Geen balans meer zodra paarden harder gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:14

Klokjes schreef:
of 20 voor een half uur als je in de buurt woont en daar heen kan... ik doe zelf 3 kwartier want 40 is me ook echt te veel, zowel qua geld als qua concentratie :o. En niet standaard elke week. Als je iets echt wilt (een probleem oplossen) kun je bv ook ervoor kiezen een deel zelf betalen, hoeft niet voor altijd, zoiets kun je ook als `project` zien.

Wat iemand vraagt voor les is oa afhankelijk van diploma´s, ervaring, locatie/reistijd, wel of niet ingeschreven staan bij de KvK, eigen prestaties in de sport enz, de prijs is niet zo zeer op mazzel gebaseerd ;).

Sally Swift heeft ook boeken geschreven! Misschien kun je kijken of je deze kunt lenen in de bibliotheek.

pfoe daar zeg je me wat haha. Nee ik denk dat ik je dank voor je hulp en het hierbij laat. Wat betreft die boeken lenen is wel een goed idee! Ik ga het onthouden.

KlokjesJarig

Re: Geen balans meer zodra paarden harder gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:31

Ik weet er nog 1 in de buurt van Alkmaar, een stukje erboven in Schemerhorn zit Chiron Center http://www.chironcenter.nl/ ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het ziet er goed uit, ze is iets goedkoper en ze doet CR!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:21

Klokjes schreef:
Ik weet er nog 1 in de buurt van Alkmaar, een stukje erboven in Schemerhorn zit Chiron Center http://www.chironcenter.nl/ ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het ziet er goed uit, ze is iets goedkoper en ze doet CR!

Iemand adviseerde deze ook al eerder in het topic inderdaad. Ik lees alleen nu dat ze ook aan huis komt! Kan alleen nergens ontdekken waar de prijzen staan?

KlokjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:48

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:50

Klokjes schreef:
onder het kopje rijkunst http://www.chironcenter.nl/rijkunst/tarieven.html maar aan huis is ze duurder dan Eva, tenzij je nog een maatje vind dat je een duoles kan nemen

Pfoe haha. Ik heb wel een maatje, maar zij zegt dat ze zelf iemand weet voor ons beide. Wie weet word dat iets, we gaan het zien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:33

OneAndOnlyx schreef:
Nikass schreef:
Yoga of pilates voor je balans :)

Mijn instructrice komt op locatie maar ik denk niet hoger in NH dan Amsterdam. Ze geeft alleen privé lessen en is niet goedkoop. Geen CR maar ADB.

Ik heb zelf een slechte, kromme houding en daardoor ook altijd last van mijn spieren. Door mijn lessen is mijn houding erg verbeterd.

Weet niet precies of Alkmaar hoger ligt dan Amsterdam :+ . Maargoed wat is niet goedkoop..

Ik bedoelde dus dat ik niet zeker weet of ze helemaal richting Alkmaar gaat voor 1 klant. Niet goedkoop = 60 euro voor drie kwartier.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:35

Nikass schreef:
Ik bedoelde dus dat ik niet zeker weet of ze helemaal richting Alkmaar gaat voor 1 klant. Niet goedkoop = 60 euro voor drie kwartier.

:roll: Ik betaal voor 4 a 5 lessen van een uur deze prijs.. Helaas.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:45

Hoe goed is je Engels? Het boek van Sally Swift is in het Engels verkrijgbaar en als je geluk hebt tweedehands in het Nederlands.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:48

senna21 schreef:
Hoe goed is je Engels? Het boek van Sally Swift is in het Engels verkrijgbaar en als je geluk hebt tweedehands in het Nederlands.

Ben 16 en sta een 9 op m'n rapport, dus ik denk dat ik het wel begrijp haha. Maar ik ga kijken of ik hem kan lenen in de bieb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:53

OneAndOnlyx schreef:
Nikass schreef:

:roll: Ik betaal voor 4 a 5 lessen van een uur deze prijs.. Helaas.

Daarom geef ik het maar vast even aan ;) Ik heb maar eens per twee weken les, en toen we begonnen heb ik aangegeven dat ik zou stoppen als ik het financieel niet meer op kan brengen. Maar mijn paard en mijn (inzicht in) rijden zijn zo verbeterd dat ik erg mijn best doe om het toch elke keer weer ergens vandaan te halen. Ik kan hier ook iemand krijgen voor 15 euro voor drie kwartier, maar ik wil nou eenmaal het allerbeste :wow:

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:24

BernetteO schreef:
Wij zijn zelf ten eerste gaan kijken naar een ander zadel. Wij reden met een Kieffer Genff, zat prima, lag (tot voor kort) goed op ons paard, maar mam kon er niet in zitten. Ze zat wel, maar op haar 'doos' om het maar even zo te noemen.
Nu hebben we een aantal plattere zadels uitgeprobeerd (o.a. een Stübben Icelandic) en daarin kan ze wel zitten. Zitten als in, op haar zitbeenknobbels zitten.
Ik ben dus het een en ander gaan opzoeken over zadels, ervaringen en dergelijke, en wat blijkt nu: in een hoog dressuurzadel als de Kieffer Genff is het vele malen lastiger je rug te bollen. Zelfs als je, zoals ik, totaal geen moeite hebt met het bollen van je rug.
Zadelprobleem was dus probleem één dat we aangepakt hebben.

Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ik heb een scoliose van 48 graden met een gibbus. Ik heb mijn zadel aan laten meten zowel voor mij als voor mijn paard. Zal het hele verhaal achterwege laten, maar met een holle rug die niet goed "flexed" (dus vast zit) kan je vaak niet zitten in een diep zadel. Daarvoor moet je je bekken goed kantelen om op je kont te blijven zitten.
Bijna alle dressuur zadels die ik geprobeerd heb voldeden niet.
Ik rij op een hulsebos dymamic 3. Deze heeft een vrij platte zit. Het is dus makkelijker om op je kont te blijven zitten.

Overigens ga ik vaak helemaal niet zitten maar juist staan in de beugels. (en niet aan de teugels hangen!) Dit zal je ook moeten oefenen maar is voor jou misschien nog niet te doen?

Om te beginnen kan ik je adviseren oefeningen gaan doen. Open youtube en je kan gewoon mee doen. Geen sportschool voor nodig :)
En op 1 been moet je wel kunnen staan. Minimaal een minuut. Als je op je linkerbeen staat wijs je met je rechterarm in de lucht en andersom.

Succes!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:39

Probeer anders een bij Carmen Schalk een les te nemen. Die laat je op een simulator goed voelen hoe je wel of niet goed zit :) Ook heeft zij ervaring met lichamelijke beperkingen. Op haar site www.zitenhouding.nl vind je meer info! Zeker een aanrader :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:44

Nikass: Ik wil ook het beste voor mezelf maar mijn ouders betalen nog altijd.. Dat is het lastige(of juist makkelijke eigenlijk) van jong zijn :p. Maargoed, bedankt voor je tips in ieder geval!

Babybeertjes: Ik heb pas een nieuw zadel gekocht, een Kieffer Munchen vzh zadel. Ik rij er heerlijk in, maar heb al die tijd gereden op een Kieffer Aachen dus wennen is het wel! Wat ik echt niet kan veroorloven is een nieuw zadel kopen. Zelf vind ik Kieffer heerlijk. Ik reed laatst op een Wintec(die nieuwe met Cair system) en dat vond ik ronduit vreselijk. Dus ik ben blij met mijn zadel haha.

Ik kan het altijd proberen natuurlijk, staan in de beugels terwijl ik rij! Ik ga het zodra ik er weer een keer op zit zeker proberen. Wat voor oefeningen moet ik dan opzoeken?

LdJ: Bedankt voor je tip, maar nieuw vennep is hier helaas 50 km vandaan.. Heb net even op de site gekeken naar het adres en daar gaan dus heel wat voorrijkosten aan verbonden zijn ben ik bang. Heb ook stiekem even gekeken of het niet te fietsen viel, maar 3 uur en 10 minuten is iets teveel van het goede :P.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:56

Je heb toch problemen met je balans? Balans oefeningen dus ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:22

Babybeertjes schreef:
Je heb toch problemen met je balans? Balans oefeningen dus ;)

Ik heb ook nog andere problemen met paardrijden dus vandaar dat ik het vroeg :D

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:26

Doet je paard dit ook zonder zadel/ met longeer singel?
Je kan jezelf dan bijna niet in een houding drukken of klemmen en je moet dan echt gaan zitten.
Of durf je dit niet omdat hij soms wegspringt? :(:)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 17:39

ramboe schreef:
Doet je paard dit ook zonder zadel/ met longeer singel?
Je kan jezelf dan bijna niet in een houding drukken of klemmen en je moet dan echt gaan zitten.
Of durf je dit niet omdat hij soms wegspringt? :(:)

Ik heb geen flauw idee. Heb haar nu 6 weken en altijd met zadel gereden(ze zit niet zo fijn zonder). Met mijn vorige paard durfde ik de galop zonder zadel niet aan haha.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:59

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jou, zit ook zo verkeerd. En ik moet ook proberen als een cowboy te gaan zitten. Benen vooruit, naar achter leunen.
En ja, dat doet pijn, en is vreemd, maar het is wel de enigste manier om te leren om goed te zitten.
Wat ook werkt is de stabilizer, een apparaatje waarmee je de lage rugspieren traint, met aanspannen, omdat je die moet leren te gebruiken.
http://www.medipreventiecentrum.nl/pdf- ... manual.pdf
Dit ding is te koop, moet je maar eens googlenen.
het probleem met zo'n rug is de vooraanspanning in de onderste rugspieren, die heel moeilijk door iemand zoals ons te trainen zijn.
En ik kan je verzekeren, een simpele oefening met dit ding is als je het goed doet, best zwaar.
Nu ben jij met 16 jaar redelijk jong, en vergeleken met mij waarschijnlijker stukken soepeler,(je hebt nog geen arthrose in de heup, geen osteoporose ), dus met oefenen en iemand aan de kant die je corrigeert zou je het moeten kunnen verbeteren.
ik rijd op een kieffer garmisch, omdat ik daar als in een stoel kan zitten op een paard van 1.82m.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 18:05

CoolCorrie schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jou, zit ook zo verkeerd. En ik moet ook proberen als een cowboy te gaan zitten. Benen vooruit, naar achter leunen.
En ja, dat doet pijn, en is vreemd, maar het is wel de enigste manier om te leren om goed te zitten.
Wat ook werkt is de stabilizer, een apparaatje waarmee je de lage rugspieren traint, met aanspannen, omdat je die moet leren te gebruiken.
http://www.medipreventiecentrum.nl/pdf- ... manual.pdf
Dit ding is te koop, moet je maar eens googlenen.
het probleem met zo'n rug is de vooraanspanning in de onderste rugspieren, die heel moeilijk door iemand zoals ons te trainen zijn.
En ik kan je verzekeren, een simpele oefening met dit ding is als je het goed doet, best zwaar.
Nu ben jij met 16 jaar redelijk jong, en vergeleken met mij waarschijnlijker stukken soepeler,(je hebt nog geen arthrose in de heup, geen osteoporose ), dus met oefenen en iemand aan de kant die je corrigeert zou je het moeten kunnen verbeteren.
ik rijd op een kieffer garmisch, omdat ik daar als in een stoel kan zitten op een paard van 1.82m.

Hoihoi!

Ten eerste onwijs bedankt voor je tip! Ik ga denk ik toch mijn buikspieren gewoon op de 'handmatige' manier trainen. Heb even naar de prijs van zo'n dingetje gekeken en tot mijn schrik zijn ze wel 60 euro..

Heb gisteren voor het eerst gereden in de les en heb nu meer last van een hoge opgooi dan mijn balans. Zodra ze harder gaat heb ik wel eerst last van mijn balans, maar later verdwijnt dit. Ik concentreer me geheel op mijn zit en het gaat goed.(heb even gekeken op een filmpje wat een vriendin had gemaakt maar zodra m'n paard opgooit zweef ik als het ware omhoog :+ ). Ik denk dat ik misschien met veel, echt veel buikspieren wel ergens kom! Nogmaals erg bedankt.

depbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:03

Je bent niet de enige hoor, wij krijgen vaak klanten die dit probleem hebben.

Zitles op een barebackpad is inderdaad een aanrader!
Verder is het ook een deel psychisch, jij verkrampt waarschijnlijk op het moment dat je aangaloppeerd omdat je daar nare ervaringen mee hebt. Een goede zitles instructeur zal je hier ook tips en foefjes voor geven.

Wij geven zitles met onze barebackpad en rijden het hele land door. Mocht je interesse hebben Pb me dan voor de tarieven.

In ieder geval veel succes!!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:30

depbl schreef:
Je bent niet de enige hoor, wij krijgen vaak klanten die dit probleem hebben.

Zitles op een barebackpad is inderdaad een aanrader!
Verder is het ook een deel psychisch, jij verkrampt waarschijnlijk op het moment dat je aangaloppeerd omdat je daar nare ervaringen mee hebt. Een goede zitles instructeur zal je hier ook tips en foefjes voor geven.

Wij geven zitles met onze barebackpad en rijden het hele land door. Mocht je interesse hebben Pb me dan voor de tarieven.

In ieder geval veel succes!!

Hoihoi!

Ik heb jullie eerder gezien, toen ik een nieuw paard zocht werd ik door een collega van mijn moeder naar jullie verwezen. Lissen is niet zo gek ver rijden hiervandaan(maar wel te ver om te paard te gaan haha) en ik kijk nog even! Even overleggen met mijn ouders, want of zij betalen het of ik.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:27

Puur voor de balansproblemen, ikzelf heb een instructeur die o.a. centered riding gebruikt. Ik moest om mijn balans te verbeteren in plaats van in draf lichtrijden, dus staan zit staan zit, een ander ritme aannemen, staan, staan, zit, staan, staan, zit. Dit heeft mij heel erg geholpen met het vinden van balans. Je kan dit eventueel eerst even op een paard aan de longe oefenen. Ik heb dit zelf nog niet in galop gedaan aangezien mijn paard hiervoor nog niet klaar is, maar dat zou je ook nog kunnen proberen. Al kreeg ik in draf al flinke spierpijn de dag erna, dus bereid je voor ;)

Daarnaast zou je nog met barebackpad kunnen proberen, maar mijn ervaring is wel dat als je een paard hebt dat hoog opgooit, je al snel achterover gaat hangen en met de benen naar voren om de klappen op te vangen, en dit is juist iets wat je niet wilt.
Succes!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:49

Yusa schreef:
Puur voor de balansproblemen, ikzelf heb een instructeur die o.a. centered riding gebruikt. Ik moest om mijn balans te verbeteren in plaats van in draf lichtrijden, dus staan zit staan zit, een ander ritme aannemen, staan, staan, zit, staan, staan, zit. Dit heeft mij heel erg geholpen met het vinden van balans. Je kan dit eventueel eerst even op een paard aan de longe oefenen. Ik heb dit zelf nog niet in galop gedaan aangezien mijn paard hiervoor nog niet klaar is, maar dat zou je ook nog kunnen proberen. Al kreeg ik in draf al flinke spierpijn de dag erna, dus bereid je voor ;)

Daarnaast zou je nog met barebackpad kunnen proberen, maar mijn ervaring is wel dat als je een paard hebt dat hoog opgooit, je al snel achterover gaat hangen en met de benen naar voren om de klappen op te vangen, en dit is juist iets wat je niet wilt.
Succes!

Bedankt voor je berichtje!

Ik denk zelf dat mijn paard het andere ritme niet fijn vind. Maargoed ik kan het altijd proberen!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:05

OneAndOnlyx schreef:

Ik denk zelf dat mijn paard het andere ritme niet fijn vind. Maargoed ik kan het altijd proberen!

Graag gedaan! Ik ben benieuwd hoe het gaat. Mijn ervaring is namelijk dat doordat je bij het twee keer blijven staan je een beetje voorover komt (heel licht richting verlichte zit), waardoor de rug van het paard ontlast wordt en deze zal gaan ontspannen en lekker voorwaarts neerwaarts zal gaan.
Ikzelf heb het een paar keer gebruikt en daarna merkte ik al verschil. Nu doe ik het nog af en toe als mijn paard niet los durft te laten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:49

Yusa schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Graag gedaan! Ik ben benieuwd hoe het gaat. Mijn ervaring is namelijk dat doordat je bij het twee keer blijven staan je een beetje voorover komt (heel licht richting verlichte zit), waardoor de rug van het paard ontlast wordt en deze zal gaan ontspannen en lekker voorwaarts neerwaarts zal gaan.
Ikzelf heb het een paar keer gebruikt en daarna merkte ik al verschil. Nu doe ik het nog af en toe als mijn paard niet los durft te laten.

Ik heb vandaag mijn ritme tijdens het lichtrijden aangepast! Ze werd er inderdaad ontzettend rustig van. Ik veranderde het naar zit-zit-sta ipv sta zit. Vond het zelf alleen niet zo prettig haha.