Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 04:09

Ja dan helaas een x een echte goede lel Een goede zwiep zweep is hierbij wel prettig Het is ook niet zo dat je dat altijd moet blijven doen na 2 3 x is het vaak wel duidelijk Met tussendoor nog een terugval waar je weer alert moet zijn

Wat ook vooral belangrijk is dat je zelf ook echt naar voren denkt Onbewust houden we die paarden vaak wat tegen Vandaar mijn tip van het weg galloperen Meer naar voren denken kan haast niet

Waar die op dat moment of dat uur met zijn hoofd loopt is verder ook niet van belang Jou werk punt is het voorwaarts aan het been zetten van je paard Het netjes aan de teugel lopen komt later wel

Wat je in de les zou kunnen doen Is een soort spelletje om paarden beter aan de hulpen te krijgen Is 1-2-3- en Of te wel
0=halt 1=stap 2=draf 3=galop -1acherwaarts en de halfjes zijn de middengangen Als de instructie deze nummers in een rap tempo door elkaar husselt En jullie hier de overgangen op rijden Uiteindelijk dus ook gwn van 0 naar 3 En weer terug (hoeft niet netjes gaat om reactie) Krijg je hele enthousiaste pony s En het is nog leuk ook Voor de ponys wat afwisseling En de ruiters zijn vaak net wat fanatieker in de hulp geving

Rieltje

Re: Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 05:05

Ik heb wel dikke geluk dat ik nog steeds alleen in de les loopt. Dus ontzettend veel ruimte om hier aan te werken. Vind het nummer idee een goede!

Het "denken" helpt voor mij idd - ik heb het vooral met voltes als ik mezelf helemaal naar de buiten kant denk gaat het veel beter als ik mij concentreer op het "naar buiten houden"

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:10

Kwa tik met de zweep, meestal geef ik bij geen reactie op been een tik achter mijn kuit, tegen zijn buik dus. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard hier niet op reageert en heb zat manege knollen gereden :) ik moest dit bij mijn Vp leren, want hij bokt als ik zn billen aanraak. Alleen als hij echt heeel vervelend is en gewoon lijkt wel opzettelijk niet deed wat ik vroeg heeft hij wel eens een flinke mep op zn reet gekregen. Dan maar een bok, pony is stout :p dit was vooral de tweede maand dat ik hem reed, ging die me wat uitproberen

Inmiddels waarschuw ik meestal met vestgard, let op! Icm stevige hulp. Als je goed consequent bent gaan ze het doorhebben en dan is voor hun doen wat jij vraagt een fijnere optie dan proberen er onder uit te komen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:25

Ik heb reeds een uitgebreide info gegeven, en heel veel anderen hebben dat ook gedaan, en er waren heel veel goede tips bij.
Maar ik merk dat jijzelf blijft twijfelen of het wel zou werken bij jouw paard.
Als je er zelf niet in geloofd , tjaaaaa dan kan je aan zoiets niet beginnen.
Ik had reeds al verteld dat het er makkelijker uit ziet dan het in werkelijkheid echt is, als je zo die tips leest tjaaa ziet er makkelijk uit hééééé.
Toch is mijn vaste overtuiging, doe dit niet op eigen houtje, zoek een instructie/trainer, die op specifiek dit probleem wil en kan werken, dus niet het gewone rijden nee enkel het werken op actie en reactie, en niks meer.
Dit heeft echt een heel andere benadering dan wat je gewoon bent van een rijles, dit heeft er eigenlijk zelfs niets mee te maken, we gaan niet rijden, we gaan werken op onmiddellijk reageren.
En dat dit echt kan, ook met jouw paard, daar ben ik 100% zeker van.
Zoek instructie, als je dit op eigen houtje doet is het steeds tegen een muur aanlopen en zal het beslist nooit gaan lukken.
En geloof me zo'n onmiddellijke reactie kan al zichtbaar worden van bij de eerste training.

Rieltje schreef:
Wow nog heel veel meer tips. Erg fijn.

Even een paar korte reacties:
Idd timing is iets waar ik nog echt sneller in moet worden. Ik krijg een of geen reactie - denk : o ja dat betekend dit - ik will eigenlijk dit - dus moet ik nu dit doen" nu is dan idd al een paar stappen verder :D

Stemhulp/schreeuwen is een goed idee maar zal mijn pony niet op reageren :) Een paar lessen geleden liep iemand te telefoneren langs de bak en begon op eens uit het niets te schreeuwen. Ik was geconcentreerd bezig en schrok zelf ;) Pony keek op, maar meer van mij schrik reactie dan van het geluid geloof ik. Zodra ik gekalmeerd was was hij ook weer rustig.

Het enige waar ik "bang" voor ben is dat hij gewoon zelfs mijn stevige tik negeert. Is dan echt de enigste oplossing harden meppen?

Ik herken ook erg zoals hier boven geschreven het "moeten" blijven drijven - ontzettend vermoeiend. Vooral tijdens figuren. Echt een ontzettend werkpunt. Ik ga eerst maar eens het "start" probleem onder handen nemen - hopelijk krijgen ik hem dan iets meer voorwaarts en verminderd het moeten blijven drijven dingetje ook. Anders is dat stap twee.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 12:31

Nou net van de pony af - en vandaag liep er voor het eerst een andere pony in de les mee. En mijn kleine duiveltje blijkt een ware race pony te zijn :) dus vandaag helemaal geen problemen met voorwaarts. Helaas nog niet door verbeterde rijkunst van mijn kant ;)

@ Renee: idd ontzettend veel goede tips in dit topic! Ik ben er erg blij mee. Ik heb er trouwens 100% vertrouwen in het er bij mijn pony wel inzit - ik heb alleen nog geen 100% vertrouwen in mijn vaardigheid om het eruit te rijden. Maar oefening baart kunst!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:33

Herkenbaar topic en fijn om alles even door te lezen.
Rij zelf een paard wat ook niet vooruit te branden was, samen met mn lesgever aan de gang gegaan, vooral herhaling en consequent zijn helpt.
Heb nu een heel ander paard, sterke achterhand (fries kon ik onder het zadel niet in galop krijgen, reageert nu gelijk).
Ook ik was een echte beginner (en nogsteeds), maar heb het toch mooi voorelkaar gekregen.

Ga lekker aan de slag, komt zeker goed.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 09:55

Dank je wel! Gett erg gaaf dat je je paard mooi aan het lopen hebt. En een fries nog wel, super mooie beesten.

Het is natuurlijk ook wel weer typisch paard dat ik mij zit voortebereiden op een sloom paard - topic aan maken - advies krijgen van iedereen: Ik was er helemaal klaar voor! Meneer ziet een andere pony en was bijna niet meer te houden :) Nou ja we zien het de volgende keer weer, ik krijg vast binnenkort wel de kans om het geleerde toe te passen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:58

Ook voor bijna niet te houden gelden exact dezelfde adviezen natuurlijk :D

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 10:12

Idd zelfde probleem - maar dan in spiegel natuurlijk. Ik verschil is dat ik toen ik als kind/tiener reed mijn pony ontzettend voorwaarts was - en ik veel handiger ben met het oplossen. Ik sla zeg maar de 2/3 passen denken over :) Natuurlijk maak ik ook hier nog fouten maar de reacties voelen 'natuurlijker' voor mij.

In elk geval weer een mooie bevestiging dat het aan mij ligt & ik het dus kan veranderen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:31

Bij mij gaat het nu steeds beter. Als ik een beetje kuit geeft is het oh ik moet sneller!

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:45

Ik had ook zo'n trage, kon er vroeger een zweep op kapot slaan! Door heel consequent vanaf t moment dat je opstapt aan te geven dat jij degene bent die t tempo bepaalt en dat ook continue (uit)test (door bv in elk rondje een paar keer te proberen of je reactie krijgt op je been en zo niet hup een tik erachteraan) en door veel overgangen te rijden op allerlei verschillende plaatsen en in allerlei figuren kom je al een heel eind (je kan op een grote volte of in een gebroken lijn ook overgangen rijden) Je paard moet alert blijven en eigenlijk moet ie de hele tijd denken 'ok baas wat gaan we nu doen'!

Succes!!

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 07:34

Wou iedereen toch nog een update geven - heb afgelopen vrijdag weer een les gedaan. Van te voren even afgesproken dat ik de warming-up zelf mocht doen - met het oog op hem wat meer aan het been te krijgen. Ik ben bezig geweest met vooral de tempowisselingen - met af en toe halt houden erbij. En idd gelijk hele sprongen vooruit.

Wat wel grappig was dat mijn instructrice over het halthouden zei: Niet doen - word hij alleen maar slomer van. In overleg toch geprobeerd - en het hielp wel. Hield zijn aandacht er veel meer bij. Ook wat andere figuren gereden dan "normaal" - en ik had het idee dat dat ook wel hielp.Ook op het eind van de les mooi wat rondjes in galop gereden zonder dat er continue aansporing bij moest.

Natuurlijk zijn we er nog niet - en is er nog behoorlijk wat werk te verrichten - maar ik heb nu wel wat meer vertrouwen in mezelf. Vooral omdat ik zelf kon bepalen wat/waar/wanneer - en er zichtbaar vooruitgang is geboekt. En dankzij de tips hier ben ik kordaarter gaan werken wat dus idd gelijk de vruchten afwerpt.

Waar ik nog wel tegen aan loop is dat als we een paar sprongetjes doen - ik hem van galop zo'n beetje direct in stap laat "vallen". Na de sprong ga ik in de "ha gelukt - klaar!" mode en voor ik er dan weer helemaal bij ben - heeft hij al mooi van het moment gebruik gemaakt om lekker te stappen :).

Lang verhaal kort dus: Bokt heeft mij weer heel erg vooruit geholpen. Bedankt allemaal voor de input & ik blijf lekker aan de slag gaan hiermee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:36

Na de sprong een doel houden, doe net of er nog meer hindernissen zijn waar je overheen moet

Froukearina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:03

mijn pony weet dat ze gelijk moet aandraven als ik mijn been er tegen aanleg, en als ze niet reageert geef ik inderdaad gewoon harder been, als ze dan nog niet reageert, gelijk tikje met de zweep. Als je niet gelijk wat strenger bent, denken ze namelijk dat het niet erg is als ze niet reageren op je hulp. Persoonlijk vind ik dat ze meteen moeten reageren (vooral als ze dat gewend zijn, zoals mij pony), en dat moeten ze even weten. Natuurlijk moet je dit niet te hard doen, maar als ik jou was zou ik gewoon heel veel korte overgangen rijden, bij elke letter bijvoorbeeld. Dan is het klaar en reageren ze verder fijn op lichte hulpen. Veel succes! /3 :)

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 07:34

Ik wou toch nog even een kleine update doen voor het geval iemand anders ook tegen eenzelfde probleem aanloopt. Waarschijnlijk is dit super suf of simpel voor de ervaren ruiter - maar er zitten ook genoeg beginners op bokt.

Ik heb de tempowisselingen - met vooral halt houden er tussen door, consequent doorgepakt & erg bewust gebleven van wanneer ik een grotere hulp gaf - en mezelf zoveel mogelijk beperkt in de steeds harder "schoppen". Dit heeft ons met stappen vooruit geholpen. En de hulpen worden met de les kleiner. Erg fijn!

Het twee ding dat ik ontdekt heb is dat deze pony erg goed op positieve beloning reageert. Dus bij de inrij rondjes halt houden - met een kuit beweging weer in een goede stap = stembeloning of kriebel. Draf - stap hetzelfde. En als hij een goede draf laat zien hem weer terug brengen in stap. Dus zeg maar als hij iets aanbied het niet gelijk nemen.

Dit afgewisseled met de niet-standaard rondjes en figuren lopen - en hem altijd te "verassen" zeg maar word hij steeds alerter. Hierdoor lijkt hij veel meer plezier in het werk te hebben en heb ik een pony met veel meer enthousiasme onder me.

Kort samen gevat - consequent hulpen, "goed" gedrag belonen - veel afwisseling lijkt ons op het goede spoor te brengen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 07:42

Wat goed dat het meteen beter ging! *\o/*

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 07:44

De kunst is om een dusdanige hulp te geven waar je reactie op krijgt. Dus als je been geeft en hij reageert niet moet je volgende er een zijn waar je wel reactie op krijgt. Je kan dan beter direct een goeie tik geven en gelijk reactie krijgen dan nog 3 keer been en een zacht tikje om vervolgens pas die tik te geven waar hij wel op reageert. Je zal zien dat wanneer gelijk de goeie reactie krijgt je daar de volgende overgang profijt van hebt. Je geeft dan 2 hulpen en je krijgt reactie anders geef je 5 hulpen en krijgt maar 1 reactie, dan leer je hem niks.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 07:50

Simoonzel schreef:
Wat goed dat het meteen beter ging! *\o/*

Nou ik heb 3 lessen per week (afgelopen week door omstandigheden 2) dus niet helemaal gelijk - maar wel van af het toepassen aan gelijk verbeteren - en met de andere puntjes erbij met sprongen vooruit gegaan.

Het nachtmerrie beeld van mezelf een pony rondschoppened en om de 5 meter benen van de buik om een schop tegeven is nu aan het verdwijnen gelukkig! Want ik was er echt wel even bang voor. :S

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:54

Fijn dt je iets aan de tips gehad hebt en ook al verschil merkt! Leuk dat je ng even een update plaatst :) en ja paardjes leren van positieve beloning veel meer dan van straf :) ook veel motiverender :)