Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:01

Begin bij de osteopaat, zadelmaker en tandarts. Dan bij lessen en als het dan nog niet wil, laat je er iemand anders op omdat het zelf niet lukt.

celina_bruce schreef:
prugelpiet schreef:
Hoho, je hoeft niet zo te reageren.
Je hebt het zelf onduidelijk beschreven, daar kunnen wij niks aan doen.

Heb je (professionele) hulp?

Als zij zo reageert en het maakt mij boos mag ik toch ook wel mijn emotie uiten? Je reactie heeft trouwens helemaal geen betrekking op de vraag om tips...

Dat is geen reden om het word godver en k.ut in je post te gebruiken? Ik vroeg of je hulp had, omdat ik benieuwd was naar wat je instructrice/instructeur/stalgenoten/hulp erover zei en heeft gezegd hoe je er op moest reageren. Daar kunnen wij dan weer op inspelen. Snap je? Zo kunnen wij kijken of ook je instructie ergens fout advies geeft.

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:06

Ik volg het even.
Ben echt heel benieuwt naar de oorzaak..
Kan je alleen geen tips geven hier over, heb hier totaal geen ervaring mee..
Respect dat je het op die leeftijd allemaal zo aan durft te gaan en niet bang bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:07

Moderatoropmerking:
Het is duidelijk dat het openingsbericht wat impulsieve en felle reacties oproept. Uiteraard mag je kanttekeningen plaatsen wanneer je het idee hebt dat iemands handelingen of gedachtengang niet de juiste zijn geweest in jouw ogen. Gelieve hierbij echter niet op de man te spelen en probeer opbouwende kritiek te geven waarmee de TS iets kan. Bedankt!

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:08

Misschien een tijdje ergens rijden waar geen omheining is? Dan kan het paard zich er ook niet tegen aan laten vallen.
En een stapje terug doen in de training kan met een jong paard nooit kwaad. Misschien moet hij toch nog wat meer balans krijgen onder het zadel voor de dingen die je nu van hem vraagt. (Ik heb je natuurlijk nooit zien rijden, maar het zou kunnen zijn dat hij daardoor zijn kont in de krib gooit.)
Succes met het paard en trek je niet teveel aan van de botte reacties van sommigen hier, ze bedoelen het vast goed.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:12

prugelpiet schreef:
Begin bij de osteopaat, zadelmaker en tandarts. Dan bij lessen en als het dan nog niet wil, laat je er iemand anders op omdat het zelf niet lukt.

Dat is geen reden om het word godver en k.ut in je post te gebruiken? Ik vroeg of je hulp had, omdat ik benieuwd was naar wat je instructrice/instructeur/stalgenoten/hulp erover zei en heeft gezegd hoe je er op moest reageren. Daar kunnen wij dan weer op inspelen. Snap je? Zo kunnen wij kijken of ook je instructie ergens fout advies geeft.

Oké, ja je hebt gelijk, ik had geen scheldwoorden hoeven gebruiken. Dat was in een vlaag van woede en ik ben me ervan bewust dat het niets toevoegt. Verder geeft die man waarvan hij is me een soort van les maar ik ben niet eens met zijn methode. Ik ga vandeweek als ik weer in de bak ga rijden aan de (waarvan ik denk) meest ervaren en rustige persoon vragen of zij eens op hem wil of mij wil helpen, maar ik poste dit topic om ook vanaf andere fronten tips en ervaringen te horen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:13

Is het een idee om met iemand op de grond ernaast een training op te bouwen van de absolute basis: opstappen, stilstaan, wegstappen, stappen, halthouden, bochten/wendingen, draven, overgangen, ...
Echt alsof je op een paard stapt waarvan je weet dat die gereden is onder het zadel, maar niet welk niveau. Geleidelijk aan tast je af waar de grens zit en waar hij lastig begint te doen, misschien zien mensen op de grond dan dingen die fout gaan of waardoor hij over de rooie gaat?
En zo proberen vinden waar hij precies moeite mee heeft?
Laatst bijgewerkt door __Astrid op 01-02-15 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:13

ellissofie schreef:
Misschien een tijdje ergens rijden waar geen omheining is? Dan kan het paard zich er ook niet tegen aan laten vallen.
En een stapje terug doen in de training kan met een jong paard nooit kwaad. Misschien moet hij toch nog wat meer balans krijgen onder het zadel voor de dingen die je nu van hem vraagt. (Ik heb je natuurlijk nooit zien rijden, maar het zou kunnen zijn dat hij daardoor zijn kont in de krib gooit.)
Succes met het paard en trek je niet teveel aan van de botte reacties van sommigen hier, ze bedoelen het vast goed.

Bedoel je met ergens zonder omheining rijden op het strand ofzo? Anders ga ik dat wel eens doen. Dat ik denk ik ook wel lekker voor hem, niet die saaie bak.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:14

__Astrid schreef:
Is het een idee om met iemand op de grond ernaast een training op te bouwen van de absolute basis: opstappen, stilstaan, wegstappen, stappen, halthouden, bochten/wendingen, draven, overgangen, ...
Echt alsof je op een paard stapt waarvan je weet dat die gereden is onder het zadel, maar niet welk niveau. Geleidelijk aan tast je af waar de grens zit en waar hij lastig begint te doen, misschien zien mensen op de grond dan dingen die fout gaan of waardoor hij over de rooie gaat?
En zo proberen vinden waar hij precies moeite mee heeft?

Oh dat is echt een goede, daar had ik nog niet aan gedacht, dankjewel! :)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:14

En als niks helpt, een maand of 2 op de wei, en niks mee doen als enkel borstelen. ;)
Jonge paarden hebben dat echt nodig af en toe :j

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:16

Hee TS,

Wat houd 'aan het werk zetten' precies in voor jou? Alleen tempowisselingen, of ook al in de nagefelijkheid?
Hoelang is hij al onder het zadel, en heeft hij na het inrijden vakantie gehad? Wij zetten ze na het inrijden altijd een maand of twee op het land, dan hebben ze de tijd om alles te verwerken, en zijn ze bij het oppakken een stuk makkelijker.

Zoals het nu klinkt word het je paard allemaal een beetje teveel. Zoals eerder in dit topic al is gezegd, paarden hebben 4 stadia van handelen. Flight, Fight, Freeze en Faint. Dit klinkt als een combinatie van Freeze en Faint.

Als ik jou was zou ik een stap terug naar de basis nemen. Ga lekker naar buiten, rechte stukken rijden en het koppie leeg maken. Mijn ervaring leert me ook dat beginnen met het rijden van tempowisselingen veel makkelijker buiten gaat dan in de bak. Buiten is het leuk, en wat meer spelenderwijs, binnen is het vaak echt 'werk'. Als hij dat werk van buiten al kent, is het binnen makkelijker toe te passen.

Ook medisch een aantal dingen uit laten sluiten is geen slecht idee. Je weet maar nooit of er wat fout zit, want dat zou ook een logische verklaring zijn voor het gedrag van je paard.

Ik hoop dat je er uit komt en dat je ons op de hoogte houdt!!

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:18

MayDayParade schreef:
Hee TS,

Wat houd 'aan het werk zetten' precies in voor jou? Alleen tempowisselingen, of ook al in de nagefelijkheid?
Hoelang is hij al onder het zadel, en heeft hij na het inrijden vakantie gehad? Wij zetten ze na het inrijden altijd een maand of twee op het land, dan hebben ze de tijd om alles te verwerken, en zijn ze bij het oppakken een stuk makkelijker.

Zoals het nu klinkt word het je paard allemaal een beetje teveel. Zoals eerder in dit topic al is gezegd, paarden hebben 4 stadia van handelen. Flight, Fight, Freeze en Faint. Dit klinkt als een combinatie van Freeze en Faint.

Als ik jou was zou ik een stap terug naar de basis nemen. Ga lekker naar buiten, rechte stukken rijden en het koppie leeg maken. Mijn ervaring leert me ook dat beginnen met het rijden van tempowisselingen veel makkelijker buiten gaat dan in de bak. Buiten is het leuk, en wat meer spelenderwijs, binnen is het vaak echt 'werk'. Als hij dat werk van buiten al kent, is het binnen makkelijker toe te passen.

Ook medisch een aantal dingen uit laten sluiten is geen slecht idee. Je weet maar nooit of er wat fout zit, want dat zou ook een logische verklaring zijn voor het gedrag van je paard.

Ik hoop dat je er uit komt en dat je ons op de hoogte houdt!!

Misschien is het wel een goed idee ja, om een week of twee alleen maar buiten te rijden? Ik hou jullie zeker op de hoogte.

celina_bruce

Re: Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:20

MayDayParade en __Astrid, dat is het nadeel van het rijden van iemand anders paard. Het is niet aan mij om te beslissen dat hij op het land gaat :(

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:21

Ik rijd alleen maar andere paarden en ook hier heb ik aangeraden om pony van 5,5 2 maand de wei op te doen ;)
Het is voor je eigen veiligheid ook he, straks zit jij met een gebroken/verbrijzeld been als die straks helemaal door t lint gaat...

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:24

__Astrid schreef:
Ik rijd alleen maar andere paarden en ook hier heb ik aangeraden om pony van 5,5 2 maand de wei op te doen ;)
Het is voor je eigen veiligheid ook he, straks zit jij met een gebroken/verbrijzeld been als die straks helemaal door t lint gaat...

Ja I know right?! maar ja, ik ben vijftien en die man luistert niet naar mij.. ik kan wel een poging wagen om het bij hem aan te kaarten of om het een ouder iemand te laten zeggen ofzo..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:28

Ik denk dat de pony het werk in de bak nog niet helemaal snapt en het ook niet als heel positief ervaart.

Hij blokkeert tussen z'n oortjes en denkt schiet mij maar lek en gaat tegen de wand leunen, bij alles wat je dan doet komen er nog meer prikkels bij alle andere prikkels die ie niet kan verwerken en hij drukt zich nog strakker tegen de wand.

Ik heb meer dan 20 jaar geleden een verzorgpony gehad die gruwelijk aan de kudde kleefde, die kreeg ik niet het erf af en rende met mij terug en dan ook strak langs het hek.
Het was een hek met verticale spijlen en m'n knieschijf heeft ze allemaal geraakt #)

Ik heb toen al snel iets geleerd wat rijtechnisch niet zo fraai is, maar wel heel fijn als je been klem zit, trek het hoofd naar de wand/hek toe, dan moet ie z'n lijf van de wand draaien.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:34

Probeer dan het werk terug te schroeven naar 2/3 keer per week max een half uurtje en echt basis dingen. Houd het simpel en ga terug naar de basis.
Wissel veel af en ga zoveel mogelijk (minstens 1 keer per week) naar buiten, en wissel daar ook af tussen: gewoon rondhobbelen en niks doen en wat werk dat je anders in de piste zou doen.
Longeer af en toe, soms bijgezet, soms gewoon losgooien, dan eens met balkjes...
Idem met rijden, wissel veel af en maak het leuk. Gebruik eens wat balkjes of kegeltjes in de bak...

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:35

LBLGypsyCobs schreef:
Ik denk dat de pony het werk in de bak nog niet helemaal snapt en het ook niet als heel positief ervaart.

Hij blokkeert tussen z'n oortjes en denkt schiet mij maar lek en gaat tegen de wand leunen, bij alles wat je dan doet komen er nog meer prikkels bij alle andere prikkels die ie niet kan verwerken en hij drukt zich nog strakker tegen de wand.

Ik heb meer dan 20 jaar geleden een verzorgpony gehad die gruwelijk aan de kudde kleefde, die kreeg ik niet het erf af en rende met mij terug en dan ook strak langs het hek.
Het was een hek met verticale spijlen en m'n knieschijf heeft ze allemaal geraakt #)

Ik heb toen al snel iets geleerd wat rijtechnisch niet zo fraai is, maar wel heel fijn als je been klem zit, trek het hoofd naar de wand/hek toe, dan moet ie z'n lijf van de wand draaien.

oké ik zal wel kijken hoe hij daar op reageert

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:55

En daarnaast voor meer beeldvorming kun je het gedrag eens laten filmen?
Want hoe staat zijn hoofs als hij dat doet? Met een heldere blik en gespitste oren, of helemaal suf weg vande wereld?

Aan zijn verdere lichaamshouding kun je ook veel uithalen, of het pijn is, onbegrip, niet weten wat te doen, of onder bepaalde dingen uit willen komen.

Er worrt wel vanalles geroepen maar zonder beeld worden er blijkbaar een hoop conclusies getrokken van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Hoe gaat het nu met je been ts?

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 11:03

crazyshar schreef:
En daarnaast voor meer beeldvorming kun je het gedrag eens laten filmen?
Want hoe staat zijn hoofs als hij dat doet? Met een heldere blik en gespitste oren, of helemaal suf weg vande wereld?

Aan zijn verdere lichaamshouding kun je ook veel uithalen, of het pijn is, onbegrip, niet weten wat te doen, of onder bepaalde dingen uit willen komen.

Er worrt wel vanalles geroepen maar zonder beeld worden er blijkbaar een hoop conclusies getrokken van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Hoe gaat het nu met je been ts?

Als hij het doet kijkt hij een soort van heel blij en speels. Mijn been zit onder de blauwe plekken maar doet niet zo veel pijn, bedankt voor het vragen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:28

Ooit ook zo'n kostganger gehad. Die ben ik in de wei gaan rijden. Nadat hij een keer in de sloot beland was nooit meer het probleem gehad.

Maar dat is geen oplossing waar je iets mee kan. Doet hij het ook als er andere paarden in de bak zijn? Of voorwaarts laten houden door iemand op de grond?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:36

celina_bruce schreef:
__Astrid schreef:

Ja I know right?! maar ja, ik ben vijftien en die man luistert niet naar mij.. ik kan wel een poging wagen om het bij hem aan te kaarten of om het een ouder iemand te laten zeggen ofzo..

Laat je leeftijd niet tegen je gebruiken, JIJ hebt de troeven in handen! Op het moment dat jij zegt ermee te stoppen (je lijf moet nog een jaar of 60 mee, en met wat geluk nog flink langer ook!), heeft de eigenaar een probleem. Je kunt niets eisen, dat is waar, maar je kunt wel dingen bespreken en als je het op een correcte manier en met goede onderbouwing brengt sta je waarschijnlijk sterker dan je zelf in de gaten hebt ;)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:46

Mijn lease pony heeft dit ook misschien mist hij steun en balans misschien moet je kracht gaan opbouwen en spiertjes kweken

Luana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:03

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:40

Luana schreef:
De Sjiem deed het ook. ;)

http://www.npo.nl/andere-tijden-sport/2 ... ON_1167848

Ongeveer op 16:30 vertellen ze daarover.

Totaal offtopic maar mooie docu!

@ts
Misschien is inderdaad buiten rijden wel een oplossing. Of dat je dat als afwisseling doet of de komende tijd alleen maar is aan jou. Jij kent het paard. Maar buiten kun je werken aan een eventueel balansprobleem en kan hij zich nergens tegenaan laten vallen. Plus dat het goed is voor afwisseling en even de bak uit zijn en het niet per se werk is lijkt me dit een goede tip.

Houd wel in je achterhoofd dat je 15 bent en het niet te gevaarlijk moet worden. Ik denk dat je prima kunt rijden hoor, daar niet van, maar je moet nog wel de rest van je leven met dit lichaam.. Denk alsjeblieft wel aan jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:43

celina_bruce schreef:
danzzz schreef:
Goed zo, een jong paard dat aangeeft dat er 'iets' mis is laten lopen 'tot hij niet meer kan' lost alles op. Dat het paard daarna nog harder protesteert zet de grijze cellen nog steeds niet aan het werk? Blijkbaar worden dan eerst de grove middelen ingezet!

Ik weet niet of je kinderen hebt Celina, maar sla je daar ook op als ze iets niet begrijpen? Ja, ik weet het, een heel harde vergelijking maar in dit geval volgens mij op zijn plaats.

Je hebt het hier over een beestje van 4.5 jaar oud. Da's een puber! Hij spreekt onze taal nog niet maar je verwacht dat hij dat wèl doet. Zou het niet eens tijd worden dat jij als mens, zogezegd een intelligente diergroep, eerst de taal van het paard leert?

Zoek niet meteen naar een oplossing van het tegen de muur lopen, zoek eerst naar de oorzaak!
En zoek "de fout" niet meteen bij het paard. Die ligt waarschijnlijk bij jou omdat het paard jou niet begrijpt. En het is aan jou, intelligente mens, om het paard jou te laten begrijpen.
Daar heb je al je intelligentie maar ook al je empathie bij nodig.

Hé meid, je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen. Het enige wat ik vraag zijn tips. Moet ik hem er mee weg laten komen als ie steigert? Kom nou, het kan geen feest voor hem blijven. Kinderen moet je ook straffen als ze iets fout doen en ja, ik zal ook wel eens iets niet goed aanpakken (aangezien ik pas vijftien ben en nog mijn hele leven heb om te lerrn) maar dat ie een klap krijgt omdat ie steigert vind ik niet onterecht. Ik ken het paard beter dan jij, ik weet wanneer hij iets niet fijn vindt en wanneer het puur klieren is.

Ze verwoord het een beetje bot maar dat komt denk ik door jouw openingspost. Want ik snap wel wat Danzz bedoelt. Je hebt het idee dat de pony je uittest, dat ie aan het 'klooien' is. Realiseer je dat paarden je misschien wel uittesten, maar niet ten nadele van zichzelf. Zich tegen de bakrand aangooien is nou niet bepaald een manier om jouw te pesten want het paard wordt er zelf ook neit beter van. Het komt er op neer dat het paard iets niet kan of niet wilt en geen andere mogelijkheid ziet dan zich tegen de bakrand aan gooien. Dan kan het bijna niet anders dat je een aantal signalen heb gemist. Dat is niet erg, maar probeer niet het paard de schuld te geven, maar te kijken hoe jij hier anders mee om kunt gaan.
Ik snap best dat je m een klap verkoopt voor je eigen veiligheid, maar je moet echt de mindset gaan veranderen dat het paard dit voor de lol doet.