staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:08

Henkjan schreef:
Als je enigszins kan rijden werkt je paard graag voor je. Hoe kan het dat 1 persoon bijna alle paarden zonder probleem langs de weg kan rijden en dat ze allemaal met een ander opspelen, ze weten dat ze er mee wegkomen.

Klopt, maar is dat dan het probleem van het paard of van de ruiter?

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:56

Ik ga mee met Joolien in dit geval.
Verschillende paarden, verschillende oplossingen, maar dit heeft toen enorm bij mijn Draver geholpen.

Niks slaan. Niks afstappen. Niks ruzie maken.
Gewoon jij wilt er niet langs/verder? Oke. Blijf ik hier staan, maar wat er ook gebeurd we gaan niet terug en geven niet op.
Laat maar een tijd kijken en zelfs het koppigste paard gaat zich vervelen.
Je hebt een kleine handigheid nodig van op het juiste moment toch een beetje proberen door middel
van een drijven en ze wel wakker houden of voorkomen dat ze omdraaien.
Zelf overdreven rustig blijven, ga in jezelf tududududu een liedje zingen. Alsof het je niks kan schelen.
Ieder stapje de goede kant op kort belonen. Netjesssss!
In het begin koste mij dat truukje bijna een half uur. Terwijl mijn merrie hier en daar nog eens omhoog kwam of probeerde te draaien.
Maar ze was het binnen no time zat. Soms probeert ze het nog weleens (zelden) maar dan voelt
ze al dat ik er 'prima even weer lekker voor ga zitten' en ow nee hoor toch maar niet.
Echt zo van: He verdorie! Ze hapt ook nooit die ruiter van mij.

Zij was echt een geval waarbij haar gek doen haar veel poeha en aandacht opleverde.
Ze zat vast in dat gedrag.
Nog meer grondwerk en wat is er paardje??? Kom maar paardje???
Van slaan flipte ze alleen maar, waardoor de ruiter bang werd.
Deze oplossing heeft mij nadat ik het zo 3 keer heb moeten doen een geweldig buitenrijpaard opgeleverd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:52

Dus toch eerder de fout bij jezelf gaan zoeken, dus niet bij het paard.
Maar zoals ook al door anderen werd gezegd, het is niet makkelijk zo via enkel tekst ineens zomaar het juiste antwoord te komen geven, we kennen het paard en de ruiter helemaal niet.
Maar feit is wel, een goed opgeleid paard, met een goed wederzijds respect en de ruiter is Nr1 en paard is Nr2, dan zal idd elk paard gewoon heel braaf enkel het gevraagde gaan uitvoeren, niks meer en ook niks minder, en zo hoort het inderdaad te zijn.
Velen hier op dit forum vinden dat hun paardje toch ook een mening mag hebben, en dus af en toe zelf eens wat mag gaan beslissen, dat kan alleen maar tot rare situaties leiden die soms best ook gevaarlijk kunnen zijn.
Hoe je dit gedaan krijgt van je paard tjaaaa dat is een hele training en kan alleen door net juist op tijd te belonen (timing), en voor de meesten hier gaat daar duidelijk zijn dat er nog heel wat lesjes gevolgd zullen moeten worden.

Supervixen schreef:
Ik durf zelf niet door te pakken nee. Het gebeurt toch als ik alleen ben en ik heb geen zin om in het prikkeldraad of een sloot te liggen.
Afstappen en verderop weer opstappen werkt voor mij wel, maar als je te laat bent gooit ze haar hoofd in de lucht, draait om en neemt de benen.

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 09:49

kimberley82 schreef:
Ik ga mee met Joolien in dit geval.
Verschillende paarden, verschillende oplossingen, maar dit heeft toen enorm bij mijn Draver geholpen.

Niks slaan. Niks afstappen. Niks ruzie maken.
Gewoon jij wilt er niet langs/verder? Oke. Blijf ik hier staan, maar wat er ook gebeurd we gaan niet terug en geven niet op.
Laat maar een tijd kijken en zelfs het koppigste paard gaat zich vervelen.
Je hebt een kleine handigheid nodig van op het juiste moment toch een beetje proberen door middel
van een drijven en ze wel wakker houden of voorkomen dat ze omdraaien.
Zelf overdreven rustig blijven, ga in jezelf tududududu een liedje zingen. Alsof het je niks kan schelen.
Ieder stapje de goede kant op kort belonen. Netjesssss!
In het begin koste mij dat truukje bijna een half uur. Terwijl mijn merrie hier en daar nog eens omhoog kwam of probeerde te draaien.
Maar ze was het binnen no time zat. Soms probeert ze het nog weleens (zelden) maar dan voelt
ze al dat ik er 'prima even weer lekker voor ga zitten' en ow nee hoor toch maar niet.
Echt zo van: He verdorie! Ze hapt ook nooit die ruiter van mij.

Zij was echt een geval waarbij haar gek doen haar veel poeha en aandacht opleverde.
Ze zat vast in dat gedrag.
Nog meer grondwerk en wat is er paardje??? Kom maar paardje???
Van slaan flipte ze alleen maar, waardoor de ruiter bang werd.
Deze oplossing heeft mij nadat ik het zo 3 keer heb moeten doen een geweldig buitenrijpaard opgeleverd.

Dit vind ik idd een goede! Zelf probeer ik dit ook. Als ze niet meer wil gaat ze soms ook stilstaan, dan trilt ze helemaal, maar dan? Probeer ze toch weer in beweginf te krijgen . En ga idd nooit weg voordat ze vooruit gaat, maar geef ze wel met de zweep. Wat ook een idee is (werkt bij mij vaak) ik zet ze gewoon op achteruit, dat vind ze vreselijk dus geeft ze snel op en loopt ze weer vooruit!

Marita

Re: staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:44

Ik denk ook dat je vertrouwen moet opbouwen, maar ook dat je moet doorzetten. Wat mij goed helpt (en wat mijn paard nu prima doet doorlopen) is omdraaien als ie stopt en dan een stuk achteruit (dus wel vooruit, maar dan achterstevoren). Moet ie wel gemakkelijk achteruit gaan. Na een stap of tien weer omdraaien en dan weer vooruit. En als dat niet wil, dan nog eens hetzelfde liedje. Ik heb dat nooit vaker hoeven doen dan twee keer.

Maar mijn paard was niet bang of in paniek, wilde alleen niet in zijn eentje verder. Slaan hielp echt niet, werd ie alleen gek van. Omdraaien werkte wel heel goed. Rust bewaard, niet toegegeven en hij gaf het op. En nu probeert ie het vrijwel nooit meer. Soms nog als ik een tijd niet buitengereden heb, maar dan is een keertje achteruit voldoende.

als je paard echt bang is, dan werkt laten kijken beter, denk ik. En dan net op het juiste moment weer vooruit proberen te laten gaan. Het hangt erg af van het waarom (waarom stopt ie).

Wellicht eens een ervaren instructeur erbij halen? Die kan dan met je meekijken naar wat er gebeurt...

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:08

Er zijn toch meerdere mensen met dit zelfde probleem blijkbaar. Hier net hetzelfde, als we alleen het bos in gaan en ze ziet iets engs dan gaat ze direct op de rem/lichtjes stijgeren en draait ze 360 graden om. Ik heb nu ook gemerkt dat haar stil zetten, laten kijken en stilletjes drijven het vest helpt, al kost dit soms heel wat tijd. Fijn om te lezen dat dit toch een goede methode is. Ik vind het alleen zo jammer dat als ze eenmaal iets engs gezien heeft, ze zo gespannen is dat er geen ontspannen ritje meer in zit.. Ik merk ook gewoon dat ik minder zin heb om nog naar buiten te gaan om dat er wel altijd iets is waar ze over gaat paniekeren. Daarbij als we op weg naar stal zijn, kent ze heel goed de weg richting 'huis' en dan durft ze ook wel te klieren als ik bv naar rechts wil en zij naar links. Daarom vraag ik me soms af wanneer het angst en wanneer het klieren is en of je deze best verschillend aanpakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:19

Hoe gaat het nu en wat heb je uiteindelijk gedaan?

Als je je paard nu eens aan de hand mee neemt? Wel opgezadeld en met misschien een longeerlijn eraan en zodra je merkt dat er spanning komt dat je je paard afleid door hem op de volte te zetten of achterwaarwaarts te vragen? Grondwerk oefeningen om de aandacht dan bij jou te houden? Als je paard dan stukjes goed ontspannen op vreemd terrein rijd kun je misschien terug rijden.

Of longeren op vreemd terrein?

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:44

AmoorM schreef:
Hoe gaat het nu en wat heb je uiteindelijk gedaan?

Als je je paard nu eens aan de hand mee neemt? Wel opgezadeld en met misschien een longeerlijn eraan en zodra je merkt dat er spanning komt dat je je paard afleid door hem op de volte te zetten of achterwaarwaarts te vragen? Grondwerk oefeningen om de aandacht dan bij jou te houden? Als je paard dan stukjes goed ontspannen op vreemd terrein rijd kun je misschien terug rijden.

Of longeren op vreemd terrein?

Eerlijk gezegd rij ik er niet meer zo vaak mee, omdat ik een ander paard train! Voornamelijk rijd mijn zusje er mee en die gaat dan vaak dan vaak samen met mij op een ander paard mee en dat gaat prima! Grondwerk doen we regelmatig, ook als er iemand onderweg naast loopt is het geen probleem (ze stopt dan wel af en toe) maar is wel mee te krijgen. We denken toch zelf echt dat ze het vreselijk vind alleen op pad te gaan en of we dit er ooit uit krijgen vraag ik me af, daarom proberen we nu zo vaak mogelijk aen te rijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:52

Als ze stil gaat staan, net zo lang wachten totdat de spanning afvloeit. Zelf rustig blijven, goed in en uit ademen. Kan lang duren, maar de druk moet eraf, want anders ga je door drukken en creeer je enkel meer spanning.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:01

Mijn paard doet het ook als ik alleen op buitenrit ga, ook een soort van verlatingsangst. Wat bij mij altijd werkt is aandraven vanaf het moment dat ik hem voel twijfelen. Soms is hij me echter te slim af en draait hij zich uit het niks om, maar dan draai ik hem zo snel mogelijk terug en draaf ik weg, en blijf hem voorwaarts houden. Het draven werkt voor mijn paard ook erg goed om de spanning eraf te krijgen. Je moet hier echt consequent in zijn en je paard het vertrouwen geven om door te gaan, veel succes! ;)

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:13

Joolien schreef:
Als ze stil gaat staan, net zo lang wachten totdat de spanning afvloeit. Zelf rustig blijven, goed in en uit ademen. Kan lang duren, maar de druk moet eraf, want anders ga je door drukken en creeer je enkel meer spanning.

Ik kan me helemaal aansluiten bij jouw aanpak.
Ik was altijd van mening been is voorwaarts, zo niet zweep erbij....
Maar met mijn huidige paard werkte dat dus niet!
Die werd nog angstiger, ging niet voorwaarts maar achterwaarts of de lucht in en stond helemaal te trillen en te zweten.
Op een dag gewoon het roer compleet omgegooid.....
Wil ie niet omdat hij het echt spannend vindt, wachten we gewoon.....Niet naar links, rechts of achterwaarts maar naar voren is je enige optie paard! Zelf heeeeel rustig blijven en geduld bewaren. Niet boos worden, niet slaan, gewoon geduld! Bij elke stop weer.....
En dat kon soms wel eens 20 minuten duren.
Maar het was wel op oplossing!
Kwam ik 2 jaar geleden het erf niet eens af, nu rijden we gewoon lekker zelfstandig een uurtje buiten. En nog steeds gaat hij op elke rit wel op enig moment in de stop, hiermee kom ik altijd weer verder. De stops duren ook niet zo extreem lang meer nu, soms maar een paar tellen.
Het zal niet voor iedereen een goede oplossing zijn maar ik ben er blij mee en kom waar ik
wil komen en heb geen gestrest en trillend paard!

muppet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:39

Ik heb dit probleem ook en weet niet hoe ik het moet oplossen. Zodra ik alleen met haar op pad gaat loopt ze heel erg onzeker en zodra ze denkt dat ik niet oplet draait ze om. Ik heb al geprobeerd om telkens iets veder stukje naar buiten te gaan maar het is gewoon gevaarlijk. Ze let totaal niet op de buitenwereld. Als er bijvoorbeeld iemand naast loopt of fiets dan is er niks aan de hand. Maar stopt diegene en moet mijn pony door lopen stopt zij ook. Ik denk dat ze erg onzeker is en ik wordt hier ook niet echt zekerder van. Ze kan het wel want bij de vorige eigenaar reed ze ook alleen buiten. Dit heb ik met eigen ogen kunnen zien. Het gaat om een eigenwijze haflinger. :)