Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:12

Ohja, ik rij per week 2 dagen, ongeveer een kwartiertje. Dat bouw ik op. (Niet de dagen maar de tijd)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:15

Art_Ificious schreef:
Ik heb wel nog een vraagje.
Als je een zadel oplegt, ga je dan longeren of eerst aan de hand stappen en draven met het zadel op de rug?
Ik kan me namelijk voorstellen dat bij longeren het paard meteen zal gaan bokken naar het zadel wat klappert van zodra hij gaat draven. En dat is ongewenst gedrag.

Ik/wij doen dat aan de longe, gewoon op hun eigen tempo, als ze maar niet stil blijven staan.
Sommige mensen gaan dan echt het paard opjagen, en ja dan kan het paard soms wat protest leveren.
Doen ze het wel goed en "rustig" dan gooi ik de beugels los dat ze nog wat meer geklapper gewend zijn. In principe is dit heel snel geleerd. Longeren met zadel is echt niet zwaarder dan zonder, alleen ietsjes anders. Ligt ook aan het karakter van het paard hoor hoe ze er op reageren. Natuurlijk heb je soms protest (ook als je erop zit). Dit negeer je, doen ze het goed dan beloon je ze. Deze tactiek wordt ook het vaakst toegepast met vrijheidsdressuur en parelli etc.

Art_Ificious

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:16

thnx voor je ervaring :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:24

Art_Ificious schreef:
Als je een zadel oplegt, ga je dan longeren of eerst aan de hand stappen en draven met het zadel op de rug?
Ik kan me namelijk voorstellen dat bij longeren het paard meteen zal gaan bokken naar het zadel wat klappert van zodra hij gaat draven. En dat is ongewenst gedrag.

De allereerste keer dat een jong paard bij mij het zadel op krijgt is in stilstand op de poetsplaats. De keer daarna loop ik even de stalgang heen en weer. En de keer daarna gaan we naar de bak. Op dat korte wandelstukje naar de bak kijk ik dan hoe het paard met het zadel omgaat. De meesten hebben er geen probleem mee en die mogen meteen een paar rondjes aan de longe lopen. Bij een paard dat aantoont het wat enger te vinden, loop ik wat langer mee aan de hand.
Ik heb niet graag een paard dat bokt onder het zadel, dus ik zal dat ten allen tijde proberen te vermijden door kleine stapjes te nemen. Ik wil een paard niet aanleren dat bokken de juiste manier is om met iets nieuws/onbekends om te gaan.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:27

Gini schreef:
Art_Ificious schreef:

De allereerste keer dat een jong paard bij mij het zadel op krijgt is in stilstand op de poetsplaats. De keer daarna loop ik even de stalgang heen en weer. En de keer daarna gaan we naar de bak. Op dat korte wandelstukje naar de bak kijk ik dan hoe het paard met het zadel omgaat. De meesten hebben er geen probleem mee en die mogen meteen een paar rondjes aan de longe lopen. Bij een paard dat aantoont het wat enger te vinden, loop ik wat langer mee aan de hand.
Ik heb niet graag een paard dat bokt onder het zadel, dus ik zal dat ten allen tijde proberen te vermijden door kleine stapjes te nemen. Ik wil een paard niet aanleren dat bokken de juiste manier is om met iets nieuws/onbekends om te gaan.

Klopt, ik gooi een paard ook niet zomaar een zadel op buiten in de piste. Ik had het meer over het longeren zelf. Maar wat jij doet doe ik ook inderdaad voorafgaand.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:31

Ik ben sinds maart dit jaar aan de gang gegaan met een 4 jarige Sandreo merrie. Ik heb t heel vriendelijk en rustig op gebouwd. Eerst gestart met grondwerk en leiderschap. Daarna door naar de dubbele longe om te wennen aan een singel en teugeldruk op het bit.

Omdat ik nog geen goed passend zadel had heb ik de eerste keren met een bare back gereden zodat ze al ruitermak kon worden.

Inmiddels rijden we nu sinds een maand lekker de bak door. Dit is ongeveer 1 à 2x per week hooguit een half uurtje. Ze zoekt nog veel hulp en balans maar ze gaat echt met sprongen nu!! En in het halve jaar dat ik met haar werk heeft ze nog geen stap verkeerd gezet!! Ze doet zo d'r best! Ze geeft heel duidelijk aan als ze iets moeilijk vind maar ze is er niet op uit om me er af te krijgen ofzo. Zo vol van vertrouwen!

Als ik nu ga rijden start ik even met wat grondwerk en leiderschap aan de leadrope, klein drafje links en rechtsom en dan stap ik er op!

Galop hebben we onder t zadel nog niet al te veel gedaan mede omdat ze t aan de longe nog zwaar heeft met galopperen en de bak is behoorlijk zwaar en klein. Maar dit komt vanzelf :)

Afbeelding
Lekker ontspannen aan de dubbele longe van t zomer

Afbeelding
Eerste keer met bare back (L) en los!

Afbeelding
Print screen van filmpje van vorige maand. Een van de eerste keren dat we echt lekker konden rijden!!

Afbeelding
Dit is d'r dan! De lieve Galaxy! <3

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:40

Afbeelding
Een foto van een paar weken geleden. Zo'n heerlijk braaf paard <3

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:42

Ziet er netjes uit!

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:29

Mag ik me ook melden!?

Ik heb een kruising haflinger van nu 2 jaar en 7 maanden jong! Ze wordt in april 3 jaar.
Ik zal haar waarschijnlijk niet zelf gaan beleren, maar wil eigenlijk iemand zoeken die aan huis komt, dat lijkt mij het prettigst en zie ik zelf ook wat er gebeurt!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:30

_Sabrinaa schreef:
Mag ik me ook melden!?

Ik heb een kruising haflinger van nu 2 jaar en 7 maanden jong! Ze wordt in april 3 jaar.
Ik zal haar waarschijnlijk niet zelf gaan beleren, maar wil eigenlijk iemand zoeken die aan huis komt, dat lijkt mij het prettigst en zie ik zelf ook wat er gebeurt!

Wat voor kruising verder precies? :)

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:03

Haar moeder is 100% Haflinger, haar vader Fries x Haflinger. Dus Vienna is iets van 25% Fries en 75% Haflinger!?!?

Dit is ze! :o
Afbeelding

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:16

Mag ik me ook melden? Ik ben nog jong en heb nog veel, heel veel te leren, daarom lijkt het me leuk om in dit topic mee te kunnen lezen/praten :)
Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met het doorrijden (onder dagelijkse begeleiding!!) van paarden, en vind het onwijs leuk om te doen.
Ik rijd op het moment een onwijs lief en leergierig paard door, heerlijk hoe we van elkaar leren zo :) ik kan helaas geen foto's plaatsen aangezien het niet mijn eigen paarden zijn.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:27

_Sabrinaa schreef:
Haar moeder is 100% Haflinger, haar vader Fries x Haflinger. Dus Vienna is iets van 25% Fries en 75% Haflinger!?!?

Dit is ze! :o
[ [url=m/eDYtih.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaahh wat een scheetje! Je ziet er zo op het eerste gezicht helemaal niks fries in terug zeg!

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:29

Klopt! En dat vind ik op zich niet zo erg want vind Haflingers eigenlijk net iets leuker haha. Ze heeft wel echt lange benen dus waarschijnlijk is dat een stukje Friese herkenning bij haar :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:02

oh wat leuk zeg al die puppies.
ik heb er ook 1 die ik aan het beleren ben.
een welsh a hengst van 2,5 jaar oud
hij moet eerst herstellen van 2 enstige diastases in z'n mond (de mensen die er bij waren schokken heel erg) gister net behandeld door de tandarts... met goede zorg gaat het goed komen met hem
hier komt er nog een topic over zijn herstel.
Afbeelding
Afbeelding
betere foto's heb ik op het moment niet van hem.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:31

Dat is ook een leuke hoor! Ga je hem ook beleren op zijn 2,5e of bedoel je dat je er nog even mee wacht? :o

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:43

Leuk zo'n topic! Wij hebben ook wat jonge guppen lopen op stal. 1tje zal begin volgend jaar beleerd worden, hij is dan vier maar hij had even tijd nodig om bij te komen dus vandaar hebben we ervoor gekozen later te beleren. In juni zullen we ons eigen gefokte dressuurpaard laten beleren. We laten altijd iemand komen die er de eerste paar keer op stapt en dan rijden we hem zelf verder. Ben benieuwd, want zijn half broer was zeker geen makkie. Die is nu ruim een jaar onder het zadel en nog steeds erg apart. Sinds kort heeft hij besloten niet meer aan te willen draven.. Verder zijn we nog een 4 jarige aan het doorrijden.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:16

Nicolle89 schreef:
Ik ben sinds maart dit jaar aan de gang gegaan met een 4 jarige Sandreo merrie. Ik heb t heel vriendelijk en rustig op gebouwd. Eerst gestart met grondwerk en leiderschap. Daarna door naar de dubbele longe om te wennen aan een singel en teugeldruk op het bit.

Omdat ik nog geen goed passend zadel had heb ik de eerste keren met een bare back gereden zodat ze al ruitermak kon worden.

Inmiddels rijden we nu sinds een maand lekker de bak door. Dit is ongeveer 1 à 2x per week hooguit een half uurtje. Ze zoekt nog veel hulp en balans maar ze gaat echt met sprongen nu!! En in het halve jaar dat ik met haar werk heeft ze nog geen stap verkeerd gezet!! Ze doet zo d'r best! Ze geeft heel duidelijk aan als ze iets moeilijk vind maar ze is er niet op uit om me er af te krijgen ofzo. Zo vol van vertrouwen!

Als ik nu ga rijden start ik even met wat grondwerk en leiderschap aan de leadrope, klein drafje links en rechtsom en dan stap ik er op!

Galop hebben we onder t zadel nog niet al te veel gedaan mede omdat ze t aan de longe nog zwaar heeft met galopperen en de bak is behoorlijk zwaar en klein. Maar dit komt vanzelf :)

[ [url=m/3NjPSD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lekker ontspannen aan de dubbele longe van t zomer

[ [url=m/p8No0x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eerste keer met bare back (L) en los!

[ [url=m/23Azwj.png]Afbeelding[/url] ]
Print screen van filmpje van vorige maand. Een van de eerste keren dat we echt lekker konden rijden!!

[ [url=m/sBDivX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is d'r dan! De lieve Galaxy! <3

Ha leuk om je hier tegen te komen Nicolle :) (zat met jou in de klas bij LDM361 ;) )Galaxy ziet er goed uit!

Ik rijd op dit moment een 3-jarige Welsh Cob, Roadie. Hij is sinds juli onder het zadel en ik rijd hem vanaf augustus. Ik ben stiekem wel een beetje verliefd aan het worden op hem (ook al is het geen schimmel, merrie en springpaard :P ). Hij heeft een heel fijn karakter, leert snel, is ontzettend lief en daarnaast ook voorwaarts.

Afbeelding

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:35

Erg leuk topic!
Ik zal van nu af aan ook mee denken met alle problemen :Y)

Ik ben bezig mijn 9 jarige net geruinde Oldenburger door te rijden.
Ik loop steeds weer tegen het probleem aan dat hij heel erg over zijn buitenschouder heen valt (lees soms krijg ik hem de bocht niet eens meer om). Als ik m'n been er volledig bij hou gaat het wel een stuk beter, maar als ik de teugels er bij pak lukt het niet. Heeft iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen om hem te helpen? Ik rij nu trouwens met een ongebroken watertrensje en niet meer met de dubbel gebroken schoolings trens op de foto.

Dit is Cinnamon in actie.
Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:06

Leuk zo'n topic! Ik help vaak met het beleren van trekpaarden.. dat wilt zeggen.. ze maken hem/haar zadelmak, wanneer er iemand op heeft gezeten, dan mag ik er ook op kruipen. :)

2 jaar geleden een paard helemaal verder mak gemaakt en door gereden, was erg leuk! Helaas is ze nu verkocht, ze was niet goed mak te krijgen voor de wagen. Aangezien het de bedoeling was dat ze groepen in een huifkar zou gaan voort trekken, was het toch beter dat ze een ander huisje ging zoeken. Was wel een erg leuk project.. uiteindelijk liep ze er zo bij, toch wel trots op.

Afbeelding
Afbeelding

Nog 2 knapperds waar ik op hem mogen rijden..
Afbeelding
Afbeelding

En nu ben ik deze aan het doorrijden, ze is al mak.. maar er is nog niet zoveel onder het zadel mee gereden.
Afbeelding
Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:50

specialmoon schreef:
Erg leuk topic!

Ik loop steeds weer tegen het probleem aan dat hij heel erg over zijn buitenschouder heen valt (lees soms krijg ik hem de bocht niet eens meer om). Als ik m'n been er volledig bij hou gaat het wel een stuk beter, maar als ik de teugels er bij pak lukt het niet. Heeft iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen om hem te helpen? Ik rij nu trouwens met een ongebroken watertrensje en niet meer met de dubbel gebroken schoolings trens op de foto.

[ Afbeelding ]

Heb je het al geprobeerd met een springzweepje? Eerst de zweep tegen zijn schouder aan houden als hij naar buiten komt.. anders en klein tikje geven als hij er niet naar luistert. En natuurlijk belonen als het ook maar een beetje goed gaat.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 14:32

Helenalena schreef:
specialmoon schreef:
Erg leuk topic!

[ Afbeelding ]

Heb je het al geprobeerd met een springzweepje? Eerst de zweep tegen zijn schouder aan houden als hij naar buiten komt.. anders en klein tikje geven als hij er niet naar luistert. En natuurlijk belonen als het ook maar een beetje goed gaat.

Off wat ik ook doe bij de jonkies, een beetje leren wijken voor je been (met behulp van een dressuurzweep, dat hij het snapt)
Dan snapt het paard tenminste wat je met je buitenbeen bedoelt, kijk als je drukt en hij weet niet eens waarom je dat doet, dan heeft dat buitenbeen ook geen nut ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:50

Buitenbeen reageert hij juist wel op als ik het goed begrijp. Zweep tegen schouder aan houden helpt wel bij het snappen van het begrenzen met de teugel.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:57

Nu krijg ik waarschijnlijk half bokt over me heen, maar ik heb op mijn 12e mijn pony zelf beleerd :') Hardstikke onverantwoord natuurlijk, maar ik wist niet beter...
Gelukkig wel veel gelongeerd ervoor etc. Ze is nu 6, en is bijna helemaal doorgereden, loopt op L niveau, springen en dressuur.
Telt beleren voor het karretje ook? Of echt alleen onder het zadel?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:39

Art_Ificious schreef:
hoelang doen jullie erover om een paard zadelmak te maken?
Ik lees dat professionals er 4 tot 8 weken over doen. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal snel gaan voor een jonkie. at zou betekenen dat ze er bijna dagelijks mee rijden. Persoonlijk zou ik mijn eigen pony veel meer tijd geven.
Ik ga die van mij zelf opleren (met begeleiding) maar ik ga wel de eerste maand maar max 3x erop rijden (enkel stappen) pas vanaf de 2e maand ga ik draf erbij nemen en vanaf de 3e maand galop.
Eer hij dan echt ingereden is zijn we 4 maanden verder.
Dus hoe kan een professional het op 4-8 weken zonder te veel te vragen van een jonkie die net uit de opfok komt (veronderstel ik) en een zadel of hoofdstel nog nooit gezien heeft, laat staan longeerlijn?

De grootste fout die word gemaakt, aan een tijdsplanning gaan houden of van te voren bedenken hoe lang en hoe vaak je wat wilt gaan doen etc. Zo werkt het gewoon niet..

Ja in het professionele zadelmak maken hoor je veel geluiden van 4 a 8 weken (afhankelijk van het karakter van het paard, wat het al kent etc.). Dat je dit hoort is ontstaan vanuit ervaring. De mensen die met deze paarden werken hebben ervaring met jonge paarden, ze weten precies op welk moment ze hoe moeten reageren. Weten ook precies wat een paard nodig heeft en vaak verloopt zo'n proces juist daardoor ook heel soepel en snel en de ervaring leert dat het meestal 4 a 8 weken kost eer een paard zadelmak is. Echter heb je ook nog wel erg veel verschil in zadelmak en zadelmak overigens maar goed dat ter zijde.

Als ik nu van uit mijn eigen ervaring spreek waren we die tijd gemiddeld ook kwijt (al is 4 weken wel erg snel en alleen mogelijk bij paarden die het e.e.a. al kennen). Maar zo zijn er ook paarden die langer de tijd nodig hebben, dan spreek je niet meer over weken maar over maanden. Altijd begonnen op de grond, kijken hoe het paard reageert, wat voor karakter er in zit, wat het al kent en aan de hand daarvan ga je verder. De een longeer je binnen een week al met zadel terwijl dat bij de ander zo 3 weken kan duren zeg maar. Bij de een begin je met hangen en zit je er de volgende dag al op terwijl je met een ander paar weken bezig bent met hangen. Dat is zo verschillend en zijn ook geen vaste tijds volgordes voor te noemen. Ook niet wat goed is en wat niet want iedereen die zadelmak maakt heeft zijn eigen methodes en zijn eigen ervaring, elke trainer zal toepassen wat voor hem / haar goed voelt en wat vanuit zijn / haar ervaring het beste werkt. Ik heb het er ook heel moeilijk mee om trainers dus over 1 kam te scheren en te zeggen die doet het goed, die doet het niet goed.

Wel krijg ik enorm de kriebels van particulieren die tijds gebonden schema's hanteren en uitwisselen met elkaar zoals: "3x per week hangen en dat 2 weken lang". En wat nou als het hangen al heel vlot erg goed en soepel gaat? Ben je dan slecht of fout bezig als je na 2x hangen gaat zitten? Nee... of wat nou als na die 2 weken het hangen nog niet helemaal fijn gaat? Ene keer beter dan de andere keer maar echt fijn en soepel gaat het niet, moet je dan toch gaan zitten omdat die 2 weken voorbij zijn? Ja volgens het schema wel.. maar is het verstandig? Nee absoluut niet..... {Uitzonderingen daar gelaten}

Gewoon even een simpel voorbeeldje....

Wat ik zelf heel erg belangrijk vind is om echt goed naar het paard te kijken, niet te veel tutten en treuzelen. Zelfverzekerd met zo'n paard bezig zijn en het paard vertrouwd laten worden met de ruiter. Op de plek durven zetten waar nodig, of geduldig wachten tot het paard naar jou toe komt. Zo afhankelijk van het paard, goed kijken en luisteren en niet bang zijn om hulp in te roepen. Echt mensen die profs zijn niet zo verkeerd, ze hebben wél de ervaring en er valt zo veel van te leren.... En hoe dan ook elke trainer, of je het nou hobby matig of professioneel doet heeft zijn eigen methode waar hij/zij zich goed bij voelt en wat voor hem/haar werkt. Een goed of fout bestaat niet want wat voor de 1 goed werkt kan voor de ander weer totaal verkeerd werken, zowel voor de trainer als het paard.