Steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:48

Mijn jonge paard (nu 4, doet het niet meer) steigerde tijdens het beleerproces heel veel. Hij kreeg gewoon een klap met de zweep tussen zijn oren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:53

Sja, ei/zweep etc, kan allemaal helpen, maar is symptoom bestrijding, en in jouw geval, met een paard wat al bang is, zou ik dat zeker niet aanraden.

Wil wel nog steeds graag weten wat jij doet op het moment dat ze iets eng vindt. Teugels korter? Drijven? Zelf gespannen zitten? En heb die vraag inmiddels al vaker voorbij zien komen, maar nog geen antwoord gehad. Dat is jammer want dan pas kunnen we echt beter advies geven (hoewel de beste optie nog steeds is om met een goede instructeur hiermee aan de slag te gaan). De optie van buiten aan de lange lijnen is ook een goede, mits je paard niet gaat rennen. Worden ze inderdaad ook zelfstandiger en dapperder van. Bij een paard wat snel weg rent zit ik er persoonlijk wel liever op, want wil geen losopend paard met lange lijnen achter zich aan buiten...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:25

Ik sta echt te klapperen met mijn oren. Hup knal zweep tussen de oren tijdens een paard dat beleerd worden. Wat leer je een paard dan? Je mag niet steigeren anders ram ik op je kop? Dan wil je je paard helemaal niets leren maar dwingen tot iers goedschiks of kwaadschiks dat maakt niet uit maar luisteren zal je ook al ben je jong en begrijp je het misschien allemaal nog niet zo
Een angstig paard het idee geven dat er bloed langs haar hoofd loopt. Nee dat zal echt vertrouwen gaan geven en naar mijn idee levensgevaarlijk als je alleen langs de weg gaat want wat als ze er van in paniek raken
Wat zijn dat voor een methode, :r
TS ik hoop echt dat je hier niet aan gaat beginnen

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:36

Gillbo schreef:
Ik sta echt te klapperen met mijn oren. Hup knal zweep tussen de oren tijdens een paard dat beleerd worden. Wat leer je een paard dan? Je mag niet steigeren anders ram ik op je kop? Dan wil je je paard helemaal niets leren maar dwingen tot iers goedschiks of kwaadschiks dat maakt niet uit maar luisteren zal je ook al ben je jong en begrijp je het misschien allemaal nog niet zo
Een angstig paard het idee geven dat er bloed langs haar hoofd loopt. Nee dat zal echt vertrouwen gaan geven en naar mijn idee levensgevaarlijk als je alleen langs de weg gaat want wat als ze er van in paniek raken

Precies wat ik ook dacht, gatverdamme!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:42

Gillbo schreef:

Tja, en toch werkt het bij die van mij. Daar mag je het misschien niet mee eens zijn. Had je best willen uitnodigen dit paard zelf te beleren, dit was geen makkie. We hadden door dat zijn manier van staken steigeren is, dus wanneer hij de aanzet deed kreeg hij een tik tussen zijn oren. Onder géén beding dat hij mag gaan steigeren!!

En precies ja, wat jij zegt, als je steigert ram op je kop. Ik heb dat steigeren helemaal niet nodig ;)

Edit: ik heb dan ook geen angstig paard. Ik heb net alles gelezen en zie dat ts der paard het alleen in het bos doet, dan is straffen geen optie. Mijn paard is ook veel bang in het bos ts, maar bij elke stap beloning ik hem en probeer hem vertrouwen te geven er langs te gaan, ik neem daar ook overigens alle tijd voor en draai niet om

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:10

Oh ik geloof ook zeker wel dat het werkt maar de manier om zoiets op te lossen, nee zeker niet daar zijn vriendelijker manieren voor te bedenken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:24

En dan vind je dit dus ook een goede tip voor de TS Batlow?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:39

Kinke schreef:
En dan vind je dit dus ook een goede tip voor de TS Batlow?

Als je mijn edit leest, dan lees je iets anders

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:47

Gillbo schreef:

Sorry ik had het ganse topic niet doorgelezen, ik had gelezen dat het een verwent paard is, dus wist ik ook niet dat het een angstig paard is, sorry daarvoor. Als het een angstig paard is zou ik gewoon positief gaan werken, de plaatsen waar ze steigert langsrijden en gewoon belonen als ze braaf is. Zo gaat ze je ook beter vertrouwen, misschien ook gewoon eerst aan de hand en zo stap voor stap. Ik zou zeker niet met nog meer bijzet teugels of sterker bit gaan rijden, want dat kan je paard noch meer op stang jagen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:44

Ik vind een ei op een paards hoofd slaan wel erg ver gaan hoor.. Om een paard te laten denken dat ie bloed.. Dat is gewoon gebruik maken van zijn of haar angst op een zeer slechte manier.. Bah nee dat vind ik niet paard vriendelijk..

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:25

Ik denk niet genoeg informatie te hebben om een oplossing aan te dragen, maar ik ga het toch doen.
Ten eerste: dit probleem is niet op te lossen (hooguit met heeeel veel geluk te onderdrukken, maar daar heb je niets aan) met wat voor tuig dan ook.
Een paard heeft een aantal mogelijkheden: naar voren, naar achteren, omhoog (steigeren) en omlaag (liggen).Je paard is bang, dus wil niet naar voren. Misschien krabbelt hij naar achteren, maar dat mag van jou niet. Dus komt hij omhoog. Je paard geeft je hier een heel duidelijk signaal.
STEL, je gaat op buitenrit en je paard stopt voor een stuk plastic. Jij vindt het niet eng, dus denkt: hup, erlangs jij! Maar wat nu als dat plastic ineens tot leven komt en je paard aanvalt?! Dan gaat je paard misschien wel dood.
Natuurlijk gaat dit niet gebeuren, maar dat weet jij. Je paard (als vluchtdier) ziet dat wapperende zeil als iets heel anders.
Als jij het ziet als ongehoorzaamheid, denk ik dat je fout zit. Verplaats je in je paard.

Als je paard altijd op hetzelfde punt staakt, zou je er voor kunnen kiezen om een aantal meters ervoor (dus vóór het steigeren) af te stappen en er langs te wandelen. Beloon hem en laat hem lekker kijken.
Als je paard altijd op verschillende punten staakt, ga dan niet doorduwen. Neem de tijd en laat je paard naar het 'enge' kijken. Niet aansporen, alleen begrenzen zodat hij niet omdraait. Als hij gewoon rustig kijkt (dus zonder steigeren en draaien) kun je ook weer tegen hem gaan praten en kriebelen.
Verlies je geduld niet en wees consequent, maar zacht.
Als ik jou zou dwingen om door een gebied met allemaal bommen zou laten lopen, zou jij dan luisteren als ik je naar voren duwde of je sloeg met een stok?
Je paard is bang. Sluit daarbij aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:33

Ik zou ook zeker geen bitten en hulpteugels aanraden. Hoe meer remmen je erop zet, hoe makkelijker een paard gaat steigeren. En een bang paard ga je helemaal niet afstraffen, dan worden ze bevestigd in hun angst (want dat enge ding bezorgt hen dan idd pijn, zoals ze vreesden).

Ga gewoon eerst die enge plekken af aan de hand, of neem wat vaker iemand mee als ze dan niet steigert. Na enkele keren zal ze het mss niet meer eng vinden en dan lukt het wel.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:19

Als ik zo terug lees, dan blijf ik mij echt verbazen over de reacties. Ik zou het levensgevaarlijk vinden als TS alleen langs de weg of het bos rijdt en dat zij op het moment van het steigeren haar pony moet slaan tussen de oren, een ei kapot moet slaan of wat dan ook moet doen van alle wel gemeende tips die voorbij komen.
TS heeft in latere post duidelijkheid gegeven dat haar pony uit angst steigert. Als haar moeder er bij is, volgt de pony wel en ziet zij de moeder als leider en vertrouwd ze daar op. Ik zou zelf nooit maar dan ook nooit mijn paard op wat voor manier dan ook straffen op een moment van angst. Ik heb zelf een zeer gevoelige merrie en op het moment dat zij spanning opbouwt, zou straffen de situatie alleen maar verergeren. Als ik de situatie niet vertrouwd, stap ik liever af en doe ik grondwerk om de rust terug te vinden dan dat ik doordrijf met de kans op verongelukken.
TS jouw pony zijn enige vlucht is steigeren als zij/hij iets eng ziet. Ik zie het voor mij dat ze stopt en dat jij haar aandrijft en dat ze dan ophoog komt. Klopt dit? Het kan wel zo zijn, dat je pony dit in eerste instantie uit angst deed, maar dat ze het haar zelf nu aangeleerd heeft, omdat ze er een paar keer op deze manier "gewonnen" heeft van jou. Ik ga ervan uit dat geen enkel paard opzettelijk een draak wil zijn. Paarden kunnen niet redeneren en leren in context. Als de context zich herhaald, roept dat het aangeleerde gedrag op.
Ik denk dat een hulpmiddel dus geen vertrouwen in jou of gehoorzaamheid zal geven, op het moment dat dit gedrag zich vertoond. Het kan zelfs verergering in de toekomst geven. Je pony kan hierdoor meer in verzet komen.
Ik zou out of the box gaan denken en iemand zoeken die veel verstand heeft van hoe paarden leren en reageren. Ook al is je instructie erg goed. In dit stukje kan ze je niet helpen. Iedereen heeft zijn eigen expertise. Vraag op bokt eens of in je omgeving of je iemand kan vinden.
Ik wens je veel succes en wijsheid en vooral heel veel plezier en veilig rijden met je pony.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:44

Met slaan oid los je idd niks op, je maakt het eerder erger :\

Zoals ik al eerder aangaf, werk aan wederzijds vertrouwen en vraag inderdaad iemand om hulp.
Het kan een keer goed fout gaan ,heb het zelf helaas meegemaakt .

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:17

Grondwerken!!! Paardje ziet jou (nog) niet als leider.
Jeetje, weer al die tips over je paard een mep verkopen =__=

Neem een rekensom die je niet snapt. Snap je de som niet? Mep op je hoofd. Snap je hem nog niet? Nog een mep op je hoofd. Met slaan leer je een mens niets, een paard ook niet. Leg het paard uit dat er niets is om bang voor te zijn. Volg eens een schriktraining als je daar de kans voor hebt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:42

Gillbo schreef:

Jemig de pemig zeg, wat een poeha over een ei! Ik heb liever dat het paard denk dat het z'n hoofd gestoten heeft, dan dat het steigeren doorslaat naar achterover klappen. Want dan ben ik uiteindelijk diegene die echt bloed. We hebben het niet over mishandeling hoor! Ik vind dat je de gedachtegang van een paard op een bepaald punt moet doorbreken voordat het in het hoofd op hol slaat!
"Discussiëren" onder het zadel mag altijd van mij, maar wel op een redelijke manier.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:41

Ianrowan2009 schreef:
Gillbo schreef:

Jemig de pemig zeg, wat een poeha over een ei! Ik heb liever dat het paard denk dat het z'n hoofd gestoten heeft, dan dat het steigeren doorslaat naar achterover klappen. Want dan ben ik uiteindelijk diegene die echt bloed. We hebben het niet over mishandeling hoor! Ik vind dat je de gedachtegang van een paard op een bepaald punt moet doorbreken voordat het in het hoofd op hol slaat!
"Discussiëren" onder het zadel mag altijd van mij, maar wel op een redelijke manier.

Een paard denkt niet. Hij kan niet denken dat hij zijn hoofd heeft gestoten en dat er bloed over loopt. Of de ei theorie ook enige onderbouwing heeft, vraag ik mij dan ook af. Misschien is het ooit bij iemand gelukt door een toevalstreffer. Maar niet omdat het paard denkt.
Daarbij vraag ik mij af hoe je dat praktisch doet. Tijdens het rijden de hele tijd een ei in je hand houden en zorgen dat hij niet stuk gaat. Het steigeren kan zo snel gaan, dat je als ruiter niet tijdig kan reageren.

Ik heb ooit een clinic gezien van een beroemde springruiter ( naam even kwijt). Hij bracht het paard uit balans op het moment dat hij het steigeren inzette, door hem met zijn been opzij te zetten. Alsof hij een circel wilde gaan draaien. Het was goed te zien, dat het paard daardoor niet verder ophoog kwam, omdat hij zijn gewicht niet op beide achterbeen had en niet recht stond. Alleen als een paard recht is, kan hij omhoog komen. Uiteindelijk stopte het paard en had voldoende vertrouwen in de ruiter om te doen wat er gevraagd werd.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:11

Een paard kan natuurlijk ook denken.... Hersens genoeg.
Maar ik vind ook dat een ei hier niet de oplossing is. Zoals meerderen hier al zeggen, werk aan het vertrouwen tussen jou en je paard, dan zal je zien dat alles een stuk makkelijker gaat.
Tuig is maar een hulpmiddel, uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:56

Ik ben het er mee eens, dat een ei hier niet werkt. Je mag inderdaad een paard niet straffen omdat ie bang is. Dan moet je zo als velen hier zeggen het vertrouwen winnen. Maar stel nu als je een super verwent paard hebt, die steigert wanneer je zijn zin niet geeft, dan moet je toch wel degelijk straffen. Dat een ei op het hoofd van een paard kapot doen is inderdaad gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:57

Paarden zijn niet verwend of gemeen. Paarden kunnen niet op dezelfde manier denken als mensen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:00

En ik wil niet vreselijk negatief doen, maar de paarden die verwend genoemd worden en eieren/zwepen tussen hun ogen krijgen, zijn imo het minst verwend. Zoek een positieve manier om dit op te lossen :) dat kan je zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:03

Ianrowan2009 schreef:
Gillbo schreef:

Op het moment dat het gevaarlijk wordt en onverwacht is, snap ik dat er een klap gegeven wordt om het gevaar te ontzien. Maar een paard wat dit dagelijks doet vind ik een ander verhaal. Dat gaat namelijk structureel iets fout en dat los je niet op door een ei of te meppen. Het paard zal dan misschien niet steigeren maar zal een andere vorm van staken zoeken. Dus niet het gevolg weghalen, maar zoeken naar de oorzaak.

Overigens trek ik een paard ook altijd om, gaat 9 vd 10 keer prima, alleen niet toen eentje van 1.80 mtr spierbevangen bleek en zo snel omhoog kwam dat ik t niet af kon knipogen. Gevolg: zwaar gekneusd onderbeen. En ja, ik heb gruwelijk veel mazzel gehad!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:40

Je geeft zelf al antwoord op je eigen vraag. Je zegt dat je moeder dit probleem niet heeft met hem, rara wat zou het dan zijn?
Goed in de spiegel kijken zou ik zeggen, is waarschijnlijk niet wat je wilt horen want laten we eerlijk zijn, 60 % van de ruiters vinden zichzelf een fantastische amazone.
Daarnaast, waarom een thiedeman omdoen als hij toch kan lopen waar hij wil. Duidelijk niet het geval anders zou je hem niet eens om doen. En je zei in een post eerder al:

xtessadk schreef:
Ik rijd haar met een thiedeman zodat ze haar hoofd al niet erg omhoog kan doen en zodat ze aan de teugel loopt.

In het geval je moeder ook geen fantastische ruiter is (wat ik vermoed anders zou ze een oplossing hebben en niet met vreemde voorstellen komen), heb ik wel een oplossing die ook nog paardvriendelijk is. Let wel: dit werkt alleen in het geval er dominantie om de hoek komt kijken! Daarnaast moeten ook alle andere zaken eerst worden nagekeken zoals lichamelijke issues van het paard: betekent dus: DA!
Tuigage nakijken: betekent dus goede zadelmaker! En een tandarts!

Als dat allemaal ok is (en niet omdat jij dat denkt maar omdat mensen die er verstand van hebben (lees: DA, tandarts en zadelmaker) dat zeggen), dan pas kun je naar mijn oplossing:

Iedere keer als je paard wilt gaan steigeren (ik kon het aanvoelen) zet je hem in een cirkel om zn as. Hierbij mag je best een beetje streng zijn met de benen (lees; niet erop in gaan hakken met je hakken of sporen maar gewoon duidelijk zijn).
Zodra hij weer ontspant ga je weer vooruit.
Daarnaast in je algemene rijden duidelijk zijn naar hem, niet afwachtend of onzeker. Als je hier moeite mee hebt is goede instructie belangrijk.
Iedere keer dat hij weer wil steigeren of omdraaien herhaal je bovenstaande.

Ik begrijp dat deze post misschien nogal bot overkomt, maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen er maar scherper tuig in willen gooien als ze het paard niet aan kunnen.

MonetteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:42

Ik zou je goed laten begeleiden om dit gedrag af te leren. Ik ben bang dat je in een vicieuze cirkel terecht komt door dat je paard zich zo gedraagt. Helaas is er geen bit of teugel die dit kan voorkomen. Goede begeleiding en correct en consequent naar je paard reageren zijn de enige dingen die je hieraan kunt doen.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:13

Een paard op onze manege steigert ook. Hij rijdt gewoon met een gebroken bit, en doet het al veel minder dan eerst. Het is niet mijn paard, dus het kan ook andere redenen hebben.