Ik durf mijn paard niet meer te rijden zonder slof of gogue.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Ik durf mijn paard niet meer te rijden zonder slof of gogue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:18

De basis is dat jij ontspannen bent en vertrouwen hebt, vind dit terug bij dit paard als je hem echt wil houden. Gooi even alle ambities en blokkades overboord en probeer aan te voelen waarom hij dit doet. Wij mensen willen altijd heel veel van paarden maar beseffen vaak niet hoe veel we het paard in de weg zitten. Het heeft tijd nodig en heel veel km's maken om het paard te leren wat wij van ze verwachten. Gehoorzaamheid afdwingen kan niet en vandaar ook mijn eerdere tip om per direct de hulpteugels aan de kant te gooien. Loslaten en wederzijds vertrouwen daar moet je aan gaan werken. Maar een ruiter met spanning en angsten, daar kan een paard weinig mee. Werk eerst aan jezelf en zoek mogelijkheden om veilig te trainen (grotere bak, omgeving waar je je beide prettig voelt. Vanuit vertrouwen kun je uit gaan bouwen, nooit met dwang.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:23

Annoya, dat is een prachtig verhaal en heel herkenbaar. Been there, done that. Je wist niet beter, maar als ik toen had geweten wat ik nu wist, had ik vast minder ‘oorlog’ met mijn pony gehad. En het maakt nogal verschil of je 12 jaar bent en van een pony rolt of 42 jaar en van een paard van 1.75 klapt. Been there, done that too.

TS: maakt je paard ook een soort raar ‘huppeltje’ bij het aandraven vanuit halt of stap? Onder het zadel of aan de longe bijgezet zal het meer opvallen, maar mogelijk dat het paard het ook in vrijheid doet bij het aandraven?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:25

Hoe is het met zijn tanden en zijn bit? Dat mis ik in het stukje. Zelf zou ik gewoon door rijden met de slof als het heel lang goed gaat komt het vertrouwen vanzelf terug :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:34

Ik zie in je andere topic dat je zelf met rugklachten kampt. Het is helemaal niet vreemd als je misschien voor de paard daardoor niet prettig meegaat in zijn bewegingen en dat hij daarom uitbreekt.Ook jouw angst is hierdoor goed te verklaren. Ik denk dat het wijs is om alleen nog onder begeleiding te rijden want zo doorgaan lijkt me erg gevaarlijk.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:19

Roodvos schreef:
Annoya, dat is een prachtig verhaal en heel herkenbaar. Been there, done that. En het maakt nogal verschil of je 12 jaar bent en van een pony rolt of 42 jaar en van een paard van 1.75 klapt.

Eens met het laatste maar het was niet alleen bedoelt als een mooi verhaaltje.
Allereerst ben ik het eens met de andere reacties, onderzoek of het paard geen last heeft van pijn of ongemakken. Maar het kan ook zijn dat het paard de onzekerheid aanvoelt en een loopje neemt met de eigenaar. Wat wil de eigenaar? Het kan ook zijn dat het paard en de eigenaar niet bij elkaar passen en de eigenaar beter kan kiezen voor een ander paard. Elke keer met vrees op je paard stappen is ook niet leuk.
Werken aan je zit (evt op een ander paard als dat kan), zodat je het gekke gedrag kan uitzitten is belangrijk. De eigenaar schrijft dat het paard ook wegrent met de andere ruiter alleen die persoon valt er niet af. Waarom doet het paard dit? Verveelt het paard zich, is het ergens bang voor? Vertrouwt de eigenaar op de begeleider? Wellicht een speciale training volgen, Parelli bijvoorbeeld als je zoiets interessant vind.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:21

ik mis ook nog wat achtergrond informatie, of lees ik er over heen?
Hoe wordt het paard gehouden, is er weidegang, wat voer je?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:30

friesam schreef:
Als paard nagekeken en goed bevonden is.

Ga eens 5 stappen terug.

Paard opzadelen, (geen hulpteugel) rondje stappen (liefst lange teugel en iemand die bij je is) gaat dit braaf/goed. Klaar terug naar stal en liefst de wei op.

Volgende dag 2 rondjes stappen
Daarna aan dat losse teugeltje een volte in draf

Daarna langzaam wat vragen in stap rondje losse teugel in draf en klaar.

Zo heel langzaam aan weer vertrouwen in elkaar krijgen.

Bij een kennis van mij hebben we dit zo aangepakt (ook een M paard) ze heeft 3 maanden niet gegalopeerd maar geniet inmiddels wel van haar paard. En ze was zo bang dat ze er regelmatig af sprong bij iedere spanning.

Op deze manier heb ik ook de angst met mijn vorige merrie overwonnen.
Ik ben zelfs begonnen aan de longeerlijn.
Paard reageerde als een bom als ik (soms ongemerkt) spanning had.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:44

Ik zie het probleem niet van het rijden met slof zolang je hem alleen gebruikt als hij ervantussen wil gaan.

Maar als je het zelf onpretig vindt, kun je ook een martingaal gebruiken, dan kan hij zijn hoofd tenminste niet meer zo omhoog doen.

Of laat hem doorrijden door iemand anders zonder slof totdat het eruit is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:38

Martine_R schreef:
Maar als je het zelf onpretig vindt, kun je ook een martingaal gebruiken, dan kan hij zijn hoofd tenminste niet meer zo omhoog doen.

Met een goed afgestelde martingaal kan een paard zijn hoofd nog steeds omhoog doen. De martingaal is ervoor bedoeld om, als het paard het hoofd te ver omhoog doet, het bit toch netjes op de lagen te laten inwerken ipv alleen op de mondhoeken.

Verder denk ik dat er inmiddels best nog wat voorbeelden zijn gegeven waar TS wat mee kan :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:10

Martine_R schreef:
Ik zie het probleem niet van het rijden met slof zolang je hem alleen gebruikt als hij ervantussen wil gaan.

Of laat hem doorrijden door iemand anders zonder slof totdat het eruit is.

Van alle tips gegeven hier vind ik dit de beste. Mits hij natuurlijk helemaal gezond is.

Jeetje je gaat toch niet de cowboy uithangen en maar been geven als je paard aan de kletter gaat? Zo'n tip zomaar geven kan hartstikke gevaarlijk uitvallen, hetzelfde dat je het maar moet uitzitten en leren door te vallen en op te staan.. als je bang bent moet je dat soort dingen niet doen, heel gevaarlijk, gewoon als je echt bang bent en het goed gaat met de slof voorlopig de slof er maar om laten.

De tip om wat stappen terug te nemen (zonder slof) is ook een goede.

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:43

Ik ken genoeg paarden die door de druk die op de slof staat juist gaan rennen om onder de druk uit te komen
Omdat de slof vaak als handrem gebruikt wordt waar die niet voor bedoelt is
Ik zou dit paard laten staan tot dat je weet of hij iets mankeert,laat het rijden voorlopig Achterwegen Als het het rijden je zoveel angst op levert wat goed voor te stellen is nadat je er een paar keer bent Afgevallen zou ik eerst kijken of het rijden voor beide nog wel leuk zo als het nu gaat. mocht voor beide Niet meer zo zijn wat je zelf aangaf. dan kun je hem beter verkopen en er zelf een makkelijker paard voor terug kopen die wel bij je past
En kan de vorige eigenaar je niet helpen met hem. en wat zegt zij over het gedrag van hem deed hij dat bij haar ook wel eens
Paarden doen nooit zomaar wat en ik hoop voor je dat alles meevalt.