Teugellus; aan welke kant?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Re: Teugellus; aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:54

Ik heb hem volgens mij links hangen/liggen. Ik heb er shetlander teugels aan gedaan zodat de lus niet zo lang is haha. Vind ik altijd maar lastig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:56

Ik heb mijn teugels geloof ik altijd links hangen. Maar ik heb er nooit op gelet en had ook geen idee dat er regels voor waren. Ik stoor me er geloof ik ook niet aan als ze aan de andere kant hangen, ik wissel ze in elk geval nooit bewust.
Ik heb wel altijd de lus onder de teugel die naar het bit gaat door, lijkt me ook dat het anders stoort.

Edit: even naar foto's gekeken en ik zie dat ik ze ook regelmatig rechts heb hangen. Ik let er dus oprecht niet op, maar als ik m'n teugels eenmaal vast heb wissel ik de lus niet meer van kant.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 16-12-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:57

Jet schreef:
Ik heb hetzelfde antwoord als Annemiek. In verband met het links opstappen heb je de lus rechts hangen, onder het stuk teugel door dat naar het bit gaat. Wisselen is niet aan te raden omdat je dan steeds de teugelvoering verstoort. Net als het wisselen van de zweep, dat wordt ook afgeraden.
Verder leerden wij vroeger ook dat het doorntje van het gespje in het midden van de teugel altijd naar links moet wijzen. Daar werd dan als uitleg bij gegeven dat je dan met afstappen er niet in kan blijven haken, maar dat vind ik zelf wel wat ver gezocht. Toch let ik er na 40 jaar nog steeds op als ik mijn teugels aan het bit vastmaak dat het doorntje naar links wijst :+ .

Ik ook maar dat vind ik meer een perfectie-tik van mezelf :+
Het kan nooit iets uitmaken lijkt me haha!
Lus heb ik geloof ik links maar ik zou het niet met zekerheid kunnen. Heb er echt nooit op gelet bij de paarden met korte manen.
Kan me vanuit vroeger wel voorstellen dat ze dat deden ivm een zwaard maar daar hebben we tegenwoordig toch geen last meer van :+

Bij onze fries reed ik wel altijd met de lus aan de linkerkant omdat rechts zijn lange manen zaten. Anders zat je zo in de knoop (na de galop was het alsnog zo maar oke hahaha)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:58

Ik heb hem al standaard 25 jaar rechts hangen. Reden, geen idee, volgens mij zo aangeleerd in mijn manegetijd.

Vind het wel logisch dat je met opstappen de teugellus niet aan de kant hebt waar je opstijgt maar daar heb ik nooit over nagedacht. Heb altijd de lus met opstappen inderdaad aan de andere kant van de hals (wissel nog wel eens met links/rechts opstappen) en dan met rijden altijd rechts, harkend in de bos haar van mijn haflinger (sorry poown).

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:28

Altijd rechts, links vind ik echt beroerd rijden...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:21

Haha, Jet, dat doe ik ook nog steeds, gespje in midden van de teugels moet naar links 'wijzen'!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:22

Eileen_ schreef:
Ik heb hier serieus nooit over na gedacht en nooit iets over gehoord dus besef me nu pas dat ik m altijd links heb :')
Vind het onzin waarom ik hem rechts zou moeten doen. Links is gewoon fijner dus hou m lekker links :+ Ik rijd niet met zwaard dus die kan er niet in blijven haken. Zie nog niet voor me hoe teugels zouden kunnen gaan haken bij een ander paard? Als je zo dicht langs rijdt, haak je elkaar eerder met je benen.

Dit geld ook voor mij

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:24

ik heb hem volgens mij altijd links, maar gewoon omdat ik zo heb leren rijden?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:25

Ik heb altijd geleerd naar rechts, en dat dat nog stamt uit de tijd van de cavalerie. Dan had je je zwaard links hangen die je met rechts moest trekken. Als dan je lusje ook links hangt blijft die dus in het zwaard hangen. :)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:29

Met 4tal leerden wij altijd dat de gesp van de teugel een E moest zijn, daar werd ook op gekeken

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:33

Dit heb ik nooit geweten! Mij is ook nooit vertelt wat beter is ik heb hem altijd links ga vanavond een met je lus recht rijden :P

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:39

Wat een toeval dat nu juist dit topic aangemaakt wordt.. toevallig hadden we het er vorige week over in de les. Verder heb ik er eigenlijk nooit bij nagedacht, maar rijd ook altijd met lus naar rechts.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:40

Ik heb hem ook altijd rechts hangen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:52

Officieel en volgens de klassieke (volgens mij achterhaald-archaïsche) traditie "hoort" de lus aan de rechterkant.
Gezien de lange vrij dunne "freedom"-stijl manen van mijn paard heb ik daar lang geleden al een einde aan gemaakt, de gesp bleef steeds hinderlijk in de manen verstrikt raken, dus op een gegeven moment naar links gegooid, en zo rijd ik nu nog steeds.

Het wordt traditioneel rechts aangeleerd, maar niet iedereen rijdt een paaard met getrokken dressuurmanen, dus dan gewoon aan de andere kant.

Ik weet overigens niet of er op wedstrijden officiele voorschriften voor bestaan, je zou denken dat men ook daar dan rechts hanteert, maar aangezien ik geen wedstrijdruiter ben, weet ik dat niet zeker.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:03

Staat niks over in de regelementen

Afbeelding

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:12

Ik heb hem ook altijd rechts. Tijdens een wedstrijd houd ik mijn zweepje (wanneer nodig) altijd links, dit is te vergelijken met 'het zwaard van de ridders' .

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:24

Ik dacht het verhaal in de OP al te herkennen en toen zag ik dat je het me al een keer verteld had. :')
Ik heb hem ook altijd rechts. Weleens geëxperimenteerd en de lus aan de linkerkant gedragen maar op één of andere manier voelt dat gewoon niet lekker.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:06

Jeroenschot, de KNHS laat allemaal voorschriften van "vroeger" vallen. Dressuurwedstrijden met een springteugel? Vroeger geen denken aan, tegenwoordig bijna standaard. Vóór iedere wedstrijd je hele tuig poetsen, beugelrubbers eruit en weer wit poetsen ( ook de onderkant), ga zo maar door, voorheen werd daar toch zwaarder aan getild dan tegenwoordig.
Vroeger vlocht je de voorpluk ook pas in als je Z startte, tegenwoordig ben je "uit" als je hem ( bij KWPN-ers) niet invlecht. Kleuren van jasjes, schabrakken etc. zijn nu ook veel vrijer.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:08

Ja klopt, alloewel ze bij 4 wedstrijden daar wel veel strenger in zijn, daar komen ze echt controleren. Maar het is natuurlijk hoe je er zelf in staat, ik poets mijn tuig altijd blinkend en een net sjabrak, maar ben daarin tegen wel weer gewaagd met kleuren jasjes

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:09

Ik heb rechts geleerd, nu doe ik dat automatisch.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:12

Ik heb hem ook altijd rechts..

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:55

Interessante reacties! Begrijp de redenatie qua opstappen en mogelijk zwaard (haha). Maar dit zijn meer ongeschreven regels en dus niet ergens zwart op wit terug te vinden? Dan blijf ik het gewoon doen zoals ik fijn vind haha.

Jolien; ja ik was wel benieuwd wat Bokt ervan dacht haha.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:27

Het zijn inderdaad ongeschreven regels. Net las ik nog een stukje in het wedstrijdreglement dressuur: de manen en de staart mogen ingevlochten worden.
Met andere woorden: invlechten is niet verplicht. Toch krijg je er wel commentaar op als je het niet doet, vreemd.
Over de teugels staat alleen geschreven dat het geen teugels met lussen mogen zijn en dat ze aan het bit vastgemaakt horen te zijn.
Verder was ik heel verbaasd te lezen dat je nu ook met een neusriem zonder sperriem mag rijden, waar het lusje nog wel aan zit. Dit mocht voorheen ook niet ( dat staat bij de wijzigingen van 2014).
Ik wijk wel af en toe af van jouw oorspronkelijke vraag, maar af en toe verbaas ik me gewoon over de veranderingen :D .

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:30

branka16 schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb altijd geleerd rechts, geen idee waarom...
Zal wel iets te maken hebben met het zwaard dat links hangt en anders in de teugels kan haken oid...

Rij jij met zwaard? :oo

_O- _O- made my day :D

Ik heb ze rechts. Haar manen hangen links en zijn nu niet echt meer op sportcoupe lengte(ook niet echt lang, maar toch..) en anders zit voor mn gevoel die manen in de weg. Dus de lus rechts.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:41

Jet; Vind het interessante gedachtes :D Zo zijn er ook bij fnrs onduidelijkheden over bepaalde regels hoor. Niet qua hanarchement maar andere aspecten hehe.