Heel soms stap ik van rechts op, met krukje. Maar ik ben er wel nog veel onhandiger in dan van links. Rechts afstappen doe ik bijna nooit. Toch eens oefenen, lijkt me best nuttig om te kunnen.
Vriendin van me vindt dat zo raar, maar heb dr ook weleens gevraagd: ja stel je voor, je moet op een heel smal pad ff afstappen voor welke reden dan ook je paard staat dan aan de "verkeerde" kant, ga je dan een stuk zoeken waar je je paard kan draaien of ga je je in alle gaatjes wurmen om er toch op te komen? Had ze geen antwoord op.
Ik vind dat er geen goede of verkeerde kant is, onzin.
Lotte1801
Geplaatst: 05-01-15 11:13
haha ik krijg op mijn donder als ik rechts opstap
OneAndOnlyx
Geplaatst: 05-01-15 11:17
Ik stap altijd linksom op. De reden? Ik heb dat zo'n lange tijd gedaan dat rechts niet meer lukt .
Yannie
Geplaatst: 05-01-15 11:43
Bewust beide kanten, heb mij ooit laten vertellen dat dat beter is voor de rug van het paard en nu ik dit lees klopt het ook aardig.
maximexfleur
Geplaatst: 05-01-15 11:51
Ik stap eigenlijk altijd links op, gewoon omdat het me zo is geleerd. Had er verder nooit zo over nagedacht eigenlijk, ga het ook een keer rechts proberen!
Ik rij niet meer zo vaak maar probeer er wel aan te denken. De eerste keer rechts opstappen donderde ik er bijna weer vanaf terwijl ik gewoon altijd met kruk opstap. Conclusie: ik ben een enorme stijve hark!
We zijn nu ponylief aan het inrijden en ik stap altijd met krukje op bij links (al is ze maar 1.20 ). Later is het inderdaad goed om ook met de andere kant te oefenen, maar nu vind ik het nog een beetje onnodig. Zij zal het absoluut goed vinden, voor haar geen probleem, maar ik daarintegen stuntel daarmee nog veel te veel.
Ze loopt wel zowel links naast me als rechts.
amandananana
Geplaatst: 05-01-15 12:16
Ik stap altijd links op, ga het vandaag eens rechts proberen!
DGL
Geplaatst: 05-01-15 17:47
Ik denk er niet veel over na, meestal links maar soms komt recht even goed uit omdat het opstapblok aan die kant staat. Tijdens een clinic ben ik een keer ook onbewust aan de 'verkeerde' kant opgestegen, begon die man een heel verhaal over hoe goed het was om het aan beide kanten te oefenen. En ik zat daar van: ja, nee, dit was precies de bedoeling, goed hè
CastaMickey
Geplaatst: 05-01-15 17:48
Meestal links maar ook om af te wisselen rechts af en toe. Ik denk er alleen vaak niet aan.
Eilatan
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 17:59
DGL schreef:
Tijdens een clinic ben ik een keer ook onbewust aan de 'verkeerde' kant opgestegen, begon die man een heel verhaal over hoe goed het was om het aan beide kanten te oefenen. En ik zat daar van: ja, nee, dit was precies de bedoeling, goed hè
__Horsegirl
Geplaatst: 05-01-15 18:02
Ik stap ALTIJD links op, maar nu ik dit topic zie... Ga ik morgen rechts opstappen!
ashley1996
Geplaatst: 06-01-15 18:01
Links
Pluizebolpum
Geplaatst: 06-01-15 18:14
De kant die het dichtstbij is. Was vroeger inderdaad verplicht altijd links opstijgen. Nou zou je denken dat als je meer dan één keer per week rijdt je wel weet welke kant dat is maar dat wilde er bij mij nooit goed in. Liep altijd maar een kant op en als iedereen begon te gillen liep ik gewoon door naar de 'goede' kant onder het mom 'even het tuig checken' . Tijdens mijn eerste western les leerde ik pas dat een paard twee kanten had waar je er op kon (theoretisch gezien heeft een paard er wel vier, maar voor en achter is me net een graadje te lastig) en na een korte linksrechtsidentiteitscrisis ben ik daar vrolijk aan mee gaan doen. Stapte trouwens zo op, rechts. Net zo makkelijk als links. Alleen het afstijgen wil maar aan één kant, als ik dat andersom probeer raak ik hopeloos in de war met al mijn armen, benen en zadelknoppen.
B2000
Geplaatst: 07-01-15 15:18
Links, eigenlijk nooit aangedacht om het rechts te gaan doen. Omdat we namelijk alles links doen
Bewust beide kanten. Is beter voor zijn rug, beter voor het zadel en goed voor mijn lenigheid.
Petrichor
Geplaatst: 07-01-15 20:27
Denk dat als ik voor de lol rechts op stap dat mijn paard in paniek raakt.
MaritB
Geplaatst: 08-01-15 10:52
Petrichor schreef:
Denk dat als ik voor de lol rechts op stap dat mijn paard in paniek raakt.
En dat is precies de reden dat ik dit soort dingen mee neem in de dagelijkse bezigheden. Veel paarden hebben issues aan de rechterkant, omdat 'wij' voornamelijk alles links doen.
Dit is natuurlijk niet bij iedereen, er zijn veel uitzonderingen op de regel. Maar bij de meeste paarden waar ik kom, is het zo
Ik stap altijd links op, omdat het me al zo geleerd is vanaf mijn 1e paardrijles! En ik denk net als veel anderen hier, denk ik dat het bij mij ook een heel gestuntel word als ik rechts opstap!
Pippaa
Geplaatst: 10-01-15 20:18
Met zadel eigenlijk altijd links, omdat ik vanaf rechts niet zo'n held ben en mijn paard opstappen al heel spannend vindt. Dan maar snel en goed vanaf links, dan het verprutsen door stuntelig aan de rechterkant op te stappen. Als ik een braaf paard zou hebben, zou ik zeker aanleren om beide kanten op te stappen.
Zonder zadel kan ik wel links en rechts, dan is het maar net met welke kant ze bij het hek staat.
Afstappen gaat net zo makkelijk links als rechts en is afhankelijk van wat het handigst is. Ik denk dat dit 50/50 is.