Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:49

Bruintje. Als jij een chambon kent dan had je deze mening daar niet over gehad.

Jammer! Want ik heb het enkel en niet anders dan over de chambon als enige hulpteugel. .

Even googlen of hier op bokt rondneuzen kan voor deze info geen kwaad

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:53

agee schreef:
Dit kun je beter aan een goede instructeur vragen dan aan bokt. Goede les nemen dus.

En welke instructeur is dan goed?
Hier kan ze toch helemaal niets mee, met dit antwoord.

Ze heeft een instructeur nodig die haar leert hoe een sensibel paard te rijden. En er zijn er bitter weinig die dat kunnen!

Ik ga een poging wagen om de ts uit te leggen hoe dit paard te rijden.
Je merrie zal moeten accepteren dat je voor voorlopig een ophouding maakt met je handen. En deze ophouding moet aan de volgende eisen voldoen:
- deze moet heel kort duren. Dus zodra je reactie krijgt handen ontspannen.
- je zult dus zoveel mogelijk gewicht of druk in je handen moeten nemen om haar te laten reageren.

Als je onvoldoende druk neemt in je hand tijdens een ophouding, zal ze onvoldoende reageren. Het gevolg zal zijn dat jouw ophouding te lang zal duren en dit kan ontaarden in rijden met de handrem.

De grote valkuil bij zo'n paard is dat iemand gaat rijden met de handrem erop. En dit gaat altijd ten koste van het ruggebruik van zo'n paard.

IK heb een oud topic gevonden, van iemand met een soortgelijk probleem. Het gaat me om de uitleg die Langcara hierin geeft. [RT-V] Hoe rust erin krijgen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:06

maralyn schreef:
Bruintje. Als jij een chambon kent dan had je deze mening daar niet over gehad.

Jammer! Want ik heb het enkel en niet anders dan over de chambon als enige hulpteugel. .

Even googlen of hier op bokt rondneuzen kan voor deze info geen kwaad

Dan heb ik die mening nog.
Hoef er ook niet voor te googlen.

Heb de chambon en goque hier zelf in de kast hangen :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:15

Ga weer even verder met mijn uitleg want ik was eigenlijk nog niet klaar.
Wat is namelijk het belang van deze ophoudingen?
Namelijk, het te hoge tempo er uit halen. Een té hoog tempo, maakt dat het paard haastig is en de passen niet goed afmaakt en dus niet door het lijf is. En dat laatste is super belangrijk.

Omdat jouw merrie vluchterig is, moet je een ophouding maken, en haar beneden haar tempo laten lopen, dus traag. Ik weet dat als je weer ontspant dat ze uit zichzelf weer zal versnellen, maar dan moet je weer een ophouding maken. En weer, en weer, tot 1000x toe desnoods, totdat ze uit zichzelf bij jou blijft terwijl jij fijn jouw handen kunt ontspannen. Daarom is het zo belangrijk om je hand te ontspannen na een ophouding, en daarom is het dus nogmaals belangrijk om snel los te laten.

En wat is het nut van het te trage tempo?
Het brengt rust in het hoofd van het paard! En je kunt vervolgens met je benen gaan rijden en met je been naar de hand toe rijden.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:25

Desiree schreef:
Ga weer even verder met mijn uitleg want ik was eigenlijk nog niet klaar.
Wat is namelijk het belang van deze ophoudingen?
Namelijk, het te hoge tempo er uit halen. Een té hoog tempo, maakt dat het paard haastig is en de passen niet goed afmaakt en dus niet door het lijf is. En dat laatste is super belangrijk.

Omdat jouw merrie vluchterig is, moet je een ophouding maken, en haar beneden haar tempo laten lopen, dus traag. Ik weet dat als je weer ontspant dat ze uit zichzelf weer zal versnellen, maar dan moet je weer een ophouding maken. En weer, en weer, tot 1000x toe desnoods, totdat ze uit zichzelf bij jou blijft terwijl jij fijn jouw handen kunt ontspannen. Daarom is het zo belangrijk om je hand te ontspannen na een ophouding, en daarom is het dus nogmaals belangrijk om snel los te laten.

En wat is het nut van het te trage tempo?
Het brengt rust in het hoofd van het paard! En je kunt vervolgens met je benen gaan rijden en met je been naar de hand toe rijden.

Voor je aanvliegroute is wat te zeggen maar toch niet helemaal juist. Een aktief paard constant onder haar natuurlijke tempo laten lopen is niet per definitie de juiste oplossing. Problemen dienen voorwaarts te worden opgelost, dus niet achterwaarts. Zoek haar comfortabele basis tempo, het tempo waarop het paard in een natuurlijke candans komt. Dat is het tempo waarop ze het snelst en het langst zullen durven te ontspannen. Het voortdurend geven van ophoudingen werkt de ontspanning tegen. Beter een maal een duidelijke ophouding. De rest corrigeren op je zit. Wil je dat ze trager gaat draven blijf van de mond maar ga langzamer lichtrijden. Je blijft als het ware achter haar beweging waardoor ze vanzelf langzamer zal lopen. Bedenk dat bij gerommel in de hand dit paard juist weer sneller gaat. Van voren afblijven, een voor haar comfortabel tempo zoeken. Herhaal dit dagelijks en zorgvuldig. Hulpteugels in de kliko en een goed klassiek en vooral geduldig en ervaren instructeur zoeken.

Succes!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:27

ariatje schreef:
[Voor je aanvliegroute is wat te zeggen maar toch niet helemaal juist. Een aktief paard constant onder haar natuurlijke tempo laten lopen is niet per definitie de juiste oplossing. Problemen dienen voorwaarts te worden opgelost, dus niet achterwaarts. Zoek haar comfortabele basis tempo, het tempo waarop het paard in een natuurlijke candans komt. Dat is het tempo waarop ze het snelst en het langst zullen durven te ontspannen. Het voortdurend geven van ophoudingen werkt de ontspanning tegen. Beter een maal een duidelijke ophouding. De rest corrigeren op je zit. Wil je dat ze trager gaat draven blijf van de mond maar ga langzamer lichtrijden. Je blijft als het ware achter haar beweging waardoor ze vanzelf langzamer zal lopen. Bedenk dat bij gerommel in de hand dit paard juist weer sneller gaat. Van voren afblijven, een voor haar comfortabel tempo zoeken. Herhaal dit dagelijks en zorgvuldig. Hulpteugels in de kliko en een goed klassiek en vooral geduldig en ervaren instructeur zoeken.

Succes!

Paard is niet voorwaarts en wordt het niet als ze je benen niet accepteert. En die zal ze eerst moeten accepteren en er zal eerst rust in haar hoofd moeten komen. Haar comfortabele tempo kent ze nog helemaal niet. Die moet ze nog leren kennen.

Je onder je weg laten fietsen, is niet de manier. De ophoudingen zijn noodzakelijk om het vluchten te voorkomen onder je vandaan. Langzamer lichtrijden is allemaal heel leuk en aardig, maar dit paard is nog niet door het lijf en zal heel het lichtrijden en verschillen in gewichtshulpen dus bij gevolg NIET vernemen en dus niet reageren. Jij bent een paar stappen te ver voor dit paard.

Wat betreft hulpteugels ben ik het wel met je eens. Die gaan het hem niet doen.

kikkerdril4

Re: Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:36

Bij mijn paard zit Jetset D ook in de bloedlijn (aan de andere kant Unaniem van Nummero Uno), wel grappig dat ze precies dezelfde karakteristieken vertonen! Mijn paard heeft ook heel veel moeite met ontspannen en wil het liefst nek erop en rennen. Wat betreft op benen rijden ben ik het volledig mee eens want ik hield eerst ook mijn benen eraf maar daar schiet je niks mee op want die heb je later echt nodig in alle disciplines. Je kan ze van tevoren even longeren, maar ik ben nu vooral heel erg bezig met elk beetje ontspanning belonen en in het begin er even niet teveel aan zitten en ze los maken en ze dan wat meer oppakken. Verder ben ik ook nog bezig met dingen uitproberen wat werkt en denk dat dat voor elk paard ook anders is :P

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:37

Ieder paard heeft een comfortabel basis tempo. Namelijk haar basis tempo en niet wat de ruiter comfortabel acht. Verder lees ik zeer duidelijk in de begin post dat het paard loperig, vlug en licht in de mond is. Alle reden dus eerst rust in het dier te brengen en dat begint bij de absolute basis. Als een jong paard in een net tempo gewoon over vier beentjes te laten lopen. Meer niet!

Een paard dat nerveus of gestressed is leert NIETS! Je kan het wel overvallen met beenhulpen, ophoudingen en weet ik allemaal meer, het landt gewoon niet in het brein! Dus wordt het zagen, duwen,persen en trekken. Afblijven, wachten op de ontspanning en dan langzaam aan hulp voor hulp er op TRAINEN. Afdwingen gaat hem niet worden.

Je kan een paard wel toeschreeuwen dat ie moet gaan liggen, maar als je hem eerst niet uitlegt HOE je dat van hem verwacht dan kun je blijven schreeuwen, trekken of zelfs slaan, maar liggen gaat ie niet.

Yellona

Re: Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:39

Lukt het niet als je veel overgangen rijdt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:39

ariatje schreef:
Ieder paard heeft een comfortabel basis tempo. Namelijk haar basis tempo en niet wat de ruiter comfortabel acht. Verder lees ik zeer duidelijk in de begin post dat het paard loperig, vlug en licht in de mond is. Alle reden dus eerst rust in het dier te brengen en dat begint bij de absolute basis. Als een jong paard in een net tempo gewoon over vier beentjes te laten lopen. Meer niet!

Een paard dat nerveus of gestressed is leert NIETS! Je kan het wel overvallen met beenhulpen, ophoudingen en weet ik allemaal meer, het landt gewoon niet in het brein! Dus wordt het zagen, duwen,persen en trekken. Afblijven, wachten op de ontspanning en dan langzaam aan hulp voor hulp er op TRAINEN. Afdwingen gaat hem niet worden.

Je kan een paard wel toeschreeuwen dat ie moet gaan liggen, maar als je hem eerst niet uitlegt HOE je dat van hem verwacht dan kun je blijven schreeuwen, trekken of zelfs slaan, maar liggen gaat ie niet.

ben het voor de rest met je eens, maar dit paard heeft nog geen comfortabel basistempo want het voelt zich nog helemaal niet comfortabel, anders zou het niet zo vluchten.

En inderdaad moet er eerst rust in het dier gebracht worden, precies! Beenhulpen zal het in deze fase nog niet accepteren dus dat werkt nog niet. Maar het paard moet wel terugkomen in tempo. Dus ophoudingen maken. En een ophouding maken heeft niets met zagen persen en trekken te maken. Het paard moet gewoon onder de ruiter proberen te blijven terwijl die een losgelaten hand gebruikt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:40

Yellona schreef:

zo´n paard wordt nog drukker van veel overgangen.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:41

Desiree schreef:
Yellona schreef:

Ik heb ook ook zo een merrie hoor en daar helpt het om overgangen en veel figuren rijden helpt bij haar wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:44

Ts, je hebt de merrie twee jaar, je bent vijftien(geeftniet) maar ik vraag me dan af of je nu gewoon twee jaar aangemodderd hebt of had je al heel veel rijervaring. Daarnaast, is de merrie gekeurd bij aankoop en zo ja, zijn de rug, gebit enz ook na gekeken. Als er gewoon een klinische keuring heeft plaatsgevonden dan zou ik de merrie helemaal na laten kijken zodat je absoluut zeker weet dat het geen vluchten voor pijn is. En dan jezelf afvragen of ze niet beter op haar plek is bij een ruiter die wel met dit soort sensibele paarden kan omgaan.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:46

Desiree schreef:
ariatje schreef:

ben het voor de rest met je eens, maar dit paard heeft nog geen comfortabel basistempo want het voelt zich nog helemaal niet comfortabel, anders zou het niet zo vluchten.

En inderdaad moet er eerst rust in het dier gebracht worden, precies! Beenhulpen zal het in deze fase nog niet accepteren dus dat werkt nog niet. Maar het paard moet wel terugkomen in tempo. Dus ophoudingen maken. En een ophouding maken heeft niets met zagen persen en trekken te maken. Het paard moet gewoon onder de ruiter proberen te blijven terwijl die een losgelaten hand gebruikt.

Ook dit paard heeft een comfortabel basistempo. Dat heeft nl ieder paard. Het is het tempo waarop het dier ontspant. Bij de een ligt het hoog bij de ander laag. En in alle basisgangen. Maar als men al het paard zijn basistempo niet kan vinden moet men zeker niet zelf willen gaan trainen.

Terug nemen in tempo behoeft niet met ophoudingen in de mond. Men leert een jong paard terug te komen op de ZIT!! Want jonge paarden begrijpen vaak de teugelwerking nog niet. Uitgezonderd in de klassieke dressuur waarbij de paarden eerst aan de hand al kennis hebben gemaakt met de werking van de hand/bit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:56

ariatje schreef:
Terug nemen in tempo behoeft niet met ophoudingen in de mond. Men leert een jong paard terug te komen op de ZIT!! Want jonge paarden begrijpen vaak de teugelwerking nog niet. Uitgezonderd in de klassieke dressuur waarbij de paarden eerst aan de hand al kennis hebben gemaakt met de werking van de hand/bit.

Dit paard loopt al twee jaar onder het zadel, dus is het reageren op gewichtshulpen voorbij helaas.

Ze kan wel trager gaan zitten en optimaal ontspannen, en dat is ook een vereiste, dus ook heel erg opletten op het dóór ademen en vooral het uitademen. Maar ik denk dat het paard dat in deze fase niet zal vernemen. Het gebruikt namelijk zijn rug hoogst waarschijnlijk niet en zal dus ook niet voelen wat de ruiter doet.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:57

Desiree schreef:
Yellona schreef:

Indien de overgangen correct worden uitgevoerd komt het de gehoorzaamheid en daardoor de ontspanning ten goede. Verkeerd uitgevoerde overgangen ( veel druk in de mond of bij been te snel opeen volgend. Te onrustig uitgevoerd ) en je krijgt gefrustreerde bommetjes.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:58

Desiree schreef:
ariatje schreef:

Dit paard loopt al twee jaar onder het zadel, dus is het reageren op gewichtshulpen voorbij helaas.
.

Is deze opmerking serieus? Zo ja, dan leven wij niet op dezelfde planeet!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:05

ariatje schreef:
Is deze opmerking serieus? Zo ja, dan leven wij niet op dezelfde planeet!

Ik had al een vermoeden dat je niet op de aarde zat. *D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:06

ariatje schreef:
Indien de overgangen correct worden uitgevoerd komt het de gehoorzaamheid en daardoor de ontspanning ten goede. Verkeerd uitgevoerde overgangen ( veel druk in de mond of bij been te snel opeen volgend. Te onrustig uitgevoerd ) en je krijgt gefrustreerde bommetjes.

Overgangen worden correct uitgevoerd mits het paard correct op de beenhulpen reageert!

Maar dit paard vlucht voor het been. Dus??????? Wat moet je dan?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:18

Ik weet niet of jouw paard voorheen dressuurmatig is gereden, maar houd er anders rekening mee dat wat je vraagt gevoelig kan zijn, omdat de spieren nog niet soepel of verkort zijn. Ook dan krijg je een strak paard wat wil gaan rennen om zichzelf op de been te houden.
Bouw geleidelijk op en focus eerder op een minimale juiste buiging en stelling in haar lijf in plaats van teveel te vragen wat weer spanning geeft.

Daarnaast kan wat voor jou sensibel/rennerig aan voelt ook gewoon een gedreven voorwaartse gang zijn, werkwilligheid of juist onzekerheid zijn doordat je niet duidelijk bent. Een rennerig paard moet je niet opsluiten door een strenge hand, blijf afleiding geven door figuren te rijden en ga desnoods weer terug naar stap. Maar rij haar ook niet met te lange teugels waardoor elke aanwijzing te laat aankomt.

Tempowisselingen/overgangen/gehoorzaamheidsoefeningen zou ik met mate doen, als er meer ontspanning komt, gaat dit gemakkelijker. Bij het halthouden niet verwachten dat ze een minuut rustig staat, grote kans dan ze dan gaat staan draaien en dan ben je de ontspanning ook weer kwijt. Wees dit voor. Dat is ook zo bij tempowisselingen, maak een duidelijke ophouding, gebruik je zit en stem om haar terug te laten komen in tempo. Maar wees dan ook tevreden met kleine stappen in de ontspanning. Terugtrekken/vasthouden geeft geen ontspanning. Ga dan liever terug naar stap en probeer het later weer als je gaat draven.
Ook jouw doorzitten kan spanning geven, omdat ze zelf nog niet ontspannen genoeg is om jou te laten zitten.

Probeer haar aan het werk te houden met afwenden/voltes en dergelijke. Maar ik zou niet steeds kleine wendingen rijden om haar af te remmen. Als ze te druk is, dan liever weer terug naar stap tot je daar weer ontspanning hebt, dan vele kleine wendingen rijden met een verkeerde houding die niks goeds doen voor haar lijf.

Blijf je benen gebruiken om te voorkomen dat ze achter de teugel kruipt of dat ze schrikt als je ze gebruikt, je hebt ze nodig om aanwijzingen te geven. Probeer uit te nodigen voor een ontspannen lage halshouding door als ze omhoog komt of strak wordt, wel tegendruk te geven, maar ook meteen te ontspannen in deze druk als ze wat zakt. Dit vragen gaat meestal het gemakkelijkst bij wendingen en op voltes.

Wees kritisch op je eigen rijden, een sensibel paard vraagt een ruiter met een goed gevoel voor timing en die niet ook nog eens tegen werkt door zelf snel uit balans te zijn.
Je bent niet duidelijk over wat dit paard al kan voor ze bij jou kwam en wat jouw eigen ervaring is. Zou het meer ongehoorzaamheid zijn, dan sensibiliteit, dan zou ik sommige tips weer anders geven.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:20

Desiree schreef:
ariatje schreef:

Overgangen worden correct uitgevoerd mits het paard correct op de beenhulpen reageert!

Maar dit paard vlucht voor het been. Dus??????? Wat moet je dan?

Waar staat dat het paard vlucht voor het been? Het paard vlucht voor alles omdat het zekerheid en dus duidelijkheid mist.

In de basis africhting en al helemaal bij een paard dat in een herafrichting zit kun je niet verwachten dat je een perfect samenspel van hand, zit en been kunt hebben. Daar gaan er ook veel de fout in. Men wil de hulpen geven alsof ze een grandprix paard rijden. Dat gaat niet! Dan overval je het niet hoog afgerichte paard met een veelvoud aan hulpen welke het afzonderlijk nog niet beheerst, laat staan het samenspel ervan.

Dus je begint eerst met de zit. En ja zelfs dit paard reageert daar op. Geef een paard credit zeg. Een paard voelt een vlieg op zijn rug zitten. En met een welgemikte zwieper van zijn staart te verjagen. Dan zal het een gewichtshulp van een gem. 60 kilogram ruiter niet voelen? Echt wel!

Het heeft alleen ergens in de africhting besloten deze hulp volledig te negeren. Aan de trainer om deze hulp weer in ere te herstellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:25

Ook een paard wat gespannen is in de rug reageert op je ademhaling.
Niet alleen omdat je daarmee hulpen geeft maar nog net zoveel omdat de ruiter dan ontspant.
Waar het paard dan wel weer op reageert.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:29

De meeste tips hier vragen om een goed ruitergevoel en een kundige ruiter. TS moet hierin kritisch naar zichzelf kijken. En als dit inderdaad al twee jaar zo gaat, dan is eigenlijk de beste tip nog wel om hierin begeleiding te krijgen tot in elk geval de basis bevestigd is.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:33

De TS mag op haar leeftijd fouten maken. Misschien is het type paard voor nu iets te hoog gegrepen. Maar dat kan eenvoudig worden opgelost met een prof. Instructeur met ruime ervaring met sensibele paarden.

Het kan een goede leerschool zijn. En aangezien ze nu nog niet heeft opgegeven een die hiervoor ook credit verdient.

Lieve TS de aanhouder wint! Succes!

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 19:42

Lieve iedereen,
heel erg bedankt voor de tips! het zijn er nu in een keer zoveel dat ik niet op alles kan reageren.. kan ik dit topic ook sluiten? En hoe? Nogmaals, super dat jullie zoveel hulp en tips geven!
X