Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:28

Amber7777 schreef:
Casarell schreef:
Bij de engelse volbloeden gebeurd het wel vaker, dat ze met 1,5 ingereden worden..
Die gaan als 2 jarige de baan op.

Dit gaf de persoon in kwestie ook als "back-up" van haar reden om me uit te lachen. Het paard van haar vriendin is al zadelmak sinds zijn 2de want sinds zijn 2,5 jaar rijdt hij westernwedstrijden. "en dan vind jij jouw paard te puppy?"

Totaal geen vergelijking natuurlijk, EV die de baan op gaan moeten geld verdienen. Kan het die eigenaren wat schelen als die paarden met 10 stuk zijn. Dan zijn ze allang vervangen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:29

allereerst moet iedereen gewoon lekker met zijn paard doen wat ie zelf wilt, dus als jij wilt wachten moet je dat doen.

een aantal zaken om wellicht vroeger te starten zijn:
- inderdaad begint de bespiering pas echt te veranderen als het paard gaat werken. is je qua uiterlijk nog 'puppy' zul je met wat werk snel gaan zien dat ze breder en gespierder worden. uiteraard wel rustig aan en met beleid zodat je niet teveel vraagt en de spieren de kans geeft op te bouwen.
- hoe ouder een paard is, hoe meer hij is gewend aan 'niks doen' en hoe sterker hij fysiek en mentaal wordt. begin je laat met inrijden kun je hier tegenaan gaan lopen. een jonger paard is sneller onder de indruk van jou en fysiek minder sterk waardoor de begintraining makkelijker gaat en hij gewoon makkelijker accepteert wat jij van hem wilt en braaf meewerkt. daarnaast komen ze sneller/jonger in een 'werkritme' mentaal waardoor ze dit ook als normaal zien (ipv alleen op de wei lopen).
- laatst nog verhaal gehoord van professional: in de gewrichten zitten 2 stoffen: X en Y (weet de naam niet meer). X zorgt voor de opbouw van de gewrichten en herstel. Y voor afbraak van óude' stukjes (afbraak op moment van gebruik, wat dus ook gewoon op de wei lopen kan zijn).
stofje X produceert een paard maar tot zijn 6e/7e jaar. Y is overdag actief, en X in de nacht, X gaat de spullen repareren zeg maar.
als je op tijd begint met belasten 'wennen' de gewrichten hieraan en hebben dus over jaren de tijd op de juiste manier te 'slijten'(gebaseerd op een bepaalde belasting) en weer mooi op te bouwen waardoor het allemaal sterk wordt en gericht op een bepaalde belasting.
Laat je een paard staan tot hij 6 is en begint dan pas met werken heeft hij geen X stofjes meer, waardoor de afbraak van Y die jij diet overdag, niet meer juist hersteld kan worden.

hoop dat het beetje duidelijk is hoe ik in mijn lekentaal probeer uit te leggen ;-)

hoe dan ook, alles gaat om een stukje beleid en verder goed onderhoud van je paard.
als jij twijfelt of hij lichamelijk er klaar voor is, kun je laten keuren door DA om te kijken of de belangrijke schijven OK zij om te gaan belasten.

Azara71

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:33

Mijn paard van 4 is nog niet eens ingereden haha.

Er is toch geen haast bij of wel ? Je eigen paardje, moet je helemaal zelf beslissen ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:39

nog een toevoeging op mijn 2e punt;
ik heb zelf een paard gehad die 'pas' met ruim 4 onder het zadel ging (quarter).
ik doe dit in ieder geval nooit meer :-)
denk dat als dit paard eerder was begonnen zijn werkmentaliteit heel anders was geweest en we tegen veel minder problemen waren aangelopen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:40

Starbreeze schreef:
Totaal geen vergelijking natuurlijk, EV die de baan op gaan moeten geld verdienen. Kan het die eigenaren wat schelen als die paarden met 10 stuk zijn. Dan zijn ze allang vervangen.

Ik bedoelde het ook niet zozeer als vergelijk, maar meer om aan te geven dat het nóg gekker kan.. :+
Heb verder helemaal niets met de rensport, dus kan me er verder ook niet druk om maken.. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:41

Ohw :D

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:42

Eerlijk? Mijn paard is zes en nu pas ben ik er naartoe aan het werken om er te gaan opzitten. Ik was altijd al van plan om dat niet op drie jaar te doen, maar in haar vierde tot haar 5,5 is ze nog zo ontzettend gegroeid en beginnen uitzwaren dat ik haar gewoon laten groeien heb.
Ben vanaf haar derde wel rustig begonnen met longeren en grondwerk en op haar vierde met zadel, hoofdstel en lange lijnen (niet allemaal tegelijk natuurlijk)

Ik woon ook in België en ben voor gek verklaard. Maar ik ben blij dat ik gewacht heb tot ze er lichamelijk klaar voor was.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:49

Kentaro schreef:
het is eerder schandalig als een paard met drie jaar al ingereden is.....

Ben ik het niet mee eens.. Die van mij is 3 en ingereden.. Maar hij was er fysiek en mentaal klaar voor..

En ts. Het is trouwens niet schandalig hoor ! Als je paard er nog te puppy voor is dan verpest je het alleen maar. Dus degene die je uitlacht moet misschien eens ff in de spiegel gaan staan lachen naar zichzelf. Je doet het goed!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:50

Die van mij is 4 en nog niet onder zadel. Zadelmak wel, maar niet ruitermak. Bewust niet tot 3,5 en nu ben ik eerst met grondwerk de band en het vertrouwen aan het vergroten. Krijg al vanaf dat ie 2 was vaak de vraag 'wanneer ga je erop" en 'moet ie niet eens aan het werk'. Helaas denkt men dat rijden de enige vorm van training is. Je kan zoveel meer! Longeren, balkjes draven, een sprongetje, vrijheidsdresuur , grondwerk... Die van mij doet t allemaal en zit ook écht goed in de spieren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:54

Mijn paarden zijn met 3 en 4 jaar ingereden,
De jonge hengst was ruim 3 toen hij zadelmak gemaakt werd, en daarna 2 tot 3x pw een 20 minuten gereden met heel veel stapwerk. Daar tussen ook veel pozes gehad met vakanties, gewoon niets doen en lekker groot worden.
Nu is hij ruim 4 en ook nu heeft hij regelmatig weken ertussen dat hij niets anders doet dan uit zn neus vreten. (zoals nu ook al 3 weken niets)
Met 3 jaar zadelmak maken is in mijn ogen niet slecht, met 3 jaar meerdere keren per week een flinke training vind ik dan weer wat minder.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:03

Vind het ook toppie dat je naar je paard kijkt of hij er aan toe is ts!

Ik heb een 5 jarige hengst staan en daar heeft voor het idee, in totaal, 5x een meisje op 'gereden'.
Hij is er in principe klaar voor maar mij ontbreekt het aan tijd (en nu zwangerschap) en hij vind het wel best zo :+ Hij is liever lui dan moe.

Persoonlijk vind ik echt not done dat sommige mensen zo vroeg paarden beleren. Dat je spelenderwijs is een zadeltje op legt of een singeltje kan ik best mee leven.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:05

Mensen die niet kunnen wachten, kunnen veel beter een paard nemen die al ingereden is. Hoef je ook niet te wachten tot hij ingereden is. Kopen en rijden.

Maar als jij er de tijd voor wil nemen, lekker doen.

Jouw paard, jouw beslissing.

En als je hem nu wel al inrijdt en je verknaldt hem hiermee, betalen zij een nieuw paard voor je?

Lekker doen wat je denkt dat goed voor je paard is.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:43

Starbreeze schreef:

nounou, dat is ook een beetje overdreven. Eerst van al, de meeste racers zijn niet 'stuk' met 10, als het juist gedaan word kan het helemaal geen kwaad. En ten tweede, de meeste race eigenaren geven echt wel Om Hun dieren hoor. Natuurlijk gaat er geld in Om, en die paarden kosten ook een hoop Meer Dan je huis tuin en keuken pony. Maar Om nou zo denigrerend Te spreken over iets waar je waarschijnlijk geen eerstehands ervaring mee hebt vind ik belachelijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:46

Meer dan je denkt ;) maar goed dat kun jij natuurlijk ook niet weten.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:49

Dat puppy-zijn gaat er zonder training zo ook wel vanaf hoor... Als ik mijn vijfjarige nu zie en twee jaar geleden, dat is toch een serieus verschil. En ik ben ook pas dit jaar beginnen inrijden.
Niks raar aan dus, en volgende keer gewoon zeggen dat je haar bezorgdheid ge-wel-dig vindt, maar dat het jouw paard is, dat jij dat nu eenmaal het best vindt en zij jou toch niet van gedachten zal doen veranderen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:50

Starbreeze schreef:

ik ook flink wat, en toch echt een hele andere ervaring met de paarden en eigenaren dan jij blijkbaar. In elke tak van de sport zijn rotte appels te vinden, daar kan je niet de hele tak of manier van trainen op beoordelen. De uitspraken die jij doet vind ik erg raar.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:51

quarterH schreef:
nog een toevoeging op mijn 2e punt;
ik heb zelf een paard gehad die 'pas' met ruim 4 onder het zadel ging (quarter).
ik doe dit in ieder geval nooit meer :-)
denk dat als dit paard eerder was begonnen zijn werkmentaliteit heel anders was geweest en we tegen veel minder problemen waren aangelopen.

Maar je kan toch al heel veel andere dingen doen, zonder dat het paard zwaar in het werk wordt gezet onder het zadel?
En 'als, dan', vind ik altijd gevaarlijk, misschien is dat paard gewoon een luie donder haha :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:57

saddledancer schreef:
Starbreeze schreef:

ik ook flink wat, en toch echt een hele andere ervaring met de paarden en eigenaren dan jij blijkbaar. In elke tak van de sport zijn rotte appels te vinden, daar kan je niet de hele tak of manier van trainen op beoordelen. De uitspraken die jij doet vind ik erg raar.

Wat ik niet begrijp saddledancer: het is toch geen rocket science? Iemand hierboven plaatste een mooie tabel over de groei van paarden. Dat is voor ieder paard gelijk. In het verlengde daarvan kun je zelf ook wel bedenken wat er gebeurt bij vroegtijdige belasting?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:59

Olympia96 schreef:
Wat ik niet begrijp saddledancer: het is toch geen rocket science? Iemand hierboven plaatste een mooie tabel over de groei van paarden. Dat is voor ieder paard gelijk. In het verlengde daarvan kun je zelf ook wel bedenken wat er gebeurt bij vroegtijdige belasting?

Volgens mij is daar nog altijd geen concreet bewijs van, hoewel ik absoluut niet voor het belasten van paarden voor hun 3,5 ben.

Heb wel respect voor het feit dat saddledancer hier durft te delen wat haar ervaring is terwijl deze zo afwijkt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:02

"wij doen het nou eenmaal op een trager tempo"
belachelijk, je doet het top zo :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:06

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:12

quarterH schreef:
allereerst moet iedereen gewoon lekker met zijn paard doen wat ie zelf wilt, dus als jij wilt wachten moet je dat doen.

een aantal zaken om wellicht vroeger te starten zijn:
- inderdaad begint de bespiering pas echt te veranderen als het paard gaat werken. is je qua uiterlijk nog 'puppy' zul je met wat werk snel gaan zien dat ze breder en gespierder worden. uiteraard wel rustig aan en met beleid zodat je niet teveel vraagt en de spieren de kans geeft op te bouwen.
- hoe ouder een paard is, hoe meer hij is gewend aan 'niks doen' en hoe sterker hij fysiek en mentaal wordt. begin je laat met inrijden kun je hier tegenaan gaan lopen. een jonger paard is sneller onder de indruk van jou en fysiek minder sterk waardoor de begintraining makkelijker gaat en hij gewoon makkelijker accepteert wat jij van hem wilt en braaf meewerkt. daarnaast komen ze sneller/jonger in een 'werkritme' mentaal waardoor ze dit ook als normaal zien (ipv alleen op de wei lopen).
- laatst nog verhaal gehoord van professional: in de gewrichten zitten 2 stoffen: X en Y (weet de naam niet meer). X zorgt voor de opbouw van de gewrichten en herstel. Y voor afbraak van óude' stukjes (afbraak op moment van gebruik, wat dus ook gewoon op de wei lopen kan zijn).
stofje X produceert een paard maar tot zijn 6e/7e jaar. Y is overdag actief, en X in de nacht, X gaat de spullen repareren zeg maar.
als je op tijd begint met belasten 'wennen' de gewrichten hieraan en hebben dus over jaren de tijd op de juiste manier te 'slijten'(gebaseerd op een bepaalde belasting) en weer mooi op te bouwen waardoor het allemaal sterk wordt en gericht op een bepaalde belasting.
Laat je een paard staan tot hij 6 is en begint dan pas met werken heeft hij geen X stofjes meer, waardoor de afbraak van Y die jij diet overdag, niet meer juist hersteld kan worden.

hoop dat het beetje duidelijk is hoe ik in mijn lekentaal probeer uit te leggen ;-)

hoe dan ook, alles gaat om een stukje beleid en verder goed onderhoud van je paard.
als jij twijfelt of hij lichamelijk er klaar voor is, kun je laten keuren door DA om te kijken of de belangrijke schijven OK zij om te gaan belasten.

Dit vind ik dan weer zo'n typische western reactie. Daar zie je nog onwijs veel dat de paarden veel te vroeg onder het zadel gaan en altijd hoor je weer vage verhalen over werkmentaliteit. Gelukkig hier een trainer die die onzin ook niet gelooft, en geloof me: geen enkel probleem met werkmentaliteit bij welk paard dan ook. Tuurlijk zit er wel eens een luie donders tussen, maar dat zit vaak gewoon in de aard.

Stofje X en Y vraagt om een wetenschappelijke onderbouwing...ben heel benieuwd.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:12

saddledancer schreef:
Starbreeze schreef:

Ik vind het maar raar dat je het rijden op 1,5 jarige paarden promoot. Dat is zó jong. Ik snap niet dat zoiets nog geaccepteerd wordt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:14

Azmay schreef:
Olympia96 schreef:

Volgens mij is daar nog altijd geen concreet bewijs van, hoewel ik absoluut niet voor het belasten van paarden voor hun 3,5 ben.

Heb wel respect voor het feit dat saddledancer hier durft te delen wat haar ervaring is terwijl deze zo afwijkt.

bedankt azmay :)
en je hebt gelijk, de berichten over hoe schadelijk het zou zijn zijn erg verschillend, maar uit ervaring kan ik zeggen dat onze paarden prima in orde zijn, ook op latere leeftijd. Maar mensen hebben nou eenmaal een bepaald beeld van de race sport, en daar wijken ze niet graag vanaf...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:15

Saddledancer: ik zit werkelijk waar met open mond jpuw opmerkingen te lezen. HOE kan je bedènken dat 20 maanden oke is om paarden echt aan het werk te zetten. Dat kan je vergelijken met als kinderen 10 maanden (roep maar ff wat) zijn en moeten een estafetteloop doen, dat kàn toch niet?! Gelukkig denken de rest van de mensen hier wèl aan de gezondheid van hun paard. Wordt bijna misselijk van jouw mening..