Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ayas schreef:Een van onze merries was voordat ze bij ons kwam als proefobject gebruikt voor natuurlijk bekappen. Ze had de bloeduitstortingen onder haar zolen. Heel lang heeft ze steeds na het bezoek van de hoefsmid ongeveer een dag kreupel gelopen. Ook nog toen haar hoeven weer in goede staat waren.
Wij denken dat zij pijn en angst voor pijn heeft gekoppeld aan bekappen.
Langzaam is haar reactie op bekappen veranderd. Het kreupel lopen deed ze korter, daarna liep ze nog wel voorzichtig en nu loopt ze normaal.
Koppeling (gedrag - situatie, geluid etc) is normaal bij zowel mens als dier. Heel goed observeren is nodig om te kunnen "meten".
Gedrag heeft altijd een bron/oorzaak.
Jillsil schreef:"Een paard doet niet alsof", klopt niet. Er zitten ook clowns tussen. Ik heb een paard meegemaakt die bij beginners of onzekere Ruiters altijd struikelde, kreupel ging lopen of er zelfs bij ging liggen. Allerlei onderzoeken gedaan van foto's tot scan en van fysio tot houdingdeskundige. en niets kunnen vinden. Uiteindelijk ging er iemand op rijden die ervaring had en daarbij was er niets aan de hand! Haar jongere onervaren zusje erop gezet en prompt ging de trukendoos open. Uiteindelijk kreeg zij het advies om door te rijden en niet op stal te zetten. Conclusie; paard is gewoon heel slim geweest. Had door dat hij mocht stoppen als er iets 'niet goed was' of als iemand bang werd. En nu rijden er ervaren en onervaren mensen op en is er niks meer aan de hand.
Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat dit altijd zo is maar als er medisch gezien niets te vinden is, tuig in orde en en een goede bodem. Zou ik eens kijken wat doorpakken voor effect kan hebben.
Nicole schreef:Zoek alsjeblieft naar goede paardenfysiotherapeut of een chiropractor! Die mensen kunnen wonderen verrichten!! Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik weet wel een erge goede, tegenwoordig als er wat is laat ik eerst hem kijken op dat gebied voordat we naar de kliniek gaan en 1500 euro verder zijn en nog niks weten.
chamion schreef:Hier een manegepony die in de lease stond die na een daadwerkelijk probleem (hoefzweer) ook ging kreupelen terwijl er niks aan de hand was zolang er buiten werd gereden of gesprongen.
Na 2 maanden van aanpakken (en natuurlijk is die door de molen getrokken) is dit probleem opgelost.
Soms doet hij het nog als hij het werk saai vind.
Hij nam zijn ruiter echt in de maling. Toen er een meer gevorderd kind op ging probeerde hij het 2 rondjes en daarna was het opeens weg.
InekeN schreef:Nou dat kunnen ze wel degelijk hoor... Als actie A reactie B geeft kunnen ze slim genoeg zijn om actie A te herhalen..TS, wat de oorzaak ook is: een paard 'doet nooit alsof hij kreupel is'. Daar zijn ze simpelweg te dom voor.
RRHeino schreef:Jillsil schreef:"Een paard doet niet alsof", klopt niet. Er zitten ook clowns tussen. Ik heb een paard meegemaakt die bij beginners of onzekere Ruiters altijd struikelde, kreupel ging lopen of er zelfs bij ging liggen. Allerlei onderzoeken gedaan van foto's tot scan en van fysio tot houdingdeskundige. en niets kunnen vinden. Uiteindelijk ging er iemand op rijden die ervaring had en daarbij was er niets aan de hand! Haar jongere onervaren zusje erop gezet en prompt ging de trukendoos open. Uiteindelijk kreeg zij het advies om door te rijden en niet op stal te zetten. Conclusie; paard is gewoon heel slim geweest. Had door dat hij mocht stoppen als er iets 'niet goed was' of als iemand bang werd. En nu rijden er ervaren en onervaren mensen op en is er niks meer aan de hand.
Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat dit altijd zo is maar als er medisch gezien niets te vinden is, tuig in orde en en een goede bodem. Zou ik eens kijken wat doorpakken voor effect kan hebben.
Leuk dat je met dit verhaal komt idd,voor ons is straks ook de vraag als hij het blijft doen hoever ga je door op medisch gebied als steeds nergens wat uit komt..het kost al met al een hoop geld en als er niks gevonden wordt kun je blijven zoeken maar anderzijds wil ik er zeker van zijn dat hij echt geen last heeft ergens van met rijden
Freya6 schreef:Paarden kunnen absoluut cue's aanleren. Als jij precies stopt als paard zus of zo doet, denkt het dat dat het antwoord is op de vraag. Hiermee kun je juist van alles en nog wat aanleren. Dit is echter steeds hetzelfde gedrag...zowel positief als negatief gedrag leer je hiermee aan.
In dit geval denk ik zeker dat het niet 'doen alsof' is, het is maar de vraag of een paard 'doen alsof' kan in de zin als dat wij als mensen dat kunnen. Onder het zadel is totaal iets anders dan aan de hand of longe, dus kan goed dat er iets niet goed zit wat onder het zadel duidelijker tevoorschijn komt. Ik zou een osteopaat erbij halen. En je zadel na laten kijken. Zeker niet erop als paard aangeeft dit niet te willen. Lijkt me duidelijk.