dikke hals. Hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

Re: dikke hals. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:49

hij komt 24/7 buiten. Hij kan het zelf bepalen of hij naar binnen gaat of buiten. Ik weet ook inderdaad zeker dat hij meer aan zou komen wanneer hij meer binnen staat. Maar dat gaat echt niet gebeuren. In de zomer komt hij op de wei en hij loopt nu in de bak met lekker warme dekens op.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:54

kiwiwitje schreef:
Ik word eigenlijk niet zo blij van je filmpjes.. Sorry.
Hij is vreselijk onrustig in de aanleuning, Jij hebt aan het bit, en zijn hoofd te zien een behoorlijk fanatieke hand, en die onderhals die hij erop zet, vind ik zo gek nog niet. Hij loopt alles behalve van achter naar voren, want vind zijn achterhand ook niet veel soeps. En van sprong in de galop nog maar niet te spreken..
Het spijt mij, maar ik weet niet hoe ik dit subtiel moet zeggen.. Bedoel het niet aanvallend.. Maar er is werk genoeg. Als je hem goed voor elkaar hebt, komt een goed bespierde nek wel..

Ik vraag er na en ik verwacht dan ook een antwoord. Het komt ook niet aanvallend over. Maar ben het toch niet helemaal met je eens. Wel ben ik eens dat er absoluut meer harmonie mag komen in het rijden. Maar wij zijn immers ook niet de beste van nederland en sta open voor tips anders plaats ik geen filmpjes.

In het buitenrij filmpje is hij inderdaad behoorlijk tegen de hand en hij is behoorlijk voorwaarts. Maar in het trainingfilmpje is hij ontspannen aangespannen en galoppeerd hij juist heel mooi van voor naar achter. Ook heeft hij moeite met zakken in het achterbeen. Wanneer hij beter kan zitten zal hij ook ontspannender gaan bewegen. en is goed aan het been. Hopelijk komt dit er nog uit in de wedstrijden. Daar heb ik veel last van spanning wat ik overdraag naar hem

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:59

Ik ben het wel met Kiwiwitje eens.
Ik zie niet een paard die vanuit de schoft naar voren/beneden loopt.
Ik zie een paard, die met een vaste hals loopt, en een gesloten kaak.

Op 0:30 seconden zie het dat het best als je het beeld stil zet.

Krampachtige kaak, onderhals, een niet aaneensluitende bovenhals vanuit de schoft naar de oren. En ongeveer 20 cm achter de oren het hoogste punt. Plus achter de loodlijn.
Daarnaast, zie ik niet de bolling achter het zadel, die ik wil zien, en de aangetrokken buik die ik graag zou willen zien. Helemaal op dit niveau.

Hij loopt ook niet vanuit zijn heup naar zijn knie, waar hij op dit niveau hoort te dragen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:01

Ik heb mijn vorige post nog even aangepast n.a.v je filmpjes.
En waarom is enkele uren of 's nachts op stal geen optie?
Sommige paarden hebben het nodig om in een veilig hokje even zichzelf kunnen ontspannen, zonder bemoeienis van andere paarden en/of alert zijn op eventueel gevaar.
Paarden in t wild leven ook 24/7 buiten, maar die hoeven niet te werken onder het zadel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:03

Ufurio4e schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik word eigenlijk niet zo blij van je filmpjes.. Sorry.
Hij is vreselijk onrustig in de aanleuning, Jij hebt aan het bit, en zijn hoofd te zien een behoorlijk fanatieke hand, en die onderhals die hij erop zet, vind ik zo gek nog niet. Hij loopt alles behalve van achter naar voren, want vind zijn achterhand ook niet veel soeps. En van sprong in de galop nog maar niet te spreken..
Het spijt mij, maar ik weet niet hoe ik dit subtiel moet zeggen.. Bedoel het niet aanvallend.. Maar er is werk genoeg. Als je hem goed voor elkaar hebt, komt een goed bespierde nek wel..

Ik vraag er na en ik verwacht dan ook een antwoord. Het komt ook niet aanvallend over. Maar ben het toch niet helemaal met je eens. Wel ben ik eens dat er absoluut meer harmonie mag komen in het rijden. Maar wij zijn immers ook niet de beste van nederland en sta open voor tips anders plaats ik geen filmpjes.

In het buitenrij filmpje is hij inderdaad behoorlijk tegen de hand en hij is behoorlijk voorwaarts. Maar in het trainingfilmpje is hij ontspannen aangespannen en galoppeerd hij juist heel mooi van voor naar achter. Ook heeft hij moeite met zakken in het achterbeen. Wanneer hij beter kan zitten zal hij ook ontspannender gaan bewegen. en is goed aan het been. Hopelijk komt dit er nog uit in de wedstrijden. Daar heb ik veel last van spanning wat ik overdraag naar hem

Nou het filmpje waar hij heel onrustig is en jouw handen net zo goed is op het filmpje van de training. Dat filmpje buiten vind ik persoonlijk niet interessant, maar dat is omdat buiten altijd van alles te zien is en een paard voor mij buiten niet hoeft te werken.. Het wedstrijdfilmpje is vrij ver weg dus daar kun je wel iets mee maar niet veel.

op het trainingsfilmpje vind ik hem alles behalve ontspannen. Je ziet een opgezette onderhals, en een vrij stijf achterbeen. Daarnaast onrustige handen en een onrustig hoofd. Als je ook goed kijkt naar het filmpje, zie je dat hij niet bolt vanuit de schoft maar verder daarvoor. Nog een teken dat het paard niet goed vanuit de achterhand over de rug loopt. Dat verklaart ook zijn arme bespiering in zijn nek. Hij kan geen bovenlijn ontwikkelen als hij niet goed over de rug loopt.
Ik denk dat een paar keer met een andere instructeur en echt ver terug naar de basis geen stom idee is.

en uiteraard: Complimenten dat je het wel goed oppakt. Ik kan voorstellen dat je voor je gevoel helemaal afgekraakt word. :(:)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:05

Het geheim zit hem toch echt in het opzoek gaan maar het juiste voer. Een paard heeft voldoende vet nodig om te kunnen zetten naar spier. Zonder vet dus ook geen spier. Ik werk op een springstal waar alle paarden onbeperkt hooi krijgen en nog twee emmers luzerne + toevoegingen per dag. Ook de schrale paarden die daar ooit kwamen staan nu heel vol bespierd. Training is daarbij natuurlijk ook belangrijk. Maar vooral het voeren is enorm belangrijk. De paarden zijn eerder wat te dik dan te dun maar daardoor wel mooi in de spieren.

Veel mensen hoor ik tegenwoordig over een "sportmodel" maar die paarden vind ik persoonlijk gewoon mager. Niets sportmodel aan. Jou paard is niet te mager maar zou zeker nog wat kilo's extra mogen hebben. Al kan dit inderdaad enorm lastig zijn. Dit heb je ook niet binnen een paar weken voor elkaar. Hier kan makkelijk een jaar overheen gaan.

Mijn fjord heeft vorig jaar een wormbesmetting gehad en is daardoor enorm afgevallen. En uiteindelijk gingen ook zijn spieren hier aan onderdoor. Zijn ooit zo mooie speknek was verdwenen. Nu ruim een jaar later is hij eindelijk weer de oude. Nu is dat met een fjord natuurlijk net wat makkelijker dan een warmbloed. Ik heb toen veel pulp en maïsvlokken gevoerd, ook een half maar merriebrok. Hier zitten met de extra dingen in die ze nodig hebben om aan te sterken (ik heb een ruim haha)

Daarnaast heb ik hem wekelijks twee keer gelogeerd met een Pessoa op de laagste stand. Dit om zijn bovenlijn weer bespierd te krijgen.

Afbeelding
Hier was hij al erg vermagerd maar het is nog erger geweest.

Afbeelding
Hier halverwege je ziet veel verschil ik zijn nek! Maar ook zijn schouder en ruglijn.

Aan de datums zie je dat hier ruim een jaar tussen heeft gezeten.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:10

@kiwitje ik voel mij niet afgekraakt. Ik weet dat ik goede begeleiding krijg en dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar ik weet ook waar ik vandaan kom en het is gewoon zeer moeilijk om hem dikker te krijgen en beter in de spieren om hem beter te laten lopen. Het is een lang paard wat moeilijk kan sluiten maar wat niet onmogelijk is. Ook wij komen er wel!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:10

TS: Ik denk dat een groot deel van de oplossing het zoeken van een nieuwe instructrice is. "Rijden met je hand en niet met je been" :n is wat ik haar vooral hoor zeggen in het trainingsfilmpje. Het slechtste advies dat jr kunt geven. Paard moet veel actiever van achter naar voor, veel meer sprong houden (en dat doe je met je been en je zit) en minder op de hand gereden. Daar lijkt deze instructice je niet bij te helpen, ze lijkt het eerder te verergeren met haar advies...

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:11

Keeyzie zoals ik al zei ben ik ook opzoek naar het juiste voer maar helaas staat er niet op de verpakking wat het beste is voor mijn paard.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:16

Snap ik helemaal ik weet hoe lastig het kan zijn! Op stal krijgen ze deze luzerne daar doen ze het allemaal goed op. Is helaas wel erg prijzig en alleen verkrijgbaar via Frankrijk.

In mijn post staan ook wat tips :brr: zoals maïsvlokken en merriebrok.

Ik wilde je alleen graag laten zien hoe belangrijk extra vet is voor goede bespiering.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 25-01-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:19

Ik heb een beetje mee zitten lezen maar om heel eerlijk te zeggen schrok ik behoorlijk van jou filmpjes. Tuurlijk is nog niet alles perfect, hoeft ook zeker nog niet op dit niveau maar ik zie hier een vreselijk stug paard wat vooral heel erg op de hand gereden wordt. Hij doet van achter echt helemaal niks, om over de galop nog maar niet eens te spreken. En dan ( sorry ) dat ik het zeg, maar wat jou instructrice staat te vertellen slaat kant nog wal.., Ik denk dat je beter wat extra geld kan inversteren in goede instructie, als je nu je paard vol gaat pompen met voer weet je in ieder geval zeker dat er bespieding gaat komen op de plekken waar je het totaal niet wilt... Heel eerlijk, vraag ik mij af hoe je zo in hemelsnaam in het Z1 gekomen ben. Sorry voor de harde woorden, weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Maar ga alsjeblieft opzoek naar juiste begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 25-01-16 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:19

Eef_Bam schreef:
TS: Ik denk dat een groot deel van de oplossing het zoeken van een nieuwe instructrice is. "Rijden met je hand en niet met je been" :n is wat ik haar vooral hoor zeggen in het trainingsfilmpje. Het slechtste advies dat jr kunt geven. Paard moet veel actiever van achter naar voor, veel meer sprong houden (en dat doe je met je been en je zit) en minder op de hand gereden. Daar lijkt deze instructice je niet bij te helpen, ze lijkt het eerder te verergeren met haar advies...

En heel eerlijk.. kan ik hier alleen in mee gaan..
Persoonlijk zou ik dit paard eens lager in gaan stellen, en dan heel actief naar voren rijden.
Hij hoeft nu met het achterbeen niet onder te treden en de rug niet lang te maken, dus kan daar ook nooit aanspannen als hij daar niet eerst kan ontspannen.

Daarnaast zou ik inderdaad eens kritisch kijken naar het voer, en of hij genoeg eiwitten binnen krijgt.

Denk dat als je deze dingen gaat veranderen, je paard ook zal veranderen.. en je straks een hele knappe bink in de ring hebt.. +:)+
Laatst bijgewerkt door Casarell op 25-01-16 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:20

zijn het wel de juiste spieren dan die in jouw dikke halzen de aandacht trekt? Verkeerd ontwikkelde spieren uit compensatie van het paard, is niet mooi :(

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:26

Indirect wel, er staat nl exact op hoe veel er van wat in zit. Aan de grootte van jouw paard zou zijn ideale gewicht ongeveer 700kg zijn. Ik kan hier nu heel uitgebreid op verder gaan, maar ik houd het wat kort voor de duidelijkheid.
De minimale hoeveelheid ruwvoer is 1% van zijn gewenste lichaamsgewicht, maar liever 1,5%. Dit zou dus 7-10,5 kg droge stof, ruwvoer, wat ongeveer 8.5-12.5kg hooi is, 9-13.5kg voordroog als we van de gemiddelden mee gaan. Met jouw 16kg hooi zit jij dus zeker goed, dat is dus top! +:)+ +:)+

Qua energie hoeveelheid zou jouw paard van het gewenste gewicht van 700kg + de gedane arbeid is 7.8 EWPa. EWPa staat voor Energie Waarde Paard, oftewel vergelijkbaar met calorieen voor mensen. Op http://www.voervergelijk.nl kan je exact zien hoe veel EWPa een voer bevat per kg.

Ditzelfde geld voor eiwitten, alleen wordt dit berekend in VREP, Verteerbaar Ruw Eiwit Paard. Again, voor jouw gewenste gewicht van 700 kg + arbeid, heeft jouw paard 590 gram VREP nodig. VREP kan je wellicht vinden als 'ruw eiwit' op de voerzakken, maar ook weer sowieso op de site van voervergelijk.

En dan is het puzzelen! Deze hoeveelheden gelden dus al voor het gewenste gewicht van jouw paard, dus in het meest ideale geval hoef je eigenlijk niet veel meer te voeren. Al heb ik nu wel het gewicht van je paard geschat, dus ik zou als ik jou was je DA hier naar vragen omdat hij natuurlijk het paard in het echt kan zien. :)

Edit; uiteraard zit het niet enkel in je voer, maar ook zeer zeker de correcte manier van trainen. Even loslaten van die voorkant, en vnl gaan focussen op activiteit en ontspanning. Dan zul je zien dat je paard vanzelf van voor gaan ontspannen, en in een eerlijke nageefelijkheid komt. En dán zul je een gespierdere hals krijgen! Verwacht geen Totilas-nek, want ik gok zo dat je dit nooit zal krijgen uit dit mooie, slanke paard, maar een correct gespierde bovenlijn is ten alle tijden mogelijk :j

Succes!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:30

Keeyzie zoals je kon lezen in vorige post heb ik al heel veel uitgeprobeerd en ook voor een lange tijd. Ben er zelfs mee naar lienden gegaan om te kijken of hij niks lichamelijks had. Dit is allemaal uitgesloten. Wat voor de 1 werkt werkt voor de ander niet. Ik open dit topic voor advies als ik dat niet had gewild had ik niks geopend.

@de anderen die het raar vinden dat ik in het Z zit. Ik werk er heel hard aan om alles te verbeteren en open topics om hierbij hulp te krijgen van bokt niet om de grond in getrapt te worden. Kom met advies ipv commentaar.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:32

Piekosjj bedankt voor je uitgebreide post. Hier heb ik tenminste wat aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:36

Ufurio4e schreef:
@kiwitje ik voel mij niet afgekraakt. Ik weet dat ik goede begeleiding krijg en dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar ik weet ook waar ik vandaan kom en het is gewoon zeer moeilijk om hem dikker te krijgen en beter in de spieren om hem beter te laten lopen. Het is een lang paard wat moeilijk kan sluiten maar wat niet onmogelijk is. Ook wij komen er wel!

Dat hij niet kan sluiten begrijp ik volledig. Hij loopt niet door zijn lijf. Dat is voor nu het enige werkpunt. En precies wat een andere bokker net zei over wat de instructie zei in het filmpje.
Ik vind het oprecht knap dat je de punten voor het Z bij elkaar gereden hebt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:38

Ts: ik ben benieuwd naar een reactie op het commentaar van meerdere mensen hier op je instructie. Zie je zelf ook in dat zij misschien niet de juiste instructie is voor jullie, of niet?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:41

Geen dank :) Ik studeer hier in, dus als je nog wat uitgebreidere info wilt over bijv de ewpa/vrep kan je altijd een pb'tje sturen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:43

@eef bram ik vind haar ondanks de reacties nog steeds de juiste instructie. Op de vereniging les is er iemand anders maar ondanks dat zij elkaar niet kennen en door andere tips streven zij beide naar het zelfde eindpunt. Het is een werkpunt bij mij en ik vind dat je na 5 minuten film mijn instructie niet kan beoordelen. Jullie weten niet wat ervoor of erna is gezegd.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:43

Piekosjj schreef:
Geen dank :) Ik studeer hier in, dus als je nog wat uitgebreidere info wilt over bijv de ewpa/vrep kan je altijd een pb'tje sturen.

Ah vandaar. Dat ga ik zeker even doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:48

Ufurio4e schreef:

Als ik hoor "alleen met je hand geen been" dan ga ik al heel erg twijfelen aan de kwaliteit. Sowieso vroeg ik me doorheen het filmpje af of ze zelf wel begrijpt wat ze zegt. Jij zit dusdanig strak en gespannen dat je haar blokkeert en dat je onmogelijk zijn manier van lopen kan beïnvloeden met je bekken. Het "vooruit rijden op de zit" doet me door je stijve houding aan iets heel anders denken. Zo lang je paard niet van achteren uit in die aanleuning zakt gaat die geen bovenlijn ontwikkelen en zo lang die geen bovenlijn ontwikkelt ga je blijven zitten met dat iele halsje die elke breedte uit de onderhals haalt. Het is geen lang paard, hij kan moeilijk sluiten omdat jij hem blokkeert en omdat ie niet de correcte bespiering opgebouwd heeft. :)

Kijk nu eens heel objectief naar die "gesloten galop". Zelfs als je instructrice zegt "ja goed" is ie niet gesloten, hij galoppeert kort en strak maar niet gesloten. Hij gaat niet "zitten" hij gaat gewoon korter hupsen. Dat heeft niks te maken met sluiten. Da's gewoon een galop waar een shet niet eens jaloers op zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-01-16 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:49

Ik heb je trainingsfilmpje afgekeken.
Wat mij opvalt is dat er een paard loopt en er een meisje OP zit, je zit niet IN je paard.
Als jij niet goed, stil kan zitten met een stille, constante, meeverende hand dan kun je je paard ook niet zodanig gericht trainen dat hij meer spieren gaat opbouwen.
Je knie ligt los van je zadel, je ellebogen steken wat naar buiten.
Daarbij zijn je handen onrustig, zowel van voor naar achter als van hoog naar laag.
Ik zou hem iets ronder in stellen, neus meer tussen borst- en kniehoogte en dan veel schakelen en veel draf-galop overgangen.
Doorzitten zou ik voorlopig even laten, eerst dat paard los en actief maken zonder dat jij hem blokkeert.
Die buikspieren moeten aan het werk, dan pas kan hij z'n rug los laten en gaan zakken in de achterhand.
Laatst bijgewerkt door different1 op 25-01-16 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:49

TS, ik weet niet of jou reactie op mij sloeg. Ik kan gerust wel het een en ander toelichten alleen zolang deze instructrice jou begeleid zal het er niet beter op worden. Paard loopt totaal niet door het lijf, knikt vals af. Dat komt omdat hij gruwelijk traag is en vreselijk op de hand gereden. Simpel gezegd, het motortje werk van achter, paard loopt tegen jou begrenzing aan waar hij op na hoort te geven. Jij hoort dus helemaal los te kunnen laten in je hand en dat is ju niet het geval. Ik zou hem veel lager instellen, heel veel gaan buigen en loswerken, maar boven alles zorgen dat hij een heel stuk vlugger wordt. Ga even aantal stappen terug in je training. Zorg eerst dat hij fijn schakelbaar wordt, dat je gewoon gas kan geven en kan remmen, dat hij vlug blijft, dat hij losser wordt in je hand. Kan je alleen maar doen door oneindig veel te schakelen in een lagere lijn. De oprichting die nu gevraagd wordt is totale valse oprichting. Paard wordt nu omhoog geplaatst in de hals waardoor hij vals afknikt. Als je zorgt dat hij veel actiever wordt, je dus ook in je draf terug kan rijden en daarbij voldoende draf over houdt ( als je hem opvangt moet je niet minder draf overhouden maar juist meer draf krijgen) zal hij vanzelf meer balans en kracht ontwikkelen om te gaan zitten waardoor hij met de schoft omhoog komt. In galop hetzelfde, zorg eerst dat hij fijn over zijn rug galoppeert en daarbij vlug en in balans blijft. En het sluiten komt pas in een veel later stadium.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:54

Oke, als ik het nu goed begrijp moet ik hem lager en voorwaartser rijden?
meer stelling en buiging gaan vragen en even geen oprichting meer vragen?

top, hier ga ik direct mee beginnen en vergeet even de oprichting.