Inrijden, maar tijdens draf rennen en bokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:37

Sizzle schreef:
Hoe vraag je het paard aan te draven?
Doet de ruiter dat of de longeur?
Geef je been of alleen stem?
maak je je licht in de beugels zodat het paard de ruimte heeft?
Gebruik je een balans touwtje om de hals?
Zoekt het paard aanleuning in stap?

Aandraven gaat vanuit longeur op stem, er word nog niets gevraagd met been noch teugelhulpen.
Balans touw en verlichte zit zijn goeie tips.
Ja paard zoekt aanleuning in stap

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:38

vencedor schreef:
Wat je wel kan doen is longeren met los hangende beugels. Wennen ze al wat aan het geklapper en gewiebel.zonder grote gevolgen.

En dit is niet ergens tegenaan lopen, dit is zo ongeveer het ergste wat er mis kan gaan en ook de reden waarom veel mensen het laten doen.

Losse beugels hebben we al veel geoefend en worden ze niet warm of koud van.

Dorith

Re: Inrijden, maar tijdens draf rennen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:39

Heb je de bak afgezet op de grote van een volte?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:40

Ik zou even een stap terug doen. Erop en zodra paard stil staat er weer af. Dit enkele malen herhalen en terug op het land/stal. Daarna een paar stappen doen er weer af (en niet proberen of het een paar passen meer kan worden), ook dit herhalen. Zo uitbouwen. Even geen draf vragen tot de paarden hun evenwicht/balans onder de ruiter hebben. Dit is vaak wat ze eng vinden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:45

quintusgl schreef:
Ik zou even een stap terug doen. Erop en zodra paard stil staat er weer af. Dit enkele malen herhalen en terug op het land/stal. Daarna een paar stappen doen er weer af (en niet proberen of het een paar passen meer kan worden), ook dit herhalen. Zo uitbouwen. Even geen draf vragen tot de paarden hun evenwicht/balans onder de ruiter hebben. Dit is vaak wat ze eng vinden.

Dit was ook ons idee... Voorlopig de stap in tempowisselingen meer ontwikkelen en werken aan balans, vertrouwen en ontspanning.
Toch een stap te snel gegaan met de draf.

Opstappen is geen probleem, bij beide paarden kan weer zonder spanning worden opgestapt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:46

Het aandraven doe ik bij voorkeur met stem van de ruiter en een zweepje op de schouder met enkel een lichte aanwijzing erbij vanaf de grond indien nodig (enkel zweep heffen, geen stem). Het paard moet immers de concentratie bij de ruiter hebben anders schrikt hij zich wezeloos.
Aandraven met iets verlicht vanuit aanleuning is wel heel belangrijk. Druk achterop het zadel is vrijwel altijd een probleem.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:47

Dorith schreef:
Heb je de bak afgezet op de grote van een volte?

Nee, we hebben niet zo'n grote bak, meer vierkant.
En de arabier zat aan de longe :Y)

Wel gedacht om weer een roundpen te bouwen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:49

Sizzle schreef:
Het aandraven doe ik bij voorkeur met stem van de ruiter en een zweepje op de schouder met enkel een lichte aanwijzing erbij vanaf de grond indien nodig (enkel zweep heffen, geen stem). Het paard moet immers de concentratie bij de ruiter hebben anders schrikt hij zich wezeloos.
Aandraven met iets verlicht vanuit aanleuning is wel heel belangrijk. Druk achterop het zadel is vrijwel altijd een probleem.

Mmh nou je het schrijft, zou daar zijn reactie wel vandaan kunnen komen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:53

annebe schreef:
paardje1983 schreef:
mag ie verplaats worden. dan weet ik wel een adres die vooral probleem paarden corrigeren

Dit is geen probleempaard, maar een paard wat zich even niet zeker voelt.

is nou misschien nog geen probleempaard, maar wordt zo wel een probleempaard als ie maar iedere keer blijft schrikken en wegrent.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 23:57

En daarom hebben we bokt om elkaar te helpen en tips te geven toch?!
:Y) gaat nu maar slapen ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:33

annebe schreef:
Sizzle schreef:

Mmh nou je het schrijft, zou daar zijn reactie wel vandaan kunnen komen.

Zo doe ik het ook bij mijn jonkie. Daarom leer ik hem ook aan de longe dat voorrrrwaarts lopen is en ho=ho.
Dan kan je daarna wanneer alles normaler is heel langzaam een beenhulp introduceren.

Laatst was ik op mijn Guusje effe vergeten dat ie jong is en gaf ik hem, toen hij tijdens het rijden effe wilde buurten bij een weide genootje, effe een klopje met mijn kuit(van en nu opletten)
Daar schrok hij zich ook de blubber van en ging ik ook ineens heel hard. :+ :o
Maar bij hooooo maar stond ie gelijk weer stil.
(het is ook echt een brave)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:52

Ik zou als eerste je mindset gaan veranderen, je zegt dat je weet waar je mee bezig bent, maar met beide paarden gaat het goed fout dus blijkbaar i dat niet het geval, durf je dan ook kwetsbaar op te stellen. Als jij met de mindset doorgaat dat je goed bezig bent, zal er niet zoveel veranderen ben ik bang.

Bitloos rijden kan net zoveel indruk maken als met bit, de druk op de neus kan net zo hinderlijk zijn als de druk in de mond.

Wat ik me nog afvraag, je man gaat op een arabier zitten begrijp ik, maar hoe groot is je man?

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:50

Bij het lezen van dit topic moest ik denken aan het topic van bokker Dreamy, waarin haar paard Fiëgo zadelmak wordt gemaakt, in mini stapjes. Misschien als je dat topic er eens bij zoekt en doorleest, dat je ideeën krijgt om de stapjes kleiner te maken voor de paarden, waardoor ze meer succesvolle ervaringen opdoen en daardoor hopelijk hun spanning kunnen verminderen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:52

Ik denk dat je idd gewoon een stapje terug moet doen. Eerst weer vol vertrouwen het stappen onder het zadel voor elkaar hebben. Dan na een aantal keer alleen aandraven en na een paar passen weer stappen en de hemel in prijzen. Dat heel rustig uitbouwen. Dat heeft heel goed gewerkt bij mijn merrie die heel bang was voor het aandraven! Enne, ik ga ook altijd al heel snel kleine buitenritjes maken bij het inrijden, ze zijn dan afgeleid en daardoor gaat het juist goed! Succes, komt vast wel goed als ik je reacties zo lees!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:19

Lichtrijden raad ik niet aan bij een jong paard. Verlichte zit wel.
Kan de ruiter wel rustig bewegen op het paard? Praat die tegen het paard? Als het paard ook steeds hoort dat er "boven" hem wat is schrikken ze ook niet snel van kleine geluidjes.
Draven aan de longe hebben wij noooooit gedaan bij inrijden. Er liep altijd iemand naast die het paard goed onder controle kon houden en ook niet los laat. Juist bij het draven! Aan de longe hebben ze veel meer de ruimte om weg te schieten. Het paard moet ook vertrouwen hebben in die personen.

Succes annebe!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:34

Een hele andere vraag die misschien ook wel met de kwestie te maken heeft: je geeft aan dat je man zich bezig houdt met het inrijden van de paarden. Wat is het gewicht van je man? Zeker een ras als de arabier kan relatief gezien niet veel hebben qua gewicht. Al helemaal voor jonge beestjes die pas net bekend raken met het zadelmak zijn kan een groter gewicht erg lastig zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:39

Joolien schreef:
Ik zou als eerste je mindset gaan veranderen, je zegt dat je weet waar je mee bezig bent, maar met beide paarden gaat het goed fout dus blijkbaar i dat niet het geval, durf je dan ook kwetsbaar op te stellen. Als jij met de mindset doorgaat dat je goed bezig bent, zal er niet zoveel veranderen ben ik bang.

Bitloos rijden kan net zoveel indruk maken als met bit, de druk op de neus kan net zo hinderlijk zijn als de druk in de mond.

Wat ik me nog afvraag, je man gaat op een arabier zitten begrijp ik, maar hoe groot is je man?

Dat bitloos rijden net zoveel druk kan geven als met bit weet ik Joolien! Wij zijn al jaren bezig met drukmetingen van allerlei bitlozen hoofdstellen op verschillende paarden en hebben denk ik de grootste verzameling bitloze hoofdstellen.
Ik heb een passervice gehad en we deden clinics.
Was een uit de hand gelopen interesse.

Neeee. mijn man komt niet op mijn arabiertje :)
Mijn man rijd zijn eigen paard in.(1.60m kruising kwpn x singlefooter)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:45

Maar goed, vannacht alle stappen eens terug gehaald en gekeken waar mijn fouten liggen.
We gaan bij beide paarden een flinke stap terug en ieder weer op zijn eigen tempo verder laten gaan.
Tijd kennen wij niet, paarden geven hun eigen tempo aan...

Voor diegene die nuttige tips hebben gegeven, bedankt!
Ook de vele feedback, soms met een negatieve ondertoon neem ik mee.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 01:20

Als je er nog iets aan hebt, wil ik mijn ervaring ook wel delen, ben geen expert hoor heb alleen mijn eigen pony ingereden (daarvoor wel eens geholpen met andere) maar dat ging wel heel goed :)
Ik heb best lang gewacht met draven, eerst in stap de hulpen aangeleerd voor voorwaarts, halt, sturen. Dit ook omdat ik na de 1e 3x geen hulp meer had en het verder alleen deed.
Draven ben ik pas gaan doen toen dit alles heel goed ging en de eerste paar keer niet meer dan een paar pasjes. Alleen op rechte lijn, in de bochten draven ben ik pas later gaan doen en dat heeft ze ook best een tijd erg moeilijk gevonden. Ik heb heel veel gebruik gemaakt van stemcommando's.

Ik heb mijn pony verder geleerd op commando "hoooo" meteen stil te staan en een snoepje in ontvangst te nemen. Dit bleek later heel handig, na de inrijperiode toen ze buiten een keer van spanning bokte en ik half uit het zadel vloog. Ik hing aan haar nek, zij schrok daarvan en bleef rondjes draaien en kleine bokjes geven waardoor ik niet omhoog kon komen en ook niet af kon stappen. Ik riep "hooo"en ze stond direct stil, nog wel gespannen maar met die blik van "dat deed ik goed he, snoepje??"

Wens je succes met verder inrijden, met veel geduld en goed kijken naar de paardjes komt 't vast wel goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:20

Hoewel ik nog steeds denk dat het goed is om een prof in ieder geval een keer mee te laten kijken toch nog het volgende.

Een dikke stap terug doen, en eigenlijk "overnieuw" beginnen is in ieder geval een goed idee. Dan ga je vanzelf tegenkomen waar de spanning ontstaat. Veel paarden vinden inderdaad de druk achterin, en ook diep in het zadel, lastig. De rugspieren zijn vaak nog niet helemaal op en top ontwikkeld, en hierdoor komt de ruiter "zwaarder" in. Daarom inderdaad eerst veel verlichte zit, ook (juist) in de overgangen. In de verlichte zit kan het paard net wat gemakkelijker onder de ruiter door bewegen, en daarnaast kan de ruiter ook veel gemakkelijker een bok (of 10) opvangen.

Wat ook kan zijn is dat het paard geschrokken is van een plotselinge beweging van de ruiter zelf vanuit het zadel. Het paard voelt iets raars, bokt, en ziet vervolgens ineens een ruiter in zijn zicht verschijnen (je bent uit het zicht als je recht boven je paard zit), schrikt daarvan en daardoor ontstaat paniek.

Oja, gefeliciteerd met je verjaardag!
Neem dus ook heel goed beweging van de ruiter boven het paard mee in het inrijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 10:39

Angela schreef:
Wat ook kan zijn is dat het paard geschrokken is van een plotselinge beweging van de ruiter zelf vanuit het zadel. Het paard voelt iets raars, bokt, en ziet vervolgens ineens een ruiter in zijn zicht verschijnen (je bent uit het zicht als je recht boven je paard zit), schrikt daarvan en daardoor ontstaat paniek.

Dit vermoed ik ook Angela.
Betreft de zit, hier word juist opgelet, net als jij, ben ik ook opgeleid door Anne en heb hierdoor de fijne handvaten meegekregen om mee te zitten met een paard.
Helaas was er weinig meer te doen om het momenteel dat een paard zoveel kracht uit zijn lichaam haalt vanuit zijn geschrokken toestand. En tja.. als ze dan ook nog een beetje schreef gaan hangen is het hek van de dam.

En ook DAT gaan we nu eerst flink oefenen op de grond en later weer vanuit stap :Y)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 10:43

annebe schreef:
Angela schreef:

Dit vermoed ik ook Angela.
Betreft de zit, hier word juist opgelet, net als jij, ben ik ook opgeleid door Anne en heb hierdoor de fijne handvaten meegekregen om mee te zitten met een paard.
Helaas was er weinig meer te doen om het momenteel dat een paard zoveel kracht uit zijn lichaam haalt vanuit zijn geschrokken toestand. En tja.. als ze dan ook nog een beetje schreef gaan hangen is het hek van de dam.

En ook DAT gaan we nu eerst flink oefenen op de grond en later weer vanuit stap :Y)

Bedankt voor de verjaardagswens :)
En erg leuk en handig profiel heb je!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:57

Ik zou ook zeker aanraden een paar? flinke passen terug te doen. Heb ook goede ervaringen met 'vervelende' paarden qua beleren en een stap terug en veeel langzamer voorruit wil dan ineens goed helpen.

Daarnaast is een ruiter die ten alle tijden blijft zitten wel handig, want dan leren ze dat alleen ontspanning het enge weg werkt, en nu leren ze alleen, als ik ga bokken houd het op. Het is veel lastiger om dat er weer uit te krijgen......

Hoe reageren ze op 'gekke' dingen op hun rug? Zo zette ik bij mijn ponys altijd al van alles los op hun rug, pionnen, poetskoffers, tuigage. En soms als ze dan een stap op zij zetten dan schrikken ze, maar dan leg ik het gewoon weer terug, net zo lang tot ze denken, oke laat maar :D Dit ook stappend trouwens als het stilstaand goed gaat. Opgegeven moment zijn ze zo gedensensibiliseerd voor dingen op hun rug dat de ruiter daar ook niets meer in uitmaakt.

Overigens zou ik, mits in stap de ontspanning echt in orde is, echt wel een beetje gaan wiebelen in dat zadel als iemand paard lief vast houd (en afleidt?) laat ze er maar goed aan wennen, want er komen heus nog wel situaties dat je op dat zadel bonkt en wiebelt; dan wil je niet dat ie gaat rennen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 18:46

Citaat:
Daarnaast is een ruiter die ten alle tijden blijft zitten wel handig, want dan leren ze dat alleen ontspanning het enge weg werkt, en nu leren ze alleen, als ik ga bokken houd het op. Het is veel lastiger om dat er weer uit te krijgen......

Grappig dat iedereen dit van elkaar overneemt.
Dit is dus niet waar, "de meeste" paarden, zeker de jonge paarden beredeneren helemaal niet zo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:17

Nou, er zijn een toch zat die na twee keer ruiter lozen haarfijn weten hoe het werkt :). En dit ook zullen herhalen tot ze hun meerdere / gelijke treffen.
Er loopt nog een topic over dit soort dingen
[VVDD] Voorkomen is beter dan genezen!!!

Ik vind je behoorlijk naief en eigenwijs overkomen. Maar goed ieder zijn ding, wens je veel succes en wijsheid