Hakken uitdrukken: hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:30

aeolusnr1 schreef:
Je zegt zelf dat je voor de rest eigenlijk redelijk netjes zit ????????
Nee je zit eigenlijk voor geen meter netjes, en alles bij elkaar zal het één het ander beïnvloeden.
Je been is idd niet ontspannen en lang, je zit niet echt, je helt een klein beetje naar voren, je handen draag je verkeerd, je schouders meer open en ontspannen, je hoofd meer oprichten want je kijkt bijna altijd naar beneden, rug niet vastzetten, .........
Neem een paar goede zitlessen.

Goh.. wat een mooie opbouwende kritiek. Heel motiverend.
Nu zal ze echt een stuk trotser in het zadel gaan zitten :j

Geen idee of het al gezegd is, maar wat mij helpt: steun in de beugels op de bal van je voet en durf te "hangen" in je enkels. Durf je benen lang te maken en te ontspannen. Als je tussendoor een hulp moet geven met je been, dan geef je die hulp en direct weer been lang. Korte snelle hulpen geven. Als je je hak even nodig hebt natuurlijk, anders gewoon met kuitdruk werken. Verder is het ook belangrijk dat je bovenlichaam lang is en rechtop, anders kun je je op je hakken focussen wat je wilt, maar bereik je nog je doel niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:34

Ik heb vroeger als huiswerk gehad "met je tenen op de stoeprand staan en je hakken drukken naar de grond" om die spieren op te rekken.

Inmiddels zijn ze weer n heel stuk korter dan vroeger, toen werd er echt op hakken omlaag getimmert in de lessen.

Tegenwoordig zijn ze altijd horizontaal behalve in stap daar zakken ze wel netjes in. Ik heb er genoegen mee genomen. Niemand is perfect.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:09

Sorry dat ik lang niet heb gereageerd. Ik was het van plan, maar na het lezen van de reactie van aeolusnr was ik er wel weer even klaar mee en heb ik er even geen trek meer in gehad. Volgens mij ben ik namelijk in mijn reacties continue opbouwend geweest en heb ik open gestaan voor advies en commentaar. Ik heb alle adviezen in me op geprobeerd te nemen. Ik vond zo'n afkrakende reactie nergens voor nodig, en veel te heftig. Op een vriendelijkere manier had ik meer met het advies gedaan vermoedelijk.

Verder, het probleem waar ik tegenaan loop is dus niet dat ik mijn hakken niet verder dan horizontaal kan houden. Horizontaal vind ik prima, ik wil gewoon een fijne ontspannen houding nastreven. Het probleem is vooral dat ik ze regelmatig nog niet eens horizontaal tov de grond krijg, en dat is wel echt een probleem omdat het verder ook een fijne gebalanceerde houding belemmert voor mijn gevoel. Mijn houding is momenteel niet op zijn best, en ja, het zadel heeft daarbij meegespeeld. Sinds het zadel goed ligt heb ik alleen nog niet zo veel tijd gehad om weer te gaan rijden, dus ik moet nog gaan zien of dat nu beter gaat. Ik weet prima hóe ik goed zit, in elk geval, dat heb ik, zoals Olina aangaf, keurig geleerd, dus daar zal ik de komende tijd weer mijn focus op terug gaan leggen.

Ongeacht mijn zit heb ik echter ALTIJD al problemen met mijn hakken gehad, al minstens 10 jaar. Daarom heb ik niet zo veel aandacht besteed aan jullie opmerkingen over de rest van mijn houding, want daar komt het gewoonweg niet vandaan: ik kan het lichamelijk gewoon niet. Ook als ik recht sta en ik buig door m'n knieën loop ik al heel erg snel tegen een grens aan waar het ongemakkelijk voelt en ik ook kramp en steken in mijn enkels krijg als ik langere tijd op die manier blijf staan. Daar heb ik ook last van als ik mijn beugels op een relatief korte (maar nog niet eens spring-) maat heb, dan krijg ik echt pijn in mijn enkels van het lang ze zover oprekken. Ik kan me wel vinden in de theorie dat het met verkorte pezen te maken heeft, gezien dat ik daar wel bekend ben met blessures in het verleden.

Mijn vraag is dus ook niet: moet ik op het paard krampachtig gaan zitten focussen op het uitdrukken van mijn hakken? Want dit ben ik helemaal niet van plan en dat werkt ook niet. Heeft overigens ook geen zin want ik kan het lichamelijk gewoon niet. Tijdens het rijden focus ik daar daarom ook minimaal op (behalve als onderdeel van mijn algehele houding/zit).
Mijn vraag is: wat zijn er voor oefeningen bijvoorbeeld die me kunnen helpen om dit fysiek beter aan te kunnen, zodat ik daarmee indirect de situatie verbeter. Op of naast het paard maakt me dan weinig uit.

Als me gevraagd wordt zonder zadel (of beugels) te rijden is mijn houding overigens stukken netter. Dan zit ik echt goed in balans en kan mijn lijf wel gewoon doen wat ik ervan wil. Recent gaf er namelijk iemand irl ook kritiek op mijn houding en adviseerde me dat, dus ik deed m'n beugels uit en zij was echt verbaasd, omdat ik dan wel meteen rechtop en goed in balans zit. Zodra er beugels in het spel komen gaat het gewoon fout :+ Vandaar dat ik zeker denk dat de ligging van het zadel me daarin wellicht veel heeft gehinderd.

Hartelijk bedankt dan ook voor de verschillende tips die op dat front zijn gegeven, daar ga ik zeker wat mee doen. Is wel goed om dat weer op te pakken. Gewoon trainen om het strekken op te bouwen en steeds een beetje meer. Hopelijk helpt dat. Stoeprandjes, trappen enzo, maar ook zelf gewoon met dat voorover buigen oefenen. Dat zijn dingen die me hopelijk zullen helpen. Mocht ik duidelijk effect merken, of juist niet, dan horen jullie het wel ;)

AlwaysH

Re: Hakken uitdrukken: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:34

Hier onder een oefening dat ook echt heel goed helpt voor je achillespezen:
Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:41

Goeie tip, thanks! :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:24

Een oefening die ik van de cesartherapeut kreeg om mijn achillespees op te rekken: op een been staan, zorgen dat je hele voet op de grond blijft en dan langzaam door de knie zakken. De hiel op de grond houden en je bovenlijf rechtop houden. Dit afwisselen met links en rechts :)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:54

Ik heb zelf een beetje lopen klooien met hakken uitdrukken, beugels uit, lekker stappen en benen lang maken, en weet je, lang is lang, die voetjes ff lekker laten bungelen. Goed recht zitten, rugspiertjes aangespannen, dan inderdaad je tenen omhoog trekken, maar alleen dat, de rest lang. Een rondje stap, en dan rondje draf. Daar lekker mee gaan spelen, naar 2-3-4 rondjes. Je word je bewuster van je benen, voeten en je hakken/ tenen.Bewuster, het hoeft niet gelijk perfect, maar waar je je van bewust bent, kun je aan werken :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 00:24

Het gaat inmiddels weer stukken beter. :)

Een zadel waar ik goed op zit bleek 50% van de oplossing te zijn, en beugels paar gaten langer was de andere 50%.

De zadels waar ik recent veel op gezeten had zaten me allemaal net niet lekker en kantelden me in het bekken zo dat ik naar voren val. Inmiddels qua zadels wat aanpassingen gedaan. Zodra ik in balans/rechtop op het paard kán zitten doe ik dit ook weer. Wat een eye-opener. En ik maar proberen om mijn houding te fixen. Dacht dat het aan mij lag, maar het zadel liet me gewoon niet zitten.

Ik had van een instructrice een paar maanden terug tegen mijn gevoel in het advies gekregen om mijn beugels maar een paar gaten korter te gaan doen, want dat zou beter voor mijn houding zijn. Heb sindsdien dus met kortere beugels gereden, maar mijn houding werd eerder minder goed dan beter. Recent het hier met mijn nieuwe instructrice nog maar eens over gehad, en die wilde toch proberen hoe het ging als ik mijn beugels gewoon weer mooi ruim lang deed. En ja hoor, toen kon ik wel zitten.

En ja, mijn houding is nog steeds niet perfect; ik moet mezelf een hoop dingen weer afleren die erin zijn geslopen door zo lang een slechte houding te hebben. Maar nu kán ik weer zitten, dus dat zal vast snel steeds beter gaan :)