;
ik heb vanavond gereden met mijn instructeur, eerste 15 minuten was ze wat gespannen (het was tenslotte ook al donker) daarna was ze even bokkerig voor 5 minuten, ik ben gewoon blijven zitten en rustig doorgeren, en de rest van de les heeft ze zich keurig gedragen, volledig ontspannen met der neusje op de grond met ontspannen, voorwaartse bewegingen door de bak gelopen. Ik denk dat mijn probleem opgelost is.

Bedankt voor de adviezen!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:42

Goed zo!! +:)+
Leuk om te lezen, heel veel succes verder!