Help, mijn paard doet haar hoofdstel af tijdens het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:24

Grappig dat je een lage neusriem of sperriem niet wil. Maar een tonglepel wel oke vind ;)

Ik zou zeggen goed passend bit zoeken, tanden na laten kijken.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:31

Ik ken er nog een :')
Maar hij is een manegepony en zijn hoofdstel past voor geen meter. Altijd als hij hem weer af had stond hij zo te kijken van; zo dat heb ik weer goed gedaan :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:57

roowie_ivy schreef:
smurffie schreef:
Zelfde hoofdstel als in je profiel? Zo ja een grotere frontriem. En absoluut geen lepelbit; is ze wel elektrisch en verdoofd behandeld door een tandarts? Niet door een gebitsverzorger..

Nee, dat is het oude hoofdstel. Ze doet haar tong over haar bit als ze in paniek wegrent, dus is noodzakelijk gezien we alleen maar op de autowegen rijden en niet willen verongelukken. In de zomer in het land loopt ze op een dubbelgebroken bitje.

De tandarts heeft toen alleen wat haken weggehaald.

Nogmaals ze doet het niet altijd. Soms weken niet. Ze doet het alleen als ze super relaxed is, oortjes naar voren, lijkt mij niet dat ze dan pijn heeft. Als ik haar aan nagevelijk rijd, doet ze het bijvoorbeeld niet. Maar zodra ze lekker buiten loopt en blij om zich heen kijkt, gaat ze ermee spelen en valt hij wel eens af. Het is een clown, ze speelt met ALLES. Ze mankeert niks, behalve misschien een steekje los ;)

Als het aan het bit zou liggen, dan zou ze alle andere dagen ook pijn moeten hebben van het bit. En ze doet het met beide bitten.

Kan het zijn dat ze het oorspronkelijk vanuit pijn heeft gedaan en dat het inmiddels een gewoonte is geworden?

Appelstroop

Re: Help, mijn paard doet haar hoofdstel af tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:54

Als je paard het hoofdstel afgooit als zij zich verveelt, kan je ook haar bezig houden tijdens het uitstappen. Paar keer (schijn)overgangen naar draf, halthouden en verder rijden, zijgangen. Wees creatief en zorg dat ze geen tijd heeft om snode plannetjes te maken! ~~}>

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:14

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:18

Ook ooit een pony gehad die dit deed, alleen bij buitenritten, eigenlijk. Ik heb toen gewoon een halsband omgedaan en het kopstuk daaraan verbonden met een sporenbandje ofzo.

De keelriem aan de neusriem verbinden heb ik nooit aangedacht, al gebruikte ik toen nog neusiemen.
Dat is natuurlijk ook een goed idee.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:34

Ik probeer met dit voor te stellen maar het lukt echt niet. Hoe krijgt een paard nou ongezien een heel hoofdstel af? Met schudden en gek doen kan ik me wat voorstellen, maar alleen met een tong een hoofdstel over de oren krijgen en dat niet zien. Zou dat wel eens live willen zien.

Overigens is een lage neusriem helemaal niet paard onvriendelijk, hannoveraans hoofdstel mankeert niks aan.

fairriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:46

Ik wil toch wel heel graag een filmpje zien (of tenminste een foto met hoofdstel)...ik vind het ook moeilijk voor te stellen. Maar soms kunnen paarden echt gekke dingen bedenken :')

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:46

Een vlechtje in de manen, ik vlecht er een veter in mee, en dan die om het kopstuk heen en vast zetten, dit hoort iedere koetsier ook te doen bij paard, ik heb al vele ongelukken gezien omdat het hoofdstel af ging, en paarden dan grote ongelukken veroorzaken.

En ja sommige paarden zijn handig hebben hun hoofdvorm mee, schudden keer met hoofd en floept hoofdstel af. En dit is vaak bij fjorden/haflinger friezen shetjes ed.

En bovenal is een lage neusriem giga goed voor de bitligging en steun die paarden ndoig hebben..

En aansnoeren met elke neusriem is not doen en dat zie je vaak.

Ik reed met lage neusriem en er zat 5 cm ruimte op, dus kon de mond 5 cm open!

Maar juist door de lage neusriem, creeer je zoveel rust en stabiele ligging van bit, wat niet opweegt tegen dat je t niet mooi vind of dat je meent dat het strak zit....en ik reed al mijn jonge paarden eerst met africhtingsneusriem/lage neusriem.

Want dat is dus helemaal niet zo!

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:15

Joolien schreef:
Ja, maar wat is dan de reden dat ze de tong over het bit gooit? Dat doen paarden namelijk niet voor de lol.

Nee, dat doen paarden meestal als ze pijn hebben. Opvallend is dat ze het niet doet als ze geen bit in heeft. Ik zou de mond nogmaals heel goed laten nakijken op beschadigingen. Niet alle paardentandartsen leveren goed werk af

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:22

Micklem hoofdstel misschien een oplossing?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:24

nog nooit meegemaakt, een keer, maar toen was het hoofdstel veels te groot
....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:25

Een lage neusriem is inderdaad erg vriendelijk, beter nog dan een Engelse, hoge neusriem (die geen steun biedt). Dichtsnoeren hoort nooit, bij geen enkele neusriem. Je houdt altijd 2 vingers ruimte tussen neusbot en neusriem.
De lage neusriem wordt ook een africhtingsneusriem genoemd, voor jonge paarden, omdat het bit er heel stabiel door komt te liggen.

Dat zou ik dus zeker proberen. Of je het mooi vindt is niet zo relevant lijkt me?

En ik hoop dat je een paardentandarts hebt die verdooft en geen gebitsverzorger die alleen maar handmatig vijlt zonder verdoving. Die laatsen kunnen nooit bij de achterste kiezen komen en dat kan problemen veroorzaken in het gebit. Zo met de mond bezig zijn kan duiden op gebitsproblemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:30

Waves schreef:
En ik hoop dat je een paardentandarts hebt die verdooft en geen gebitsverzorger die alleen maar handmatig vijlt zonder verdoving. Die laatsen kunnen nooit bij de achterste kiezen komen en dat kan problemen veroorzaken in het gebit. Zo met de mond bezig zijn kan duiden op gebitsproblemen.

Nee. Sedatie heeft geen invloed op hoe ver het kaakgewricht open kan. Enkel op hoe braaf het paard is en dat is ook een kwestie van karakter en opvoeding.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:34

Nou, voordat je een lage neusriem gaat proberen, die had ik dus bij de pony die het hoofdstel afschudde.
Want als een lage neusriem goed zit, knelt hij niet.

En voor die het zich niet voor kunnen stellen, het gaat zelfs heel subtiel.

Het probleem is dat niets zo strak mag zitten dat het oncomfortabel of zelfs pijnlijk is en dús is er altijd ruimte om het over de oren te laten glijden als je als pony het bit maar wat optilt zodat de bakstukken niet meer strak staan...
En dat liften van het bit kan dus specifiek gedaan worden om het hoofdstel af te krijgen, niet omdat er nou zo´n probleem met bit of tanden is....

Soms moet je het meer het probleem bij het comfort van het hoofdstel zoeken, want dar ligt soms een bepaalde irritatie. Te strak tegen de oren bv. Het weglaten van de frontriem of anatomisch gevormd kopstuk kan nl soms ook helpen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:15

tamary schreef:
Waves schreef:

Nee. Sedatie heeft geen invloed op hoe ver het kaakgewricht open kan. Enkel op hoe braaf het paard is en dat is ook een kwestie van karakter en opvoeding.

Dat is niet wat mijn paardentandarts zegt. :n Wanneer je niet verdooft kan het paard de betreffende spieren niet volledig ontspannen, is mij verteld. En daardoor kun je dan niet bij de achterste kiezen komen.

Edit:
Citaat:
In de praktijk worden de meeste paarden gesedeerd om zo zorgvuldig mogelijk te kunnen werken.We zien regelmatig dat de achterste kiezen niet goed gevijld zijn, omdat bij eerdere gebitsbehandelingen het paard niet gesedeerd is geweest. Het lijkt dan alsof het paard goed behandeld is, maar bij het voelen en bekijken van de achterste kiezen blijken er nog veel scherpe punten aanwezig te zijn! Achterin de mond is namelijk veel minder ruimte om te werken dan voor in de mond; door sedatie ontspant het paard zich en kan de mond verder opengesperd worden zodat de kiezen bereikbaar worden.

http://www.dierenklinieksasvangent.nl/paardentandarts Is overigens niet mijn paardentandarts.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 11-12-15 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:17

Hang het vast aan de manen :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:20

Ik zou toch graag een filmpje willen zien alvorens er tips gegeven worden...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:22

Heb je een foto van hoe het hoofdstel zit?

Misschien kan je ook gewoon contact houden? gewoon ene licht ontspannen contact. In het geval dat het hoofdstel dan afgaat, kan het bit niet uit de mond doordat de teugels het naar achter houden, dan kan je veilig de pony nog stilzetten en hoofdstel weer om doen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:27

Mij lijkt het niet dat een paard voor de lol een hoofdstel uit doet of met het bit gaat 'spelen'. Het lijkt misschien zo, maar paarden denken helemaal niet op deze manier, dat is menselijk.
De tong over het bit leggen vind ik eigenlijk al het eerste teken dat er iets niet goed zit bij je paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:37

Wat een gezeur. Tong over bit is iets wat de pony alleen doet bij schrikken dus niet per se omdat er iets pijn doet.
Sommige hoofden zijn er gewoon op gemaakt en eens ze het door hebben vinden ze het vaak gewoon leuk. Net zoals sommige paarden ook heel graag aan knopen frummelen. Gewoon vastvlechten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:40

poes schreef:
Wat een gezeur. Tong over bit is iets wat de pony alleen doet bij schrikken dus niet per se omdat er iets pijn doet.
Sommige hoofden zijn er gewoon op gemaakt en eens ze het door hebben vinden ze het vaak gewoon leuk. Net zoals sommige paarden ook heel graag aan knopen frummelen. Gewoon vastvlechten.

Dat kan ik niet uit de tekst van TS opmaken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:41

Heeft zr dacht ik neergezet?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:47

sigrid1182 schreef:
Een vlechtje in de manen, ik vlecht er een veter in mee, en dan die om het kopstuk heen en vast zetten, dit hoort iedere koetsier ook te doen bij paard, ik heb al vele ongelukken gezien omdat het hoofdstel af ging, en paarden dan grote ongelukken veroorzaken.

Hier helemaal mee eens!
Wij gebruiken het ook met mennen met alle paarden.
Oorspronkelijk alleen met meerspan, maar tegenwoordig ook met enkelspan.
Hebben een hengst die hem gewoon afgeschud krijgt, en dat wil je ABSOLUUT niet meemaken onderweg.
Iemand op de vereniging heeft het wel eens gehad, nou dan zakt de moed onder je schoenen vandaan. Die vond het altijd zo'n gedoe zei hij tegen ons als wij het wel deden en hij niet. Ondertussen snap je wel dat hij het ook doet :')

Vlechtje en veter laten we gewoon zitten voor een paar dagen. Twee keer in de week vlechten we het opnieuw in en als het vetertje versleten raakt, doen we er een nieuwe in.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:50

Ik zou ook heel graag een filmpje of een foto willen zien.
Het lijkt me stug dat een paard wat GOED opgetoomd is, zonder schuren of iets dergelijks, zijn hoofdstel uit kan werken.
Ik krijg eerder het idee dat het een én én én verhaal is: keelriem te los, neusriem los of niet aanwezig en bit te laag (en paard dat geen discipline heeft meegekregen).