Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:55

@ jetta&aeolus: Allemaal leuk en aardig maar als paardlief besluit z'n eigen feestje te houden en daarbij zichzelf, ruiter en eventuele omstaanders in gevaar brengt dan moet er even heel duidelijk gemaakt worden dat dat niet de bedoeling is.
Trainen en communiceren doen we dan wel als peerd weer voor rede vatbaar is.

Ik heb 1 keer een paard gereden dat er serieus van door ging en niet naar lieve woordjes wilde luisteren. Die heb ik (na terug recht in het zadel te kruipen) gewoon flink omgetrokken. Paard schrok er flink van en was even druk bezig met zijn benen onder zich te houden maar we zijn wel veilig thuis geraakt.
Dat ik dan heel paardonvriendelijk hard heb ingegrepen kon me op dat moment echt niks schelen.
Het was dat of paard aan de kletter richting een weg waar ze 90 reden.

Het is idd wel zo dat bij verdere training/opvoeding/finetuning van communicatie zulke situaties minder gebeuren of dat je ze voor kan zijn. Maar op het moment dat het niet zo is, moet je het toch op lossen, linksom of rechtsom.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:56

Hoi, als ik jouw verhaal lees zou ik de slof niet doen. Ik reed een renpaard wat vrolijk door galoppeerde met zijn hoofd naast zijn borst of tussen zijn benen. Wat bij hem zeer goed werkte was een martingaal. Daar trok ik aan het gedeelte om de hals, waardoor hij remde. Werkte bij meer paarden. Maargoed, dat was geen haflinger :). Een andere merrie reden we inderdaad met Pelham ongebroken (dikke kunststof Pelham) en dat werkte ook heel goed, ik denk dat dat een prima idee is.
Les is een prima idee, maar je zal het gedrag toch eerst moeten doorbreken.
De onereinstop is het proberen waard als je iemand kan vinden om het je goed te leren. Het is omtrekken maar heel anders...als hij dit in de bak in galop kan, kan je het misschien ook buiten proberen, maar dan eerst als je gewoon aan het rijden bent en niet pas op het eind. Wel les nemen hierin, je kan je paard er ook mee omtrekken namelijk. Wat een voordeel kan zijn is dat als hij het eenmaal weet, dat je dan niet veel meer hoeft te doen waarschijnlijk. Hij is niet gek als ik jou zo hoor...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:00

Thioro schreef:
Aan 1 teugel trekken zonder de andere teugel te blokkeren heeft idd vaak weinig zin, lopen ze zo over de schouder weg. Je moet echt de schouder mee blokkeren.
En idd ingrijpen voor hij snelheid kan maken.

ORS is enkel 1 teugel, andere is los. Paard moet wel ruimte hebben om zo ver in te buigen, het is niet lijf de buiging van de wending te laten aannemen, daarvoor heb je geen neus op de beugel of singel nodig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:12

Ors is een aangeleerde reflex.

Bij 'gewoon' omtrekken denderen ze vrolijk door als je enkel aan 1 teugel trekt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:20

"Thioro" ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt?
Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens, soms moet je idd eens hard durven door te komen, en geloof me dat durf ik zeer zeker, en echt veel verder dan de meesten hier graag zullen horen.
Maar feit blijft wel dat het hier Ts is die zichzelf in deze situatie heeft gebracht, en dit is idd levensgevaarlijk.
Het stuur van dit paard werkt meestal wel maar in die situaties helemaal niet meer, de rem doet het dan ook niet meer, ..... wie gaat er nu op reis met een auto of vliegtuig waar het stuur en de remmen niet altijd werken ??????
De fout zit niet bij het paard, de fout zit in geen of gebrekkige training.
En eens goed getraind, tjaaaa dan is een hulpteugel echt niet meer nodig.

Thioro schreef:
@ jetta&aeolus: Allemaal leuk en aardig maar als paardlief besluit z'n eigen feestje te houden en daarbij zichzelf, ruiter en eventuele omstaanders in gevaar brengt dan moet er even heel duidelijk gemaakt worden dat dat niet de bedoeling is.

Ik heb 1 keer een paard gereden dat er serieus van door ging en niet naar lieve woordjes wilde luisteren. Die heb ik (na terug recht in het zadel te kruipen) gewoon flink omgetrokken. Paard schrok er flink van en was even druk bezig met zijn benen onder zich te houden maar we zijn wel veilig thuis geraakt.
Dat ik dan heel paardonvriendelijk hard heb ingegrepen kon me op dat moment echt niks schelen.

Het is idd wel zo dat bij verdere training/opvoeding/finetuning van communicatie zulke situaties minder gebeuren of dat je ze voor kan zijn. Maar op het moment dat het niet zo is, moet je het toch op lossen, linksom of rechtsom.

Elise87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:47

aeolusnr1 schreef:
"Thioro" ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt?
Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens, soms moet je idd eens hard durven door te komen, en geloof me dat durf ik zeer zeker, en echt veel verder dan de meesten hier graag zullen horen.
Maar feit blijft wel dat het hier Ts is die zichzelf in deze situatie heeft gebracht, en dit is idd levensgevaarlijk.
Het stuur van dit paard werkt meestal wel maar in die situaties helemaal niet meer, de rem doet het dan ook niet meer, ..... wie gaat er nu op reis met een auto of vliegtuig waar het stuur en de remmen niet altijd werken ??????
De fout zit niet bij het paard, de fout zit in geen of gebrekkige training.
En eens goed getraind, tjaaaa dan is een hulpteugel echt niet meer nodig.

Thioro schreef:

Dat begrijp ik allemaal wel, maar wat zou je dan voorstellen? Ik ga met hem naar training. Hiervoor moeten we echter naar buiten. Meer dan 1 uur heen en meer dan 1 uur terug. Niet naar buiten betekent dus geen training. Wanneer het niet te drassig is kan ik hem in de wei rijden, dan hoef ik inderdaad niet met hem naar buiten. Ik zou daar zelfs een instructeur daar naartoe kunnen laten komen verwacht ik. Nadeel: de wei heeft hoogte verschillen, is daardoor eigenlijk niet zo geschikt voor rijden, en is het grootste deel van het jaar te drassig om te rijden. Daarnaast is het punt dat hij in de wei/bak gewoon goed luistert en goed op stophulpen reageert...zoals ik het zie moet ik met hem naar buiten om hem te kunnen trainen (letterlijk om uberhaupt naar de training te kunnen gaan) en verder met hem te komen. En inderdaad: hopelijk zijn al die hulpmiddelen dan niet meer nodig. Tot die tijd is het wel zaak dat ik veilig met hem naar de training of waar dan ook buiten naar toe kan. Dat is juist mijn vraag.

Ilja000

Re: Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:00

Zoals ik het lees is er sprake van ongewenst aangeleerd gedrag. En dat wil je doorbreken. Slof zou dan voor een paar keer helemaal niet zo'n slecht idee hoeven zijn. Als het niet nodig (meer) is, hoef je hem tenslotte ook niet te gebruiken. Haflingers kunnen nu eenmaal bulldozers zijn en als zij hun kracht in de strijd gooien, moet je wel heel creatief zijn wil je dat kunnen doorbreken.
Als je de slof combineert met het niet meer voeren bij thuiskomst, dan ben je denk ik al een heel eind. Vooropgesteld natuurlijk dat je weet hoe je hem moet bevestigen en gebruiken :)

Ik wens je in ieder geval veel succes en veilige ritten toe!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:13

Als hij zo erg voedselgek is zou je ook nog kunnen overwegen om wat snoepjes mee te nemen in een ritselzakje en dan op het moment dat je hem voelt versnellen eens ritselen met het zakje en hem een snoepje aanbieden vanuit het zadel.
Uiteraard eerst thuis in de bak oefenen of hj er op reageert.
Dan moet hij zijn hals buigen en denkt hij wellicht meer aan dat snoepje en ontspant. Dan ga je daarna weer rustig stappend verder. Dan kun je wel naar je training en kun je het verder samen met die trainer oplossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:23

"Elise87" ik begrijp jou wel hoor, en idd het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik geloof zelf echt wel rotsvast in wat ik hier vertelde, je vraagt me wat ik dan allemaal zou doen om dit probleem op te lossen.
Dit is iets dat ik nooit zo op een forum zal gaan zeggen, er zijn een hele hoop voorafgaande oefeningen en uitdagingen die ik zou gebruiken, maar dit ga ik hier niet opnoemen. het is altijd inspelen op wat je real life met het paard ziet, het is actie en reactie, dus dat is telkens net iets anders.
Jij zegt dat het paard in de bak en op de weide wel alles braaf doet en goed luistert naar jouw hulpen, ik ben er eigenlijk zeker van dat dit niet helemaal klopt, en dat ook daar al zichtbaar is wat verder buiten dan pas een echt probleem zal worden.
Verder is het ook wel waar dat een Haf moeilijker is wat dit betreft, maar het kan zeer zeker wel opgelost worden.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 00:55

aeolusnr1 schreef:
"Elise87" ik begrijp jou wel hoor, en idd het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik geloof zelf echt wel rotsvast in wat ik hier vertelde, je vraagt me wat ik dan allemaal zou doen om dit probleem op te lossen.
Dit is iets dat ik nooit zo op een forum zal gaan zeggen, er zijn een hele hoop voorafgaande oefeningen en uitdagingen die ik zou gebruiken, maar dit ga ik hier niet opnoemen. het is altijd inspelen op wat je real life met het paard ziet, het is actie en reactie, dus dat is telkens net iets anders.
Jij zegt dat het paard in de bak en op de weide wel alles braaf doet en goed luistert naar jouw hulpen, ik ben er eigenlijk zeker van dat dit niet helemaal klopt, en dat ook daar al zichtbaar is wat verder buiten dan pas een echt probleem zal worden.
Verder is het ook wel waar dat een Haf moeilijker is wat dit betreft, maar het kan zeer zeker wel opgelost worden.

Vind het echt onzin wat jij zegt. Ik zal mijn punt dan even onderbouwen.

Ik zelf doe niks anders als paarden dag in dag uit. Het is zelfs me werk. Dus of ik kan rijden mag je daaruit zelf opmaken.

Mijn eigen paard rij ik af en toe een keer buiten maar meestal dressuur ik gewoon. Ik ga in de winter wel eens op mijn stal dekentje rondje Door het bos voor het ontspannen. Geen probleem. Echter als ik 1 x gas geef dan wil mevrouw nog meer hard.

Nu kan ik denken ga gewoon met mijn dubbel gebroken d trens naar het bos en heel de rit in haar bek hangen en al piafferend Door het bos. Of ik pak of mijn slof erbij of mijn scherpe bitje en kunnen we met een lange teugel genieten van het bos.

Volgens jou kan ik dan dus niet met mijn paard communiceren en niet rijden? Mijn merrie heb ik al bijna 14 jaar en ik zit over het algemeen al 2 dagen voordat mijn paard aantoonbaar ziek is al te janken omdat ze niet zichzelf is.

In de bak rijden we zonder trekken of plukken. Sterker nog als mijn paard echt gaat drammen trek ik haar zonder moeite op de rem om weer netjes weg te rijden. Als mijn paard is losgereden kan ik mijn paard met een boog in de teugels netjes laten lopen en kan ik op mijn zit rijden.

Dus leg jij eens uit waarom ik niet communiceer of goed rij?????
Ik denk namelijk dat mijn paard gewoon over enthousiast is en gewoon haar nek erop kan zetten en even lekker gas kan geven.

Of moet ik volgens jou het plezier van de bosritten uit mijn programma laten omdat mijn paard blijkbaar een snelheidsduivel is en ik dan ineens niet meer genoeg controle heb?

Ik zeg slof eraan of scherp bit en als het moet beide. Zolang je maar controle houd en verantwoord naar huis komt. Dan kan je gaan werken aan je probleem en kan je altijd gaan afbouwen met je hulpmiddelen.

Maar ik wil heeeeeel graag jou mening horen en jou ideeën. Denk dat niemand er bezwaar tegen heeft als jij een lang verhaal typt met een goede aanpak hebt zonder hulpmiddelen??? :j

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 01:00

Ts ik zou gewoon beginnen met een ander bit erin. Zo te horen ben je meer een recreatie ruiter en wil je gewoon genieten van het bos. En zonder bos geen dressuur. (Daarbij geef je aan bij het dressuren geen problemen te hebben dus zal dat niet de oplossing zijn)

Gewoon even kijken wat jou past van de aangegeven oplossingen en gewoon proberen. Of een combinatie daarvan. Slechter kan het niet worden.

En wellicht kan je het pad een paar keer heen en terug blijven rijden tot die in een normaal tempo terug komt. En krachtvoer wanneer die normaal terug komt anders niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:51

Munnie schreef:
Nu kan ik denken ga gewoon met mijn dubbel gebroken d trens naar het bos en heel de rit in haar bek hangen en al piafferend Door het bos. Of ik pak of mijn slof erbij of mijn scherpe bitje en kunnen we met een lange teugel genieten van het bos.

Eens, het gekke is dat wanneer je met een hulpmiddel rijdt, je het vaak niet eens (zo vaak) hoeft te gebruiken omdat ze weten dat er iets is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:13

Gewoon eens een paar keer proberen ts.
Jij hebt je paard in de bak maar ook het grootste deel van de rit netjes onder controle dus dan kun je best eens een slof proberen om dit gedrag te doorbreken.
Het zou anders zijn als je in de bak niet eens gewoon zou kunnen rijden. Dan is les de oplossing.

Mijn jonge enthousiaste tank is in de bak heerlijk op de dubbel gebroken trens te rijden.
Buiten 99% van de tijd ook.
Maar bij iets spannends drukte hij zich er zo uit dat ik echt het gevoel had controle kwijt te zijn.
Er is niets gebeurd maar voor mijn gevoel was het kwestie van tijd tot het mis zou gaan en ik met 100 kilometer per uur de sloot in zou belanden.

Ook slof aan gedaan.
Knoop in het uiteinde zo hoef ik die tweede teugel niet vast te houden en hing de slof los zonder gevaarlijk lis tussen de benen te hangen.
Werd hij tank probeerde ik het eerst nog zo. Maar bij geen effect pakte ik de slof erbij.
Was hij weer rustig liet ik hem weer op de knoop hangen.
Het heeft geholpen want ondertussen heeft hij meer gezien en ervaring. Begrepen dat sterk worden niet mag.
En nu rijden we heerlijk zonder slof buiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:47

Ik denk persoonlijk dat je hem gewoon niet zijn zin moet gaan geven, dat hij dan sneller thuis is.

Maak een buitenrit korter zodat als hij het in zijn hoofd haalt het weer te doen, kun je mooi verder gaan buitenrijden, zo ziet hij mogelijk in dat het geen zin heeft? dat hij zijn doel hiermee niet haalt. dan ben je niet uren buiten aan het rijden omdat je het overdoet..........

Wie weet is dat een idee? Ik weet hoe sterk een haflinger kan zijn en dat kan behoorlijk vervelend zijn, want daarmee krijgen ze meestal hun zin. Het is ook een kwestie van het afleren en goed opvoeden.

Er zijn vast mensen die je hiermee kunnen helpen het af te leren door hem in te doen zien dat het geen zin heeft.

Maar pas op, jouw veiligheid gaat voor.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:52

Ik train zelf 17 race paarden per dag en heb een enkeling met een slof. Gewoon omdat ze hun hoofd de lucht ingooien en dan weg zijn. Gezien het feit dat ik dan met 65 km/u op huis afga -onbestuurbaar- hang ik er een slof aan als het mij ook echt kan helpen. Maar ik gebruik hem alleen op de momenten dat het echt, echt nodig is. Daarna hangt hij heel los. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:53

Slofteugel gaat je niet helpen, een paard wat weinig respect voor je heeft loopt daar gewoon doorheen. Je doet je paard dus pijn en het heeft nog geen zin ook.

Ik zou hem elke vijf meter een volte laten draaien. Ga maar dressuuroefeningen rijden op je buitenrit. Houdt hem heel flink bezig, hij mag best moe worden. Buitenritjes zijn niet alleen maar lang leve de lol. En als hij er wel vandoor gaat, op het moment dat je hem terug hebt omdraaien en weer van de stal wegrijden. Dan is de lol er zo af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:54

WiancaR schreef:
Slofteugel gaat je niet helpen, een paard wat weinig respect voor je heeft loopt daar gewoon doorheen. Je doet je paard dus pijn en het heeft nog geen zin ook.

Ik zou hem elke vijf meter een volte laten draaien. Ga maar dressuuroefeningen rijden op je buitenrit. Houdt hem heel flink bezig, hij mag best moe worden. Buitenritjes zijn niet alleen maar lang leve de lol. En als hij er wel vandoor gaat, op het moment dat je hem terug hebt omdraaien en weer van de stal wegrijden. Dan is de lol er zo af.

Dan moet dat wel kunnen. TS heeft al aangegeven dat op het pad waar hij aan de kletter gaat weinig mogelijkheid is tot elke vijf meter een volte op sturen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:56

Emmaa_ schreef:
[paard] schreef:

Dan moet dat wel kunnen. TS heeft al aangegeven dat op het pad waar hij aan de kletter gaat weinig mogelijkheid is tot elke vijf meter een volte op sturen...

Volte om zijn eigen as is ook een volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:58

Ik heb nog nooit een paard daar beter van zien worden de meeste worden dan alleen opgefokter... Een slof kan best helpen gewoon eens uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:01

WiancaR schreef:
Emmaa_ schreef:

Absoluut waar, maar dan moet je het wel voor elkaar krijgen om een paard vanuit een harde galop een volte om zijn eigen as te laten draaien. TS heeft al aangegeven dat zelfs stelling vragen of aan een teugel gaan trekken geen verschil maakt omdat hij gewoon door dendert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:04

Emmaa_ schreef:
[paard] schreef:

Absoluut waar, maar dan moet je het wel voor elkaar krijgen om een paard vanuit een harde galop een volte om zijn eigen as te laten draaien. TS heeft al aangegeven dat zelfs stelling vragen of aan een teugel gaan trekken geen verschil maakt omdat hij gewoon door dendert..

En door ruim op tijd te gaan draaien kun je dat dus voor zijn. Dat ga je inderdaad niet doen als hij al galoppeerd want dan ben je te laat. Hij moet gewoon bezig gehouden worden, dan heeft hij "geen tijd" voor grapjes.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:09

Hier ook een 'tank' die, als hij gaat ook echt gaat. Vroeger meer dan nu, dus het is er wel zeker een beetje uit te trainen, maar zelfs de paardenarts geeft mij 't advies om er een pelham in te hangen vanwege zijn karakter (met buitenritten of springen) Hij is super braaf hoor, maar als hij over de zeik gaat......

Paard is in de bak prima te rijden en ook buiten braaf, maar tis er 1 die zich soms moeilijk laat begrenzen. ik kan nog jaren schriktraining doen, aan de hand werken etc. Het is en blijft een paard met een kop erop.

Pelham werkt prima, extra controle op de rem, maar ik rijd vrijwel altijd met los teugeltje. Overigens rijd ik tegenwoordig vaker met gewone trens dan met pelham, dus een scherper bit stoomt echt niet altijd af mits je het niet te vaak gebruikt. Vooral in vreemde omgevingen rijd ik liever met pelham.

Overigens vind ik het wel kwalijk als een paard steeds op dezelfde plekken gaat scheuren. Dat is volgens mij wel een kwestie van echt goed oefenen op juist die stukken. Sowieso mag de mijne pas draven als de stap rustig en beheerst is en pas galopperen als de draf rustig en beheerst is. Galop doe ik nooit te lang, veel terugnemen en tempowisselingen en juist zoveel mogelijk met ontspannen teugels. Als je ze oppakt wil hij juist gas geven. Hij moet wachten op mij. Ik beloon hem met galop als hij braaf onder mij blijft, maar zodra hij wl stuiteren moet hij direct weer terugkomen en da's nog wel eens pittig.

Heeft mij zo'n 4 jaar gekost om hem echt meer controleerbaar te maken en de pelham heeft daarbij zeker geholpen.

Overigens vind ik omtrekken vreselijk link, zeker als je niet voldoende ruimte hebt of de ondergrond is niet gelijk, te nat, dras, o.i.d.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:10

WiancaR schreef:

In theorie klinkt het prima maar in praktijk vrees ik dat het niet gaat werken. Een paard die wilt gaan gaat dan ook. Het moment dat jij een volte indraait gaat hij al proberen door je hand heen te denderen, het moment dat je het laatste stuk van je volte draait weet hij dat je in principe 'omkeert' richting huis. Hierdoor vrees ik dat je het probleem negeert dan dat je het oplost.

Als een paard gaat dan gaat hij, maar daarvoor heb je ruim de tijd om een oplossing te vinden. Mijn optie is vaak de slof, vaak omdat ik maar een halve seconde heb om in te grijpen, hiermee kan ik het ook weer afbouwen tot zonder slof. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:26

Thioro schreef:
Slof heb ik geen ervaring mee dus kan ik je niet mee helpen.
Pelhalm vind ik een geschikt bitje voor zon buffels, zeker als ze met 2 teugels gereden worden. Braaf paard gebruik je de trenswerking, klooiend paard haal je de stang er even bij.
One rein stop aanleren is ook handig.

Verder als de remmen stroef zijn moet je proberen ervoor te zorgen dat de neus niet recht voor de schouders kan komen. Als mijn merrie en ik het niet eens zijn over de snelheid is dat bij haar de beste manier om de snelheid er uit te halen zonder te veel discussie. Dus nooit gelijke druk op 2 teugels, kunnen ze in gaan hangen en juist makkelijk doorbuffelen.
Wil het echt niet, dan idd omtrekken. 1 hand op schoft blokkeren en met andere hand kordaat hoofd omhoog en richting jouw knie halen. Desnoods draait hij maar een paar rondjes rond z'n as tot hij weer voor reden vatbaar is.

Als het altijd hetzelfde pad is, idd niet altijd langs dat pad terugkomen.
En de tip van thuis dan nog een half uur flink werken als hij zo klooit is ook een goede. Zo is haasten om thuis te geraken ook niet leuk meer.

Op zich ben ik het met je tips eens, Thioro, maar bij Haffen heb ik slechte ervaringen met dat omtrekken van het hoofd en in rondjes dwingen te lopen: een Haf gaat dat trucje tegen je gebruiken: gaat dan later vanuit galop onverwachts, wanneer hij voelt dat je iets te ontspannen zit of je evenwicht al een beetje kwijt bent, in 1x omdraaien, omdat je hem dat trucje hebt aangeleerd. En dat is verdraaid lastig uit te zitten, en lukt je dat uitzitten wel, krijg je daardoor een enorme ruk in je eigen rug naar voren, wat erg pijnlijk kan zijn.

Een Haf lijkt er wel patent op te hebben, bij andere paarden heb ik daar nooit zulke erge problemen door gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:33

Ik denk dat het niet per se een Haflinger probleem is.. De merrie die ik reed maakte er ook een spelletje van. Als we op het lange pad waar ze altijd wegschoot kwamen ging ik verzitten, mijn teugels wat oppakken, gewoon omdat ik wist dat ze binnen een halve seconde weg kon zijn als ze er zin in had. Ik voelde het niet aan haar, en ik wou gewoon van tevoren stevig zitten, mijn voeten goed in de beugels hebben en een goede grip op de teugels hebben. Op het moment dat ik verschoof begon het spelletje. Ineens kwam ze omhoog, ze zette zich schrap om te gaan rennen maar deed het niet. Daardoor ging ik, grotendeels onbewust, ook veel meer calculerend rijden. Ik was niet meer bezig met die ontspanning en de begrenzing, ik was alleen nog maar bezig met anticiperen wanneer ze nou eindelijk onder me vandaan ging schieten. Dan kan je eindeloos voltes gaan rijden, maar madame bleef dan met liefde rustig tot we al vlakbij het einde van het pad waren. Dan dacht ik; 'oke, ik ben er nu vanaf, ze gaat niet meer aan de kletter, het is eindelijk gelukt'.. En dan toch ineens weer keihard weg.

Als je voelt dat je paard een bonk spanning wordt en zich schrap gaat zetten kan je een stuk makkelijker corrigeren, maar met heel veel paarden is dat niet het geval. Het is een spelletje, dus de kunst is juist om zo snel weg te schieten dat degene op je rug het niet door heeft en niet weet wat hem/haar overkomt. En in dat soort gevallen, waar het wel degelijk een paniekerige/gevaarlijke situatie kan opleveren, komt juist een hulpteugel of een strenger bit heel erg goed uit. Je hebt gewoon wat meer te zeggen, en na een paar keer flink gecorrigeerd worden zal een paard ook minder snel geneigd zijn om het spelletje weer te beginnen, je neemt de lol ervan namelijk weg.