Ik zou zeggen goed passend bit zoeken, tanden na laten kijken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
roowie_ivy schreef:smurffie schreef:Zelfde hoofdstel als in je profiel? Zo ja een grotere frontriem. En absoluut geen lepelbit; is ze wel elektrisch en verdoofd behandeld door een tandarts? Niet door een gebitsverzorger..
Nee, dat is het oude hoofdstel. Ze doet haar tong over haar bit als ze in paniek wegrent, dus is noodzakelijk gezien we alleen maar op de autowegen rijden en niet willen verongelukken. In de zomer in het land loopt ze op een dubbelgebroken bitje.
De tandarts heeft toen alleen wat haken weggehaald.
Nogmaals ze doet het niet altijd. Soms weken niet. Ze doet het alleen als ze super relaxed is, oortjes naar voren, lijkt mij niet dat ze dan pijn heeft. Als ik haar aan nagevelijk rijd, doet ze het bijvoorbeeld niet. Maar zodra ze lekker buiten loopt en blij om zich heen kijkt, gaat ze ermee spelen en valt hij wel eens af. Het is een clown, ze speelt met ALLES. Ze mankeert niks, behalve misschien een steekje los![]()
Als het aan het bit zou liggen, dan zou ze alle andere dagen ook pijn moeten hebben van het bit. En ze doet het met beide bitten.
Joolien schreef:Ja, maar wat is dan de reden dat ze de tong over het bit gooit? Dat doen paarden namelijk niet voor de lol.
Waves schreef:En ik hoop dat je een paardentandarts hebt die verdooft en geen gebitsverzorger die alleen maar handmatig vijlt zonder verdoving. Die laatsen kunnen nooit bij de achterste kiezen komen en dat kan problemen veroorzaken in het gebit. Zo met de mond bezig zijn kan duiden op gebitsproblemen.
tamary schreef:Waves schreef:En ik hoop dat je een paardentandarts hebt die verdooft en geen gebitsverzorger die alleen maar handmatig vijlt zonder verdoving. Die laatsen kunnen nooit bij de achterste kiezen komen en dat kan problemen veroorzaken in het gebit. Zo met de mond bezig zijn kan duiden op gebitsproblemen.
Nee. Sedatie heeft geen invloed op hoe ver het kaakgewricht open kan. Enkel op hoe braaf het paard is en dat is ook een kwestie van karakter en opvoeding.
Citaat:In de praktijk worden de meeste paarden gesedeerd om zo zorgvuldig mogelijk te kunnen werken.We zien regelmatig dat de achterste kiezen niet goed gevijld zijn, omdat bij eerdere gebitsbehandelingen het paard niet gesedeerd is geweest. Het lijkt dan alsof het paard goed behandeld is, maar bij het voelen en bekijken van de achterste kiezen blijken er nog veel scherpe punten aanwezig te zijn! Achterin de mond is namelijk veel minder ruimte om te werken dan voor in de mond; door sedatie ontspant het paard zich en kan de mond verder opengesperd worden zodat de kiezen bereikbaar worden.
poes schreef:Wat een gezeur. Tong over bit is iets wat de pony alleen doet bij schrikken dus niet per se omdat er iets pijn doet.
Sommige hoofden zijn er gewoon op gemaakt en eens ze het door hebben vinden ze het vaak gewoon leuk. Net zoals sommige paarden ook heel graag aan knopen frummelen. Gewoon vastvlechten.
sigrid1182 schreef:Een vlechtje in de manen, ik vlecht er een veter in mee, en dan die om het kopstuk heen en vast zetten, dit hoort iedere koetsier ook te doen bij paard, ik heb al vele ongelukken gezien omdat het hoofdstel af ging, en paarden dan grote ongelukken veroorzaken.