nieuw paard vreselijk onstuimig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:46

Stelregel voor aantal keer rijden is normaal gesproken max het aantal keer dat de leeftijd van het paard is. Uitganspunt dat je begint in te rijden met 3. Begin je later (zoals bij jouw paard) dan begin je bij 3 keer in de week en elk jaar dat je paard ouder wordt doe je er 1 dag in de week bij. Voor mij geldt wel als absolute limiet 6 keer per week...al zijn ze 15.
Verder nooit te ver gaan in een training, nooit echt moe rijden. Als stappen voor je paard makkelijk is, kun je met in en uit stappen 30 minuten wel aan, maar dan ook veel tussendoor stappen. Als stappen de lastigste gang is voor je paard (en dat is bij velen zo) dan minder tussendoor stappen en korter rijden.

Voor het er vandoor schieten, ik zou zelf niet zoals hier geopperd wordt het paard als het terug komt door jakkeren. Dan rijd je hem over de zeik, over zijn limiet en daarna neemt ie niets meer op.
Belangrijkste werkpunt voor nu is de rem monteren! Als je een ophouding maakt, en je paard komt daar op terug, belonen door meteen weer van voren ruimte geven en braaf roepen (klopje of krabbel maakt vaak nog dat ze teveel los worden gegooid en dat snappen ze dan ook weer niet). Het moment van ontspannen is minstens net zo belangrijk als het moment van de ophouding. Uiteraard oefen je dit in een normale situatie.
Verder om te voorkomen dat ie gaat rennen...vooral niet proberen vast te houden/bij je te houden in de hoop dat ie er niet vandoor schiet. Rijdt je paard lekker voorwaarts!! en probeer de voorkant zo ontspannen mogelijk te houden. Geef hem vertrouwen dat ie naar voren mag! Anders heb je over een jaar een hangerige trapzak die het werk niet leuk vind.
Kom je dan toch in de situatie dat ie er vandoor schiet. Niet gaan hangen aan de teugels, zij is toch veel sterker en je geeft haar alleen maar iets om zich op vast te zetten. Paard is nog jong en heeft nog niet de kracht en conditie om dit lang vol te houden. Probeer haar op de volte te zetten, gewoon op 1 teugel want correcte hulpen zijn toch nog niet bevestigd in deze situatie. Blijf zelf kalm en zo stil mogelijk zitten. Op de volte zal je paard terug komen. Daarna weer lekker verder gaan waar je gebleven was, voorwaarts en ontspanning zoeken.
Heel veel succes TS. Zorg er voor dat je goede begeleiding krijgt. Op dit moment is het niet zozeer belangrijk dat je begeleiding krijgt van iemand die een hoge dressuurhotemetoot is, maar vooral iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden africhten tot fijne werkpaarden! Dressuur komt later wel, nu vooral van belang dat jullie vertrouwen in elkaar krijgen en dat de hulpen juist gemonteerd worden op je paard.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:54

Hoi wapitie, haha nachtmerrie, ja nou zo voelt het hier ook momenteel! maar je schrijft, ik had dit ook met mijn merrie, is het verbetert? met de tijd?
Verder, bedankt voor tips en uitleg omtrend de hoeveelheid van rijduren (dagen)! ik kan hier zeker op gaan letten!!! en minderen dus! heel verhelderend ! ze werd bij de fokker (handelaar) elke dag gereden geloof ik, of de stapmolen! maar stond verder in de box, bij ons staan e overdag in de kudde buiten (ook een hoop indrukken antuurlijk)! enfin, oke ik ga bezig met het proberen te ontspannen, iets wat ik altijd enorm goed kon, buiten of in de bak, ik was een echte vrijheidsdrol, in positieve zin! niet bang, en 1 met het paard, gek hoe ik zo om ben geslagen hierdoor! herken mezelf ook niet, misschien is het een fase waar ook IK doorheen moet! maar lastig om jezelf zo te zien! Ik was niet bang voor het meest "wilde"paard! zo gek! ik ga mijn uiterste best doen en hou jullie op de hoogte van even 100 stappen terug naar 1 vooruit!

elin1981

Re: nieuw paard vreselijk onstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 19:55

PS OJI enorm bedankt voor alle duidelijke uitleg ook!!!! echt super

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:58

klopt helemaal oji, ook wij zijn nu alleen maar op zoek naar rust en ontspanning!
tijdens grondwerk maar ook zeker als ik er op zit.
Vooral je angst uitspreken voor je gaat rijden tegen je paard.Je mag bang zijn,of het wat eng vinden.
Geeft niets,je bent maar een mens hoor.

Mjin paard is echt enorm maar echt enorm angstig voor een loshangend touw aan zijn halster en gaat er dan gillend vandoor.Rilt over zijn hele lijf.
\Nu vandaag loopt hij de hele bak door en sleept het touw mee en ja hij kijkt nog wel,houdt t in de gaten maar ik loop er diepzuchtend naast,totaal ontspannen,om hem te laten weten dat er werkelijk niets aan de hand is.Mooi om te zien dat hij nu graag naast mij komt lopen omdat hij (bijna)al zeker weet dat als hij bij mij is er niets zal gebeuren en ik m zeker geen pijn gaat doen met dat touw.

Keywoord,vertrouwen.
Ik zie dat hij me wil vertrouwen maar ik zie ook dat hij bedenkingen heeft.In zijn verleden heeft hij anderen ook vertrouwd en dat is beschaamd.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:00

je paard spiegelt zijn angst aan jou,jij bang hij wat bang en onzeker,jij versterkt dat door jouw angst en hij naar jou...
cirkel doorbreken maar geef t wel tijd!
ook voor jezelf

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:01

oji schreef:
Paard was 6 weken onder het zadel toen je haar kocht. Bij een handelaar rijden vaak handige ruiters die precies weten hoe ze een groen paard in zo'n korte periode braaf en toonbaar moeten krijgen. Die handigheid gaf je paard zekerheid en vertrouwen.
Nu komt het paard bij jou, wordt vaak eerst overdonderd door de nieuwe omgeving, nieuwe gewoontes, nieuw dagritme etc. Blijven eerste weken nog een beetje in hun schulp. Daarnaast profiteer jij de eerste weken nog van de opleiding die het paard gehad heeft door de handige ruiter bij de handelaar.
Nu is het paard gewend aan het ritme/omgevin en krijgt wat meer lef. Verder is de opleiding die het heeft gekregen nog verre van bevestigd, dus die ebt weg. Als je net iets minder handig bent, net iets minder consequent, dan gaat het paard de grenzen opzoeken. Waarschijnlijk voelt ie zich nu onzeker en een beetje in de steek gelaten omdat het zijn zekerheden kwijt is, waardoor ie gaat vluchten. Ik denk dat dat is wat nu aan de hand is.
Dus aan jou TS om je paard weer de broodnodige zekerheden voor een dergelijk groen paard te bieden. Angst mag nu niet je raadgever zijn, dat maakt je paard alleen maar nog meer onzeker. Neem de controle, wees duidelijk en consequent (niet hard!).
Longeren voor het rijden om de ergste energie en bravour eraf te halen is een goede tip. Maar hou het kort en let wel op, dat je haar niet eerst moe longeert en dan gaan rijden. Ik ben er een erge tegenstander van om jonge paarden moe te maken om te compenseren voor je eigen angst. Jonge paarden moeten leren plezier in het werk te krijgen, niet dat het een uitputtingslag is. Verder is de concentratie boog van een jong paard nog maar heel kort, die wil je niet al "opgebruikt" hebben nog voor je er op stapt...die moet je juist nog hebben als je hem onder het zadel wil opvoeden en aan jouw hulpen krijgen.

Dat dus. Neem de tijd, zorg ervoor dat ze vertrouwen in je krijgt en houdt, en stop op tijd als je (ook al is het maar 10 minuten) een heel mooie en brave ronde in de bak hebt gereden met haar. Dát is nl. wat ze onthoud...braaf zijn, doen wat je vraagt en de beloning is stoppen. Vergeet nooit haar de hemel in te prijzen als ze heel braaf doet wat je vraagt!

Citaat:
door mijn ervaringen met mijn vorige paard (die een chronische afwijking bleek te hebben), was ik altijd bang voor kreupelheden! ik ben dus bij elke stap die ze verkeerd zet angstig dat ze pijn heeft. verder ben ik echt gek op haar, vind haar prachtig, ze is aan de hand en op stal superrrrr lief naar alle mensen toe trouwens, heel nieuwsgierig, speels, aanhankelijk, op zoek naar aandacht etc.

Je hebt nu een heel ander paard. Probeer je over die angst heen te zetten, en ga niet vergelijken. Zoek een goede instructeur die je helpt.
En niet te snel, neem de tijd om haar alles te leren, stap voor stap. Rustig aan, vertrouwen opbouwen nu ze jong is. Daar heb je de rest van haar leven plezier van. Ik doet het zelfs met m'n 12 jarige. Hij is ontzettend braaf maar vrij basic opgevoed. Rustig aan, vertrouwen en consequent blijven.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:05

mooi vertelt Connie, zo kreeg ik, 5 jaar terug mijn eerste paard (die nu dus overleden is), vertrouwen vertrouwen vertrouwen was enige wat ik moest winnen zei haar fokker (zij konden niks met haar, te rillerig), en jeetje watheb ik dat moeten winnen, maanden lang aaien met een zweep, belonen, bosritten uiteindelijk, enna 3 jaar, gewoon samen naar t bos, zij en ik alleen!! zo zie je maar, hoe ver je kan komen! ook zij was vreselijk nerveus en rillerig, enige verschi met haar en mijn nieuwe paardje is (was), is dat mijn nieuwe paardje zich 1000 keer sterker maakt en wegrent bij onzekerheid maar OOK als macht der gewoonte inmiddels (beetje het spelletje spelen), mijn oude paardje kroop meer in mij, ik onzeker, zij stelde me gerust, zij onzeker ik stelde gerust! ondanks dat ook zij de hoeken plat door kon van angst, was het altijd "samen", ik weet niet of men mij snapt. Op dit moment voelt het als paard EN ergens ik, of Ik en ergens paard, snap je! ook snap ik wel, heus, dat dit tijd nodig heeft, maar mijn angst is nu aangwwakkert, nu zaak om daar toch over heen te komen en het grappige is, Connie, vandaag voor ik bezig ging met haar zei ik ook"joh, zullen we het nu samen doen, ik ben een beetje onder de indruk van je namelijk ":) en ja, we zijn ook mensen!!! en wat iemand anders oook hier al ergens schreef, je wilt absoluut niet ten val komen en er schade voor het leven aan over houden en die schrik zit er in na de laatste 5 dagen! ben zelfs in de snelste rengalop op het strand niet zo hard gegaan als vd week in de bak! en dan de bochten nog door, TT assen :)
Laatst bijgewerkt door elin1981 op 27-12-15 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:07

Je hebt gelijk floortz! ik ben opzoch wel heel erg van het enorme belonen, maar ik heb de afgelopen dagen te lang door gewerkt misschien, wil je lopen dan ga e lopen, en door! dat moet ik niet meer doen, stoppen na 3 goede rondes is voor nu goed en prima!!! thanks!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:08

Onlangs was er een fysio/osteopaat bij ons op stal en toevallig kwam het ter sprake dat ze onlangs eens een zelfde paard als jou had behandeld. Meisje had dus ook een paard gekocht en die was echt doodbraaf. Ijzers eraf laten halen (had alleen voor), want volgens haar niet nodig en toen sloeg het paard ook ineens helemaal om tot gevaarlijk aan toe. Toen dus laten behandelen door osteo omdat ie vast bleek te zitten bij de schouders en op aanraden van haar anders toch maar weer ijzers eronder te zetten. Behandelen alleen hielp niet, daarna dus ijzers eronder en nog een keer gecheckt/behandelt en paard was weer helemaal braaf..
Ik weet helaas niet meer precies wat de osteopaat voor een reden gaf waarom paard zonder ijzers uiteindelijk zo gevaarlijk werd.

Ik zou het toch eens proberen, puur om het uit te sluiten..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:14

je zal wel een stuk jonger zijn dan ik elin,maar ik heb misschien nog een jaar of 10 te gaan en jij langer.Ik leg de lat veel te hoog voor mezelf, ik moest mee met die buitenrit en ik moet mee naar die rit (ik heb door de jaren leuke kennissen kring opgedaan door de paarden)en ja ik was altijd wel te porren voor overal een rit.
Vorige paard stelde mij gerust,deed nooit iets verkeerds,niet rillerig of niks.

Dus ja,ik zeg nu tegen cortes,ik vind je prachtig,ik wil met jou een team worden en ik ga jou daar bij helpen.Jij mag bang zijn,maar ik ook en als we elkaar doorheen helpen komt t goed!
en nee ik ben zeker een down to earth persoon,niet te veel zweverig gedoe maar dit paard,tja hij is op mijn pad gekomen en dat heeft een reden.
Jouw nieuwe paard heeft ook een reden en wat die reden ook mag zijn...zeer waarschijnlijk om jou iets te laten zien.
Je moet er voor jezelf achter komen wat dat is en dan ga je die klik krijgen.
Dat rennen is voor hem zn vlucht,hij is bang,onzeker,snapt misschien nog niet helemaal wat hij moet doen.Ruikt nieuwe dingen,jij ruikt anders,doet anders...tis nogal wat voor een paard.

Als ik zie hoe ik nu met mijn paard omga en hoe dat 2 maanden geleden was dan ben ik retetrots.Op hem,op mezelf en zeker op ons!
Als mij t lukt als oude doos lukt t jou zeker!

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:15

hoi dreamy, oke, apart verhaal dus ook! hmmmm,...nou ik was sowieso al van plan morgen ff te bellen met de smid, vanuit logische redenatie kan ik me niet voorstellen dat ze zo doet vanwege de ijzers, per slot heeft ze maar 6 weken op ijzers gestaan voor ik dr kreeg, maar de verandering in gedrag is wel echt toen begonnen. sjonge, nou ja, het lijstje gaat vast binnenkort wat vinkjes krijgen :)

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:17

hahaha oude doos :) geweldig! wat fijn dat je in 2 maand tijd zoveel verschil ziet zeg! geweldig! het is vaak ook zo, dat je dit even nodig hebt om tot andere inzichten te komen en ik weet ook zeker dat zij met reden op mijn pad kwam, evenals mijn vorige paardje, met afwijking, ze had zorg nodig en ik gaf het haar, elke dag weer! met allle middelen die ik had, en daarvoor koos ze mij uit en ik voel me nog steeds een geluksvogel dat ik haar trof! nu deze dame, en de reden zal zichtbaar worden! vroeg of laat ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:21

wapitie schreef:
Ik had dit ook met mijn merrie (nacht merrie werd ze) Ze is ook jong. Ik ben hulp gaan inroepen en weer begonnen van af de grond. Leiderschaps oefeningen en rechtrichten. Bij mijn merrie bleek er ook een tekort te zijn aan magnesium (dikke nek en boven de staart dik)
Ze probeerde letterlijk onder mij vandaan te rennen in een blinde panniek leek het wel. Steeds als ik iets van haar vroeg, vloog ze er van door. Ik werd er ook bang van en dat voeld heel vervelend. Je eigen vertrouwen in ondermeind, zo zal het ook voor het paard voelen denk ik, al die angsten (paard als spiegel)

Helemaal mee eens!! Mensen onderschatten wat o.a een scheef paard kan veroorzaken..leiderschap is ook echt van essentieel belang!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:22

Bij gevoelige hoeven zou je eerder een onregelmatig tot kreupel paard verwachten, wat liever niet dan wel loopt.

Wat mij opvalt is dat ze zich voor je afsluit en dat lijkt meer onzekerheid dan dominantie.

Ze is op de handelsstal in 6 weken ingereden en toen helemaal overdonderd bij jou gekomen.

Bij jou moet ze 6 dagen per week werken en ik denk dat het emmertje tussen haar oren nu vol is en overloopt.

Ik zou het rijden terug schroeven naar max. 3x per week, liefst minder en doe verder wat simpel grondwerk, beetje poetsen wandelen.
Leer elkaar kennen, want jij weet nu niet wat je aan haar hebt, maar zij start nu op de paardenversie van Bokt waarschijnlijk precies zo'n topic als jij nu doet ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:22

elin1981 schreef:
hoi dreamy, oke, apart verhaal dus ook! hmmmm,...nou ik was sowieso al van plan morgen ff te bellen met de smid, vanuit logische redenatie kan ik me niet voorstellen dat ze zo doet vanwege de ijzers, per slot heeft ze maar 6 weken op ijzers gestaan voor ik dr kreeg, maar de verandering in gedrag is wel echt toen begonnen. sjonge, nou ja, het lijstje gaat vast binnenkort wat vinkjes krijgen :)

Oh, daar had ik me overheen gelezen dat ze nog maar zo kort op ijzers stond. Paard uit mijn verhaal stond er dan wel al veel langer op.
Zou het niet kunnen dat ze doordat ze net gewend was aan de ijzers en nu weer blootvoets loopt, ze wellicht ook last heeft van de schouders (dus misschien vast zit) ? Loopt immers volgens mij toch anders.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:30

[quote="LBLGypsyCobs"

Ik zou het rijden terug schroeven naar max. 3x per week, liefst minder en doe verder wat simpel grondwerk, beetje poetsen wandelen.
Leer elkaar kennen, want jij weet nu niet wat je aan haar hebt, maar zij start nu op de paardenversie van Bokt waarschijnlijk precies zo'n topic als jij nu doet ;)[/quote]

:D :') Kostelijk. 'Help, mijn mens begrijpt mij niet'.... :=
Het komt goed hoor, neem je tijd voor en met haar.
En laat die hoefsmid maar even zitten (behalve netjes bekappen) want daar zit het hem niet in als ze gewoon netjes loopt. IJzers zijn geen mentaal iets. ;)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:44

hier nog een oude doos van 57...
heb ook nieuw paard (PRE van 6 jaar...) die met buitenrit er af en toe tussen uit schiet en echt hard gaat dan, niet leuk (heb met vorige paard IC crash gemaakt...)dus ik kan me voorstellen hoe het is in de bak met steeds die hoeken? je hebt hele fijne adviezen gekregen en hoop dat t gauw beter gaat! succes ermee ! ik blijf even meelezen voor wellicht nog leuke tips waar vast anderen ook weer wat aan hebben...?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:50

Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar hoeveel en wat voor krachtvoer krijgt ze precies? Kan zijn dat ze dus veel te veel krijgt een daardoor dit gedrag laat zien. Heb zelf eentje gehad die haar werk het beste deed op maar een handje vol krachtvoer per dag, zelfs op M2 niveau had ze niet meer nodig.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:05

Citaat:
Verder viel me op dat je iets schreef over dat je vond dat je nog geen stelling kon vragen en er heel weinig van vraagt. Ook dat lijkt heel vriendelijk en lief, maar is niet handig. Je moet je paard juist leren hoe het jou op de correcte manier kan dragen en hoe ze zo makkelijk mogelijk beweegt. Je hoeft er niet veel mee te doen en al helemaal niets moeilijks, maar je moet er wel aan rijden. Anders gaat de balans van slecht naar beroerd wat angst oplevert en vervolgens...een paniekreactie. Paard moet leren om je binnenbeen heen te lopen, rijd de wendingen met je binnenhand netjes naar binnen (niet naar achteren!) en help haar! Leer haar hoe ze onder je door kan bewegen, hoe ze in balans moet blijven in de wendingen, hoe ze in balans blijft in een overgang. Leg het uit. Leid je paard op.

Ja heb je een punt! ik bedoelde eigenlijk meer, dat ik niet direct van haar verwacht dat ze netjes de bochten doorgaat! zeker in galop niet, ik vind het zeg maar belangrijker dat ze doorgaloppeert dan dat ik bij elke bocht netjes stelling ga vragen waardoor zij (door onbalans) er uit valt en denkt, wat overkomt me nu! dus eerst de hoek een paar keer (plat) door en dan de rest, maar is mijn denkwijze en t is niet zo dat ik haar aanleer om door mijn binnenbeen heen te kachelen maar ik vind het al knap van haar als ze recht loopt bijvoorbeeld, snap je wat ik bedoel? maar hoe jij het omschrijft is ook zo! ik moet haar ondersteunen, leren en begeleiden! voor nu, op dit moment, zitten we elkaar enorm in de weg

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:08

FriesWytske schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar hoeveel en wat voor krachtvoer krijgt ze precies? Kan zijn dat ze dus veel te veel krijgt een daardoor dit gedrag laat zien. Heb zelf eentje gehad die haar werk het beste deed op maar een handje vol krachtvoer per dag, zelfs op M2 niveau had ze niet meer nodig.

Ze krijgt friezen brok , uiteraard ;) en 3/4 kg per dag, verdeeld over 2 maaltijden. Ik moet wel zeggen dat ze GEEN brok kreeg op de handel(fokker)stal, maar aangezien haar leven nu sowieso anders is (buiten staan, de hele dag dus beweging hebben en daar hele dag op stal) dacht ik, ik geef haar ook wel een beetje brok als ze op stal komt, elk paard heeft brok liggen dus ook zij! ik kan uiteraard terug schroeven!

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:09

ellenimar schreef:
heb ook nieuw paard (PRE van 6 jaar...) die met buitenrit er af en toe tussen uit schiet en echt hard gaat dan, niet leuk (heb met vorige paard IC crash gemaakt...)dus ik kan me voorstellen hoe het is in de bak met steeds die hoeken? je hebt hele fijne adviezen gekregen en hoop dat t gauw beter gaat! succes ermee ! ik blijf even meelezen voor wellicht nog leuke tips waar vast anderen ook weer wat aan hebben...?

Vind het alleen maar leuk dat er nog zoveel mensen zijn op oudere leeftijd die rijden, mijn pa van 68 scheurt ook mee in de bossen, geweldig! ik heb zeker fijne adviezen gekregen en ik hoop dat alles gewoon vanaf nu beter wordt!

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:09

Ik heb de smid net even gesproken via Messenger, het kan volgens hem niet aan het ijzer'gebeuren'liggen! hij zegt"laat je ff niet in de maling nemen":) oke, dus 1 vinkje op het lijstje, ijzers ligt het niet aan!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:15

elin1981 schreef:
FriesWytske schreef:

Ze krijgt friezen brok , uiteraard ;) en 3/4 kg per dag, verdeeld over 2 maaltijden. Ik moet wel zeggen dat ze GEEN brok kreeg op de handel(fokker)stal, maar aangezien haar leven nu sowieso anders is (buiten staan, de hele dag dus beweging hebben en daar hele dag op stal) dacht ik, ik geef haar ook wel een beetje brok als ze op stal komt, elk paard heeft brok liggen dus ook zij! ik kan uiteraard terug schroeven!

Wow, dat is wel erg veel. Zou dat eerst eens terug brengen tot een halve kilo. Helemaal omdat ze geen brok gewend is. Bovendien is het niet slecht als ze GEEN brok krijgen. Kan me nu wel voorstellen dat ze zo druk wordt. De meeste Friezen hebben niet zoveel brok nodig.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 27-12-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:17

ik ben niet van mening dat IEDER paard brok nodig heeft al helemaal niet als ze goed hooi krijgen!
en ook niet bij 20-30 minuutjes lopen per dag.
Ik geloof wel dat een paard iets bijgevoerd mag krijgen als hij echt topsport beoefend of misschien te mager staat of een medische reden.

Mijn vorige paard heeft echt alleen geleefd van hooi en gras.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:29

elin1981 schreef:
ellenimar schreef:
......... even meelezen voor wellicht nog leuke tips waar vast anderen ook weer wat aan hebben...?

Vind het alleen maar leuk dat er nog zoveel mensen zijn op oudere leeftijd die rijden, mijn pa van 68 scheurt ook mee in de bossen, geweldig! ik heb zeker fijne adviezen gekregen en ik hoop dat alles gewoon vanaf nu beter wordt!

heuh...hier een doos van middelbare leeftijd :P . Nog 1 jaar en de halve eeuw is gepasseerd ;)

Galop is moeilijk voor een jong paard wat nog onvoldoende balans heeft. Eerst in stap en draf alles bevestigen, uitbouwen, voltes maken, wendingen etc. en galop komt vanzelf. En als ze wellicht ook nog scheef is, dan zul je merken dat de ene kant moeilijker is dan de andere. Pakt ze wel de juiste hand in galop? Dat geeft ook aan of ze het moeilijk vinden. Trek maar rustig een half jaar uit om haar sterker te maken, en een goede balans te vinden. Een paard goed opleiden kost jaren ;)

Wat ik nu als voordeel zie tov 30 jaar geleden toen het niet gek of hoog genoeg kon...ik heb eindeloos geduld. Lukt het vandaag niet, dan morgen wel. Maar ik heb wel een schema in m'n hoofd wat ik wil bereiken. Sommige dingen gaan sneller, andere langzamer. Maar niets moet. Een paard heeft geen agenda, die leeft van dag tot dag, en leert wat ik hem leer. En zolang hij of zij zich veilig voelt is dat een heel leuke ontdekkingstocht samen.

Zoek het plezier op samen met je paard, maak een planning, wat je per dag, per week wilt doen, en stel deze zo nodig bij als het sneller of langzamer moet. Maar zorg ervoor dat je plezier houdt, en laat je niet onbewust onder druk zetten omdat 'men' wat vindt of zegt.