Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:24

Ik kan redelijk in jou situatie komen. Mijn pony kon altijd super goed alleen buiten ik reed haar altijd alleen en altijd super braaf. Maar een tijd terug, in 1 keer kreeg zij een bepaalde prikkel waardoor ze 'ineens' keihard begon te rennen en ik niks meer te zeggen had. Ik ben er af gesprongen en heb er de rest van de tijd naast gelopen omdat ze zo heet was geworden. Het probleem bij haar is nu dat altijd als ik in het bos ben zij opzoek gaat naar andere paarden. Al vanaf het moment dat zij de trailer uitkomt kop in de lucht, neusgaten groot en sneller ademen en vooral heel snel lopen en continu heel erg zoekende. Zij let hierbij totaal niet meer op mij. Ga ik van huis weg doet ze dit totaal niet. Enkel wanneer ik met de trailer naar het bos ga. Wat ik in jou geval zou proberen is eens een week lang twee keer per dag gaan oefenen. En dan aan de hand even in de berm bij de oprit laten grazen als dit een optie is. En daarna weer terug. En dan steeds een stukje verder lopen. Ik weet niet of je paard voer gericht is, maar die van mij wel. Ik zou in ieder geval even niet meer erop gaan, even het patroon doorbreken door vooral aan de hand te lopen. Je kan bijv. naar buiten gaan en daar je grondwerk doen?

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:28

Naast alle adviezen die al zijn gegeven zou ik sowieso de One Rein Stop erop zetten. Op YouTube zijn er genoeg filmpjes over te vinden. Succes!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:32

Misschien contact opnemen met John Erp? Die heeft zowat alle problemen met paarden op kunnen lossen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:02

piezze schreef:
Voorlopig zorgen dat er geen terugrit is. Trailer dus verderop laten zetten en een paar keer naar een andere stal rijden enbdaar overnachten en volgende dag met de trailer ophalen. Ze moet het gaan vergeten, denk ik.

Dacht ik ook aan :)) Kan je vriend de trailer niet gewoon 10 kilometer verderop zetten? Zij weet niet dat die trailer daar staat, jij rijdt van huis naar de trailer en gaat met paard in de trailer weer terug naar huis :-)

En zo weer langzaam maar zeker uitbouwen :-)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 10:59

Sorry lieve mensen ik was naar bed gegaan.
Ondertussen zijn er vele reacties gekomen. Dankjewel daarvoor!

Ellepel: afstappen, het lijkt (nog niet in echte mate geprobeerd)erop dat ze daarin inderdaad van terugkomt en kalmeert. Deze wil ik zeker gaan proberen. dank.
Ook houd ik hormonen in gedachten.

Ineke2: ja, maar helaas neemt haar gedrag alsnog de overhand.
Paard lijkt ook nooit echt moe te worden. Paar minute stappen en ze is weer helemaal daar.

Gypsie: dat inderdaad niet meteen terug naar stal rijden herken ik. Misschien nu nog wat een vroeg stadium want ze slaat al meteen om, maar dit is wel iets om zeker bewust mee bezig te zijn als ik weer wat meer op de rit ben.

PBA: ja paard staat in goede conditie, lijkt alsof ze daar ook altijd maar weinig voor nodig heeft.
Endurance is zo een 2 jaar geleden. Nu zijn de rondjes recreatie rondjes.

Anne: goede tip, dankjewel. Ondanks mijn emoties op dat moment zal ik zeker die knop om moeten zetten want door duwen werkt idd niet.

Kozbi: ze heeft pelham in.

datbeniknou: aangezien ze door de pelham (die op zijn strengst staat) heen trekt, weet ik niet of een slofteugel zal helpen. Omdat ze zich afsluit reageert ze nergens meer op)
dus ben bang met een slofteugel dat mss helemaal misgaat, als die verkeerd gebruikt word of inwerkt?

Xiaa: ja daar wilde mijn instructrice ook mee beginnen, om te kijken of we in de bak hetzelfde spanningsveld kunnen vinden en in de veilige omgeving aan de slag kunnen en dan stap voor stap uitbreiden.

Waves: dankjewel , dat idd langsrijden en nog een rondje e.d is wel een goede tip voor als ik weer zover ben.

Mika: ja dit ga ik zeker proberen, dankjewel! Klinkt goed en stuk veiliger en doorbreekt! en dan weer opbouwen!

Ruitje: sorry had ik er mss bij moeten zeggen, maar die heeft ze.

Darkadia: ja precies van elke pas sneller wordt ze alleen maar actiever.
Mee liften maakt niet uit, lijkt wel alsof ze mij vergeet.

Floortz: uh, gestart met kleine rondjes en uitgebreid, en eigenlijk zoals thuis ook. Rustig aan, maximaal 2uurtjes, in alle gangen , waarbij ze gecontroleerd moest rijden en een keertje even de benen mocht strekken.
In 1e instantie met andere paarden erbij.
En idd ergens heb ik signalen gemist.

Lara: ja als ik afstap dan lijkt ze na een tijdje weer bij te komen, of terug te komen.
dus om eerlijk te zijn denk ik dat het een goede tip is.

Siem: dit gedrag herken ik inderdaad in kleine maten!
Precies zo.

Dian: inderdaad advies was voorlopig even niet meer erop (van de instructrice), in de buitensituatie maar patronen te gaan doorbreken.

One rein stop heb ik inderdaad van gelezen.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 11:00

dankjewel voor alle reacties, herkenning, meedenken.
Ik heb er zeker wat aan. Voor vandaag besloten even afstand te nemen, zit te hoog in emoties nog.
Morgen is een nieuwe dag en er zullen vele volgen.
We zullen hele stappen terug moeten doen , ik weet niet waar het zal eindigen, maar dat zien we wel.

dankjewel voor alle tips & tricks!

darkadia

Re: Paard 'draait' ineens door buiten, levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:02

Succes, en laat je ons weten hoe het gaat??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:16

Wees inderdaad niet te trots om af te stappen. Als je het met rijden niet kan oplossen omdat het simpelweg te gevaarlijk wordt voor mens en paard, los het dan op terwijl je er naast staat. Als ze daarmee kalmeert kun je daarna weer opstappen. Misschien kun je haar aan de hand steeds weer over het moeilijke punt heen krijgen of misschien kun je eerder afstappen en het voorkomen dat ze helemaal dichtslaat.

Succes!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:31

Ik denk dat het inderdaad goed is om op dat moment even niets te doen tot ze weer rustig is..Gewoon afstappen en laat haar desnoods grazen tot de rust weergekeerd is..Zowiezo win je een gevecht niet door kracht..Teveel druk op het bit is naar mijn idee pijnlijk en kan een tegengestelde reactie veroorzaken,dus dat kan echt averechts werken..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:34

Amanda__ schreef:
Op het moment dat ik terug naar huis draai of naar de trailer draai vanuit mijn buitenrit (en voor de beeldvorming dat maakt niet uit of dit dicht bij de stal is, ver weg, welke route dan ook of als ik zelfs de trailer heb gepakt en op een totaal andere locatie ben) gaat er een knop om.
Mijn vriend zegt dat je dit ook kunt zien in haar ogen, een bepaalde gefocuste blik en bozigheid.

De oplossing voor het probleem ligt niet in de terugweg. De oplossing ligt eigenlijk altijd grotendeels in de heenweg. Ga eens kijken wat er gebeurt op de heenweg. Het allerkleinste signaal op de heenweg moet je gaan oplossen, niet wachten op die grote explosie op het moment dat je omdraait, dan ben je te laat en kan je het alleen nog maar met kracht proberen op te lossen.

Dit is meestal een heel hardnekkig probleem en zeker niet makkelijk om op te lossen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:43

Even voor de duidelijkheid: je hebt voorheen gewoon probleemloos met haar buiten kunnen rijden?

Je schrijft op een gegeven moment dat je denkt dat dit waarschijnlijk bij jou vandaan komt. Waarom denk je dat? Ben je ooit een keer niet consequent geweest en is het gedrag van daaruit ontstaan? Ga eens terug naar de eerste keren dat je tegen dit gedrag aanliep.mwat gebeurde er toen en wat deed jij?

Verder, als het gedrag inderdaad via jou ontstaan is, zul je het toch moeten oplossen dmv de methode die Anne gti op pagina 1 al aangaf.

Je zegt dat je dit gisteren hebt gedaan maar nadat je bijna achterover geklapt bent op het asfalt heb je het opgegeven ofwel: je merrie versterkt in haar gedrag. En daar zit 't 'm in. Heb zelf ook zo'n merrie dus ik weet: 1 keer twijfelen en de keer erop heb je een probleem.

Wanneer dit voor jezelf te gevaarlijk wordt, zou ik een handige ruiter hiervoor vragen die haar wel net zo lang kan doorrijden tot ze normaal gedrag vertoont, dus net zo lang doorrijden tot ze gewoon braaf is. Dan stoppen is voor haar de beloning. In mijn ogen is er bij zo'n merrie geen andere weg. Maar ga de strijd alleen aan als je vantevoren zeker weet dat je genoeg tijd hebt. Halverwege afhaken wanneer ze gevaarlijk wordt, zoals gisteren, versterkt alleen haar gedrag.

Succes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:45

Ik heb het hele topic niet doorgespit maar zijn haar ogen nog goed? Waarom ik me dat afvraag is omdat ze in de bak het dus niet doet en als je nog 'voorwaarts' (bij huis weg / van trailer weg) doet ze het ook niet maar als je teruggaat dus wel. Ik vraag me af of ze goed kan inschatten hoe ver ze nog van huis is, dat ze bang is dat ze er voorbij loopt ofzo. Plotselinge blindheid of slechter kunnen zien kan echte paniekreacties geven bij een paard.

ALs ze fysiek niets mankeert zou ik heel veel gaan oefenen met bij huis weg en weer terug en weer weg en weer terug. Dus geen lange ritten maar weer van voren af aan met metertjes opbouwen. Zodra ze begint te springen eraf (het gevecht aangaan heeft bij dit soort merries totaal geen zin), teruglopen er weer op en weer wegrijden etc. Neem er maar elke week een paar uur voor.
Wachten als je teruggaat terugdraaien en slingerend terug. Alles om haar te leren dat jij haar kompas bent en zij niet.
Ik denk niet dat je met iemand anders moet gaan rijden maar wel dat er iemand anders bij je moet zijn al dan niet te paard, die ook rustig blijft en zich niets aantrekt van het gedoe van je paard.

Denk dus ook alleen dat je rustig moet blijven, totaal niet op haar gedrag ingaan en zelf moet focussen op hoe je het wilt.

Heel veel sterkte ... hier ook in het bezit van een zeer dominante en eigenwijze merrie en dit soort trucjes moeten ze niet doorkrijgen dan is het een hell of a job om het weer terug te draaien ...

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:25

suggie schreef:
Misschien contact opnemen met John Erb? Die heeft zowat alle problemen met paarden op kunnen lossen.

Mochten je na alle tips die hier gegeven zijn er nog niet uitkomen zou ik hem ook zeker aanraden! Ik heb zelf ook les van hem en hij heeft mij enorm geholpen. Ik denk dat hij hier wel raad mee weet.

Erg veel succes de komende tijd en ik ben benieuwd naar de vooruitgang!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:37

Knakkertje schreef:
Naast alle adviezen die al zijn gegeven zou ik sowieso de One Rein Stop erop zetten. Op YouTube zijn er genoeg filmpjes over te vinden. Succes!

Dat zou ik dan weer niet zo snel doen. Paard is niet te remmen maar word enorm druk en vervelend als ze hem tegenhoud. As je dan die kop naar je voet "trekt" dan valt die om als die zo aan het springen is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:39

Sorry als ik het heb gemist, maar wat doet ze als je aan de hand een wandeling maakt, op de terugweg? Verder een pluim voor hoe je hiermee bezig bent / probeert na te denken wat de 'trigger' is en hoe dit op te lossen :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:40

Nog een tip:

Als een paard gek doet of flipt of zo als je er naast loopt.
Doe of je dom bent en loop gewoon door, een paard ziet dan dat de leider niet reageert en loopt gewoon mee, of blijft even staan, dan verander je niet van houding maar wacht zonder je schouders en hooft te bewegen, en daarna loop je weer verder. Je reageert alleen als je paard in je nek komt, dan jaag je je paard weg.
Paard achter je houden en gewoon doorlopen.
Als je er op zit werkt het vaak het zelfde, gewoon het gedrag negeren en doorrijden in gedachten, je paard volgt dan vaak vanzelf met wat jou lichaam aangeeft. ( ik weet dat het heel makkelijk te zeggen is, ik doe het ook nog wel eens fout )
Wat ts beschrijft is al goed fout aan het gaan, om dan het vertrouwen weer zover op te bouwen dat dit werkt ben je wel weer even bezig, en moet je paard echt weten dat jij de leider bent, en dat jij te vertrouwen bent, en weet wat je doet. Dat zal bij TS haar geval grondig uitgeprobeerd worden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:48

Ik vind het trouwens wel afhangen van de aard van haar gedrag. Zoals je het omschrijft denk ik aan gewoon "stal ruiken" en dan gaan drammen.
Als het echter angst is voor de nieuwe omgeving of nog niet voldoende op jou vetrouwen dan is er helemaal niets mis met afstappen en er kalm naast gaan lopen. Zelf diep uitademen en bewust je schouders ontspannen helpt dan ook. Paard krijgt mee vertrouwen als je er naast loopt, dan heeft ie veel meer steun aan je dan erop.

Aangezien het alleen op de terugweg is blijf ik echter bij de gedachte dat het drammen is om naar huis te kunnen. Maar dat kan je zelf het beste inschatten. Ook als het drammen is kan afstappen natuurlijk helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:14

Een paard flipt echt niet zomaar, dat is enkel wanneer jij als ruiter het paard niet de nodige leiding kan geven, je moet tevens ook de rust er telkens inbrengen, .... lijkt simpeler dan het in werkelijkheid is.
Maar zoek steeds de fout bij jezelf, het paard heeft hier helemaal geen schuld aan.
Het is dus echt leren elkaar begrijpen, leren hoe met elkaar om te gaan, klinkt mssn melig en toch is het dat wat hier dit probleem tot een probleem maakt.
Zolang je niet bij jezelf zoekt en dus gericht aan het probleem gaat werken is een oplossing vinden een onmogelijke zaak.
Je zegt dat je tevreden bent van jouw instructie lesgever, ok , dan verwacht ik dus ook dat die op vrij korte termijn, en dan denk ik echt in dagen of in weken, niet in maanden of jaren.
Elke training, elke les zou dus een stap dichter naar de vriendelijke samenwerking met het paard moeten leiden, is dit niet het geval, dan is de instructie niet de juiste in dit specifiek geval.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:06

Misschien helpt het als je na het rijden in de bak een stukje langs de weg gaat uitstappen.
Eerste keer 25-50 m van huis en weer omdraaien, gaat dat goed dan 100 m en dat een paar keer doen.
Dan langzaam de afstand vergroten. Als je weer bij de stal komt er ook eens langs rijden en dan weer terug. Wissel de kant die je opgaat af, de ene keer links, de andere keer rechts. Bouwt ze spanning op dan zet je haar stil, bij het eerste kleine signaal van spanning en wacht je tot ze ontspant, dan pas weer verder.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:48

Heel herkenbaar..
Heb ook zo'n paardje gehad...alleen had hij het niet alleen op de terugweg.
Hij kon vanuit het niets ineens een enorme spanning opbouwen..wou niet meer vooruit of achteruit...alsof hij het zelf niet meer wist.
Als ik hem probeerde te dwingen toch door te lopen kon ie ontploffen..ik kon niks anders doen dan stil zitten en wachten tot ie weer rustiger werd..ik kon dan vaak zijn hart voelen bonsen.
Ik stapte af en ging idd lopend verder.
Het enige wat leek te helpen was gek genoeg,.. hoe minder ik eraan "hing" hoe beter het ging.
Dus martingaal eraf..mondbeschermers eraf...neusriem eraf of erg los...en zitten als een zoutzak met een slap teugeltje.....en bij opbouwende spanning wreef ik hem stevig over de manenkam....vanaf die tijd is het steeds beter gegaan.
Vervelend hoor...is moeilijk om het knopje te vinden die de rust weer terug kan brengen want kan me zo voorstellen dat je onbevangenheid verdwijnt en dat maakt het alleen maar moeilijker......

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:03

Misschien heb ik er keihard overheen gelezen maar wat doet ze als je met een ander paard erbij buiten gaat rijden? Liefst een vertrouwd maatje?

Remcovs1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:16

Homiafortuna schreef:
Ben heel benieuwd naar de tips die je gaat krijgen. Zit momenteel in een soortgelijke situatie.

Me to

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:46

Esther dat zou ik dus absoluut niet hoeven proberen. Nooit zomaar omdraaien op buitenrit, altijd een rondje maken!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:58

Ik heb niet het hele topic doorgelezen wel jou post.

Mijn paard doet precies hetzelfde na een tijdje stilstaan. Herken het boos doen, steigeren, bokken allerlei uitwegen vinden om maar 'Haar' tempo te nemen.

Voor mij is de oplossing terug naar haar basis. In dit geval Dually halster. Hiermee hebben we haar ingereden, hiermee doe ik het grondwerk maar rijd ik ook rustig ontspannen in de wei. Maar ze weet ook dat ze op dit halster een correctie krijgt.
Buiten rijd ik haar op twee teugels. De teugels aan het bit heb ik normaal, die aan het halster net los genoeg dat deze niet gebruikt word. Mocht ze dan in zo'n bui terecht komen kan ik haar corrigeren op het halster en na 1/2x zie je haar weer rustiger worden. (Dually correctie is voor haar duidelijkheid). Als ze het na bijv. 10 minuten weer doet, weer correctie en rijd ik weer verder op het bit. Soms is het een weekje soms weken. Uiteindelijk gaat het halster gewoon weer af en rijd ik gewoon met mijn hoofdstel en dubbelgebroken trensje weer buiten.

Martingaal enzo geloof ik bij de mijne niet in, ze is niet dom en zou zich er prima uit kunnen werken dus begin er niet aan. En de Dually /halster is alleen in werking op de momenten dat ik haar corrigeer erop.

wilmers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:05

John Erb om hulp vragen, hij is erg goed. Hij heeft een website waar je meer informatie kunt vinden,www.equine-improvement.com