Das Gymnasium des Pferdes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:56

Juist, door visualisatie blijkt er vaak veel meer mogelijk dan aanvankelijk wordt gedacht.
Bovendien is een goede theoretische kennis onontbeerlijk om bijv. rijkunstige problemen te kunnen herkennen. Immers is het zo dat men niet ziet wat men niet weet.
Bedenk maar eens hoe het gaat wanneer je een vriend(in) meeneemt naar stal die nog nooit wat te maken heeft gehad met paarden, noch er ooit wat over te hebben gelezen. Wanneer deze persoon drie zwarte paarden naast elkaar op stal ziet staan, herkent diegene vaak de verschillen niet en zal slechts herkennen dat het 'drie zwarte paarden' zijn. Het zelfde geldt voor rijden; een leek zal niet zien of een paard bijv. goed nageeflijk loopt of niet, simpelweg omdat hij niet weet wat het is en het dus ook niet kan herkennen.
Hetzelfde geldt voor gevoel, een (beginnende) ruiter die nog nooit van een nageeflijk paard heeft gehoord of gelezen, zal ook niet weten of z'n paard nou nageeflijk loopt of niet.
Natuurlijk is het niet zo dat rijkunst zo uit een boek te leren is; slechts oefening baart kunst. Maar oefening zonder te weten waar het over gaat, zal zelden hetzelfde resultaat brengen als oefening met een gedegen theoretische kennis.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:00

germie schreef:
Lijkt me geen verkeerd boek, maar eerst ben ik aan het sparen voor 'das springpferd' van Frits Thiedemann (wie het boek wil verkopen, zeg het maar Haha!) en dan voor 'das dressurpferd' van Harry Boldt en dan staat das gymnasium ook nog op het lijstje.
Maar les zul je moeten hebben,want dit hoofdstuk over de zit zegt eigenlijk nog niets. Pilaren en een goed geschoold paard dat de piaffe e.d. kan heb ik niet, ook niet de mogelijkheid om uberhaupt een keer op een zeer ver afgericht paard te zitten. Dat van die wervelkolom is wel waar, maar wanneer zit je in evenwicht?

Zeg dat boek van Fritz Thiedemann wil ik dan wel voor je over kopen, daar zoek ik al een half jaar naar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:11

Adriana, dan zoeken jullie allebei, want Germie is er ook naar opzoek.

Met alleen een boek leer je niet paardrijden, maar het helpt wel om dingen beter te begrijpen. Als je in een boek duidelijk uitgebeeld ziet wat de bedoeling van iets is, dan kan dat 1000 keer bruikbaarder zijn dan een instructeur die maar roept 'hou um licht, hou um licht, aan je been, hou um aan je been, maak um rond, maak um rond'.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:19

Precies Lovely, met dat soort aanwijzingen kun je pas iets beginnen wanneer je weet wat ermee bedoeld wordt en daarbij kan een goede, geïllustreerde uitleg in een boek uitkomst bieden.

En ik moest ook even grinniken omdat Germie het boek ook zoekt en niet aanbiedt *LOL*
Wie het boek van Harry Boldt nog kwijt wil mag mij ook wel even benaderen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:23

Aimee schreef:
Precies Lovely, met dat soort aanwijzingen kun je pas iets beginnen wanneer je weet wat ermee bedoeld wordt en daarbij kan een goede, geïllustreerde uitleg in een boek uitkomst bieden.

Eerlijk gezegd vind ik opmerkingen als ik hierboven aanhaal, nooit bruikbaar Haha!. Wat mij betreft vallen ze allemaal onder het kopje 'non-informatief'. Als ruiter had je waarschijnlijk toch al door dat ie niet meer aan het been was, niet licht genoeg en waarschijnlijk ook ronder had gemogen (discutabel), daar heb je geen instructeur voor nodig. Een beetje instructeur vangt de gebeurtenissen op en begrijpt dus ook wat er gebeurt Haha!.

Ik ben wel weer met je eens dat het heel belangrijk is de materie te begrijpen en dat kan best mbv een boek.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:26

Dat is ook mijn beeld van veel lessen. Vaak ontbeekt het aan het uitleggen (of vragen) waarom zus of zo. Wat is het ideaalbeeld, het einddoel waar je naar streeft? (los of je dat bereikt)
Als je dat niet weet, hoe weet je dan of je goed bezig bent en of he hulpen het effect hebben dat je wil bereiken ? Vaak zie je dat mensen beginnen maar niet weten waar ze willen eindigen.
Een goed boek of video kan dan heel inspirerend zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:27

Zolang een instructeur niet in staat is om het geheel der delen uit te leggen, mag je best een boekje lezen van mij hoor Haha!. Er zijn maar heel weinig instructeurs die de samenhang uitleggen helaas.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:34

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van jou toestemming Lovely!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:21

Aimee schreef:
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van jou toestemming Lovely!

Zekers niet, ik lees zelf ook graag over paardrijden, ik vind het verhelderend. Maar er zijn er genoeg hier op bokt die denken dat je dan uit een boekje probeert te leren hoe je moet rijden ofzo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:30

Ik quote mezelf maar even:

Aimee schreef:
Natuurlijk is het niet zo dat rijkunst zo uit een boek te leren is; slechts oefening baart kunst. Maar oefening zonder te weten waar het over gaat, zal zelden hetzelfde resultaat brengen als oefening met een gedegen theoretische kennis.

Kennelijk had je dit stukje overgeslagen bij het lezen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:34

Nee zeker niet, ik ben het met je eens, maar er zijn ook nog bokkers die dat totaal niet met eens zullen zijn, die roepen dat theorie niet interessant is en dat je van boekjes lezen niet leert paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:54

Theoretisch onderlegt zijn zal het wat makkelijker maken. Maar paardrijden blijft een gevoelsport en en een denksport, en dat kan theorie niet uitleggen, dat moet je gewoon voelen.

Veel mensen lezen de theorie en denken daarmee bepaalde dingen te voelen en herkennen. En vaak is dat juist niet het geval.

Goed leren paardrijden is in mijn ogen nog steeds : heel veel doen, heel veel verschillende paarden, en goede instructie. Als men daar voor open staat en blind in het beeld van de instructie durft te geloven dan kan men leren paardrijden. En daarbij goed blijven nadenken, waarom dingen moeten en waarom het gevoel wat jij juist fijn vind niet goed is!

Vaak is het gevoel op het paard heel anders dan het beeld vanaf de grond, en als je dat niet wil geloven dan zul je nooit echt goed leren paardrijden in mijn ogen. Daarom is theoretische kennis niet alles, want het gevoel moet je herkennen, en eventueeel laten corrigeren door een instructeur.

Constateren, corrigeren, controleren.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:02

Het boek staat al langer op m'n verlanglijstje Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:45

Euh ja, oeps ik was moe.
Maar dat lijkt me een geweldig boek, ik heb het boek eens mogen doorbladeren maar toen had ik het geld niet (150 euro)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:52

Als het goed is, heb ik m snel, verheug me er nu al op Lachen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:07

Lovely schreef:
Als het goed is, heb ik m snel, verheug me er nu al op Lachen.

Ik heb hem ook besteld! En eh, over het quoten van het boek, ik denk dat het alleen maar reclame is. In ieder geval heb ik aan de hand van dat stukje het boek direct besteld! Knipoog

Ik ben het volledig eens met de stelling dat je paardrijden niet uit een boekje kan leren. Maar ik denk wel dat het goed is om er over na te denken. Waarom doe je bepaalde dingen op je gevoel, en klopt dat gevoel een beetje bij deze theorie?

Ik bekijk het dus andersom, probeer niet aan de hand van zo'n boek mijn rijstijl te veranderen, maar kijk op welke punten mijn rijstijl overeenkomt met het boek. En dan kan je gaan nadenken waarom die punten wel overeenkomen met die theorie en waarom je die andere punten misschien anders doet. Als je daar nooit bewust over hebt nagedacht kan je daar een keer over praten met je instructeur en aan zo'n punt werken. Heb je er een bedoeling mee, waar je goed over hebt nagedacht en je instructeur achter staat dan verander je dat niet en hou je je eigen stijl.

Er gaan meerdere wegen naar Rome, en de waarheid haal je niet uit 1 boek, hoe goed dat boek dan ook is. De waarheid is uiteindelijk voor jezelf de beste punten bijelkaar zoeken, en zo jou eigen theorie vormen voor de combinatie die jij met je paard vormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:25

Met alleen een boek leer je niet paardrijden, maar het helpt wel om dingen beter te begrijpen. Als je in een boek duidelijk uitgebeeld ziet wat de bedoeling van iets is, dan kan dat 1000 keer bruikbaarder zijn dan een instructeur die maar roept 'hou um licht, hou um licht, aan je been, hou um aan je been, maak um rond, maak um rond'.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:29

Lovely schreef:

Hihi, ik ben zo'n muts die, als ik het niet begrijp, gefrustreerd roept: "ja hoe dan! Verward Boos! "

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:51

Sprintje"]
[quote="Lovely schreef:

Hihi, ik ben zo'n muts die, als ik het niet begrijp, gefrustreerd roept: "ja hoe dan! Verward Boos! "
[/quote]

Das heel goed om om uitleg te vragen Lachen Beter dan "ja, maar...." Betrapte mezelf er laatst op in een les... Ik begon met "Ja, maar.." ging over nageven oid.. betrapte mezelf en zei, "nee laat maar". "Je mag wel wat zeggen hoor", was het antwoord Lachen .

Mijn lessen met Jan zijn ook altijd heel theoretisch, hij legt exact uit waarom je iets doet of waarom er bepaalde blokkades op kunnen treden bij een paard. Zelf merk dan dat op het moment dat ik deze theorie al een keer onder ogen heb gehad in een boek dat je eea makkelijker toe kan passen omdat het beeld zich dan beter en sneller in mijn hoofd vormt waardoor het weer makkelijker toegepast kan worden en ik het ook beter vasthou voor in mijn eigen rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:57

Lovely schreef:

Ik denk dat je er ook vanuit moet gaan dat je wel een GOEDE instructeur neemt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:10

Pipo schreef:
Ik denk dat je er ook vanuit moet gaan dat je wel een GOEDE instructeur neemt.

OK dan!
.....Die zichzelf niet tegenspreken, zoals hierboven wel wordt gedaan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:13

Ik heb t boek ook, heb alleen nog niet echt de tijd gehad het te lezen. Heb het voorwoord tot het eerste hoofdstuk doorgelezen. Dus binnenkort begin ik aan t eerste hoofdstuk. Het lijkt me wel een leerzaam boek.
En er zijn verschillende manieren om iets te leren en ik vind dat een goed boek best wel een goede ondersteuning kan bieden, je moet het alleen niet als primair leermiddel zien. Van 'de praktijk' leer je imo nog het meest en effectiefst. Een boek beschrijft vaak algemene en standaard dingen, (en dat kan natuurlijk heel nuttig zijn) maar laat een paard nou net datgene zijn dat niet standaard is.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:33

SuperPepeijn schreef:
er zijn over geen enkel ander onderwerp zoveel boeken geschreven als over paardrijden. lees ze allemaal en het geeft geen garantie dat je het ook kan. het is leuk om eens je eigen situatie ermee te vergelijken, maar ik hecht duizend keer meer waarde aan fouten maken en er van leren (instructie), en dat is juist waar de theorie tekort schiet.

het is overigens "nageeflijkheid".

Tja,pepijntje,ik ben 13 ? Ik ben verlost van dat sullige manegerijden en ik heb de basis van ECHT paardrijden me, ik ben 13 stel je voor, en ik vind het een SUPERBOEK.Alles wordt piekfijn uitgelegd (oorzaak-gevolg) enz...Ik raad het boek echt AAN, het is SUPERDELUXE

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:37

als ukkepuk van 13 zou ik geen verkleinwoord gebruiken voor iemand die een stuk ouder is, ook al kom je uit brugge. bovendien schrijf hem dan ook goed Frusty

oorzaak-gevolg theorie is leuk. maar in de praktijk zal je zelf moeten nadenken.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:47

SuperPepeijn schreef:
als ukkepuk van 13 zou ik geen verkleinwoord gebruiken voor iemand die een stuk ouder is, ook al kom je uit brugge. bovendien schrijf hem dan ook goed Frusty

oorzaak-gevolg theorie is leuk. maar in de praktijk zal je zelf moeten nadenken.

Ja, ik ben mss 13, daarvoor ben ik geen "ukkepuk" Tong uitsteken ,maar ja, er zijn natuurlijk mensen die denken dat ze alles zijn, maar ik heb meer levenservaring dan je denkt. Denk eerst na voordat je iemand beledigt die graag dressuur doet