paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:13

Ahh fijn dat alles weer goed gaat, veel geluk met je paardje :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 01:55

Hoi, ik ben hier nieuw (al wel vaak meegelezen), maar ik zit nu dus met hetzelfde probleem. Ik heb sinds november een nieuw paard (hij is 4, wordt volgende maand 5, ruin, ongeveer 75% Engels volbloed), en het ging echt super tot nu toe. Ik ben al heel vaak met hem op buitenrit geweest. In het begin was hij nog wel wat bang, maar hij ging toch altijd verder als hij iets eng vond, het vertrouwen tussen hem en mij was er direct vanaf het begin. Het ging dan ook steeds beter, hij schrok al van bijna niets meer (wel een keer van onverwachte dingen zoals een eend die onverwacht uit de sloot komt vliegen, maar ook daarop geen extreme reacties). Compleet verkeersmak is hij intussen ook geworden, ook van een vrachtwagen schrikt hij niet meer. Ben al vaker meer dan een uur met hem weg geweest, hij leek het ook heel leuk te vinden. De donderdag voor Pasen heb ik nog een buitenrit van ongeveer anderhalf uur gemaakt, helemaal geen problemen gehad, hij was super braaf.

De dinsdag na Pasen wil ik weer op buitenrit, ook nog mooi rustig in het natuurgebied waar helemaal geen verkeer is en geen enge dingen zijn, hij was er ook al een paar keer vaker langs geweest.. Het ging allemaal goed, totdat we op de kruising waren waar de ene weg terug gaat naar stal en de andere verder het natuurgebied in gaat (rechtdoor). Ik wilde dus rechtdoor, en hij ging ook nog verder. Hij aarzelde wel iets, maar hij ging. Even een stukje in draf, toen liep hij ook wel weer, ook in stap liep hij weer door. Maar nog geen 100m verder gaat het pad met een bocht naast het water langs, en ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer vooruit. Staan blijven of achteruit gaan, dreigen tot bokken / steigeren.. Zodra ik met het been kwam was het helemaal mis. Omdraaien en korte rondjes draaien laten hielp ook niet, dan was hij daarna alleen maar bozer. Gelukkig kwam de overbuurvrouw er net langs met haar hond, en zij is meegelopen. Als ze er naast liep volde hij braaf, liep ze ervoor, stond hij direct weer stil.. En dat totdat we op de terugweg waren, toen liep meneer weer vrolijk vanzelf verder en is zij nog een andere kant op gegaan.

De keer daarna maar zweepje meegenomen, grote fout.. Toen hij het weer deed heb ik hem een tik gegeven en hij heeft me er bijna afgebokt, ik bleef nog net zitten / hangen.. Dat durf ik nu dus echt niet nog een keer te proberen.. Ben toen na nog langer zo te proberen en hem te overtuigen maar terug naar stal gegaan, heel verkeerd, maar hij wilde geen kant meer op (behalve naar stal), en hij werd steeds gevaarlijker.. De volgende keer met een nieuwe tactiek gekomen, niks doen en wachten totdat hij vanzelf verder gaat. Hij is meerdere keren blijven staan, maar na heel veel geduld ging hij iedere keer toch weer, totdat hij het echt zat was.. Toen ging hij echt niet meer verder en begon hij ook te steigeren en om te draaien terwijl hij steigerde. Eerst toch maar geprobeerd om te wachten totdat hij daarmee op zou houden, maar dat gebeurde dus niet.. Uiteindelijk toch maar weer terug naar stal.. Op de terugweg gedraagt hij zich trouwens weer voorbeeldig, hij luistert ook als ik wil stilstaan of draven, doet ook niets anders raars, maar als ik hem omdraai is het weer mis..

Heb hem ook al 2 weken rust gegeven om te kijken of hij dan misschien weer zin heeft, heeft ook niet geholpen. Maandag weer geprobeerd, weer hetzelfde. Ieder keer op een ander punt trouwens, het zijn ook iedere keer andere routes die ik rijd. Op een gegeven moment was ik bijna weer bij stal, dan kun je linksaf naar stal en rechtsaf nog een kort rondje, met geen mogelijkheid kreeg ik hem rechtsaf. Ben toen afgestapt en hem hem aan de hand meegenomen, liep zo mee.. Ik weet intussen niet meer wat ik eraan moet doen.. Hij is zeker niet bang, zijn reactie als hij iets eng vind is heel anders, dat zou ik dus ook direct merken. Hij heeft nergens last van, want in de bak loopt hij super. Maar ik snap niet waarom hij het doet, hij vond buitenritten altijd leuk, en zo van de ene dag op de andere.. Heel apart.. Wat ik eraan kan doen weet ik ook niet, aanpakken durf ik niet meer te doen, hij bokt me er zeker te weten een keer echt af.. Zelfs bij been geven dreigt hij al, en hij dreigt nu ook steeds sneller.. En het is niet alleen dat ik bang ben om eraf te vallen, maar het is hier ook druk bij de weg, ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als hij daar losloopt.. Ik snap ook wel dat het zo ook niet kan en dat het heel verkeerd is om terug naar stal te gaan omdat hij dan gewonnen heeft, maar wat moet je anders? :( Iemand anders erop zetten is ook niet echt een optie denk ik, hij weet nu dat hij het bij mij kan doen, dus ook al zou iemand anders het voor elkaar krijgen, ik denk dat hij het bij mij toch weer zou doen..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 03:08

Achteruit de kant op waar je naartoe wil. En als ie niet meer achteruit wil draai je om en ga je vooruit de kant op waar je heen wil. Stilstaan om te kijken vind ik nooit zo'n probleem. Maar een andere kant op dan waar ik heen wil wel.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 03:46

Ik ben dus bang dat hij gaat steigeren als ik hem gedwongen in de achteruit zet, naar de kant waar hij niet naar toe wil.. :( Maar misschien moet ik het toch maar eens proberen, zo komen we ook niet verder..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:24

@texas: gevaarlijk probleem! Ik zou met dit paard even niet op buitenrit gaan maar zou met hem gaan grondwerken..Eerst thuis in de bak en later op de plek " des onheils"
Het lijkt er duidelijk op dat jullie een probleem hebben opgebouwd qua leiderschap..jou ruin is nog erg jong en is zijn grenzen aan t verkennen! Grondwerk is een zeer adequate methode om het leiderschap
Tussen jullie op te bouwen en te bevestigen het versterkt bovendien jullie band en t is nog leuk ook om te doen!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:08

Bedankt, pol1! We doen ook regelmatig grondwerk, dat gaat heel goed. Maar tot nu toe wel alleen in de bak (ik wandel ook wel met hem, maar dan echt gewoon ontspannen wandeling), wat kan ik mij voorstellen met grondwerk op de plek "des onheils" zoals jij het noemt? En bedoel je dan op de plek waar hij het voor het eerst deed? Want hij doet het nu overal waar het hem uitkomt, helaas..

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:38

Ik heb het vandaag nog weer geprobeerd, in de achteruit zetten helpt ook niet, na 3 stappen kan ik doen wat ik wil maar hij gaat niet meer.. Ik dacht dat ik "gewonnen" had, ik heb het nog weer geprobeerd met kort omdraaien en hele korte voltes draaien, en toen ging hij een paar keer weer. Net toen ik dacht dat het klaar was deed hij het weer en toen was hij het dus echt zat, toen hielp niets meer en heeft hij me er weer bijna afgebokt.. Ging weer nog net goed, ik ben er nu wel klaar mee..

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:01

Ik snap dat je hem niet goed durft aan te pakken als je alleen bent, zou daarom altijd iemand meenemen. Misschien ook een goed idee, als het mogelijk is, om met een ander paard erbij te proberen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:14

Texas02 schreef:
Bedankt, pol1! We doen ook regelmatig grondwerk, dat gaat heel goed. Maar tot nu toe wel alleen in de bak (ik wandel ook wel met hem, maar dan echt gewoon ontspannen wandeling), wat kan ik mij voorstellen met grondwerk op de plek "des onheils" zoals jij het noemt? En bedoel je dan op de plek waar hij het voor het eerst deed? Want hij doet het nu overal waar het hem uitkomt, helaas..

Las net je andere bericht van gisteren..nogmaals ik ging even niet meer op buitenrit met dit paard. Er is duidelijk een reden voor je paard waarom hij dit doet! Allereerst zou ik zeker willen weten dat dit paard op medisch gebied in orde is!?
Wat doe je nu op t gebied van grondwerk? Dan kan ik daar meer op ingaan wat betreft mijn ideeën wat betreft grondwerk. Mocht het paard medische in orde zijn dan zou het zeer goed mogelijk zijn dat de "regels" tussen jullie niet duidelijk zijn afgesproken! Mag ik vragen hoe je jou paard zou omschrijven qua karakter?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:53

Medisch is hij in orde, de dierenarts heeft hem vorige week nog nagekeken. Hij zegt dat het gewoon uittesten is.. Tot een maand geleden was het gewoon een super lief en braaf paard, ik kon hem compleet vertrouwen. Wel heeft hij de hele tijd dat ik hem heb al veel energie gehad, als hij los is galoppeert hij veel, dan is hij ook erg snel :P Maar onder het zadel wist hij zich eigenlijk altijd te gedragen, toen de bak deze winter bevroren was en hij er dus verder niet uit kwam, kon ik hem toch zo meenemen voor een buitenrit. Verder is er eigenlijk weinig veranderd, behalve dat hij ineens niet meer op buitenrit wil. Gewoon een vrolijk en lief paard dus, verder tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet sinds ik hem heb.. Wat grondwerk betreft hebben we vooral vertrouwensoefeningen en schriktraining gedaan, hem aan "enge" dingen laten wennen. En leiderschap en gehoorzaamheid, als ik wegloop, loopt hij ook, als ik stilsta, stopt hij ook direct, achterwaarts, volgen zonder halster / touw, gedeelte van de bak afzetten (soort van round pen idee), hem laten lopen / draven en van richting laten veranderen als ik dat vraag, langzamer of sneller als ik dat vraag enz... alles geen probleem, wat ik van hem vraag doet hij ook.. Ook onder het zadel loopt hij mooi ontspannen, doet direct wat gevraagd word, als hij iets moeilijk vind lukt het niet direct maar komt er geen verzet of zoiets, springen doet hij braaf ook als ik de afstand verkeerd heb of twijfel (heb helaas vroeger het één en ander meegemaakt bij het springen, dus daar ben ik soms wel onzeker, ook als het niet hoog staat) doet hij alles voor me.. En tot ongeveer een maand geleden deed hij ook op buitenrit alles.. Alleen bij de dierenarts was hij ook "niet zo braaf" om het netjes te zeggen, daar stond hij nog bij op de achterbenen.. Maar zo is hij bij mij dus nooit, ik ken wel meer paarden die de dierenarts niet als hun beste vriend zien..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 06:04

Is je paard ook röntgenologisch gekeurd?
Vertoond je paard in de bak ook staakgedrag?
Wat Voor een gedrag toont je paard als je samen met iemand op buitenrit
gaat?
Weet je zeker dat je zadel goed ligt en dat je paard geen pijn in zijn mond kan hebben?
Elk paard is van nature scheef..onbewust in die scheefheid doorrijden kan enorm staakgedrag opleveren, heb je een idee of je paard linkse of rechtsgebogen is? Of is je paard veel sterker op 1 hand? Of " gooit" ie je naar 1 kant in t zadel? Je gaf aan dat je paard erg voorwaarts is ook dit kan een teken van scheef zijn ( Door de disbalans moet t paard wel voorwaarts zijn omdat ie anders letterlijk om zou kunnen vallen).
Veel vragen maar je moet dingen uitsluiten en 100% zeker weten om tot een oplossing te komen..
Wat ik een hele fijne methode van grondwerken vind waarbij je echt de basis voor leiderschap legt zijn de 7 games van pat parelli ( zie internet) ook Warwick shiller heeft zeer zinnige tips zie zijn site.
Ik zou met dit paard alleen nog aan de hand naar buiten gaan overal langs, op, en onder Door laten lopen..km maken..jou paard bewijzen dat je in elke situatie te vertrouwen bent!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 06:16

Er zat al een röntgenkeuring bij toen ik hem kocht, helemaal goed. In de bak loopt hij zoals gezegd super, zonder staken. Hier is nooit iemand die mee wil op buitenrit, dus hoe hij dan is weet ik helaas niet.. Last van zadel / mond heeft hij naar mijn mening niet, want dan zou hij dit in het bak ook wel tonen. Het zadel ligt ook goed. Hij heeft ook een natuurlijke scheefte zoals ieder paard, daar zijn we goed mee aan het werk en het is ook al een heel stuk beter geworden, voordat ik hem kreeg was hier ook al goed aan gewerkt, hij was dressuurmatig al best goed voor elkaar.
Ik weet eigenlijk ook zeker dat het niet aan het vertrouwen ligt, op het stukje dat hij nog wel gaat kun je bij wijze van spreken een bom naast hem laten ontploffen en het interesseert hem helemaal niets, hij wil gewoon niet. Zoals ik eerder al zei zijn we overal al langs geweest, als hij iets eng vindt vertrouwt hij op mij en gaat hij er toch langs, dus ik ken zijn reactie als hij iets eng vindt, dat is dit zeker niet, meneer heeft gewoon geen zin, hij heeft eigenlijk even een goede aanpak nodig die ik hem niet kan geven, want dan lig ik eraf.. En dat heeft hij wel door..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 07:17

Ts Heb je weer bitloos gereden? Zpja kan het zijn dat er een wolfskies zit? Die kunnen ook wel gemeen zijn, als je een bepaalde handeling maakt wat hem pijn bezorgd in de mond kan hij daarvan stoppen.
Laatst bijgewerkt door crazyshar op 23-04-16 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 07:18

Ik denk dat wij heel verschillend denken..vrees dat ik je niet verder kan helpen.
M.i staakt een paard nooit zomaar..Er moet een reden zijn waarom je paard dit doet..
4 jaar lijkt me nog heel jong om goed dressuurmatig gereden te zijn en qua scheefheid dat is een proces waar je voortdurend mee bezig moet zijn..Maar dit is geheel mijn mening hoor..Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dingen uitsluiten en zeker weten dat is altijd waar ik mee begin..Dus als ik denk dat een paard geen last van zn gebit heeft laat ik t toch checken dan ben ik zeker..
Hopelijk weet je t op te lossen..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 07:39

Heb je al ( meerdere keren) de tijd genomen om als hij niet verder hem gewoon te laten staan? Prima joh als je niet verder wil, maar we gaan ook niet naar huis. Doe dit alleen als je echt de tijd hebt want je kunt zo gerust 2 uur staan.

Beloon hem als hij ook maar 1 pas voorwaarts zet alsof het 1 van de zeven wereld wonderen is. ( wel kalm blijven uiteraard maar met je stem en een aai)

De grootste beloning is uiteraard terug naar huis. Die heb je helaas al een paar keer op een verkeerd moment gegeven.

Ben je ook al eens afgestapt en aan de hand een stuk verder gelopen en er daarna weer opgegaan?

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:52

@Texas02:
Ik zou gewoon proberen om eens lekker gezellig samen met een ander paard naar buiten te gaan.
Het feit dat hij graag terug wilt naar stal kan er ook gewoon op duiden dat hij het saai vindt o.i.d. en er geen zin meer in heeft.
Paarden zijn nou eenmaal kuddedieren, dus het 'alleen zijn' kan hem ook hinderen.

Dus mijn tip: samen met iemand anders naar buiten gaan en kijken hoe het gaat. Mocht hij hier goed op reageren en geen rare trekken vertonen kan je bijvoorbeeld en paar keer met iemand anders naar buiten gaan, daarna weer een keertje zelf en dan weer een aantal keer met iemand anders. Dat je het alleen buiten rijden langzaam opbouwt.
Succes verder met het oplossen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:11

Ze schreef al eerder dat niemand van stal verder naar buiten gaat. Dan word dat wel lastig.

Maar misschien dat het wel helpt als er iemand mee fietst?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:21

Ja misschien gewoon afstappen verder lopen en later weer opstappen, dwingen heeft nooit geen zin, je kan beter afstappen dan kom je geloofwaardiger over dan erop blijven en je krijgt niks voor mekaar,
Neem de tijd het dier is ook nog maar net 5 erg jong dus moet ook nog veel leren, paarden zien ook anders dan mensen dus miss is er wat voor gevallen waar jij niet eens erg in hebt gehad,
Luister in elk geval goed en wees het voor , stap af loop en stap weer op, desnoods herhaal je dat een paar maanden, komt goed met geduld,

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:54

Ik heb het ook gehad, met (uiteraard) een merrie :')
Altijd alleen op buiten rit geweest, geen probleem, als jong paard ook overal gingen we naartoe gewoon alleen.
Pas toen ik een keer met stalgenootjes was geweest wilde ze het erf niet meer af. Staken, omdraaien, en met steigeren had ze me... Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard en hem mijn bovenbeen toen gebroken, dus bij het steigeren verstijfde ik en won ze het. Sensibele paarden hebben zulke dingen snel in de gaten. Ze liet zich ook gewoon op de kont vallen bij het steigeren, best gevaarlijk dus.
Een stalgenoot erop gezet die niet bang was aangelegd, zodat die haar even kon aanpakken, maar ook bij hem liet ze zich gewoon omvallen. Het uiteindelijk wel gewonnen maar alleen op buitenrit deed ik niet meer vanwege haar gevaarlijke gedrag, alleen met stalgenootjes.
Maar madam had door dat ze op die manier dus ook wel onder het werk kon uitkomen en begon het ook te doen bij de uitgang van de bak -O- Daar haar even flink doorgepakt met de longeerzweep erachter, toen was het wel over, maar alleen buitenrijden.... Nee dat deden we niet meer.

Met de jonge paarden hebben ik er ook genoeg gehad die toch even gingen uitproberen, 'gang is alles' zeg ik dan altijd gewoon in een flinke draf overal langsheen, bij stilstaan omdraaien tik met de zweep als ze maar weer in de juiste richting gaan met flink gas. (dat resulteert bij mij ook dat ik soms dwars door de bosjes ga, maar uiteindelijk wel weer in de juiste richting komt :o )

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 04:18

Ik heb besloten om de buitenritten nu maar eerst even te laten rusten, we focussen ons nu eerst even meer op het springen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:30

CK88 schreef:
Ik heb het ook gehad, met (uiteraard) een merrie :')
Altijd alleen op buiten rit geweest, geen probleem, als jong paard ook overal gingen we naartoe gewoon alleen.
Pas toen ik een keer met stalgenootjes was geweest wilde ze het erf niet meer af. Staken, omdraaien, en met steigeren had ze me... Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard en hem mijn bovenbeen toen gebroken, dus bij het steigeren verstijfde ik en won ze het. Sensibele paarden hebben zulke dingen snel in de gaten. Ze liet zich ook gewoon op de kont vallen bij het steigeren, best gevaarlijk dus.
Een stalgenoot erop gezet die niet bang was aangelegd, zodat die haar even kon aanpakken, maar ook bij hem liet ze zich gewoon omvallen. Het uiteindelijk wel gewonnen maar alleen op buitenrit deed ik niet meer vanwege haar gevaarlijke gedrag, alleen met stalgenootjes.
Maar madam had door dat ze op die manier dus ook wel onder het werk kon uitkomen en begon het ook te doen bij de uitgang van de bak -O- Daar haar even flink doorgepakt met de longeerzweep erachter, toen was het wel over, maar alleen buitenrijden.... Nee dat deden we niet meer.

Met de jonge paarden hebben ik er ook genoeg gehad die toch even gingen uitproberen, 'gang is alles' zeg ik dan altijd gewoon in een flinke draf overal langsheen, bij stilstaan omdraaien tik met de zweep als ze maar weer in de juiste richting gaan met flink gas. (dat resulteert bij mij ook dat ik soms dwars door de bosjes ga, maar uiteindelijk wel weer in de juiste richting komt :o )

Dus gewoon met dwang daar zit de oplossing voor jou??
Enig idee waarom een paard zich laat vallen?
Blijkbaar niet want als je gevoel voor deze dieren zou hebben zou je het nooit op deze manier doen,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:31

Texas02 schreef:
Ik heb besloten om de buitenritten nu maar eerst even te laten rusten, we focussen ons nu eerst even meer op het springen.

Ja en ga gewoon lekker aan de hand wandelen, werk aan vertrouwen voor mekaar,

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:47

midgie schreef:
Texas02 schreef:

Ja en ga gewoon lekker aan de hand wandelen, werk aan vertrouwen voor mekaar,

Volgens mij opperde ik dat al een aantal berichten terug :D