Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Een andere merrie reden we inderdaad met Pelham ongebroken (dikke kunststof Pelham) en dat werkte ook heel goed, ik denk dat dat een prima idee is. Thioro schreef:Aan 1 teugel trekken zonder de andere teugel te blokkeren heeft idd vaak weinig zin, lopen ze zo over de schouder weg. Je moet echt de schouder mee blokkeren.
En idd ingrijpen voor hij snelheid kan maken.
Thioro schreef:@ jetta&aeolus: Allemaal leuk en aardig maar als paardlief besluit z'n eigen feestje te houden en daarbij zichzelf, ruiter en eventuele omstaanders in gevaar brengt dan moet er even heel duidelijk gemaakt worden dat dat niet de bedoeling is.
Trainen en communiceren doen we dan wel als peerd weer voor rede vatbaar is.
Ik heb 1 keer een paard gereden dat er serieus van door ging en niet naar lieve woordjes wilde luisteren. Die heb ik (na terug recht in het zadel te kruipen) gewoon flink omgetrokken. Paard schrok er flink van en was even druk bezig met zijn benen onder zich te houden maar we zijn wel veilig thuis geraakt.
Dat ik dan heel paardonvriendelijk hard heb ingegrepen kon me op dat moment echt niks schelen.
Het was dat of paard aan de kletter richting een weg waar ze 90 reden.
Het is idd wel zo dat bij verdere training/opvoeding/finetuning van communicatie zulke situaties minder gebeuren of dat je ze voor kan zijn. Maar op het moment dat het niet zo is, moet je het toch op lossen, linksom of rechtsom.
aeolusnr1 schreef:"Thioro" ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt?
Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens, soms moet je idd eens hard durven door te komen, en geloof me dat durf ik zeer zeker, en echt veel verder dan de meesten hier graag zullen horen.
Maar feit blijft wel dat het hier Ts is die zichzelf in deze situatie heeft gebracht, en dit is idd levensgevaarlijk.
Het stuur van dit paard werkt meestal wel maar in die situaties helemaal niet meer, de rem doet het dan ook niet meer, ..... wie gaat er nu op reis met een auto of vliegtuig waar het stuur en de remmen niet altijd werken ??????
De fout zit niet bij het paard, de fout zit in geen of gebrekkige training.
En eens goed getraind, tjaaaa dan is een hulpteugel echt niet meer nodig.Thioro schreef:@ jetta&aeolus: Allemaal leuk en aardig maar als paardlief besluit z'n eigen feestje te houden en daarbij zichzelf, ruiter en eventuele omstaanders in gevaar brengt dan moet er even heel duidelijk gemaakt worden dat dat niet de bedoeling is.
Trainen en communiceren doen we dan wel als peerd weer voor rede vatbaar is.
Ik heb 1 keer een paard gereden dat er serieus van door ging en niet naar lieve woordjes wilde luisteren. Die heb ik (na terug recht in het zadel te kruipen) gewoon flink omgetrokken. Paard schrok er flink van en was even druk bezig met zijn benen onder zich te houden maar we zijn wel veilig thuis geraakt.
Dat ik dan heel paardonvriendelijk hard heb ingegrepen kon me op dat moment echt niks schelen.
Het was dat of paard aan de kletter richting een weg waar ze 90 reden.
Het is idd wel zo dat bij verdere training/opvoeding/finetuning van communicatie zulke situaties minder gebeuren of dat je ze voor kan zijn. Maar op het moment dat het niet zo is, moet je het toch op lossen, linksom of rechtsom.

aeolusnr1 schreef:"Elise87" ik begrijp jou wel hoor, en idd het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik geloof zelf echt wel rotsvast in wat ik hier vertelde, je vraagt me wat ik dan allemaal zou doen om dit probleem op te lossen.
Dit is iets dat ik nooit zo op een forum zal gaan zeggen, er zijn een hele hoop voorafgaande oefeningen en uitdagingen die ik zou gebruiken, maar dit ga ik hier niet opnoemen. het is altijd inspelen op wat je real life met het paard ziet, het is actie en reactie, dus dat is telkens net iets anders.
Jij zegt dat het paard in de bak en op de weide wel alles braaf doet en goed luistert naar jouw hulpen, ik ben er eigenlijk zeker van dat dit niet helemaal klopt, en dat ook daar al zichtbaar is wat verder buiten dan pas een echt probleem zal worden.
Verder is het ook wel waar dat een Haf moeilijker is wat dit betreft, maar het kan zeer zeker wel opgelost worden.
Munnie schreef:Nu kan ik denken ga gewoon met mijn dubbel gebroken d trens naar het bos en heel de rit in haar bek hangen en al piafferend Door het bos. Of ik pak of mijn slof erbij of mijn scherpe bitje en kunnen we met een lange teugel genieten van het bos.
WiancaR schreef:Slofteugel gaat je niet helpen, een paard wat weinig respect voor je heeft loopt daar gewoon doorheen. Je doet je paard dus pijn en het heeft nog geen zin ook.
Ik zou hem elke vijf meter een volte laten draaien. Ga maar dressuuroefeningen rijden op je buitenrit. Houdt hem heel flink bezig, hij mag best moe worden. Buitenritjes zijn niet alleen maar lang leve de lol. En als hij er wel vandoor gaat, op het moment dat je hem terug hebt omdraaien en weer van de stal wegrijden. Dan is de lol er zo af.
Emmaa_ schreef:[paard] schreef:Slofteugel gaat je niet helpen, een paard wat weinig respect voor je heeft loopt daar gewoon doorheen. Je doet je paard dus pijn en het heeft nog geen zin ook.
Ik zou hem elke vijf meter een volte laten draaien. Ga maar dressuuroefeningen rijden op je buitenrit. Houdt hem heel flink bezig, hij mag best moe worden. Buitenritjes zijn niet alleen maar lang leve de lol. En als hij er wel vandoor gaat, op het moment dat je hem terug hebt omdraaien en weer van de stal wegrijden. Dan is de lol er zo af.
Dan moet dat wel kunnen. TS heeft al aangegeven dat op het pad waar hij aan de kletter gaat weinig mogelijkheid is tot elke vijf meter een volte op sturen...
WiancaR schreef:Emmaa_ schreef:Dan moet dat wel kunnen. TS heeft al aangegeven dat op het pad waar hij aan de kletter gaat weinig mogelijkheid is tot elke vijf meter een volte op sturen...
Volte om zijn eigen as is ook een volte.
Emmaa_ schreef:[paard] schreef:
Volte om zijn eigen as is ook een volte.
Absoluut waar, maar dan moet je het wel voor elkaar krijgen om een paard vanuit een harde galop een volte om zijn eigen as te laten draaien. TS heeft al aangegeven dat zelfs stelling vragen of aan een teugel gaan trekken geen verschil maakt omdat hij gewoon door dendert..
WiancaR schreef:Slofteugel gaat je niet helpen, een paard wat weinig respect voor je heeft loopt daar gewoon doorheen. Je doet je paard dus pijn en het heeft nog geen zin ook.
Thioro schreef:Slof heb ik geen ervaring mee dus kan ik je niet mee helpen.
Pelhalm vind ik een geschikt bitje voor zon buffels, zeker als ze met 2 teugels gereden worden. Braaf paard gebruik je de trenswerking, klooiend paard haal je de stang er even bij.
One rein stop aanleren is ook handig.
Verder als de remmen stroef zijn moet je proberen ervoor te zorgen dat de neus niet recht voor de schouders kan komen. Als mijn merrie en ik het niet eens zijn over de snelheid is dat bij haar de beste manier om de snelheid er uit te halen zonder te veel discussie. Dus nooit gelijke druk op 2 teugels, kunnen ze in gaan hangen en juist makkelijk doorbuffelen.
Wil het echt niet, dan idd omtrekken. 1 hand op schoft blokkeren en met andere hand kordaat hoofd omhoog en richting jouw knie halen. Desnoods draait hij maar een paar rondjes rond z'n as tot hij weer voor reden vatbaar is.
Als het altijd hetzelfde pad is, idd niet altijd langs dat pad terugkomen.
En de tip van thuis dan nog een half uur flink werken als hij zo klooit is ook een goede. Zo is haasten om thuis te geraken ook niet leuk meer.