Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Hulpen geven in galop: Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:44

Klakjes met je tong in de proef en je hebt -2.

Die van mij kent ook 'hop' en 'changez' maar in de proef heb je daar niet veel aan :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:38

Wel nee, jury hoeft zoiets toch helemaal niet te horen, zeker in een buitenring niet.

Enne, ik heb juist geen voorwaarts paard maar dit is gewoon een hele duidelijke hulp.
Je kunt je paard ook aanleren dat als je aan een oor trekt dat hij in galop moet, het blijft gewoon maar een hulp hoor.
Vaak gaan ruiters juist zo maf zitten dat ze meer storen als het paard helpen.
Meegaan in de beweging , op het juiste moment klakken en hop in galop.
Bij een jong paard help je inderdaad nog mee met stelling en beenhulpen maar als hij eenmaal de galop kent moet je het simpel houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:21

Hoe klik je dan als verschil im linker of rechter galop? Hoe klik je voor contra of een wissel?

En als een andere ruiter klikt?
Paard ook in galop. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:28

Hallooo, paard hoort echt wel het verschil of ik klik of iemand anders, maakt ook echt niet zoveel herrie als sommige hier denken.

Linkergalop aanspringen is natuurlijk simpel, je gaat linksom dus springt hij links aan en rechts als je rechtsom gaat.
Bij contra moet je inderdaad helpen met beenhulpen voor wat extra stelling zodat hij weet welke galop.
Bij galopwissel zo idem, maar het voordeel van het klakje is juist dat je voor het aanspringen geen extra hulpen nodig hebt zodat je die hulpen kunt gebruiken bij moeilijkere oefeningen als wissels en contra.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:33

Klikje voor galop
Klakje voor draf
Fluitje voor stap
Kusje voor halt

:D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:45

:D
Een club genoot had haar paard door longeren zou goed op stem hulpen dat haar paard wel eens wilde aan galopperen als een voor lezer uit naast gelegen ring galop zei.

Vandaar ook mijn gedachte voor klikken.

Nee vind stemhulp leuk bij de jonge. Daarna niet meer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:01

Hier worden ook de stemhulpen gebruikt hoor. Niet dat ik een paard de hele proef door praat, maar een klikje bij het aanspringen en een geluidje voor achterwaarts. Niks vriendelijker dan een stemhulp

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:47

Dat is zeker vriendelijk.
Maar het is ook weer af te leren als ze de link naar de andere hulpen hebben gemaakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:20

Ik kon mijn welsh cob ruin volledig op stemhulpen een reiningproef laten lopen :j

Moest er wel opzitten anders deed hij het niet en als hij met een andere ruiter er tussenuit ging(nouja hij was gevoelig op beenhulpen dus die waren vaak gewoon te hard dus voor hem de hulp om te gaaaaaan) was een HO van mij genoeg om de slidingstop in te zetten.
Wat dan ook wel weer link was want niet iedereen kon die uitzitten :')

Dubbelklakje tong voor galop, ho =slidingstop, gaatom vanuit galop= rollback, back= achterwaarts en back back back in tempo is heel rap achteruit }> , gaatom vanuit stap =spinnen en van hand veranderen in galop en dubbel klakje was aanspringen andere galop :P

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:05

NoekAa_ schreef:
Ik heb in de galop altijd mijn buitenbeen wakend achter de singel. Been ligt ontspannen aan het paard gedurende galop (en is dus geen actieve hulp/dus paard reageert niet zijwaarts). De galophulp zelf, het aanspringen is combi van het naar achteren leggen van het buitenbeen en zithulp.

Nu ben ik toch benieuwd wat er gebeurd als ik mijn buitenbeen na het aanspringen weer terug naar de oorspronkelijke plaats breng. Hoe mijn paard dat dan interpreteert... Ga het morgen uitproberen. :D

Ik heb het uitgeprobeerd, en merkte geen groot verschil in mijn paard :Y) . Alleen in de contragalop wilde ik m'n buitenbeen er graag bij gezien ze nog wel eens ongevraagd wil changeren, als het wat moeilijk wordt. Dan liever met m'n been een extra herinnering dat we in de linkergalop blijven dan dat ik aan de voorkant moet gaan vragen.
Ook in het terugrijden miste mijn paard mijn buitenbeen niet. Nu heb ik een zeer voorwaarts paard dus kan ik mij zo voorstellen dat inderdaad een wat minder voorwaarts paard dat gedurende galop een iets naar achter geplaatst buitenbeen gewend is, terug naar draf valt op het moment dat dat been teruggaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:19

Stemhulp of klikken doe ik nooit meer, heb ik ooit bij elke keer -2 voor gekregen. Daar ging mijn winstpunt. En nee, ik klikte niet veel of hard _O-

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:40

ik spoor dan normaal aan, dus niet opnieuw mn buitenbeen naar achter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:01

Urielle staat er letterlijk in de regels bij de KNHS dat je geen stemhulpen mag geven?

In de westernsport doen ze daar totaal niet moeilijk over en terecht!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:08

Ja, dat staat er letterlijk. Betekent overigens een punt aftrek bij het cijfer van herbeoordeel, en niet -2.