Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:47

Iets wat ik geleerd heb toen we aan nagevelijkheid gingen werken: Links, Rechts, Links, Rechts. Gewoon de hele tijd om de beurt je teugel aanspannen. 'Zagen' dus. Heb hier later hele grote problemen mee gehad omdat dit voor mij dus normaal was, maar voor andere dus niet. Ben toen in een andere les gaan rijden en de instructrice zei: Wat je doet is geen zagen, omdat je het niet heel hard en heel snel achter elkaar doet, maar het is niet de juiste manier, die ga ik je leren.

heb hier heel veel aan gehad en me rij-kunsten zijn er ook beter van geworden :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:53

sans6 schreef:
lucifertje schreef:
Leg je binnenhand maar op je bovenbeen/knie dan kan je hem makkelijker vast houden en kost het je minder kracht.

Dat heb je iet van mij geleerd! :oo

Hahaha nee gelukkig niet!!! Door jou heb ik goed leren zitten :D en lachen :p

Caatje87

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:56

rammelen...

Lianne86

Ik kreeg les van een oude man die zelf kei veel ervaring had en ook privé les gaf... Dus de eerste ajren les van hem gehad en heel veel geleerd!

Maar wat ik vooral veel zie is het "vooruitslaan" als tip krijgen :S (Er gaf op 1 stal iemand les dat ik dacht als ik van haar les had gehad, had ze een streep in der gezicht gehad omdat ik me zo kon ergeren aan haar :$)

Wat ik mezelf aangeleerd heb, is mijn handen niet te dragen :') Maar de basis was ooit goed ;)

Sascho

Nadat ik op 4 maneges heb gereden kreeg ik een verzorgpony en daarbij prive les, ik moest aanspringen in galop, iets wat eigenlijk al nooit goed ging, logisch want op alle 4 de maneges is mij gewoon geleerd dat je moest drijven drijven drijven dan ging het paard harder lopen en viel vanzelf in galop, gelukkig heb ik het toen meteen goed geleerd.

op 1 manege heb ik zelfs geleerd dat je bij elke pas om en om met je been moest drijven, dus om beurt rechter been en linker been, zo bleef je paard in balans.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:58

Zagen, komt het paard mooi naar beneden |o

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:04

Toen ik bij een vriendinnetje op de manege ging kijken;
Doorzitten moeilijk? Teugels korter en Achterover hangen/leunen (in de teugels ja) wil nog wel is helpen. Geef m een tik/schop en laat m lopen was daar ook veel gehoord |o
Heb zelf gelukkig alleen privéles gehad van een hele goede instructrice dus bovenstaande dingen zijn me bespaard gebleven :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:07

Bij lichtrijden moet je elke keer dat je zit je been aanleggen. We zijn 15 jaar verder en ik betrap me nog af en toe dat ik elke pas aan het drijven ben, gewoontes afleren is zoooooo moeilijk.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:07

lucifertje schreef:
sans6 schreef:

Dat heb je iet van mij geleerd! :oo

Hahaha nee gelukkig niet!!! Door jou heb ik goed leren zitten :D en lachen :p

"Net doen of je het leuk vindt :D ;)"

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:08

Ik heb op mijn huidige manege echt prima les. Niks zagen, niks meppen als het niet nodig is, vanuit ontspanning en binnenbeen en buitenteugel kijken of je paard misschien wat wil zakken.

Op mijn vorige manege moesten mijn beugels korter, want dan zat ik steviger, met als resultaat dat ze steeds een gaatje korter gingen en ik na een paar lessen alleen maar instabieler ging zitten. Ik moest daar ook lichtrijden zonder beugels, zodat ik leerde klemmen met m'n knieën... :(

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:08

je moet hem een pak op z'n donder geven dan springt hij wel..... het beest was doodsbang!,
het was onze laatste les daar. -O-

na een goedkopere en beter inhoudelijke les bij een ander heeft deze pony heel veel geleerd en nog veel concoursen gelopen en gewonnen *\o/*

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:09

Mjah toen die oude man stopte nog heel even les gehad van de zoon van de eigenaar van de manege... Als ie niet door de hoek wil, slaan op de hals en aan de buitenteugel trekken? (Ik luisterde nooit, we mochten elkaar niet... Toen heeft ie een keer mijn pony een tik gegeven toen ik langsreed... Daardoor lag ik er dus ook af... Liep heerlijk ontspannen en opeens.. dus had ik toen ik langs hem reed spontaan pianohandjes en kwam die zweep vol tegen zijn kop aan.. "Oeps sorry") Dus maar gestopt voor mijn humeur :')

Nog steeds als ik hem zie denk ik "daar heb je die banketstaaf weer" :')

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:14

"BLIJVEN ZITTEN" :') (niet van een instructrice natuurlijk !)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:15

renee16 schreef:

Beste tip ooit!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:17

Niet perce slecht advies maar wel gewoon slechte hulp kreeg ik van mijn instructrice die me toen mijn paard ooit een compleet weigerde te galoperen maar toe begon te schreeuwen en achterna kwam met de zweep waardoor zowel paard als ik volledig in de stress schoten en we natuurlijk nooit in galop zijn gekomen. Waarschijnlijk was het prima gegaan als ze me na een paar mislukte pogingen ff een stapje terug had genomen en we het opnieuw hadden geprobeert, ze bleef maar drammen en ik werd daar alleen gefrustreerd en gespannen van waardoor mijn paard helemaal niets meer wilde. Imo mag een instructrice ook wel wat inzicht hebben in gedrag van leerlingen ipv alleen oog voor het paard dat "best kan galoperen" |o .

Op mijn manege heb ik gelukkig nooit leren zagen en heb ik leren sturen door de kant op te kijken die je op wil dus dat viel mee, maar ze hadden me wel iets mooier kunnen leren zitten daar was toch niet genoeg aandacht voor.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:18

renee16 schreef:

Is dat de slechtste tip die je gehad hebt?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:23

"Schop hem maar door de midden!" :oo Pardon?!

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:23

Ik zie een heleboel dingen die écht niet kunnen, maar eerlijk gezegd ook wel wat die kunnen liggen aan een verkeerde interpretatie (maar dan moet de instructeur het je nog een keer uitleggen en misschien voordoen zodat je het wel snapt).

Ik heb eerlijk gezegd nooit tips gehad waar ik echt niets aan had. Wel genoeg tips die op veel andere paarden misschien wel werken, maar bij die van mij niet...

Ook wel eens een instructrice gehad die mij en het paard waar ik op zat niet begreep. Het was een manegepaard en liep meestal mee in de G-les en bij beginnende volwassenen. Ik moest erop en hem "aan het werk zetten" (actieve achterhand en rugontspanning). Ik doen wat zij vroeg, maar het enige wat hij deed was heel hard rennen met het bit tussen zijn tanden. Na een kwartier kreeg ik hem nog niet terug en zij maar roepen 'Ze hadden je helemaal niet op dit paard moeten zetten, je kan er niets van!'
Ik zat jankend op die knol en heb de hele les alleen maar geprobeerd om dat paard rustig terug te rijden. Ik kreeg in dat uurtje de kans niet eens om aan zijn actieve achterhand te werken.
Blijkbaar was het een invaller en zei de bazin van de manege dat ik netjes had gereden en dat ze het knap vond dat ik hem uiteindelijk tóch rustig had lopen.
Het gaf me wel een oppepper, maar die reactie van de instructrice heeft er wel voor gezorgd dat ik lange tijd wat minder zelfverzekerd op het paard zat.

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:25

''Rijd is niet zo als een kip zonder kop!''
2 situaties:
of ik rijd in de middendraf of ik krijg haar niet terug en inderdaad, ik rijd als een kip zonder kop maar hoe ik haar terug krijg? tja.. daar kom je nooit achter hahaha

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:26

Ik maakte vorige week wel iets mee, ruiters die het niet snapte.
De vrouw in midden legde het heel goed uit, druk geven met je been als je in draf wilt.
En wat doet 90% (wapperen of schoppen noemde zij het dan maar)
Meisje lief kreeg het paard niet in galop, moest er wel om lachen.

Ik heb zelf ooit 1 x les gehad, liet de beste mevr met maatje meer(kwam ik later achter)
Aan huis komen, voor een springlesje, gaf aan mijn pony is erg druk. Maar nog wat onzeker met springen.
En wil vooral niet hoog, maar de techniek.
Vervolgens zette ze hem direct op 60 cm, Waarop ik zij, doe maar naar 30 zo kan ik ook de techniek wel oefenen. En zo krijgt mijn pony zelf vertrouwen.
Na 15 min dacht ik, goh laat ik eens vragen want ze lijkt het niet te snappen. Ze had al in 15 jaar zelf niet meer gereden (ivm ernstig overgewicht)
En ze had zomaar ooit eens de orun cursus gedaan omdat hij zo makkelijk te behalen was, en erger nog. Ze haar hadden verteld dat je met lesgeven simpel geld kon verdienen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:27

renee16 schreef:

Ook van een niet instructeur:
Vaders langs de kant van de bak bij een wedstrijd...
Roept hij in eens: Dé (afkorting van mijn naam) op de diagonaal je moet op de diagonaal...
En nooit luister ik en die keer dus wel...
Tingelingeling. Daar ging de bel... uitsluiting wegens fout parcours :oo

Ik snap nou nog niet waarom ik toch in eens naar mijn vader ging luisteren terwijl ik dat doorgaans toch niet probeer te doen :').

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:30

schuppen = harder :')

Vroeger op de manege was kuitdruk er niet bij, het was gewoon schuppen anders kwam je niet weg.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:33

Lianne86 schreef:
Mjah toen die oude man stopte nog heel even les gehad van de zoon van de eigenaar van de manege... Als ie niet door de hoek wil, slaan op de hals en aan de buitenteugel trekken? (Ik luisterde nooit, we mochten elkaar niet... Toen heeft ie een keer mijn pony een tik gegeven toen ik langsreed... Daardoor lag ik er dus ook af... Liep heerlijk ontspannen en opeens.. dus had ik toen ik langs hem reed spontaan pianohandjes en kwam die zweep vol tegen zijn kop aan.. "Oeps sorry") Dus maar gestopt voor mijn humeur :')

Nog steeds als ik hem zie denk ik "daar heb je die banketstaaf weer" :')

HAHAHAHAHA held!!
Dit vind ik leuk!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:44

Van een lichte tour amazone geleerd dat ik bij het wijken beide handen naar de kant moest zetten waar ik heen wilde. Dus binnenhand tegen de hals of er op en de buitenhand van de hals af. Met de binnenteugel op druk stelling vragen.
Nouja, ze reed lichte tour, dus deden we dat toch gewoon?

Later vroeg een andere instructrice me waarom ik dat toch deed, ik haalde mezelf uit balans en het paard kon niet meer wijken volgens het boekje. Dat leed tot standaard 7ens op het wijken :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:44

Eerst had de instructeur mij (een 8 jarig meisje wat nog maar een jaartje rondhobbelde op paarden), sporen omgedaan, wat op zich al belachelijk is omdat ik mijn benen nog helemaal niet stil kon houden, en vervolgens begon hij me te leren dat ik mijn tenen naar buiten moest draaien, om mijn paard harder te prikken. Het heeft me erg lang gekost weer te leren mijn tenen gewoon recht naar voren te krijgen.