Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Re: Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 19:10

Zoals ik al in de OP zei, wanneer bokt geen andere redenen kan bedenken waarom hij dit doet zal ik hem toch op alle gebieden laten nakijken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:13

Bokt kan heel veel redenen bedenken waarom hij dit doet. Maar daarin moet je een lijst opmaken welke je eerst moet checken.
Zadel en medisch dus vooraan. Waarom afwachten op andere redenen?

Ik kan je er zo een paar geven:
- Hij is gemeen
- Hij heeft er op dat moment geen zin in
- Hij daagt je uit
- Je bent te lief geweest voor hem de laatste tijd

Maar aan al de redenen heb je niks voordat je het zadel laat controleren en als nodig is daarna nog medisch.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:19

Gezien het onderwerp en de leeftijd van TS verplaats ik dit topic van YRT naar -> RT-V

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:03

Het hoeft helemaal niets ernstigs te zijn.
Ik heb er 1 die gewoon niet tegen (onaangename) druk kan en dan ook explodeert.
Zo heb ik het een tijd zelf veroorzaakt omdat ik achteraf gezien teveel met mijn bovenbeen klemde in galop.
Maar ook toen haar hoofdstel te klein werd en daardoor achter het oor drukte of nu met haar zadel waar ze uitgegroeid is reageerd ze met 4 benen de lucht in.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 20:05

Maar wat ik me dan afvraag, volgens mij heeft hij zijn oren naar voren wanneer hij dit doet.
Dat lijkt me niet logisch toch als hij pijn heeft?

(ik weet het niet zeker hoor, dit is voor zover ik heb gezien tijdens het rodeorijden)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:08

Dat zegt niets.
Een paard kan doodgaan met zijn oren naar voren.

Begin gewoon eens heel simpel: tanden, zadel, fysio.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:38

idd eerst al het medische uitsluiten zadel uitsluiten. Door mensen met een diploma. en dan naar gedrag gaan kijken met een gediplomeerd instructrice

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:56

Paarden bokken niet zo maar, dat vraagt heel veel extra energie en dus doen ze dat enkel wanneer ze er denken een reden toe te hebben.
Nu is natuurlijk de vraag welke reden heeft het paard om dit te doen, en dat is niet altijd iets dat wij als mens kunnen ontdekken, soms wel en soms ook niet.
Het kan iets lichamelijk zijn, het kan ook het harnachement zijn, maar de grootste kans is dat het paard niet voldoende vertrouwen heeft in jou als ruiter, en dat er onvoldoende wederzijds respect is, en dat je hem te veel hebt toegegeven, ......
Na zo 2 maal achter elkaar zou ik in jouw geval zeker en vast er eerst een goede instructie of Trainer bijhalen en dan samen eerst een tijd aan de slag gaan, en voorlopig niets meer met dit paard doen zonder die extra begeleiding.
Dit kost idd een paar centen, maar een echt ongeluk kost je veel meer dan dit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:08

Ik ben het met bovenstaande (rijtechnische) eens bij paarden die gewoon (loei) hoog naar de hulp of ruiter bokken en daarbij ook vaak uitslaan of 180 graden omdraaien. Idem met stijgeren en dan eruit bokken.
Maar met bolle rug 4 benen de lucht in is bijna altijd een vlucht of overlading van energie.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:17

Probeer hem is te longeren met zadel en dat je daarna pas gaat rijden

Edit; Vraag iemand van stal die een keer op hem wilt rijden en die dat ook kan, en die ook niet ´bang´ is om op te stijgen. Ik zou je zo willen helpen maar woon in zh. Als iemand weer of jij zelf natuurlijk op je paard gaat, zou je dit kunnen filmen? dan hebben wij ook een idee. Ik denk dat dit gewoon uitproberen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:55

Op welke manier probeert hij jou eraf te krijgen? Wat voor soort bokken geeft hij? Daaruit kan je ook al een boel informatie halen. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:59

Eerst uitsluiten of hij geen KS of zoiets heeft. Dan een goede zadelmaker/passer laten kijken of het zadel nergens klemt etc.
Als je dit uitgesloten hebt dan moet je er iemand opzetten die er niet af gaat. En die hem aanpakt en manieren leert. En dan moet je onder begeleiding leren hoe je met hem omgaat onder het zade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:05

Hoe mager is hij? Kan best zijn dat het zadel echt niet meer goed ligt, en daarom krijg je zo'n reactie. Vooral als een paard al mager is voelt hij alles veel erger. Mijn Friese merrie reageerd ook enorm heftig als een zadel maar een beetje niet goed ligt of wipt of op haar schouder drukt, dus denk hier zeker niet te licht over! Ik zou zijn rug inderdaad op de foto zetten en je zadel door een goed iemand na laten kijken.

Edit: Mijn merrie heeft mij ook helemaal in het begin er met een rodeosessie afgegooit omdat het zadel dus niet goed lag, laatst met nieuwe zadels passen was haar reactie gelukkig milder, maar nog steeds heel duidelijk.

hennie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:10

hallo, kijk eens naar de singel, of de huid waar de singel op ligt, soms is er met het aansingelen een huidplooi inde verdrukking, dat worden bultjes.
Dit kan erg pijn doen.
Aansingelen, lopen en weer aansingelen.
hopelijk werkt dit.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:17

zoals hierboven staat, singel nakijken, kijken of er "kleine" dingen kunnen zijn die hem irriteren of pijn doen.

Daarna toch rug na laten kijken en op de foto zetten. Ook kunnen er een of meerdere wervels vastzitten of wat "verkeerd" staan. Als er uit de rugfoto's geen afwijkingen komen zou ik zeker een osteophaat of chiropracter voor paarden laten komen.

Mijn merrie is tijdje geleden waarschijnlijk ook gevallen of uitgegleden in de wei. Werd heel chagrijnig als ik op wou stijgen, probeerde te bijten. Normaal altijd heel braaf. Zaten 3 wervels verkeerd net op de plek onder het zadel. Behandelt en nu kan ik weer normaal opstijgen. Maar kan me ook voorstellen dat een paard je er dan af bokt als hij de pijn voelt, zeker aangezien het gelijk aan het begin gebeurt bij jouw paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:52

Je hebt dus niet laten keuren, jammer. laat de rug op de foto zetten om mee te beginnen, zadel controleren komt daarna.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:58

In je OP zeg je dat zijn zadel op maat is gemaakt bij de vorige eigenaar, maar hoe lang is dat geleden?
Misschien al meer dan 5 jaar..? Dan kan het toch dat het zadel niet meer helemaal goed ligt en het zeer doet!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:27

bigone schreef:
Je hebt dus niet laten keuren, jammer. laat de rug op de foto zetten om mee te beginnen, zadel controleren komt daarna.

Dit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:56

Ik zou niet meteen te heftig gaan met die foto's. Eerst even zadel checken, hulp zoeken om eens te kijken wat er gebeurt en als het dan nog niet goed gaat, verdere stappen ondernemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:01

Foto's van de bovenlijn zijn niet zo duur, een zadel na laten kijken en vervolgens iets aanpassen kost ook een paar centen en dat kun je dan beter uitgeven wanneer je zeker weet dat de rug oke is.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:06

bigone schreef:
Foto's van de bovenlijn zijn niet zo duur, een zadel na laten kijken en vervolgens iets aanpassen kost ook een paar centen en dat kun je dan beter uitgeven wanneer je zeker weet dat de rug oke is.

Het is maar twee keer gebeurd tot nu toe. Ik zou pas foto's laten maken als het zadel 'm niet is ...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:09

Idd bigone, buiten dat, wil je überhaubt op een paard gaan zitten die mogelijk iets mankeert? Ik snap dat dus echt niet.

Over een op maat gemaakt zadel, bij ons op stal stond een paard dat gewoon niet lekker liep, dus niet eens aan het bokken was, hoe braaf achteraf. Aan het zadel kon het niet liggen, dat was op maat gemaakt. Foto's van de rug en hals wezen ernstige KS uit. Dat wil niet zeggen dat paard van Ts dat ook heeft, maar sluit dit soort problemen asjeblieft uit, dat ben je gewoon tegenover je paard verschuldigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:38

xEmily schreef:
bigone schreef:

Het is maar twee keer gebeurd tot nu toe. Ik zou pas foto's laten maken als het zadel 'm niet is ...

Ieder zijn ding, maar geen keuring, na drie maanden problemen en verder een heel lief paard, hoe hard moet een paard bokken om iets duidelijk te maken, ze krijgen al snel de naam van rotbok terwijl dat vaak het enigste is wat ze kunnen doen om iets duidelijk te maken. Mensen zouden eens iets meer intuitie moeten ontwikkelen in omgang met dieren. Ts heeft rijervaring en de eerste drie maanden was er zogezegd niets aan de hand. Paard kan natuurlijk een rotbok zijn, wie weet, maar als dat zo is zal het plezier snel weg zijn van ts en ligt ze er meer naast dan dat ze er op zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:18

zet er is een andere ruiter op...een goede.Dan eens kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:32

Wel of niet beginnen met foto's is iets dat ieder voor zich moet afwegen.
Ik zou dat niet als eerste stap doen als het net 2x gebeurd is na 3 maanden, een ander wel. Het is ook weer een hoop röntgen belasting.
Dat ligt er ook aan hoeveel onduidelijkheid er is.
Daarnaast hebben veel paarden op de röntgen ks die dat klinisch niet hebben.
Dan wordt zo'n paard al snel afgeschreven en wordt er niet meer verder gekeken of het misschien toch niet iets veel simpelers was.
Maar nogmaals: het is een afweging.