Afreageren op je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle89

Re: Afreageren op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:24

Maar ik snap precies wat je bedoeld hoor. Mijn leerpaard was liever lui dan moe dus aangalloperen moest met veeeeeel overtuiging en daadkracht. Dit betekend natuurlijk niet in hardhandig hulpen geven maar maar wel veel geloof en overtuiging. Als hij ook maar ergens een gaatje zag ging hij weer lekker draven. Ik moest er altijd heel erg om lachen omdat ik echt wist dat ik zelfde kort schoot in overtuiging of daadkracht en hij maakte me dat op die manier duidelijk.

Misschien kan je het ook op die manier gaan zien en dan zul je merken dat het vanzelf ook wel weer ergens heel grappig is. En als je plezier hebt gaat alles 100x beter! ;)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:26

Nicolle89 schreef:
gabixcoen schreef:
Ik weet het ook niet meer, want we betalen veel voor een les het zijn goede kennissen we zien elkaar bijna elke dag ik werk daar soms het is super dichtbij. Het is gewoon moeilijk om daar weg te gaan dan. Ik weet niet of het aan mij ligt, want hij doet het altijd bij iedereen die er op hem rijd en er is niks mis met hem. Ik kan mezelf natuurlijk altijd verbeteren en probeer dat ook altijd, maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.

Ik ga nu wel proberen om als ik boos word even niks of iets makkelijks te doen, maar ik wil het nu wel graag is goed krijgen en na een jaar lang dat mijn pony dit doet raakt mijn geduld ook gewoon op..

Ik moet het eerste paard nog tegen komen die echt treitert. Wellicht wil hij je iets duidelijk maken. Ik ken je techniek niet maar misschien als je bij deze instructeur wilt blijven kun je je eens verdiepen in lessen ruiterfitness of houding en zit clinic via iemand anders? Dan heb je rijles van hem/haar en verbeter je jezelf lichaamstechnisch bij een ander. Zo hoef je niemand te passeren?

Ik weet het ook niet, maarja ik ga het zo en zo nog even vragen aan haar. Ik mag niet nog van iemand anders les, we betalen super veel voor zo'n les en mag echt niks anders meer.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:27

Als het verkeerde antwoord wordt gegeven betekend het dat de vraag niet goed is gesteld

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:28

Gillbo schreef:
Als het verkeerde antwoord wordt gegeven betekend het dat de vraag niet goed is gesteld

Maar de vraag is hoe stel ik die vraag wel goed

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:30

Maar wat gaat er precies mis als ik vragen mag? :D

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:32

Als ik vraag of hij gaat galopperen gaat hij rennen en niet aanspringen. Dan geef ik hem een harde tik en gaat hij wel. Als ik dan ook maar even niet op mijn buitenbeen let, valt hij naar buiten en springt hij om.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:34

Nicolle89 schreef:
Maar ik snap precies wat je bedoeld hoor. Mijn leerpaard was liever lui dan moe dus aangalloperen moest met veeeeeel overtuiging en daadkracht. Dit betekend natuurlijk niet in hardhandig hulpen geven maar maar wel veel geloof en overtuiging. Als hij ook maar ergens een gaatje zag ging hij weer lekker draven. Ik moest er altijd heel erg om lachen omdat ik echt wist dat ik zelfde kort schoot in overtuiging of daadkracht en hij maakte me dat op die manier duidelijk.

Misschien kan je het ook op die manier gaan zien en dan zul je merken dat het vanzelf ook wel weer ergens heel grappig is. En als je plezier hebt gaat alles 100x beter! ;)

Maar ik kan het nu allang niet meer als grappig inzien eigenlijk... :(

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:34

gabixcoen schreef:
Als ik vraag of hij gaat galopperen gaat hij rennen en niet aanspringen. Dan geef ik hem een harde tik en gaat hij wel. Als ik dan ook maar even niet op mijn buitenbeen let, valt hij naar buiten en springt hij om.

wat zegt je instructrice hiervan?

hoe lost zij het bij de pony op? :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:35

En als je een volte galoppeert? Doet hij dan ook overspringen? En doet hij dit zowel op de linker- als de rechterhand?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:39

gabixcoen schreef:
Gillbo schreef:

Maar de vraag is hoe stel ik die vraag wel goed

Wat is exact je vraag?
direct reageren op je galop hulp?
door galopperen?
alert zijn
niet overkruisen
recht blijven
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 29-12-14 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:40

Ja precies. Een slimmerd. Dat wel! Ik raad je aan om misschien tijdens het aanspringen een klein beetje stelling naar buiten te vragen en de teugels wat vrijer laten zodat hij naar voren kan, niet langer maken maar je hand iets openen dan hè. Dan heeft hij binnenvoor de ruimte om z'n been naar voren te gooien. Ik weet niet hoe groen het paard is maar bij paarden die dit wat moeilijk vinden helpt dit vaak wel. Daarnaast in een hoek is makkelijker. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel, en goed je buitenbeent wat naar achteren en je binnenbrengt op de singel. Probeer niet voor de gang uit te zitten en er niet achter aan te hangen.

Een tip om je spieren te activeren die je nodig hebt voor je balans: ga eens op een voetbal op een stoel zitten en een voetbal onder je voeten en probeer dan rechtop te zitten met je rug recht, niet hollen niet bol. Wellicht wil iemand van de zijkant een klein zetje geven, de spieren die je dan gebruikt om te blijven zitten. Die heb je op je paard ook nodig om in balans te blijven

Andere oefening, alleen met een heeeeek braaf paard hoor, is om met je linkerhand je rechter voet aan te raken als je op je paard zit en andersom. Die spieren dienenden voelt gebruik je om ook in balans te zitten. Zodra ja in balans zit zul je merkt dat je ook minder kracht nodig hebt bij het aandraven en galopperen.

Hopelijk helpt dit je iets.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:42

Ketaki schreef:
gabixcoen schreef:

wat zegt je instructrice hiervan?

hoe lost zij het bij de pony op? :)

Handen bij je houden en een tik geven, maar soms lukt het dan nog niet en blijft hij rennen dan stoppen we maar...

piezze schreef:
En als je een volte galoppeert? Doet hij dan ook overspringen? En doet hij dit zowel op de linker- als de rechterhand?

Dan doet hij het net zo goed, hij doet het alleen linksom.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:45

Nicolle89 schreef:
Ja precies. Een slimmerd. Dat wel! Ik raad je aan om misschien tijdens het aanspringen een klein beetje stelling naar buiten te vragen en de teugels wat vrijer laten zodat hij naar voren kan, niet langer maken maar je hand iets openen dan hè. Dan heeft hij binnenvoor de ruimte om z'n been naar voren te gooien. Ik weet niet hoe groen het paard is maar bij paarden die dit wat moeilijk vinden helpt dit vaak wel. Daarnaast in een hoek is makkelijker. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel, en goed je buitenbeent wat naar achteren en je binnenbrengt op de singel. Probeer niet voor de gang uit te zitten en er niet achter aan te hangen.

Een tip om je spieren te activeren die je nodig hebt voor je balans: ga eens op een voetbal op een stoel zitten en een voetbal onder je voeten en probeer dan rechtop te zitten met je rug recht, niet hollen niet bol. Wellicht wil iemand van de zijkant een klein zetje geven, de spieren die je dan gebruikt om te blijven zitten. Die heb je op je paard ook nodig om in balans te blijven

Andere oefening, alleen met een heeeeek braaf paard hoor, is om met je linkerhand je rechter voet aan te raken als je op je paard zit en andersom. Die spieren dienenden voelt gebruik je om ook in balans te zitten. Zodra ja in balans zit zul je merkt dat je ook minder kracht nodig hebt bij het aandraven en galopperen.

Hopelijk helpt dit je iets.

Bedankt, hij is echt niet groen haha hij is nu 21 en heeft z2 gelopen, dus hij kan het wel, als hij wilt dan he. :Y) Wat bedoel je precies met niet voor en niet achter de gang zitten?

Gillbo schreef:
Wat is exact je vraag?
direct reageren op je galop hulp?
door galopperen?
alert zijn
niet overkruisen
recht blijven

Dat hij direct reageert op mijn hulp, door blijft galopperen (ik moet hem elke pas aansporen) en niet omspringt.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:50

Als hij Z2 heeft gelopen vraag ik me af wat het niveau van de ruiters is die er op klimmen.. Zon paard moet de kneepjes toch wel kennen zou je denken...

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:56

Je hebt het er steeds over dat hij het wel kan, maar kan jij het wel 100% ?
Je kan beter terug nemen als hij gaat rennen dan een tik geven dat hij wel gaat!
Dat hij z2 heeft gelopen is handig want hij kan alle oefening maar JIJ moet de juiste hulpen geven.
99% van de keren ligt het aan de ruiter dus vooral je zelf nagaan, de pony kan het.
Het ligt denk ik niet aan kracht, aangezien je met kracht heel hard drukt en dat de pony dan stomp wordt...
Wat ik ook las is dat hij overspringt, geef jij niet verkeerde/onduidelijle hulpen?
Dan kan het zijn dat hij denkt dat hij linksom moet of dat hij je niet begrijpt en maar linksom gaat want hij weet niet wat je bedoelt en is dat zijn makkelijkste kant.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:57

Nou dat je tijdens het aangelopperen al naar voren gaat leunen (voor de gang) of precies andersom als hij aan galoppeert dat jij nog een beetje achter blijft. (Achter de gang) Dit voel je vaak wel heel goed. Dat voelt een beetje alsof je zelf een seconde later pas galoppeert.

Die eerste is moeilijker te voelen omdat dat vaak een beetje onbewust gaat haha

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:58

Haha dat hij z2 is wil niet zeggen dattie het gratis weggeeft, misschien zit hij een beetje vast aan een kant of zit vast aan een kant. Wat zegt jou lesgeefster dat jij tegen het overspringen moet doen.
Als je nu eerst eens gaat werken aan dat hij gewoon goed aanspringt vanuit een rustig tempo zonder dat je die tik nodig hebt. Kun jr daarna als dit perfect gaat aan het werk met het overspringen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:03

Nicolle89 schreef:
Nou dat je tijdens het aangelopperen al naar voren gaat leunen (voor de gang) of precies andersom als hij aan galoppeert dat jij nog een beetje achter blijft. (Achter de gang) Dit voel je vaak wel heel goed. Dat voelt een beetje alsof je zelf een seconde later pas galoppeert.

Die eerste is moeilijker te voelen omdat dat vaak een beetje onbewust gaat haha

Oke bedankt, daar ga ik is op letten! :)

piezze schreef:
Haha dat hij z2 is wil niet zeggen dattie het gratis weggeeft, misschien zit hij een beetje vast aan een kant of zit vast aan een kant. Wat zegt jou lesgeefster dat jij tegen het overspringen moet doen.
Als je nu eerst eens gaat werken aan dat hij gewoon goed aanspringt vanuit een rustig tempo zonder dat je die tik nodig hebt. Kun jr daarna als dit perfect gaat aan het werk met het overspringen.

Nee inderdaad hij geeft het niet gratis weg :P Ze zegt dat ik mijn buitenteugel tegen de hals moet doen en hem met mijn buitenbeen moet begrenzen. Ja daar zal ik aan werken! Echt super bedankt voor al je goede tips, daar heb ik nog is wat aan!! *\o/*

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:07

piezze schreef:

Dat is absoluut waar, maar de dingen die t's noemt zijn toch echt fouten van de ruiter

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:07

Ja blijft lastig joh, zolang je maar plezier erin houdt, dat blijft het belangrijkste!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:09

Om springen heeft waarschijnlijk met jou balans te maken. Als jij scheef zit dan zal hij om in te blijven overspringen.
Uit galop vallen kan te maken hebben met te weinig kracht en balans.
Dus in plaats van de zweep er bij te pakken oefeningen gaan doen om zijn achterhand sterker te krijgen en heb jij wel eens een zitles gehad?

En de hulp die jij geeft snapt hij die wel? Of weet hij alleen dat hij bij die hulp snel naar voren moet en uit balans gebracht wordt door een driftige schoppende ruiter?
Dat is niet vervelend bedoeld maar ik probeer het vanuit het paard te zien

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:13

Gillbo schreef:
Om springen heeft waarschijnlijk met jou balans te maken. Als jij scheef zit dan zal hij om in te blijven overspringen.
Uit galop vallen kan te maken hebben met te weinig kracht en balans.
Dus in plaats van de zweep er bij te pakken oefeningen gaan doen om zijn achterhand sterker te krijgen en heb jij wel eens een zitles gehad?

En de hulp die jij geeft snapt hij die wel? Of weet hij alleen dat hij bij die hulp snel naar voren moet en uit balans gebracht wordt door een driftige schoppende ruiter?
Dat is niet vervelend bedoeld maar ik probeer het vanuit het paard te zien

Ohh, iedereen zegt juist dat ik een super rechte zit heb en zelf voel in ook niks. Maar dit doet hij ook bij andere ruiters hij valt van zichzelf gewoon naar buiten. Ik heb weleens zitles gehad van mijn instructrice maar dat ik gewoon zonder beugels draven, ik wil het graag professioneel maar daar hebben we niet geld genoeg voor. Ik wil ook graag oefeningen doen om zijn achterhand sterker te maken, maar ik rijd hem 1x per week en het is niet mijn pony dus ik weet niet of dat nut heeft.
Hij snapt de hulp wel, want ik geef hem precies hetzelfde als normaal en 1 jaar geleden en ik schop ook niet zoveel, ik weet niet echt hoe hij het dan ziet. Ligt het echt aan mij of aan coen.
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 29-12-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:19

aan jullie beide, jullie verstaan elkaar niet.
met 1x per week zal je niet heel veel gaan bereiken eerlijk gezegd.

Is hij fysiek wel helemaal in orde?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:24

Gillbo schreef:
aan jullie beide, jullie verstaan elkaar niet.
met 1x per week zal je niet heel veel gaan bereiken eerlijk gezegd.

Is hij fysiek wel helemaal in orde?

Ja sorry, nee daarom juist dat vind ik zo jammer maarja helaas kan ik maar 1x in de week. Ja volgensmij wel ze hebben nu wel dat hij gaat verstijven als we aansingelen, maar dat is nu 1 weekje en dit probleem is er al veel langer. (Ze zijn aan het zoeken wat het is.)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:27

Ja maar als je 1x per werk oefent en er rijden ook wat anderen op dan moet je geen wonderen verwachten en ook niet wanhopig worden. Je moet blij zijn van elk kleine stapje vooruit. Keulen en AKen zijn ook niet in 1 dag gebouwd. Dat hij vorig jaar wel luisterde. Ja misschien heb je hem per ongeluk gestraft voor de goeie reactie of ongemerkt beloond voor de foute reactie. En nu moet je proberen dit constructief recht te zetten, in kleine stappen. Dus eerst reactie vragen en reactie belonen. En lekker veel oefenen om hem links wat sterker te maken, ik zou er geen oefeningen voor weten maar jouw instructrice vast wel. Het komt vast wel goed.