Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:19

ChocooPrins schreef:
Ben wel al blij dat er mensen denken dat het niet aan mijn rijden ligt. Want vond het gisteren echt een rotopmerking, dat ik hem zo heb gemaakt. Ik weet (ondanks dat ik onzeker ben) dat er mensen zijn die veel slechter rijden. Maar hun paard doet niet zo!
En ook heeft hij vooraf nooit een opmerking gegeven dat ik teveel zus of zo deed. Vorige keer was het lovend en het vertrouwen groeide en alles was prima en doe zo voort.

Elk paard is anders!

Je zou blij moeten zijn als het iets puur rijtechnisch is, dat is meestal fijner voor het paard dan iets medisch.

Hoe vond je de ontspanning tijdens het rijden toen hij nog braaf was met rijden?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:25

Eerst idd medische uitsluiten. En haal er anders een keer een gedragsdeskundige bij of een goede natural horsemanship instructeur. Dan kun je gauw genoeg zien of het gedrag is of wat anders.

Als hij wijken voor druk niet kent bij de schouder kun je heel hard gaan duwen trekken en vechten.
Maar je kunt hem ook eerst netjes wijken voor druk aanleren, door precies op het moment dat hij maar iets meegeeft druk los te laten. Of door ritmische druk te geven.

Als hij dan tussen een stal en jouw staat is dat veel gevraagd. Paarden zijn van nature claustrofobisch en dan vraag je twee dingen tegelijk. Gewoon in de bak gaan oefenen met wijken voor druk. Beginnen fases, heel licht en steeds iets harder totdat hij meegeeft, direct loslaten en aaien op de plek.
Zo zal hij steeds meer gaan leren wijken voor druk. (voorbeelden bij porcupine game Parelli)
Als je zeker weet dat dat niet meer het probleem is, kan het zijn dat hij met zijn schouder dominantie laat zien, dwz steeds de schouder richting jou verplaatsen. Dan kun je weer met ritmische druk (driving game) hem van je afvragen en belonen met rust als het goed gaat.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:38

Mijn DA is ook chiro.. dat is wel een erg fijne combi moet ik zeggen. Maar klopt het als ik lees dat er alleen een ostheo bij is geweest (naast de zadelmaker uiteraard)? Wellicht is het verstandig een "second opinion" langs te laten komen door een Chiro. Het vakgebied raakt de Osteo, maar gaat toch anders en de betreffende behandelaar kijkt met een nieuwe frisse blik naar je paard. Vooral als je zelf zo min mogelijk voorinformatie geeft.

Hengsten kunnen de hele hand nemen bij 1 vinger ruimte, maar je geeft aan dat hij juist erg braaf is aan de hand. Vraag je ook wel eens wat lastigs aan de hand? Iets wat hij niet wil? En hoe reageert hij dan?

Vaak worden juist hengsten te snel als "monsters" afgeschreven omdat ze hengst zijn en niet verder gekeken wordt dan de ballen (ff heel zwart/wit gezegd). Terwijl ik de ervaring heb dat hengsten vaak gewoon erg eerlijk zijn. Natuurlijk moet je consequent zijn, maar dat betekend niet onbuigbaar streng.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:47

Zelfs mijn ruin heeft nu meer lentekriebels. Een hengst dus zeker.
Dat betekend niet dat het een lastig monster is.
Het kan gewoon zijn dat hij echt last van zijn hormonen heeft. Hormonen hebben een enorm effect op de hersenen en dus concentratie en gemoedstoestand. (en dus ook dominantie)

Als de hengst niet dekt doe hem dan een plezier en castreer hem. Of dat nu het probleem oplost of niet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-05-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:56

Lijkt me niet verstandig als je niet zeker weet of je van binnen een probleem hebt en dan een chiro erbij laten komen.
Die de boel wel even rechtzet....
Er zijn bv ook paarden met vergroeiing van de lendewervels en die behandeld zijn en daarna stokkreupel zijn. Omdat er dan teveel aan de banden en spieren wordt getrokken.
Sluit alles stap voor stap uit.

Rocamor

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:58

Daarom moet je ook zorgen dat je een goede chiropractor erbij haalt. Diegene die mijn paard behandelt is zelf ook paardenarts en wilde eerst Rx-en op bepaalde plaatsen (wat ze overigens niet zelf doet, maar hiervoor verwijst naar andere klinieken en hiermee ook contact onderhoudt / overleg pleegt) voordat ze ook maar 1 chiropractische handeling wenste te verrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:00

Ik snap niet helemaal waarom je hem hengst houdt. Vooral bij zulke problemen zou ik hem als eerste van zijn mannelijkheid beroven. Hier ook, pony was altijd braaf maar dat sloeg ineens om waar andere pony slachtoffer van was.... nou, DA die dag nog gebeld.
Wie weet wat een verschil het al maakt. Vooral als je aangeeft zo onzeker te zijn moet je niet met zo'n dominant karakter om willen gaan. Dat gaat vroeg of laat mis (wat wellicht dus al gaande is).

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:56

De da wordt er bijgehaald hoor, maar kan moeilijk iedereen mobiliseren op 1 dag :+
Hij bokt 2 dagen. En is een week en half a 2 weken naar mijn gevoel niet zoals ik hem ander had. Meer protesteren, moeilijker buigen enzovoort.
We hebben wel bewust eerst osteo laten kijken, omdat hij 1 altijd in de buurt is. En 2 hij geen reacties van het paard kan zien als hij pijnstilling heeft gekregen.
De zadelmaakster was nu gewoon toevallig dat ze gisteren kon komen. Natuurlijk kan een osteo niet rx'en met zijn ogen. Maar we beginnen met begin. Ga niet naar de kliniek rijden voor 2 rodeo sessies als de osteo het kan oplossen.
Hij was binnen begonnen en naar buiten gegaan. Het paard kent wijken voor druk goed genoeg hoor. Doe dagelijks wel iets waarvoor hij moet wijken voor druk. Ook aan de schouders. Kon vroeger tijdens het rijden de schouder makkelijk naar links en rechts zetten nu niet meer. Hij antwoord met galop en bok.
Dat doet hij trouwens al altijd. Aangalloperen als hij het moeilijk vind.
De da was zaterdag al geweest. En had hem toen al verteld dat hij moeilijk was. Maar hij had ook beetje lichte stofallergie/ pollenallergie. Waar hij vooral last van had tijdens het borstelen. En hij hoeste tijdens het inrijden.Dus dat moest ook even aangepakt worden. Om uit te sluiten dat hij daarvan geïrriteerd was.
Ik geef gewoon verslag van wat er is gebeurd. Maar mijn plan blijft hetzelfde.

Als hij echt teveel hengst is, dan gaan de ballen ervan hoor. Dat is zeker. De hengsten hier kunnen echt paard zijn. Gaan buiten hebben sociaal contact. Met in buurman hengst is er regelmatig een kroelsessie.
De andere hengsten hebben weinig last. De ene voelt het iets. De andere totaal niet, en dat is dan de grootste brulaap van de 3.
De andere 2 hebben wel zeker nooit gedekt, zijn van jongsaf van Portugal gekomen. De mijne weten we niet. Hij heeft geen papier, maar is 10. En is vorige zomer naar belgie gekomen.
Hij moet geen hengst zijn hoor, maar had ze toevallig gewoon nog. En toen vond hij het prima. Dus ik ook.
En hij moet voor mij geschikt zijn.

De keuze voor het paard is ook beetje toevallig gekomen.
Ik was bang geworden, hij was bang. Vooral in omgang en had weinig vertrouwen in de ruiter. Maar was geen bangerik, in de zin van een kijker of bakkabouters of dergelijke.
Ik had de verkoop van mijn ander paard net uit handen gegeven. Hij stond dan bij ons op stal om te verkopen. De staleigenares verkoopt hobby matig af en toe een paard. Eigenlijk gewoon zodat ze er 2 te rijden heeft. Er was er toch nog 1 bijgekomen op training (voor haar het eerste trainingspaard, ze doet ook alleen brave paarden bijvoorbeeld van mensen die op vakantie gaan ofz) dus ze vroeg mij wil je aangezien je nu geen paard hebt met prins rijden?
Dat heb ik gedaan. En na 2 weken rijden hadden we zoveel vertrouwen opgebouwd dat hij niet meer weg mocht.... Hij was niet meer bang en ik ook niet... In plaats van een bang in elkaar gedoken paard stond hij weer netjes rechtop. Hij stond vroeger echt met zijn achterbenen bijna tegen zijn voorbenen, zoals je soms ziet bij een vrijheidsdresuurkunstje dat ze op een tonnetje of boomstam staan. En gewoon bang als ze hem naderde, bang als je langs hem liep om een andere borstel te nemen. En na een tijdje stond hij er gewoon, open geinteresseerd in zijn omgeving, en in de persoon die bij hem was. Niet meer bang voor bijzetteugels, voor de zweep. Ja voor alles eigenlijk.
Er kwamen Polen op stal kijken om te kopen. En heb hem gekocht. Ik kon het niet laten gebeuren dat hij terug zo'n rit moest maken. Terug in een ander land. Terug nieuwe mensen, toen was hij nog heeeeel eenkennig. Nu niet meer trouwens.
Het verhuizen vanuit Spanje had hem zoveel stress bezorgt dat zijn hoeven helemaal kapot waren. (Hij komt indd uit Spanje, is geboren in Portugal, maar verkocht naar Spanje. En vanuit Spanje verkocht naar belgie)

Het rijden voordat hij begon te bokken, blokkeren ging steeds beter. Had het gevoel hem helemaal recht te hebben de laatste 2 goede ritten.
Hij wisselde ook steeds af van voorkeurskant. De ene dag was hij gespannener dan de andere. Maar al veeeel rustiger of in het begin. Vroeger kon je niet instappen. Nu kan je gerust met lange teugel rondstappen. Het is een stressgevoelig paard en je moet als ruiter wel heel bewust rijden.
Maar zo heb ik ze wel graag. Het mag een heethoofd zijn. Maar bokken en de lucht inspringen en daarbij draaien en keren ben ik bang van. Het is toch niet omdat je onzeker bent dat je daarvoor een oud manegepaard moet kopen om rondje stap te doen... Mag best was pit inzitten hoor, maar ze moeten wel braaf zijn voor mij.
Ik kon niet voorspellen dat hij zo ging zijn nu 5 maand verder.

Ik zal de osteo vragen als ik de oefening met de schouder kan doen. En dan hij. Daar ben ik wel benieuwd naar. Het kan wel zijn dat hij zich geïntimeerd voelde, en daardoor zijn zaakje bovenhaalde om eens te tonen waarmee de osteo te maken had... Haha
Na heel het schouwspel. Waarbij ik bijna 5 keer het paard uit de osteo zijn handen had gehaald, omdat ik het genoeg vond. Gaf hij zich wel en liet dan netjes die schouder naar links en naar rechts zetten.
Nu het kan zijn dat hij daar stijf was geworden, want de boom was iets te smal. Het knelde nog net niet. Is eigenlijk een halve maat te smal. Maar zorgde er wel voor dat de schouder niet meer goed onder het zadel door kon schuiven.
Als het gewoon dat is, dan is dat vandaag opgelost.

Ik heb liever iets niet rijtechnisch hoor. Want ik heb het paard gereden naar het beste van mijn capaciteiten, en die zullen niet van dag op dag opeens 10 keer beter worden, kan technisch gezien best netjes rondrijden. Maar ben geen held. Dan wil dat zeggen dat deze voor een prof is, of iemand die gewoon meer lef heeft. En niet voor een meisje die na haar werk nog wil rijden en een wedstrijdje wil meepikken.
Had mij zelf ingeschreven voor onze eerste officiële wedstrijd dit weekend... Zo goed ging hij dus...

Zo hoop dat ik jullie vragen allemaal heb geantwoord, anders vraag mij maar opnieuw. Want kan beetje moeilijk volgen. }:0

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:59

Ik zou beginnen met castreren. Over het algemeen moet je net wat steviger in je schoenen staan bij de hengst dan bij de ruin.

Dan zou ik voor een ander zadel gaan.
Ik zie zelden een wintec dat past.

En dan denk ik dat dominantie echt wel mee kan spelen. Je rij foto's zijn mooi maar je houd hem wel strak van voor. Is dat toch omdat je wat onzeker bent?
Ik zou net wat meer lucht geven. En geen compromissen gebruiken met het rijden.
Duidelijkheid. Zo doen we het. Punt.
Dat geeft in het begin misschien wat tegenwerking omdat hij dat niet gewend is. Maar later juist rust.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:06

Ik zou zeker niet castreren voordat je andere dingen hebt uitgesloten.
Stel dat ze nu castreerd, kan ze weken niet rijden, dan krijgt ze te maken met de karakteromslag en stemmingswisselingen die vaak komen kijken bij een laat gecastreerd dier. Om dan bij wijze van spreke over 3 maanden uit te vinden dat het probleem toch ergens anders lag.

Eerst fysiek keuren, dan evtl bij een zelfverzekerde ruiter en als dat de oplossing blijkt heeft het zin om re castreren in mijn ogen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:10

bruintje123 schreef:
Dan zou ik voor een ander zadel gaan.
Ik zie zelden een wintec dat past.

Voel je vrij om bij mij te komen kijken. Mijn zadel ligt perfect. Dressuurzadel wintec Isabel Werth. Ik hoef nooit geen zwaar lederen zadel meer op mijn paard zijn rug. Maar ieder zijn mening.
Ik zie evenveel lederen zadels die niet passen dan dat ik wintecs zie die niet passen en dat heeft imo meer te maken met de zadelmakers dan met het zadel op zich.

Ts, ik las iets over de schouder onder het zadel doorgaan. Ligt je zadel dan niet te ver naar voren? Het zadel moet gewoon los op de rug al echt achter de schouder liggen anders gaat het uiteraard op het schouderblad duwen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:17

Al ligt het probleem elders. Ik denk dat ts daarnaast ook geen hengsten mens is. Dus castratie lijkt me daarom nooit overbodig.

Daarmee staat hij even stil. Zou een slecht passend zadel oorzaak zijn is daar de pijn bij drukpunten ook weg ondertussen.

Yontheke proficiat voor de uitzondering van de regel. ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:20

Hmmm, ik zou er niet direct voor kiezen om een hengst van 10 nog te castreren, dat is toch echt wel even wat anders als een enter of twenter castreren. Daarbij, hij heeft 5 maanden lang geen problemen gegeven, zolang duurt het normaal niet voordat een hengst zijn begeleider test, dat gaat in a split second, dat zie je ook terug in het verhaal met de osteopaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:24

Hij is al 10?
Daar had ik inderdaad overheen gelezen.
Dacht dat het om een jonger dier ging.

5 maanden geen problemen kan toch wel.
Nu met de lente kriebels zijn ze toch vaak wat frisser.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:27

Die lente kriebels beginnen normaal al in maart/april, het is nu pas sinds 2 weken een probleem. Nee, ik geloof oprecht niet dat het hengst zijn in deze het probleem is. Ik zou hem op de pijnstillers zetten, denk dat dat het verschil gaat maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:29

Wie zegt dat het toen ook al niet begon?
Waar hij te weinig op doorgepakt is waarop het nu " escaleert"
Het is pas begin mei :)

Pijnstillers is altijd eens te proberen. Dat zeker.

En voor de rest blijft het internet. Altijd lastig beoordelen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:46

Ja hij is 10. En zoals ik zei castreren is een risico (in de pb) En al zeker aan die leeftijd en niet wetende als hij heeft gedekt geen garantie op succes.

Het kan zijn dat hij nu pas probeerd, hij had vit e tekort, plus verhoogde leverwaarden. Dat is aangepakt. Dus mss voelde hij zich toen gewoon nog niet sterk genoeg om echt hengst hengst te zijn. En nu wel.

De staleigenaren hebben precies meer moeite met hem naar de wei brengen. Dat is natuurlijk ook altijd smorgens. Dus dan is hij natuurlijk frisser. Dan zou hij wel durven bijten en te speels worden. Terwijl het anders echt geen bijter is! Hij prutst zelfs niet veel aan koorden of dergelijke.
Als ik hem later uithaal en terug breng is hij gewoon normaal. Beetje opletten moet je wel doen. En hem goed laten wachten aan de draad. Want dat vind hij spannend.
Maar dat vind ik in mijn ogen maar minimaal hengst toch...

Wintec past inderdaad maar zelden. Zadelmaakster zei dit ook gisteren. Maar we rijden al 5 maand ermee. Zonder enig probleem of spanning in die rug. Osteo staat op stal, dus voelt geregeld aan de ruggen van de paarden. ;)

Internet is indd lastig te zien, maar had echt advies nodig. Want mijn omgeving zegt alleen maar hij is dominant. Punt.
Ik kijk altijd verder. Ze vergeten precies dat ik al het langst met het dier rij en weinig problemen had.
Ook al zat ik er in het begin veeel angstiger op. Zo was ik namelijk begonnen.
De staleigenaresse heeft hem voor de verkoop gereden dus voordien. Zou eens moeten kijken hoe lang ze ermee reedt, ze denkt namelijk dat ze hem beter kent... Ik vraag ook wel veel advies, die ze me altijd geeft en altijd staat ze klaar om me te helpen.
Begrijp me niet verkeerd want ik ben heeeeeeel dankbaar voor alles wat ze hebben gedaan al voor mij. Zonder hun stond ik nog altijd met mijn merrie aan de voet, ipv erop...
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 12-05-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:50

astridklomp schreef:
Zo'n heftige reactie als dominantie? Ik geloof dat niet. Een osteopaat is geen wonderdokter, hij kan er niet in kijken. Ik denk nog steeds aan pijn. Het doet mij denken aan een paard van een kennis, een ruin. Die kon ook zo ontploffen, werd afgeschilderd als moeilijk en dominant paard. Werd helemaal binnenste buiten gekeerd maar was helemaal gezond verklaard. Dus men reed m flink door. Het bleef vechten totdat hij na een jaar licht onregelmatig ging lopen. Weer allerlei onderzoek, uiteindelijk overal foto's van gemaakt. Bleek hij al een hele tijd rond te lopen met een niet te genezen breukje in de schouder. Paard had dus al die tijd gewoon pijn gehad.
Nee? Moet je eens hier komen kijken. Paard die loopt zo het draad in of loopt achteruit de sloot in om z'n zin te krijgen. Of gaat bokken, of sprintje nemen, of hij gaat gewoon z'n eigen gang (gaat gewoon uit zichzelf een andere kant op), of trappen, of steigeren. Dit doet hij echt als hij merkt dat hij de ruimte heeft. Ontzettend gevaarlijk... Medisch is uitgesloten, hij is helemaal gecheckt en er is fysiek niks aan de hand met m. Is ook echt gedrag, want als er iemand op zit die duidelijk is doet hij dit echt niet. Hoef je m ook maar 1x aan te pakken en dan is t meteen klaar. Osteopaat en instructrice hebben ook allebei gezegd dat ze er zeker van zijn dat het gedrag is. Ik twijfelde eerst ook of dit niet iets medisch is, maar vooral sinds vorige week weet ik 100% zeker dat het dominantie/ gedrag is.
Wat trouwens wel zo is met dit paard, is dat hij dit veel meer en sneller doet als hij zich op stal verveelt. In de winter bijvoorbeeld staan ze op een stukje paddock+ pleintje+ stal. Heeft hij niet de ruimte om lekker te rennen en gek te doen. Hij verveelt zich dan dus dood en kan z'n energie niet kwijt. Dan is hij soms gewoon niet meer te houden. Hoeveel komt jouw paard buiten TS? En hoevaak wordt er iets met hem gedaan?

Wat ik zie op die laatste foto, TS, is een onzekere ruiter. Je laat je schouders hangen en valt met je bovenlichaam klein beetje naar voren. Die onzekerheid voelt een paard zo ontzettend goed aan.. Zo'n paard gaat de grenzen opzoeken en kijken tot hoever hij kan gaan. Als jij dat gebok dus eng vindt, en jij stapt huilend af dan betekent het dus dat hij de leiding overneemt... Het kan heel goed zo zijn dat hij aan de hand zo braaf is omdat jij dan wel zeker bent van je zelf en wel goed de leiding neemt, maar dat jij met rijden onzeker bent en onbewust die energie uitstraalt dus.
Die foto's van een tijdje terug vind ik die onzekerheid ook al veel minder uitstralen.
Ik denk echt dat het hier mee te maken heeft. Komt er ook nog bij dat het een hengst is, die hebben dat gedrag al sneller.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:15

De dag van de foto zat ik er al met de bibber op. De dag voordien was de hel namelijk...
De dag van de foto ook. Dat waren de 2 ergste keren.
Maar toen ik begon met rijden met hem. Zat ik met een veel grotere bibber, we zijn gewoon bang begonnen.
En stilletjesaan hebben we vertrouwen gevonden, het klieren is nu dus wel begonnen op een moment dat ik er gewoon zelfzeker opzat.
De ritjes voordat het klieren begon waren de beste ritjes ooit!! Kon hem alles vragen. Op 2 vingers, met verbinding. Op gedachten te draaien en te keren. Schouder hier schouder daar. Geen enkel probleem.
2 dagen niet kunnen rijden, dagje longewerk. En de keer erop mocht ik het vergeten. Drafwerk beetje duwerig, nog niet zo erg, maar de galop gewoon kop in de lucht en kont naar binnen, niets meer aan te zeggen. Wel doorgereden totdat hij weer ontspande maar het is dus allees erger geworden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:19

Je zegt dat jij zelf een geboren leider bent, dat kan ik uit heel jouw verhaal helemaal niet uithalen hoor, en ik ben daar niet alleen in. Kijk naar je paard die denkt daar ook heel anders over, jij geeft hem teveel toe, en paard denkt tjaaaa hier kan ik dit en daar kan ik dat en dat groeide uit tot de hele verzameling van problemen die je nu hebt met dit paard.
Dus idd jij hebt zelf deze situatie op deze manier gemaakt, paard heeft hier weinig tot geen fouten in.
Ik ga ook helemaal mee met wat "Anoeska" in een eerder antwoord al schreef.
Dus ook jouw titel hier is een verkeerde gedachte, het paard maakt geen misbruik, die gebruikt enkel de vrijheden die jij hem geboden hebt, dus diegene die fout zit dat ben jij zelf.
Om dit weer op goede rails te krijgen is er echt een flinke inspanning nodig, en dit onder goede begeleiding.
Je zei ook dat je geen pb's wou, dat je voldoende goede instructie kreeg, en dat je zelf voldoende kennis en kunde had, ..... als dat allemaal waar zou zijn, dan had je echt deze problemen nooit gehad.
Ik weet dat je zeker niet blij zult zijn bij het lezen van zulks een tekst, maar dit is enkel de waarheid, zo denken paarden ook echt, en aan jou dus om te leren in te spelen op wat jouw paard jou tracht te vertellen.
"Getting horses to behave is simple
it's training people
that's the real trick"
zoek professionele hulp, investeer in hertraining en in jouw eigen ik.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:36

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat jij zelf een geboren leider bent, dat kan ik uit heel jouw verhaal helemaal niet uithalen hoor, en ik ben daar niet alleen in. Kijk naar je paard die denkt daar ook heel anders over, jij geeft hem teveel toe, en paard denkt tjaaaa hier kan ik dit en daar kan ik dat en dat groeide uit tot de hele verzameling van problemen die je nu hebt met dit paard.
Dus idd jij hebt zelf deze situatie op deze manier gemaakt, paard heeft hier weinig tot geen fouten in.
Ik ga ook helemaal mee met wat "Anoeska" in een eerder antwoord al schreef.
Dus ook jouw titel hier is een verkeerde gedachte, het paard maakt geen misbruik, die gebruikt enkel de vrijheden die jij hem geboden hebt, dus diegene die fout zit dat ben jij zelf.
Om dit weer op goede rails te krijgen is er echt een flinke inspanning nodig, en dit onder goede begeleiding.
Je zei ook dat je geen pb's wou, dat je voldoende goede instructie kreeg, en dat je zelf voldoende kennis en kunde had, ..... als dat allemaal waar zou zijn, dan had je echt deze problemen nooit gehad.
Ik weet dat je zeker niet blij zult zijn bij het lezen van zulks een tekst, maar dit is enkel de waarheid, zo denken paarden ook echt, en aan jou dus om te leren in te spelen op wat jouw paard jou tracht te vertellen.
"Getting horses to behave is simple
it's training people
that's the real trick"
zoek professionele hulp, investeer in hertraining en in jouw eigen ik.

Jij bent onder andere 1 van de mensen die over het internet kan zien wat er gaande is. En pb's stuurt om jezelf te verkopen.
Ik zeg niet dat ik voldoende kennis en kunde heb, ik ben eerder onzeker over zulke dingen. Ik vraag meningen. Omdat in mijn omgeving ze allen hetzelfde zeggen. Maar daar zeggen altijd van het zit in het hoofd, dus doorrijden. Terwijl dan wel achteraf blijkt dat beestje zijn voorbenen alleen maar athrose meer waren. Dus ik bekijk gewoon verder dan mijn neus lang is. Maar daarom ga ik niet van hot naar her gaan lopen naar allerhande mensen die denken beter te zijn dan een ander.
Ik ben in mensentaal wel een gebooren leider. Kan prima onderhandelen en mijn mannetje staan. Maar op het paard is een ander verhaal hoor. Grote mond, klein hartje. Dat zei ik al op pagina nummer 1. Maar tegenover mensen heb ik gewoon niet zo'n groot hart, als ik tegenover paarden heb. :o

En het kan zijn dat ik ergens een vrijheid teveel heb gegeven, ik wil dat gerust aanvaarden. Alleen vind ik het bizar dat hij dat nu na 5 maand doorheeft.
Ik ben juist zelfzekerder geworden op het paard. Dus ook wel strenger en preciezer. Omdat hij dat nu ook aankan. Dus uitsluiten is toch de way to go vind ik zelf.
Jij zou gewoon willen klanten winnen. En iedereen jou richting in sturen. Zodat jij kan zeggen kijk wat ik heb gedaan. Ongeacht als het dier nu pijn had of iets anders.
Geen idee wie anouchka is. Ik kan niet meer goed volgen wie wat zegt.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:43

Het kan ook zo zijn dat hij het wel prima vond toen jij onzeker was, want toen hoefde hij waarschijnlijk minder hard aan het werk. Nu jij zekerder bent en meer vraagt, gaat hij kijken waar de grens ligt. Hij heeft wel snel door waar die ligt en wat hij moet doen om zijn zin te krijgen. Dit stukje heb ik gehad met mijn paard. Hier kun je echt uitkomen, maar dan moet je wel intensief begeleid worden, want hij mag dan echt geen vinger krijgen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:57

Het paard van een vriendin van mij schudde met haar hoofd, alsof ze last van vliegen had. Zelfs ik heb wel eens gezegd, en wat nou als je haar gewoon net wat steviger door rijd, teugels goed eraan, geen tijd voor ontwijkend gedrag, laat van kriebel is vervelend maar geef haar geen tijd om er mee bezig te zijn. Toch op de foto, bleek een deel van de schedel verbrijzeld gehad te hebben, was schots en scheef aan elkaar gegroeid. Paard had echt pijn.
Ik geloof echt niet dat een paard 5 maanden super braaf is en zich dan ineens met geen mogelijkheid door niemand meer laat rijden. Dan is er iets mis. Paard van die vriendin liet met pijnstilling ook ineens niets meer zien en liep als een zonnetje, zegt genoeg...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:59

Hoe dan ook, eerst lichamelijk ongemak uitsluiten voordat het op gedrag van ts of het paard wordt gegooid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:01

Hoe lang wat het paard gereden voor jij hem kreeg?