Van Pessoa naar Pelham bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Van Pessoa naar Pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:35

Bij ons is t simpel. Pony wordt steeds gehoorzamer. Met alles. Opleiden he. Ik vermoed nog even de pelham nodig te hebben dan kan hij achterwege gelaten worden. Maar nu nog niet. Ik houd mijn dochter liever nog even heel. :-)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:45

Heb niet de ellelange teksten gelezen.

Heb hier 2 paarden staan die 'helaas' op 'zwaardere' bitten lopen.

Mijn merrie heeft een pelhambit, ongebroken met lange scharen (15cm), kinketting en dubbele teugel.
Mijn ruin loopt momenteel op een dubbelgebroken 4-rings pessoabit en kinriempje.

Ik merk dat het werken met pelhambit fijner is dan het pessoabit.
Ongebroken mondstuk is veel rustiger in de mond en niet teveel storing.

Ik hoop op termijn ook terug naar andere bitten te kunnen gaan, maar momenteel ff maar zo.
Wegens m'n medische klachten heb ik haast geen kracht dus wil ik die niet uitputten met 'vechten' als het anders kan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:59

Als paardrijden zo makkelijk was als jij het voorstelt dan was een ander bit idd de ideale oplossing, maar dat is echt niet zo.
Ts kan denken dat de vraag een goede vraag was, maar daarom is dat nog niet zo.
Als je dan daar op gewezen wordt kan indien ts er ook open voor staat een beter en hoger niveau bereikt worden, en geloof me ik heb het nu helemaal nog niet over hogere dressuur kunst hoor, beginnen met een goeie basis is mssn al hoog genoeg gegrepen nu op dit moment.
De kleuren die je nu noemt "rien" dat blauwe en zo tjaaaa dat is dan enkel het resultaat van slechte afspraken met je paard. (even een klein grapje hoor, lach er mssn eens mee, dat zou leuker zijn dan enkel met een enge blik te kijken)

rien10 schreef:
Nee. Ik begin niet over een bit discussie. Dat doen de andere die reageren. Ik zeg: geef antwoord op de vraag als je dat antwoord weet. Geef geen antwoord op vragen die TS niet stelt (rij- of africhtingsadvies).
Wat niet wegneemt dat mensen gelijk kunnen hebben. Maar het is gewoon niet het antwoord op de vraag.
"zal ik blauw of paars doen?" antwoord: "geel is beter dan blauw, want blauw is...." Zeg dan niets. Dat is mijn punt.

En dat heb ik ook al een keer of vier hier gezegd. Maar dat wordt niet gelezen of niet goed gelezen of niet goed geïnterpreteerd.

On topic: of en pelham beter is? Weten doe ik het niet. Wel heb ik ervaren dat onze pony prima te rijden is op de pelham in het bos. Verder heeft hij een trens in.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:24

Maar kan het niet én én? Voor nu hangt ze een pelham erin, zodat ze de eventuele vrachtwagen kan ontwijken (om maar even bij het voorbeeld te blijven) Terwijl ze ondertussen blijft werken aan de scholing van haar paard?
Want ze komt bij mij echt niet over als iemand die denkt dat een pelham het probleem oplost, maar als iemand die het juist als hulpmiddel wil gebruiken om het tijdens de periode dat het nog niet van een leien dakje gaat, het veilig te houden...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:59

Zo doen wij t wel. Werkt goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:02

Ja rien, veiligheid van je dochter gaat voor, maar je kunt je dan ook afvragen of dit wel een geschikte pony is, of dochter gaat pas buitenrijden als ze de pony voldoende onder controle heeft.
Waar de kunde van de ruiter ophoud, begint zijn grofheid en toevlucht tot hulpmiddelen.
Ofwel, waar de kunde ophoud begint de ijzerwinkel.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:14

iedereen die bitten alleen onderscheid aan de hand van scherp of minder scherp doet de realiteit helaas te kort, het is veel ingewikkelder.

(lees Löyeneysen, bijv)

en laten we niet vergeten hoe 'scherp' een trens is. domweg drie keer zo veel kracht zetten is snel gedaan, (kijk maar naar die video van Bartels academy waar ze real time een paard op stang en trens met 18 kg op de trensteugels meten...) en dan heb je dus net zo'n scherp bit als een pelham... met als nadeel dat de inwerking van de draaiing niet erbij is, dus een andere reactie van het paard teweeg brengt. Dit kan wel degelijk een neerwaartse spiraal geven.

omdat paard en ruiter een feedbacksysteem is (zoals gezegd) is de kracht die wordt uitgeoefend doorgaans redelijk omgekeerd evenredig aan de hefboomwerking. meestal zit het verschil ind e nageefelijkheid van de ruiterhand. (lees ook Preuschoft)

'het bit is zo scherp als de ruiterhand' is zo'n vaagverhaal maar wèl waar en erg belangrijk in deze. echter een schaarbit kàn juist 'milder' zijn omdat het een vrije slag heeft... als de ruiter nageeft.

maar je mag het gewoon niet over bitkunde hebben... want dan motten we allemaal 'gewoon les nemen' en dat soort dooddoeners.. waar in die les dan tussen neus en lippen door dezelfde incomplete, incorrecte nonsense wordt verkondig... zoals verkleinwoordjes als 'trensje' wat gewoon niet is dat je in de paardenmonden terug ziet komen.

alleen al door de naam van een kandare wordt daar doorgaans beter mee gereden dan met een watertrens, domweg omdat mensen er meer ontzag voor hebben... helaas is dat vaak niet genoeg, maar beter dan niks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:21

Ja de pelham KAN milder zijn dan een trens.
Maar iemand die al niet met een trens overweg kan, hoort die wel met een pelham te rijden?
Met een pelham kun je wel degelijk veel meer kracht/druk uitoefenen.
Een ruiter die kundig genoeg is om een pelham of eender welk bit met hefboomwerking op correcte manier te gebruiken, heeft het niet nodig om hier een topic over te openen.

En bitkunde (?) bestaat niet in die zin, omdat paarden niet universeel reageren op een bepaald soort bit. Je kunt enkel de theoretische werking omschrijven, niet hoe een/het paard erop zal reageren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:51

Stang en trens erin hangen kan ook nog. Of een hackemore. Vooral die laatste optie vind ik in het bos ook handig. Als je tussendoor even het paard wilt laten grazen of drinken kan dat gewoon.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:21

@Airnt,
Een trens heeft een totaal andere functie en werking dan een stang, het is net zo geniaal als simpel.
Afbeelding
Bij een correcte houding van het hoofd van het paard kun je zien dat het scharnierpunt van de enkel gebroken trens slechts onder een kleine hoek ten opzichte van de oren van het paard staat.
Het trensbit werkt in eesrste instantie in op de vlezige mondhoeken, pas in de laatste plaats op de lagen.
We communiceren hier met de ontvankelijke tong en de lippen van het paard, van enige dwang is geen sprake.

De trens heeft invloed op het "denken" van het paard, een groen paard begrijpt binnen heel korte tijd wat er bedoeld wordt.
De trens is bio mechanisch.
We kunnen het zijwaarts uitzwenken beperken door de hoek van de buitenste scharnierhelft enigszins te sluiten, we kunnen het paard één schouder omhoog laten brengen door buitenste scharnierhelft omhoog te brengen.
Al dat staat omschreven in bij de verschillende teugelwerkingen.

De stang daar en tegen werkt loodrecht in op de lagen, het drukt het voorste deel van de kaak naar de borst("rond stellen"), de kinketting drukt het bovenste deel van de onderkaak omhoog en naar voren.
We gebruiken de stang om een paard dat daar aan toe is verder te brengen in de oprichting, te vroeg in de africhting ingezet veroorzaakt het het tegenovergestelde van oprichting, het trekt het paard in de krul omhoog wat maakt dat het de rug vast zet.
Bij tuigpaarden gewenst, bij rijpaarden levert het het "spectaculaire" voorbeengezwiep op.

Afbeelding

In de gebruiksrijderij (externe rundvee houderij) dient de stang uitsluitend als "rem".

Wanneer het paard te diep ingesteld wordt veranderd de werking van de trens echter totaal, het gaat dan als een notenkraker inwerken op de lagen.

Afbeelding

Eén van de redenen waarom een paard nooit achter de loodlijn gereden mag worden, het gaat dan namelijk achter de teugel lopen in die zin dat het niet anders meer dan dan contact kan hebben met de ruiterhand.
Valse aanleuning.
Een paard in aanleuning onderhoudt het contact vanuit zich zelf, waar ook.
Afbeelding

(En je begrijpt hopelijk dat ik in algemeenheden schrijf en niet persoonlijk.... ;) )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:50

anneliesdj schreef:
Ja rien, veiligheid van je dochter gaat voor, maar je kunt je dan ook afvragen of dit wel een geschikte pony is, of dochter gaat pas buitenrijden als ze de pony voldoende onder controle heeft.
Waar de kunde van de ruiter ophoud, begint zijn grofheid en toevlucht tot hulpmiddelen.
Ofwel, waar de kunde ophoud begint de ijzerwinkel.

Dat kan je je afvragen ja. Hebben wij ook gedaan. Conclusie: pony loopt gedurende twee tot drie jaar 10 tot 20 uur per jaar met n pelham in het bos. Los teugeltje tot meneer vertrekt. Thats it.

Dus wat ik bedoel te zeggen: dit is niet DE oplossing. Hier is over nagedacht en met verstand gaan we er mee om. Zolang heg moet. Geen dag langer. Geen dag korter. We "hangen" er nooit zo maar wat in (of op :-))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:40

Ja dat zegt iedereen van zijn eigen beslissingen, dat zie je hier in het topic wel. En dat bedoel ik niet persoonlijk ;) Maar goed, in jouw geval heb je het ook over een kind, vind ik nog weer een ander verhaal dan een volwassene, die eerste moet je vooral beschermen en heeft een limiet aan kunnen en leervermogen.

Simpelman; ook bij een tuigpaard is het niet gewenst dat ze de rug vastzetten, dan kunnen ze immers niet meer ondertreden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:03

Ik snap je "zorgen" echt wel. Maar je weet niets van mij. Niets van mijn pony. Niets van mijn dochter. Niets van hoe of hoe lang wij al met paarden omgaan. Dat is geen verwijt hoor, maar het is gewoon zo. Als je het wilt weten ben je van harte welkom. Dan kan je t zelf zien. Maar goed, we zijn een end off topic en ik heb wel zo'n beetje alles gezegd wat ik wilde zeggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:05

Ik heb geen zorgen omtrent jou, dat heb ik ook al duidelijk aangegeven.
Ik reageer op basis van ervaring en feiten, of dat op jou van toepassing is weet ik niet en doet er ook niet toe.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:07

Ondertreden??

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:15

Ja ook een tuigpaard moet ondertreden, anders dan een dressuurpaard, maar je noemt het nog steeds zo.
Vastzetten van de rug is in elk geval niet gewenst.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:48

Tjaaaa duidelijk toch een vrij bekrompen zicht op de situatie vind ik toch.
Je wil persé je gelijk halen, en je staat niet open voor het verbeteren van het kunnen omgaan met paarden, wat jij nu doet en openlijk aan iedereen aanraadt is enkel gebruik maken van de makkelijkste oplossingen, een soort quick-fix, doe zo verder zou ik zeggen.

rien10 schreef:
Ik snap je "zorgen" echt wel. Maar je weet niets van mij. Niets van mijn pony. Niets van mijn dochter. Niets van hoe of hoe lang wij al met paarden omgaan. Dat is geen verwijt hoor, maar het is gewoon zo. Als je het wilt weten ben je van harte welkom. Dan kan je t zelf zien. Maar goed, we zijn een end off topic en ik heb wel zo'n beetje alles gezegd wat ik wilde zeggen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:11

simpelman:

ja, dat 'achter de teugel'- onderscheid is enorm belangrijk, met vele optomingen.

het lastige is echter dat de practijk nogal in de weg komt van het idee hoe de trens werkt, het paard doet namelijk zelf actief dingen die niet zo opvallen als je er niet op let, ze nemen bijna altijd het bit scheef in de mond, zodat de helft van het bit op de tong ligt. Daarom is 'ff-links-rechts' ook zo populair (en dat is dus super hard en fout, voor de duidelijkheid).

Maar ook in de hogere (correcte) hoofdhouding komt de trens al behoorlijk aan het notenkraken. zin mooie studies over.

een paardenschedel met een hoofdstel is een heel nuttige zaak om eens uit te proberen, zou elke rijschool moeten hebben.

het punt is dat het paard betrekkelijk weinig inwerking van de trens krijgt als ie z'n neus naar voren brengt. (dus echt sterrenkijken)

als je uiteindelijk maar voorzichtig genoeg bent kun je met elk bit vriendelijk rijden, dus ja, dat kan natuurlijk ook met een trens... die past... (mondstukcruve die klopt), wat mij zo opvalt is het aantal paarden met ruiters die bovengemiddeld nageven, bovengemiddeld stille hand hebben, en toch het hele paard duidelijk zijn kaak en tong schrap zet, en waar het bit niet centraal ligt.

Ik zag dit nooit tot ik bij lessen van te voren de stootstukjes voor de martingaal precies op de gespen ben gaan drukken, zodat je weet waar de buiten trens ring is door onder de hals naar de teugel te kijken... toen viel het mij op... dat vrijwel nooit het paard de trens centraal in de mond laat liggen zoals dat onderzoek met die röntchenfotos ook beweerde... denk eraan dat een paardentong en paardenkaak betrekkelijk smal zijn, een kaak is ca 5 cm breed, maar een beetje trens is 13-14 cm om de mondhoeken de ruimte te geven. Dit wil zeggen dat de helft dus langer is dan de harde structuren breed zijn.
door het bit van de lagen te heffen met de tong kan het paard de helft van het bit dat eigenlijk rechtlijnig naar de ruiterhand wijst dan nog grotendeels in zijn mond 'verstoppen'.

je ziet ze ook echt met hun tong het doen... let er maar eens op.

dat maakt het hele verhaal in de practijk heel anders.

een stang kan heffen, dat is natuurlijk helemaal waar, en een paard moet niet hoger in het hoofd lopen dan ie met z'n schoft kan volgen /dragen. maar dat is vrij eenvoudig te doen met een stang... als je maar nageeft.

in western krijgen ze ook een paard met z'n neus op de grond met een stang...(niet per sé wat ik voorstel, maar als mogelijkheid)

het uitzwaaien en uit de schouder breken moet de ruiter met been en zithulpen leren controleren. Ik zie doorgaans zeer slechte resultaten door met een trens dit proces te begeleiden. Het is betrekkelijk eenvoudig te leren buiging en stelling uit de zit grotendeels te kunen rijden (en dan op den duur vrijwel helemaal uit de zit) en de teugel op de hals 'af te halen' vanuit het binnenbeen (en de beugeltrit)...

klinkt misschien heel rijtechnisch, maar wel essentieel om het bit te begrijpen: een stang is ontwikkeld voor eenhandig rijden, een dubbel hoofdstel wordt niet voor niks ook wel 3 in1 gereden.... (stangteugels beide in de linkerhand en dan de trensteugels één in de linkerhand en één in de rechter)

Dus in de gebruiksruiterij wordt de stang gebruikt om te heffen zodat er meer uit de zit kan worden gereden... niet om te remmen... niet in californisch, niet in Iberisch, niet in zuid amerikaans, niet in historisch europees... Omdat dat helemaal niet lukt. Ik wil niet beweren dat die mensen allemaal altijd perfect rijden, en nooit grof zijn ofzo, maar het principe ligt duidelijk bij heffen, niet remmen.

Een stang stelt in staat om tot het rijden uit de buitenhulpen te bereiken, waardoor het paard zich duidelijk in de ruiterzit heft...

doorslaggevend is het nageven van paard en ruiter... in de aanleuning is het zeer moeilijk om met een stang te rijden, als het paard al de verkorting moet geven, omdat de ruiterhand niet nageeft (in de zin van naar voren komen) worden ze heel snel heel kort (hij moet de afstand tot de hand verkorten, omdat de hand niet naar de mond komt) maar als de hand voldoende wordt nagegeven kan het paard langer worden in de hals.

Het is ook gemakkelijker met langere teugels te rijden met een stang omdat de hulpen naar boven kunnen worden gegeven. als men dan in het nageven de hand weer afzinkt (decente de main) dan heeft het paard de ruimte om over de rug de hals te verlengen...