What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:32

Als het geen medisch probleem is, denk ik dat dit paard het bakwerk gewoon heel erg beu is...
Ik las waar je naartoe zou willen in de toekomst...draai dat om...6 dagen de hei op en 1 dag bakwerk in plaats van 6 dagen in de bak en 1 dagje buiten. Of nog beter gewoon een hele poos niks in de bak en alles buiten... Als je dit zelf niet kan/durft, is het misschien een optie om even aan te kloppen bij een eventing- of enduranceruiter...
Gewoon het paard een aantal maanden tot een jaar zijn hoofd laten leegmaken en compleet wat anders doen...
Misschien vind je dit een waardeloos advies en is het waarschijnlijk niet het doel geweest waarom je dit paard gekocht hebt, maar als ik het zo lees, is het nu toch ook niet leuk voor je om met 'm te werken en dat schiet ook niet op zo....

RavenIris

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:53

Wat Pandora zegt was ik me ook al aan het bedenken: Is het een idee om hem een tijdje uit handen te geven aan een ander type ruiter?
Ik zie dat je paarden inrijdt, dus je weet vast waarmee je bezig bent, maar soms kan je zelf vastzitten in een bepaald stramien waardoor het gewoon niet meer werkt. ook omdat je zelf aangeeft dat je er gewoon ook geen zin meer in hebt.
Ik heb ooit zo'n paard 2 keer laten rijden door een ruiter met een compleet andere stijl, en huppa, ik kon er weer mee verder :) Je geeft natuurlijk zelf wel al aan dat andere ruiters meteen een rodeo cadeau krijgen, maar ik zou echt denken richting een hele chille eventingruiter ofzo. Eentje die niet gauw bang is en gewoon even durft gaan met dat paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:17

Eerlijk? Ik denk gewoon dat de combinatie niet werkt.

Jij bent een ambitieuze ruiter die duidelijk doelen heeft en het liefst dressuurmatig hard werkt.
Ik heb het idee dat je vooral kijkt naar de potentie voor de toekomst, maar laten we eerlijk zijn,als in de normale training het paard geen pas zet en pas bij zwaarder werk wat gaat doen is de combinatie gewoon geen doen.

Ik denk niet dat als je zo'n paard hebt en je doel nu nog is zes dagen flink werken, dit paard een geschikte kandidaat is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:35

Maar ja, zie zoiets eens te verkopen...

Ik heb trouwens ooit een zadel klant gehad waarbij het paard echt niet wilde lipen terwijl het voorheen Z klaar was.
Sommige dagwn geen probleem andere dagen enkel klemmen.
Aan het zadel lag het niet, rug ook niet.
Dat bleek toen ook een flinke maagzweer te zijn. Dat paard kan slecht om gaan met spanning (binnenvetter) en die gaat ze nu verkopen aan een recreatie ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:35

Ik heb even niet alles gelezen, maar is ie neurologisch ook nagekeken? kennis van mij had er oo kzo eentje staan, werd dan ook best link, bleek in t koppie niet goed te zitten. Terwijl dat ook een geweldenaar was.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:42

Dit doet mij denken aan een ruin die ik heb gereden. Die wilde ook niet lopen. Beest hebben ze af willen maken op 3jarige leeftijd omdat ze kliniek in kliniek uit gingen en niks konden vinden. uiteindelijk bleek het paard een afwijking/schade aan de dikke of dunne darm. Is door iets anders aan het licht gekomen. Paard terug naar de kliniek met de opmerking, darmen milimeter voor milimeter nakijken. en toen zagen ze inderdaad een afwijking. Met grasperiodes was het altijd weer een beetje aanwezig. kon hij toch niet zo goed verdragen. Paard kreeg alleen maar hooi. droog droger droogst hooi. bij het minste aan voorverpakte balen(voordroo/kuil ) was het feest. paard niet te genieten onder het zadel.

http://www.anjareijns.nl/ zij heeft het toen bij die ruin ontdekt.. na vele kliniek bezoekjes.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:54

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:23

Bij mij schoten ook lyme en maagklachten door mijn hoofd..Lyme kan ook gepaard gaan met insuline achtige klachten en het vasthouden van veel afvalstoffen..Ik heb het foto topic van hierboven bekeken en wat me opviel is dat hij er in vergelijking met andere foto's niet lekker uit ziet..Vooral de kleur van zijn vacht,de uitstraling en zijn oren hangen er vreemd bij..Van die oren zeg ik omdat een paard van mijn ex haar oren er ook zo bij hingen toen ze knallende koppijn had..Ziet hij er nog zo uit?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:35

Wat moeilijk zeg.. Rijtechnisch gezien heb ik geen advies, maar ik vroeg me naar aanleiding van je rijtopic wel iets af.
Is hij ooit getest op Cushing? Zijn vacht op de foto's viel me meteen op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 19:41

Hij zat toen volop in de verharingsperiode, alle wintervacht kwam eraf.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:45

Dat las ik inderdaad, maar de vacht doet me er wel aandenken.
Ik heb er zelf ook ervaring mee, anderen zeiden ook tegen mij dat het door het verharen kwam.
En IR kan ook samen hangen met Cushing, vandaar dat ik het vroeg :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 19:51

pleiada schreef:
Bij mij schoten ook lyme en maagklachten door mijn hoofd..Lyme kan ook gepaard gaan met insuline achtige klachten en het vasthouden van veel afvalstoffen..Ik heb het foto topic van hierboven bekeken en wat me opviel is dat hij er in vergelijking met andere foto's niet lekker uit ziet..Vooral de kleur van zijn vacht,de uitstraling en zijn oren hangen er vreemd bij..Van die oren zeg ik omdat een paard van mijn ex haar oren er ook zo bij hingen toen ze knallende koppijn had..Ziet hij er nog zo uit?

Oren opzij bedoel je? Dan is hij ontspannen. Oren naar voren is hij te opgefokt om iets mee aan te kunnen vangen.

Even foto getrokken:
Let niet op het gebrek aan spieren, ik open het topic niet voor niets ;) heb net voor het eerst in twee weken nog eens gereden.

Afbeelding

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:56

gekvanfleur schreef:
Eerlijk? Ik denk gewoon dat de combinatie niet werkt.

Jij bent een ambitieuze ruiter die duidelijk doelen heeft en het liefst dressuurmatig hard werkt.
Ik heb het idee dat je vooral kijkt naar de potentie voor de toekomst, maar laten we eerlijk zijn,als in de normale training het paard geen pas zet en pas bij zwaarder werk wat gaat doen is de combinatie gewoon geen doen.

Ik denk niet dat als je zo'n paard hebt en je doel nu nog is zes dagen flink werken, dit paard een geschikte kandidaat is.

Ik dacht hetzelfde. Je paard is erg ongelukkig bij jou en jij heel ongelukkig met hem. Geen doen lijkt me zolang zo met elkaar in strijd. Maar ja, wat dán? Ik zou hem verkopen met het eerlijke verhaal en dus ook een eerlijke prijs.

PS als hij medisch is nagekeken natuurlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 19:57

Joolien schreef:
Ik heb even niet alles gelezen, maar is ie neurologisch ook nagekeken? kennis van mij had er oo kzo eentje staan, werd dan ook best link, bleek in t koppie niet goed te zitten. Terwijl dat ook een geweldenaar was.

Bloed is nagekeken, benen op de foto en scan, onderzoek maag en darmen maar dat laatste alweer jaren geleden (omdat hij niet aankwam) en normaal klinisch onderzoek van het hele lichaam.
Hij is een tijd gemasseerd (happy athlete) maar die konden er niks mee omdat hij zijn stress opslaat in zijn spieren.
Osteopaat heeft hem behandeld, eerste keer iets verkeerd gegaan denk ik, daarna ruim een half jaar onregelmatig en scheef, tweede die kwam heeft nog geen minuut eraan besteed en gaf geen verschil.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:57

Maar heel eerlijk... Jij bent een goede ruiter. Je paard heeft dit gedrag al jaren. Je hebt al veel pogingen gedaan, zowel in huisvesting, werk en voer. Paard mankeert in eerste instantie niks.

Dan kan het wellicht nog iets heel specifieks zijn medisch. Een totaal andere huisvesting of rijstijl bieden wellicht/misschien/hopelijk een verandering in het gedrag. Maar geen garanties.

Misschien vindt je ergens dé oplossing. Maar de kans is groot dat dit gedrag voor het paard al de norm is. Je ziet er veel talent in, maar dan moet ie het ook willen aanpakken.
Haal je je plezier er nog uit?

Verder zoeken of erbij neerleggen of de strijd aangaan. Of het verandert is maar de vraag.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:01

wat gebeurd er als je andere dingen gaat oefenen, en iedere keer doet waar je paard zin in heeft ?
Hoge dressuur prima, maar dan wel iets meer.
springen ? prima dan wel luisteren maar spring je lekker.
b proefje ? dan saai een paar rondjes hobbelen.
Achteruit ? nou dan toch vrolijk een rondje bak achteruit ?
Vliegende galopwissels ? nou dan gewoon om de stap ?
Zolang je paard maar iets blijft doen voor je is het goed, en kijk naar wat je paard nog wel leuk vind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:05

Nog even losstaande van het feit dat ik nog niet klaar ben om dit paard los te laten, naast prestatie telt voor mij nl ook een verleden van tien jaar, het is niet alleen kommer en kwel, hij is ook mijn vriendje, mijn toekomstdroom en een paard waarmee ik een lang en uitgebreid verleden heb waarin ook vele hoogtepunten zaten. ;)

Maar stel dat:
Aan wie verkoop je dat dier? Hij is niet gelukkig en niet geschikt voor recreatie of springen en een andere dressuurruiter is net zo sportgericht. Daarnaast maak je dit paard gelukkig met hogere sport maar wat moet een subtopruiter met een paard van 12 wat alleen maar oefeningen wil?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:06

Ten eerste:
Zenuwen/ neurologisch
Gaat met pijnstilling niet verbeteren en is moeilijk te vinden maar kan voor een paard wel zodanig problemen opleveren dat hij niet kan functioneren.

Ten tweede:
Probeer of je hem kan laten beleren voor de wagen. Onbelaste beweging naast een ander paard wat hem mee neemt kan echt wonderen doen. Ook bij paarden waar je het niet van zou verwachten qua karakter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:08

Rossfechten schreef:
wat gebeurd er als je andere dingen gaat oefenen, en iedere keer doet waar je paard zin in heeft ?
Hoge dressuur prima, maar dan wel iets meer.
springen ? prima dan wel luisteren maar spring je lekker.
b proefje ? dan saai een paar rondjes hobbelen.
Achteruit ? nou dan toch vrolijk een rondje bak achteruit ?
Vliegende galopwissels ? nou dan gewoon om de stap ?
Zolang je paard maar iets blijft doen voor je is het goed, en kijk naar wat je paard nog wel leuk vind.

Dat wordt een hoop uitproberen maar ik denk wel dat het werkt.

Ik heb net met balkjes lopen klooien, verder totaal zonder dressuur erbij, maar stiekem wel wat overgangen en tempo wisselingen, wat stap-galop-stap, wat keertwendingen.
Niks over de rug verder maar enfin, hij liep iig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:10

Maar wie zegt dat de belasting hem kwaad doet? Zo te horen springt ie liever wissels dan een rondje halsstrekken.

Wellicht is de beste optie nog dat doen wattie graag doet. Ff losdraven aan de longe en dan hup de Z proeven in! Afstappen uutstappen aan het handje en klaar.....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:18

Kelly_ann schreef:
Maar wie zegt dat de belasting hem kwaad doet? Zo te horen springt ie liever wissels dan een rondje halsstrekken.

Wellicht is de beste optie nog dat doen wattie graag doet. Ff losdraven aan de longe en dan hup de Z proeven in! Afstappen uutstappen aan het handje en klaar.....

Hier zat ik ook aan te denken,opwarmen aan de longe en dan erop. En dan met steeds 'saaier' werk afsluiten, want ook dan moet hij aan de hulpen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:24

Ik ben van plan om het volgende te gaan doen:

- elke week naar het springveld. Desnoods maar balkjes maar toch even wat anders.
- buitenrijmaatje zoeken met mak paard waar hij achteraan kan
- dressuur hem zijn zin geven, longeren of idd aan de hand stappen (uitstappen gaat wel) en erop en dan idd maar knutselen op hoger niveau dan we zijn. Wat ik verpruts lossen we later wel op.
- Meer verdiepen in voeding insuline resistente paarden. Kijken wat ik nog kan aanpassen.

- even kijken wat dit geeft, anders evt nieuw maag-darm onderzoek bij de da.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:28

Op de foto nu ziet hij er beter uit!Toch zou ik testen op lyme..Mijn paard had ook ir klachten en hele harde spieren waarbij niets hielp om het los te maken..Toen kwamen we er achter dat ze lyme had..Met de natuurlijke medicijnen verdwenen als sneeuw voor de zon de keiharde spieren en haar harde nek..En het was erg hoor..Zij was ook nooit goed te rijden,maar achteraf snap ik waar het door kwam..Ze was ook aan alle kanten kreupel steeds,ook door de lyme..

Ik denk niet dat je paard weg doen een oplossing is..Hij laat jou toe op zijn rug omdat hij erg veel om je geeft en gehecht is aan je,maar gelijkertijd wil hij je iets duidelijk maken..Ik denk dat hij meer voor je over hebt dan jij beseft..Sorry als dit wat vreemd overkomt hoor,maar als ik dit allemaal lees voelt het gewoon zo..

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:34

zou je niet richting academisch rijden/rechtrichten/dressuur aan de hand kunnen denken? succes met je complexe paardje. ik vind het al fijn voor hem dat jij op zoek wilt naar een oplossing.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:36

Ik snap niet hoe het kan dat simpel werk niet gaat, maar zwaarder werk wel. Volgens mij klopt er iets niet. Het klinkt alsof de basis niet voor elkaar is. Zwaarder werk kan niet goed zijn als hij het lichtere, basis werk niet kan.

Ik zie ook dat je niet reageert op Simpelman (correct me if I am wrong), terwijl ik denk dat hij waardevolle tips geeft. Kijk naar wat je zelf niet goed doet, en probeer daar te verbeteren. Het klinkt ook alsof je in de beginjaren je paard niet de juiste signalen hebt gegeven. Nerveuze paarden zijn ook vaak zo, omdat de ruiter zelf te afwachtend is en het paard geen vertrouwen geeft. Vaak wordt het gedrag dan extremer en wordt het paard alleen nog maar lastiger. Als het paard zo extreem getalenteerd is, kan het best zijn dat jij een flinke inhaalslag moet maken met je kennis en vaardigheden om de goede dingen te kunnen doen.

Dat gaat dus niet lukken met wat tips op internet. Zoek iemand die jou echt bij de arm kan pakken en jou kan begeleiden. En dan bedoel ik niet iemand die je de "hogere dressuuroefeningen" leert.