met sporen rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

julie0307

Re: met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:02

ik vind het niet echt een goed idee om met sporen te rijden

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:10

ik vind het onzin om te zeggen dat je paard dalijk dan ook niet meer op de sporen reageert. als je sporen gebruikt is het namelijk meer voor de duidelijkheid, je drukt niet gelijk je spoor erin, maar doet eerst kuitdruk, dan geen je een x wat harder been en dan nog geen reactie kun je je spoor hierbij gebruiken. uiteindelijk zal je paard dan als het goed is gaan snappen dat hij beter gelijk bij kuitdruk zal reageren aangezien er anders maatregelen aanzitten. consequent zijn dus. ook inderdaad kijken of het nodig is en het kan met beenligging enzo maar dit weet je zelf het beste en kun je anders beter met je lesgever overleggen, succes!!

Kimren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:17

het is wel waar dat als je te veel prikt of te hard dat het paard er niet meer op reageert, dat is ook zo met de zweep, als je daarmee te vaak slaat reageren ze niet meer.
Maar dat hoeft eigenlijk niet altijd zo te zijn, het blijft toch aan het paard liggen waar die gevoeliger voor is.

;)

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:18

Kimren schreef:
het is wel waar dat als je te veel prikt of te hard dat het paard er niet meer op reageert, dat is ook zo met de zweep, als je daarmee te vaak slaat reageren ze niet meer.
Maar dat hoeft eigenlijk niet altijd zo te zijn, het blijft toch aan het paard liggen waar die gevoeliger voor is.

;)

natuurlijk, maar je moet het ook wel "opbouwen" ;)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:22

Hmm, ik denk dat sporen je niet gaan helpen... probeer eens naar het probleem te zoeken waarom je pony stil gaat staan. Is hij bang, heeft hij pijn of vertrouwd hij iets niet, allemaal dingen die vallen uit te zoeken.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:27

Mee eens met de reactie hierboven ;)

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:21

Leen schreef:
pj123 schreef:
even dat jullie het weten maar we hebben het wel over een heel oud paard waar ik af en toe op rijd niet voor wedstrijd ofzo

Dan werken sporen nog niet. Het ding is dat je paard op dit moment je kuitdruk wat negeert als je buiten bent. Dus als je spoortjes gaat aandoen gaat hij eerst wel reageren, maar erna ook die druk negeren.

_/-\o_

Hetgeen wat vroeger met mijn paard is gebeurt. Voordat ik hem kocht is hij vrij hard op de spoor en met zweep gereden om hem voorwaartser te krijgen. Telkens een grotere spoor en een langere zweep erbij, op een gegeven moment zelf met een longeerzweep erachter, want hij stompte gewoon steeds meer af.
Het heeft me een behoorlijke lange tijd en geld aan instructeurs gekost om hem weer zover te krijgen dat hij weer gewoon met kuithulpen en zonder sporen etc. te rijden was.

Mijn advies? Zeker met zo'n ouwe dibbus waar je maar af en toe recreatief mee rijdt gewoon niet doen. Verkeerd gebruik schaadt meer dan dat het baat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:33

ik lees elders dat TS een paardje van 29 rijdt..

persoonlijk zou ik hem dan niet meer gaan plagen met allerlei hulpmiddelen maar gewoon blij zijn dat je er nog rustig op kunt rijden..

natuurlijk is een paard van die leeftijd wat strammer en stijver dan een jong ding..
gewoon lekker losjes rijden en vandaaruit kun je nog ietsjes doen om zijn spieren te onderhouden zoals stelling en buiging vragen.. maar daar zou ik het mooi gewoon bij laten..

dit dier loopt van zijn pensioen te genieten gok ik.. beetje in conditie houden door rustige ritjes is mooi meegenomen en anders gewoon lekker nog een paar jaartjes grasmaaier zijn als zijn lijf niet meer wil onder het zadel.

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:43

Lekker onder begeleiding gaan doen, die kan het best beslissen of jouw paard dat nodig heeft of niet. Ik zweer erbij _/-\o_

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:46

Ik zou het niet doen zolang het nog prima gaat zonder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:48

maudbruinsma schreef:
Lekker onder begeleiding gaan doen, die kan het best beslissen of jouw paard dat nodig heeft of niet. Ik zweer erbij _/-\o_

nu ben ik toch nieuwsgierig waarom je bij sporen zou zweren?

niet nodig, is niet nodig lijkt mij..

ik zweer ook niet bij een paraplu als het niet regent,
maar steek m wel op op het moment dat het met bakken uit de lucht komt,
maar niet eerder dan dat er op zijn minst wat naar beneden komt waar ik nat van wordt

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:59

Ik ben ook van mening wat hier boven word gezegd. En ook al helemaal omdat het diertje al 29 jaar oud is..

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:09

Ik heb een paardje wat vrij goed reageerde, maar mocht sporen aan van mijn instructrice, om net wat snellere reactie te krijgen, zo heb ik baby spoortjes die ik alleen in les aan doe, trainingen rij ik zonder, gewoon omdat ik niet met sporen wil rijden, als in: afhankelijk worden van die dingen. Tel daarbij op dat ik ooit een recht spoortje heb gedragen en mijn paard tot bloeden heb gebracht...mijn linkerbeen blijkt dus te klemmen, waardoor ik mijn paard aan het bezeren ben ipv zelf paard te rijden. Met sporen rijden is iets wat je niet ff moet gaan gebruiken voor het mooie, of omdat een koekwaus nog een spoortje over heeft die je mag gebruiken, dat slaat nergens op. Als je wil paardrijden moet je rijden. Zelf. Onafhankelijk. Ik raad het gebruik in jouw geval ook af, paardje is 29 ( las ik ergens in eerdere posts) die hoeft niet meer snel te reageren, die mag je op het gemakje laten bewegen, en samen plezier houden voor zolang dat nog kan.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:13

Er staat in jou account dat je 16 bent, maar ik vraag me af , ben je eigenlijk wel 16 ? je klinkt eerder als een kind van 12...

_Eviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:43

Hoe gaat het rijden zonder spoortjes?
Als daar geen problemen zijn zou ik niet zomaar 'voor het leuke' met sporen gaan rijden

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:53

osanta schreef:
Er staat in jou account dat je 16 bent, maar ik vraag me af , ben je eigenlijk wel 16 ? je klinkt eerder als een kind van 12...

ja ben toch echt 16 ben bijna 17 duss..

_Fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:11

Als het niet "echt" nodig is zou ik het niet doen maar het is jouw beslissing... :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:26

Sporen. Ik vind dat niet erg paardvriendelijk. Eigenlijk geef je je paard met sporen een pijnprikkel. Ik vind dat niet bevorderlijk voor de samenwerking met mijn paard. En onnodig. Ik investeer dan beter in een paar lessen van een goede instructeur. Dan leer je hoe je je paard beter op je been kan laten reageren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:32

Een 'heel oud' paard zou ik dus niet met sporen gaan rijden. Helemaal niet als je het nog nooit gedaan hebt.
Sporen zijn voor het verfijnen van hulpen, en niet om aan te sporen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:52

Als je zelf niet weet hoe ermee om te gaan gewoon niet doen.
Daarnaast zou ik er juist met een oud paard niet meer mee beginnen.

Mocht je als penny zijnde het toch 1 keer willen proberen (wat ik ergens kan begrijpen) doe dit dan alleen als je professioneel begeleid wordt. Hieronder valt dus niet je moeder/zus/stalgenoot/vriendin die les geeft bijvoorbeeld, maar een gediplomeerd instructrice. Spreek dan ook met jezelf af dat het bij 1x blijft(!). Nooit alleen gaan uitproberen.
Persoonlijk vind ik het in jou geval alleen compleet onnodig, aangezien je er recreatief mee rijdt, en een verkeerde oplossing die veel te snel verkeerd kan gaan voor het probleem(de gediplomeerde instructrice's zijn het denk ik met mij eens). Zoals gezegd er zijn betere en paardvriendelijkere oplossingen. Je doet er meer leed dan plezier mee.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:07

osanta schreef:

Wat heeft deze opmerking toe te voegen?

TS, Bokt kan soms wat hard overkomen, maar probeer de opmerkingen niet als een aanval te lezen maar als goed bedoelde raad (want dat is het).
Voor het probleem dat je met je paard hebt kun je beter hulp zoeken bij een ervaren instructrice, dit is niet iets wat sporen gaan oplossen. Het kan misschien voor hele korte tijd een oplossing zijn, omdat je paard het niet verwacht en je ermee een grotere hulp geeft, maar is dat dan echt wat je wilt? Want in principe gaat je paard dan vooruit omdat hij schrikt van de intensiteit van je hulp, pijn is een heftig woord maar dat is wel waarom een paard reageert als je ineens vanuit het niks sporen in zijn buik prikt ;).
Los ervan dat het niet erg eerlijk tegenover je paard is werkt het uiteindelijk alleen maar tegen je. Na verloop van tijd is hij dan dan aan gewend, zoals hij nu gewend is aan je kuithulpen en het zweepje, en dan reageert hij ook niet meer op de sporen.

Succes met het zoeken naar een oplossing ;).