Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:59

Wij betuigen ze altijd eerst (longeren, slepen, aanspannen).
Liefst eerst in het span, daarna enkelspan en dan het zadel erop.
We hebben daar nooit last mee, het is een logische volgende stap.

Ik moet zeggen dat dit me ook goed in de oren klinkt, geen gedoe maar gewoon zitten en blijven zitten.
Helaas zit voor mij de kneep in dat laatste, heb geen jong atletisch lichaam Haha!
Voor 30 euro zou ik echt mijn nek niet wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:00

CarS schreef:
Ik ben heel erg benieuwd naar het verder verloop van het paard(hoe zal het gaan als je wat eenvoudige hulpen gaat vragen want dat moet een keer gebeuren).....
Ik ben ook van de "ouderwetse manier"(de laatste jaren niet meer,ben banger geworden en dan moet je er mee kappen).
Ik kan me voorstellen dat je met open mond hebt staan kijken....ik had het ook echt graag met eigen ogen gezien *LOL* ....

rekent even na hoeveel geld uitgegeven aan zadelmak maken ponieke*oliebol*

Op de gewone manier zadelmak maken dan leer je dat toch ook gewoon aan als je erop zit? Dus dat hoeft niet echt heel anders te zijn. Het gaat hier gewoon om de eerste keer zitten mensen. Dus het verdere inrijden gebeurd op de gewone manier.

Overigens zijn de paarden vandaag weer gereden en ze waren superbraaf.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:08

Citaat:

Op de gewone manier zadelmak maken dan leer je dat toch ook gewoon aan als je erop zit? Dus dat hoeft niet echt heel anders te zijn. Het gaat hier gewoon om de eerste keer zitten mensen. Dus het verdere inrijden gebeurd op de gewone manier.

Overigens zijn de paarden vandaag weer gereden en ze waren superbraaf.

Toppie OK dan! ik dacht dat ze mischien overdonderd zouden zijn zodat ze de eerst volgende keer zoiets hadden van"JA daag Doei, doei "

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:09

wel fijn he. had je dan niet de indruk van wat ik dacht, dat ze het gewoon heel normaal vonden omdat hij normaal deed? die impressie kreeg ik nl.
echt heel leuk dat het zo goed ging!!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:19

Tigger schreef:
[
Ik heb er geen verstand van. Ik vroeg me af of je met longeer werk, wat jij en iedereen van te voren doet al een spier opbouw is?
[/quote]

Van een paar keer longeren voordat je erop gaat, bouw je nou niet direct enorme spieren op. Spieren opbouwen kost veel tijd en longeren is een vrij zware belasting voor de benen van een jong paard. Dus dat moet je bij jonge, ongetgrainde paarden met mate doen. Longeren tijdens het zadelmak maken, wordt met name gebruikt om een paard stemhulpen aan te leren, aan het zadel te laten wennen e.d.

Maar Pipo, ben wel erg benieuwd naar de manier van zadelmak maken van die Twenste wonderboy. Klinkt erg simpel en effectief, maar je moet het maar durven en uit kunnen zitten!
Kan je niet eens een soort clinic organiseren, waarbij je hem uitnodigt, kunnen we het in het echt bekijken.

De paarden die ik zadelmak heb gemaakt, inclusief mijn eigen, heb ik toch gewoon op de paar keer longeren - longeren met hoofdstel - met singel - met bijzet - met zadel - hangen - erop -aan de longe - los in kleine bak - en verder doorrijden manier gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:22

Het is ook heel simpel en super effectief......... echt... Ik heb het gezien, meegemaakt en gevoeld en het werkt als een trein.... bij de eerst volgende lastige ga ik niet meer lopen klootvioolen, ik pak het halster, echt!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:12

Suzan"]
[quote="Tigger schreef:
[
Ik heb er geen verstand van. Ik vroeg me af of je met longeer werk, wat jij en iedereen van te voren doet al een spier opbouw is?

Van een paar keer longeren voordat je erop gaat, bouw je nou niet direct enorme spieren op. Spieren opbouwen kost veel tijd en longeren is een vrij zware belasting voor de benen van een jong paard. Dus dat moet je bij jonge, ongetgrainde paarden met mate doen. Longeren tijdens het zadelmak maken, wordt met name gebruikt om een paard stemhulpen aan te leren, aan het zadel te laten wennen e.d.
[/quote]

Het doel van het longeren bij jonge paarden begrijp ik, sorry als ik het een beetje krom neerzette. Knipoog
Maar of het idd ook al voldoende versterkend werkt, vroeg ik me af. Én of het niet teveel kan zijn als je er zo op stapt.
Ik longeer toch echt een aantal weken, voordat ik erop stap. Ik neem aan dat zo'n paard dus toch wel iets sterker in zijn lichaam is, vanwege dat ik zo lang bezig ben... Vandaar dat ik het me afvroeg.

Maar nog steeds, ik zie echt wat in deze methode , termeer ook dat een paard met onze manier teveel tijd krijgt om na te denken.
Ik weet van mijn eigen merrie, als ze de tijd krijgt met rijden om na te denken, dan bedenkt ze van alles.
Als ik flink doorrij en van alles achter elkaar plak gaat het goed en doet ze het super... maar tijd geven is nadenken.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:31

ja dan overbluf je zo een paard wel
ik heb het gedaan op de normale manier(tenminste dat vind ik de goede)
eerst zadeltje erop, hij heeft izhc toen wel losgerukt en bokkend over het erf gerend *LOL* , maar geef hem eens ongelijk. ik vond het wel grappig, nou even gestapt, het bitje kende hij al...
dus volgende dag weer met zadeltje en lopen, vervolgens de dag erna gelongeerd met hoofdstel en zadel.
En zo na een paard dagen ik voorzichtig hangen, en daarna voorzichtig erop alleen gestapt.. dag erna gestapt en gedraafd.
Alleen omdat hij het zo snel oppakte zat ik vrij snel zonder longeerlijn erop.(wel in de longeerbak)
Maar ik vind zo een rustige manier wel een goede manier

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:35

Pipo"]
[quote="astridh schreef:
Pipo, rij jij de paarden altijd op 2.5 jr leeftijd aan of laat je ze ook wel eens wat langer staan als ze nog niet sterk genoeg lijken?

Meestal pas bij drie en een half einde zomerseizoen. Behalve de brutale flikkers die gaan nu onder het zadel.

Maar Fons is dusdanig af en paard dat hij wel wat kan gaan doen. Maar eigenlijk doe ik het liever later.
[/quote]

ikvind 3/3.5 ook een mooie leeftijd

janma14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:39

ik zal mijn vraag nog een keer herhalen.

kan iemand mij vertellen hoe deze jongen heet, en een telefoonnummer zou helemaal mooi zijn.
alvast bedankt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:48

De manier welke hier omschreven wordt is niet mijn manier,
niet omdat ik het geen goede methode vind, maar omdat ik het niet durf en kan Haha!

Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, 'mijn' methode is geloof ik wel bekend, ik voel me er zelf het lekkerste bij en dat is toch wel een behoorlijk belangrijk onderdeel. Als je zelf maar vertrouwen hebt en uitstraalt is zadelmak maken piece of cake.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:39

de twentse wonderboy gaat er gewoon opzitten met een halstertje. En iemand op de grond die zorgt dat het paard voorwaarts blijft.

In principe hebben wij het vorig jaar bij Lanna's driejarige zoon ook zo gedaan. Een paar weken van te voren beginnen met wat grondwerk (wij gebruiken een afgeleide van de Parelli-methode). Daarna zijn we gewoon gaan zitten (met een westernzadel... dat zit dan net even iets fijner). Het leverde geen enkel probleem op.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:48

Ik wil ook wel weten wie dit is... Dan mag hij op die stresskikker gaan zitten waar ik mee bezig ben Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:57

Ik ga op dezelfde manier te werk als Pipo. Ik moet een paard kennen, en ik heb het gevoel dat het paard mij ook moet kennen. De jonge paarden waar ik van afkikkelde, waren iedere keer paarden die door iemand anders zadelmak waren gemaakt en niet door mij.

En dan komt er na een tijdje werken het gevoel dat ik er op kan, en ik ben dan erg overtuigd van dat gevoel. maar er zijn ook paarden die mij dat gevoel direct geven en waar ik meteen op ga. Ik kan het niet toelichten, maar mijn intuitie heeft mij tot nog toe niet bedrogen.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:22

Persoonlijk hou ik niet van die manier, ik wil het rustig opbouwen zoals jij zelf doet Pipo.
Het gaat er juist om dat je paard een vertrouwingsband krijgt met degene die hem longeert en die hem later zadelmak maakt en dus ook zelf gaat rijden.
Ik zou ook nooit een paard naar zo'n stal brengen waar ze hem binnen een week zadelmak kunnen maken omdat ik uit ervaring weet dat niet alle paarden zo makkelijk gaan en dan achter gesloten deuren zeg maar dan minder leuk aan toe gaat.

Overigens wat heb je aan een paard wat zadelmak is, maar amper de hulpen begrijpt en ook niet goed aan de teugel is ? Dit moet je gewoon aan de longe allemaal opbouwen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:26

ik wil een jong paard nog niet zoveel aan de longe hebben. Dus nadat Tequiro zadelmak was is hij onder het zadel naar buiten gegaan, in gezelschap van paarden die goed verkeersmak waren. Voordien liep hij al mee op buitenritten, maar dan aan een halster als bijpaard. Pas toen hij buiten lekker liep, zijn we gaan longeren en binnen verder rijden.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:31

Wat is de naam van die jongen / man dan ben benieuwd..

Ken zelf ook wel iemand die dat op die manier doet en die gaat er gewoon weer opzitten Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:32

simpel:

In de zomer bij 30 graden Celsius (of meer).

Pak een 3-jarige uit de wei (zonder enige conditie) doe die een hoofdstel aan en laat die even goed afrennen in de bak.
Knoop er dan ter plekke een zadel op, laat hem nog maar even bokken / narennen en dan ga je er gewoon op zitten.
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 05-01-04 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:33

pearl_tje schreef:

Ken zelf ook wel iemand die dat op die manier doet en die gaat er gewoon weer opzitten Haha!

Ik ben zijn naam vergeten... Deed een demo tijdens de zomerfeesten van weerselo of saasveld of zo. Ik kwam kijken naar de demonstratie van de future guys en hij was daarvoor bezig. Zag er wel goed uit. Niet de man, maar de methode Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:34

nog simpeler:

gewoon láten doen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:35

Anya"]
[quote="pearl_tje schreef:

Ik ben zijn naam vergeten... Deed een demo tijdens de zomerfeesten van weerselo of saasveld of zo. Ik kwam kijken naar de demonstratie van de future guys en hij was daarvoor bezig. Zag er wel goed uit. Niet de man, maar de methode Haha!
[/quote]

wat dacht je van "Gert van der Hof"

rinkelt er dan een belletje?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:36

CGJ12 schreef:
nog simpeler:

gewoon láten doen.

Nooit. Zoals ik al eerder zei, als iemand anders het doet en ik ga er dan op, dan zul je zien dat ik er van af val. En als ik het zelf doe, val ik juist niet. Want dan weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb. en het paard ook.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:40

Jep volgens mij heb ik die ook wel een keertje gezien ergens, manier is idd wel oke.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:44

Longeren doe ik ook zo weinig mogelijk,
als ze goed rondgaan en bijzet accepteren ga ik erop, vaak is dat na 2-3 dagen. Ik vind het altijd een beetje stom om conditie te kweken als je er nog op moet, maar dat is persoonlijk.
Bij mij zijn ze tot nog toe ook altijd binnen een kleine week fijn zadelmak, het is er nog nooit onvriendelijk aan toe gegaan.

Laten doen kan inderdaad ook, maar waarom laten doen als je het zelf kan doen?
Vind het altijd wel een leuk en spannend stukje.
Zadelmak maken voor anderen ben ik niet meer zo happig op, vaak krijg je toch niet de juiste achtergrond info en hoewel het tot nog toe altijd goed is gegaan waag ik het er niet meer op voor die paar centen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:46

Er rinkelde geen enkele bel bij het lezen van de naam. Dus ik heb het maar even opgezocht in het archief van Tubantia (Twense krant). Die spreekt van Gert Hof Lachen