Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AmoorM schreef:Dat zijn dus de oefeningen voor het rechtrichten Starbreeze? Ik heb altijd hele andere dingen in mijn gedachte bij recht richten zoals grondwerk en dan buiten naar links en rechts enzo haha. Heb ik het dus mis.
aeolusnr1 schreef:Toch wel spijtig dat "martine_r" zo'n antwoord geeft.
Ik weet zelf ook wel dat de meesten hier niet echt hoge-school ruiters willen worden, en liefst recreatief willen rijden.
Op zich geen enkel probleem, en ik heb zeker niet onrespectvol mijn antwoorden geformuleerd, het was ook niet aanvallend bedoeld, en wil ts ook niet onnodig op kosten jagen, maar bedenk wel een paard dat niet of maar half onder controle staat is zeker een groter gevaar dan ééntje die wel helemaal onder controle staat, dus veiligheid maak je als ruiter voor het grootste deel dus zelf.
ts vroeg naar tips om vooral het rechtergalop probleem te gaan oplossen, maar zoals ook al door anderen, en vooral ook door "Starbreeze" werd opgemerkt dat er eerst moet gewerkt worden aan het flexen, het nageven op druk, het wijken voor je been , controle over de voor en achterhand van het paard, en indien het paard dan medisch ook in orde is, tjaaaa dan is het probleem (het niet kunnen rechts galoperen) tjaaaa ineens onbestaande, er hoeft dus niet op het aangaloperen op zich gewerkt worden maar er moet gewerkt worden aan de oorzaak waarom het paard het nu niet kan of moeilijk vindt dit uit te voeren.
Dit is dus een heel andere benadering van het probleem, het vraagt ook meer inzicht en meer begrip en een andere kijk van de ruiter.
Het probleem zit niet bij het paard, het probleem zit bij de manier van vragen, en om dit op te lossen moet niet het paard maar de ruiter zich aanpassen.
Er is nu al zo lang fout gewerkt (geen enkel verwijt, ik leer zelf ook nog elke dag bij hoor en weet ondertussen dat ik het nooit goed zal leren) maar het paard heeft dit nu als een soort gewoonte in zich opgenomen, en om dit te veranderen is soms echt wel wat meer nodig dan .......
Eerst heeft ts zelf gezegd dat ze 1,5j er aan bezig was, nadien is dit teruggebracht naar tjaaa we zijn nu er echt aan het werken maar nog maar een half jaar, maakt niet uit hoelang al maar ook een half jaar is vrij lang om een vrij beperkt probleem als dit te verbeteren.
De meeste lesgevers, geven les gericht op het uitvoeren van de bekende figuren, maar werken niet specifiek aan het waarom een paard dit of dat niet wil of kan uitvoeren.
Ik wil jou zeker succes toewensen, en wil jou tot niets verplichten, jij bent zelf diegene die moet bepalen wat je er zelf mee wil, maar je stelde hier een vraag en ik denk dat als je zelf aan de hand van tips dingen gaat uitproberen je telkens op ontgoochelingen zult stoten, en vaak krijgt het paard hiervan de schuld.
Zoek de fout bij jezelf en bij de manier waarop je nu je paard aan het trainen bent, zoiets corrigeren of op zijn minst duidelijk verbeteren moet lukken in ongeveer 1week als dit niet zo is dan is de training gewoon fout (en dit zeg ik ook tegen mezelf) dus neem het niet op als een beschuldiging want zo is het niet bedoeld.
succes
Starbreeze schreef:Ik vind Aeolusnr1 alles behalve veroordelend hoor?
Juist wat jij aangeeft, scheefheid en vast zitten, dat is ook de oorzaak en dát moet opgelost worden en o.a. Aeolusnr1 geeft dat ook aan. Dat TS niet op de rechtergalop moet hameren maar de oorzaak aan moet pakken en dat het probleem 'rechts niet aan willen galopperen' dan helemaal niet meer bestaat.
kimberly1995 schreef:Starbreeze schreef:Ik vind Aeolusnr1 alles behalve veroordelend hoor?
Juist wat jij aangeeft, scheefheid en vast zitten, dat is ook de oorzaak en dát moet opgelost worden en o.a. Aeolusnr1 geeft dat ook aan. Dat TS niet op de rechtergalop moet hameren maar de oorzaak aan moet pakken en dat het probleem 'rechts niet aan willen galopperen' dan helemaal niet meer bestaat.
"Het probleem zit niet bij het paard, het probleem zit bij de manier van vragen, en om dit op te lossen moet niet het paard maar de ruiter zich aanpassen.
Er is nu al zo lang fout gewerkt (geen enkel verwijt, ik leer zelf ook nog elke dag bij hoor en weet ondertussen dat ik het nooit goed zal leren) maar het paard heeft dit nu als een soort gewoonte in zich opgenomen, en om dit te veranderen is soms echt wel wat meer nodig dan .......
Eerst heeft ts zelf gezegd dat ze 1,5j er aan bezig was, nadien is dit teruggebracht naar tjaaa we zijn nu er echt aan het werken maar nog maar een half jaar, maakt niet uit hoelang al maar ook een half jaar is vrij lang om een vrij beperkt probleem als dit te verbeteren."
Ik vind dit stuk aardig veroordelend. Het probleem zit niet bij de manier van vragen en de ruiter hoeft zich niet aan te passen. Scheefheid en vastzitten is, verwacht ik, het probleem. Het paard ziet dit niet als een gewoonte, het paard laat zien dat het op dit moment gewoon niet anders kan.
Starbreeze schreef:kimberly1995 schreef:
"Het probleem zit niet bij het paard, het probleem zit bij de manier van vragen, en om dit op te lossen moet niet het paard maar de ruiter zich aanpassen.
Eerst heeft ts zelf gezegd dat ze 1,5j er aan bezig was, nadien is dit teruggebracht naar tjaaa we zijn nu er echt aan het werken maar nog maar een half jaar, maakt niet uit hoelang al maar ook een half jaar is vrij lang om een vrij beperkt probleem als dit te verbeteren."
Ik vind dit stuk aardig veroordelend. Het probleem zit niet bij de manier van vragen en de ruiter hoeft zich niet aan te passen. Scheefheid en vastzitten is, verwacht ik, het probleem. Het paard ziet dit niet als een gewoonte, het paard laat zien dat het op dit moment gewoon niet anders kan.
Nou meer de vinger op de zere plek leggenZelf ben ik ook altijd erg direct, dus viel het mij niet zo op. Ik zie af en toe wel wat 'vervelender' geformuleerde antwoorden voorbij komen op Bokt
Ik denk dat we met zijn alle hetzelfde bedoelen, we willen TS helpen vooruit te komen, en ieder heeft daar zijn/haar eigen manier in. Dat is meteen wel het fijne aan een forum; TS krijgt verschillende antwoorden en kan zo kiezen wat ze zelf begrijpt en haar en haar paard past.
aeolusnr1 schreef:maar bedenk wel een paard dat niet of maar half onder controle staat is zeker een groter gevaar dan ééntje die wel helemaal onder controle staat, dus veiligheid maak je als ruiter voor het grootste deel dus zelf.
aeolusnr1 schreef:dat er eerst moet gewerkt worden aan het flexen, het nageven op druk, het wijken voor je been, controle over de voor en achterhand van het paard, en indien het paard dan medisch ook in orde is, tjaaaa dan is het probleem (het niet kunnen rechts galoperen) tjaaaa ineens onbestaande
aeolusnr1 schreef:het paard heeft dit nu als een soort gewoonte in zich opgenomen, en om dit te veranderen is soms echt wel wat meer nodig dan .......
aeolusnr1 schreef:De meeste lesgevers, geven les gericht op het uitvoeren van de bekende figuren, maar werken niet specifiek aan het waarom een paard dit of dat niet wil of kan uitvoeren.
aeolusnr1 schreef:Zoek de fout bij jezelf en bij de manier waarop je nu je paard aan het trainen bent, zoiets corrigeren of op zijn minst duidelijk verbeteren moet lukken in ongeveer 1week als dit niet zo is dan is de training gewoon fout
terpentijn schreef:Zoals een aantal posters al aanreiken: het paard is (zeker op de leeftijd die je noemt) hoogstwaarschijnlijk niet rechtgericht, en dus scheef. Als dat langere tijd zo is, krijg je vanuit het paard 'vermijdingsgedrag",met name als ruiter niet weet hoe het paard hierop te corrigeren. Dat vermijdingsgedrag kan zeer goed bestaan uit er tussenuit proberen te rennen als rechtergalop gevraagd wordt.
Overigens is langdurig doorgaan - in tegenstelling tot wat er eerder werd gezegd - met een niet rechtgericht, dus scheef paard, wel degelijk schadelijk. Je krijgt dan allerlei compenserende bewegingen, van spier tot wervel/artrose afzettingen.
Het verbaast me dat de instructrice hier geen weg mee weet.
Ik ben er echter vrijwel zéker van dat het euvel hem in bovengenoemde schuilt.