Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:49

misschien wat vaker thuis rijden totdat het er goed is "ingesleten" en dan naar de manege, daarna pas wedstrijdjes rijden.
Zweepje in de binnenhand wil misschien ook helpen, kun je wat "bijtikken"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:52

Zweepje heb ik eigenlijk nooit bij me omdat dit helaas niet werkt. Thuis is onze bak helaas alleen goed te rijden in het voorjaar/ de zomer. We hebben gewoon omgeploegde grond in de bak dus dat is erg snel nat en glad helaas..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:03

hwn schreef:
Op het eerste filmpje lijkt het wel alsof ze bang is van de bakrand. Hoe reageert ze op schriktraining?
HWN: scheelt me weer tikwerk, je vertaalde precies wat ik ook denk & zie... :D

Paardje heeft door zijn kijkerigheid geen aandacht bij jou, laat zich daardoor niet door je leiden en zoekt geen steun bij je.
Ze "red zichzelf prima" en jij mag fijn meeliften.
Zie weinig momenten van een ontspannen paardje wat durft los te laten en openstaat voor jou.

De angst wordt regelmatig door instructie en omstanders vertaald en uitgelegd als "rij em maar stevig erdoorheen" wat het vaak alleen maar erger maakt of ze juist "doods" maakt.
Stevig aanpakken op angstprikkels is feitelijk het tegenovergestelde van schriktraining en dat wil je niet.
Niemand trekt paard in mond bij het grondwerken als reactie op angstprikkel (mag ik toch hopen...)

Dat je rijtechnisch daardoor (voor jezelf logische) omgekeerde hulpen gaat geven is super herkenbaar en met goede instructie zo op te lossen.
Nevaya tikt het ook al: " heeft ze juist veel vertrouwen en ondersteuning nodig. Op dit moment krijgt ze dat niet op de juiste manier" en dat vertrouwen heeft ze onvoldoende nog.
Het kan allemaal nog veel erger hoor.. :j *\o/* *\o/* jou paardje is echt heel braaf in zijn reactie's :z Het is mij ook gelukt samen met instructie om dit soort paarden te handelen en de ontspanning erin te krijgen.
Voor mij ligt de basis van het vertrouwen in het regelmatig extra grondwerken, maar dat moet een ieder zelf invullen.
Rijtechnisch steeds de aandacht vragen is op zichzelf ook niet zo lastig, nu handel je net achter de reactie aan.

succes.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 11-12-14 19:34, in het totaal 4 keer bewerkt

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:10

Voor mij klinkt het alsof je paard scheef is. Mijn vorige paard heeft dit in het begin ook gedaan en een verzorgpaard die ik reed ook.
In stap kon ik ze gewoon over de hoefslag sturen, in draf met wat moeite ook, maar in galop gewoon niet. Ik heb les gekregen waarbij we altijd erg bezig waren met het recht richten van je paard.
We reden dan op de hoefslag of binnenhoefslag. Als je voelt dat je paard naar binnen wil, wat jij dus hebt, ga je op de binnenhoefslag rijden. Steeds stuur je je paard, ook vooral met je schouder, naar buiten toe. Als je paard daar loopt zal hij weer naar binnen vallen, dus stuur je weer naar buiten. Mijn instructrice zei altijd, zie een denkbeeldige lijn voor je en probeer daar steeds op te blijven.
Ik bedoel trouwens niet alleen je paard laten kijken naar de buitenkant, want dan zal hij alleen maar meer naar binnen vallen. Je neemt je paard echt mee naar buiten toe, ben je eenmaal daar, vraag je wat stelling naar binnen, waardoor je je paard dwingt om op de hoefslag te blijven, anders raakt ie namelijk uit evenwicht.

Ik heb deze oefeningen echt steeds herhaald, uiteindelijk kon ik gewoon zonder problemen op de hoefslag rijden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:35

Ik zie een paard dat een slechte balans heeft en dit oplost met hard lopen.
Net als je hebt met fietsen met losse handen, dan moet je hard fietsen om in balans te blijven.
En daarop een ruiter die alles met haar handen oplost en niets met de rest van haar lichaam.
Paard reageert te heftig op je handen en dan moet je weer opnieuw corrigeren en dan gaat het opnieuw fout
maar dan de andere kant op.
Dat zie je vooral op de volte.
Ik zou eerst eens aan de balans gaan werken en goed les nemen, want de manier van rijden is misschien goed voor een manege paardje, maar niet voor dit gevoelige paardje
Laatst bijgewerkt door cam op 11-12-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:05

Ik moet toegeven, ik zal nooit zo'n lastig te rijden paard kopen omdat ik daar niet ervaren genoeg voor ben.
Echter is ze niet mijn eerste groene paardje (de 4e) en omdat ze zelf gefokt is is ze toch wel een beetje mijn trots en wil ik gewoon dat het werkt.

Bijke is inderdaad wel scheef, ik moet toegeven, ik ben ook scheef.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:30

Peetstap schreef:
hwn schreef:
Op het eerste filmpje lijkt het wel alsof ze bang is van de bakrand. Hoe reageert ze op schriktraining?
HWN: scheelt me weer tikwerk, je vertaalde precies wat ik ook denk & zie... :D

Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. :n Paard loopt dan weer prima langs de 'enge' ramen van de bak, terwijl het gros van de paarden die ergens bang voor zijn juist dáár moeite mee zouden hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:33

Weer bijgelezen krijg ik sterk het gevoel dat je het probleem onderschat of jullie niveau overschat TS. Je reageert totaal niet op de mensen die aangeven dat het probleem veel breder is en dat er bij jullie beiden een flinke knop om moet. Dit paard is niet lastig te rijden, dit paard is zelfs niet slecht opgeleid, dit paard is simpelweg niet opgeleid. Ze heeft niet geleerd op je te letten, ze heeft niet geleerd aan de hulpen te zijn en ze heeft geen enkele balans. Tel daarbij op dat jij haar nog verder uit balans haalt zowel door je zit als door je manier van hulpen geven en dat je (nogmaals, want imo is dat wel de kern van het probleem!) echt continu achter de feiten aanloopt in je rijden en de manier waarop het paard zich gedraagt is ineens niet zo raar meer.

Ik weet niet waarom je het tweede filmpje plaatst want buiten dat ze daar braaf is stap je de helft van het filmpje achter een ander paard aan....Geeft geen enkele indicatie van dat ze naar je luistert of dat ze aan de hulpen is.

Ik snap dat het allemaal heel vervelend is om te horen en het misschien tegenvalt en niet is wat je van het topic verwachtte maar echt...als je dit op wilt lossen zal je eerst moeten accepteren dat er wel wat meer aan de hand is dan 'paard wil niet op de hoefslag' en daar serieus mee aan de slag moeten gaan.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:55

Hij doet echt precies wat mijn verzorgpaard ook deed. letterlijk de kantjes eraf lopen.

Bij mij lag het probleem bij mij. Ik stuurde te weinig met mijn lijf mee, liet teveel steken vallen en ik was altijd te laat. En hij is ook gewoon niet soepel, lomp en liever lui als moe. Het was echt combinatie onbestuurbare tank. Daarnaast was ik altijd paarden gewend die je altijd wilde helpen, zo van: oh, mijn bereider wil dat ik dit doe, wouw dat gaan we doen!. Bij dit paard is het: oh, mijn bereider wil dat ik dit doe, maar ik heb daar eigenlijk niet zo veel zin in, dus wat ga ik doen om er onderuit te komen.

Het kostte mij ook gewoon veel tijd om te leren hoe je moet reageren en om je paard voor te zijn. Na bijna twee jaar gaat het nu echt goed. Ik denk dat jou grootste probleem ook is dat je vaak te laat bent. Als ik je filmpje kijk, bij de slangenvolte die je voor die galop doet. je weet dat hij in die hoek gaat proberen over zijn schouder gaat weglopen, maar je neemt daar niet echt voorzorgsmaatregelen voor.

De eerste stap is echt dat jij je paard voor bent. daarom lukt het je wel in stap, dan heb je meer tijd om op je paard te reageren. Dit is echt een probleem wat je alleen kan oplossen met veel les, omdat je gewoon echt iemand nodig hebt die er dingen inhamert. Misschien is het mogelijk om bijvoorbeeld maar een half uurtje per twee weken extra te lessen? Dat is misschien voor dit paard ook wel lang genoeg.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:57

Rije schreef:
Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. :n Paard loopt dan weer prima langs de 'enge' ramen van de bak, terwijl het gros van de paarden die ergens bang voor zijn juist dáár moeite mee zouden hebben.

Das weer de fun aan paardjes; waar wij denken dat ze bang voor kunnen zijn, lopen ze cool langs met koppie laag, en een tikkie scheef waaiend takje doet ze met vier benen de lucht in gaan :j
Paardje hier verbaast me elke week hierin, kan er meestal om lachen.

Ts: er is rijtechnisch kwa basis nog werk zat te doen, zoals gemelde balans en dat kost veel tijd.
Zonder de aandacht bij jou heeft het weinig nut om hiermee volop bezig te gaan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:10

Ik denk dat je heel rap een andere instructeur moet zoeken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:17

Goed nieuws! Zoals Max66 al benoemd, geef je echt precies de verkeerde hulpen door. Met je zit, houding en handen. En dat is goed nieuws, want dat betekent dat jij en je paard het waarschijnlijk nog prima kunnen leren. En het is basiswerk: bijvoorbeeld dat je door wijken voor het been je paard terugstuurt naar de hoefslag en niet door aan de buitenteugel te trekken.

Ja, gek dat je instructeur je dat nog niet heeft kunnen overbrengen. Misschien toch een andere instructeur een keer uitproberen? Bijvoorbeeld iemand bekend met centered riding? Of lees anders ook een goed boek over rijkunst: http://www.akasha-rijkunst.nl/boek-akasha-rijkunst.php

Overigens twijfel ik of bij het paard nu ook wat mis is. Volgens mij geef je de ene keer aan dat je paard bij je instructeur juist wel goed loopt, een ander moment dat iedereen tegen hetzelfde probleem aanloopt. Als het paard zo in onbalans blijft en je hem niet naar de hoefslag rijdt (ook als je de juiste hulpen geeft of een deskundige erop zit), dan heeft het zin om het te laten nakijken.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:24

Ik zie mezelf terug in dit filmpje :D :+
En oh, wat moest ik mijn paard eens gruwelijk aanpakken, want ze nam echt een loopje met me! (waren de reacties die ik op wedstrijd kreeg).

Al die rijtechnische tips zijn prima! Behalve dan die met een strekking als: paard is niet gehoorzaam, neemt een loopje met je, moet aangepakt worden etc. Want dat zou betekenen dat jij niks verkeerd doet, maar het paard uit zichzelf het jou zo moeilijk maakt. En zo denkt een paard dus niet.
Ik had destijds ook een sensibele maar eerlijke merrie. En ik heb ook zo 2 jaar aan lopen klooien. Had wel prive les van goede instructrice, maar het ging maar niet lukken.
Ik ben uiteindelijk naar een sport spych gegaan. En dat was DE oplossing.

Ik had een wedstrijd (buiten ging nog wel goed, maar een binnenbak was draaaama). Ze deed weer precies wat jou paard ook deed. Ik ging zwaar en diep teleurgesteld de kantine in. Ik kreeg een jagermeister van vrienden als troost. En de woorden: dat paard moet eens een keer goed duidelijk gemaakt worden dat dit zo niet moet, ze neemt totaal een loopje met je. Ik dacht: nu is het genoeg. Dit ligt niet aan het paard, dit ligt aan mij!

Mijn eerste wedstrijd binnen na de sportpsych, was weer in dezelfde bak. En wat denk je? Juist ja. Ze reed gewoon over de hoefslag de proef uit!
Was ik gespannen, of niet voldoende geconcentreerd, je hebt het vaak zelf niet eens door maar je paard helaas wel. Dan kwam het euvel zo weer tevoorschijn. Maar met de vaardigheden die ik door de sportspych geleerd had, kon ik mezelf weer onder controle krijgen. En daar gingen we, winstpunt na winstpunt....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:37

Wat Max66 zegt is de beste rijtechnische tip die je tot nu toe gekregen hebt.
Het heeft alles met balans te maken, hoe harder jij naar buiten stuurt door je buitenhand naar rechts te doen, hoe harder je paard naar binnen valt met de rest van het lichaam.
Denk eens aan een fiets, als jij je fietsstuur helemaal naar rechts trekt, zal je fiets naar links vallen en niet naar rechts, dit is hetzelfde principe heeft te maken met de zwaartekracht. Logisch toch?
Waar jij haar naar buiten probeert te zetten door je buitenhand van de hals te doen hoor je juist te doen wat Max66 zegt. En ja de kans bestaat dat je dan eerst enkel een kleine volte rijdt en niet bij de hoefslag in de buurt komt. Maar over de hoefslag rijden is eigenlijk nergens goed voor, dat moet nooit een doel opzich zijn, van over de hoefslag rijden krijgt een paard helemaal geen balans van, juist op eigen benen lopen is belangrijk, focus je dus niet op de hoefslag maar op een paard dat in balans loopt.
Je moet andersom leren denken en pas als jou dat constant lukt en jij dat steeds zelf concequent kan toepassen kan je paard het ook! Het is dus belangrijk dat je een goede instructrice hebt die je elke keer helpt onthouden, binnenhand van de hals!!! Buitenhand tegen de hals!!!! Want als je het steeds uit frustratie verkeerd blijft doen komt het nooit goed.
Ik vind het lastig uit te leggen, ik heb er een keer een interessant stuk over gezien op internet, was van een vrouw op een ijslander die het d.m.v. foto's mooi liet zien, ik ga kijken of ik het kan vinden voor je.

Edit: Oefen eerst in stap, als het in stap goed gaat dan pas beginnen met draf.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:41

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:01

Ha,
Ik herken wel wat, in mijn eigen problemen met een paard in het begin.
Ga iets doen met alle tips hier, deel is echt rijtechnisch op te lossen.
en laat je paard nakijken door een ¨alternatieve totaalkijker¨. Daarmee bedoel ik een gyropractor of osteopaat of zo. Je hele paard en alles moet nagekeken worden om dingen uit te sluiten en zodat die kunnen zeggen wat voor dit paard nodig is om te trainen.
Maar dan ook in het geheel met alles, het lijkt er op dat die totaal zijn evenwicht niet kan houden, en dat kan door van alles komen.
En als je van mij les kreeg zou ik je op een paard zetten die iets meer foutjes accepteert en niet van ieder foutje misbruik maakt. Want dat doet je paard volgens mij ook wel. Ieder foutje of ruimte die ze krijgt maakt ze misbruik van wat voor jou erg moeilijk rijden is omdat je dan 20 dingen goed moet doen.
Maar doe je alles goed, dan heb je ook een paard die echt goed luistert en alles doet wat je wilt. Duurt alleen een tijdje, en met goed les leer je iedere keer iets aan dus dan zou je met 20 lessen al een paard hebben die doet wat je wilt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:55

Hey hallo, ik heb het filmpje vrij goed bekeken, ik ga proberen een paar opmerkingen te maken, ik hoop dat je je niet aangevallen zult voelen, want ik zeg altijd alles nogal zwart-wit, en hou daar echt geen rekening met hoe iemand zich erbij voelt.
Ik ken jou niet en ik ken jouw paard niet, maar wat ik zie is een echt beginnende ruiter op een vrij braaf paard , maar het paard reageert eigenlijk niet op jouw hulpen , het loopt een beetje doelloos rond, kan niet op een rechte lijn lopen, neemt altijd buitenstelling, ontwijkt iedere hoek, trekt eigenlijk ook constant tegen jouw hand in, ......
jij zelf zit redelijk mooi op je paard, maar je handen zijn zeer vaak op plekken waar ze echt niet horen te zijn, op de momenten dat jouw paard bv de hoek ontwijkt, dan trek jij het paard nog veel meer met zijn hoofd naar de hoefslag (dus nog extremer in buitenstelling) waardoor het paard gewoon over zijn schouder alle vrijheid heeft om zo weg te lopen, jij zorgt er dus bij wijze van spreken voor dat het paard dit dus nog extremer gaat doen dan hij uit zichzelf al doet.
Je zegt zelf dat je 1x per week les hebt, dat dit een groepslesje is, ..... Tjaaaaa aan dit soort lesjes heb je dus niets, ik noem het eigenlijk een soort bezigheidstherapie maar dit is geen les.
Als je zelf vind dat je graag beter zou willen leren rijden , dan moet je daar ook een inspanning voor leveren, dan moet je daar voor gaan, dus als eerste meer tijd vrij maken en dus meer rijden, en privé les nemen van een goede instuctie, en eigenlijk zou elke les een verbetering moeten opleveren.
Is er geen verbetering dan heb je echt niet goed gewerkt, en heb je dus ook niet goed les gekregen, heel simpel is dat.
Persoonlijk zie ik geen enkele reden om aan het zicht van het paard te twijfelen, maar het is nooit verkeerd het even als vraag te stellen aan jouw dierenarts natuurlijk.

Shanna schreef:
Joolien, waarom denk jij dat ik het bij haar ogen zou moeten zoeken? Ik persoonlijk heb niet het idee dat ze slecht ziet.
Ze is inderdaad erg braaf en lief, enkel die verdomde hoefslag.. }:0

Ik heb haar al eens 1,5 maand bij een trainings-stal gehad, dit heeft niks geholpen het probleem enkel erger gemaakt omdat ze niet meer stil wilde staan bij het opstijgen. Opstijgen was echt onmogelijk, en onder het zadel was ze niet veel beter dan bij mij.
Ik moet zeggen dat als mijn instructrice er op zit het een heel ander paard is, dan denk ik echt van is dat mijn paard?! Maar om eerlijk te zijn heb ik mijn instructrice nog nooit met haar over de hoefslag zien draven haha..

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:12

Heb niet alles gelezen maar je filmpje en openingspost wel. Dit ziet er niet uit als een "hoefslag-probleem" maar als een algeheel gehoorzaamheidsprobleem. Je geeft aan het rijden te beginnen met stelling en buiging, ik denk dat het te proberen is om dit los te laten en te beginnen bij het begin: tempocontrole. Vervolgens opbouwen tot tempocontrole + stuur. Dan pas werken aan stelling en buiging et cetera. Zoek een goede instructeur en evt een goede beleringsstal, bij beiden die je nu hebt zijn de ervaringen niet dusdanig dat het probleem is opgelost dus ze zijn op dit moment niet goed genoeg voor jou en je paard. Ik kan je John Erb aanraden.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:25

Helpt regelmaat erin brengen niet?
Ik heb ook een 6 jarige.Als ik een paar weken elke dag kan rijden met wat lesjes gaan we met sprongen vooruit!
Ik zit ook met een bakprobleem en rij heel onregelmatig.Ze staat ook elke dag lekker in de wei dus we blijven op deze stal!
Deze week ziet het er weer naar uit dat de bak te nat blijft.
Als de bak dan goed is longeer ik een dag,de dag erna erop,dan proberen we op te pakken waar we gebleven waren?Meer verwacht ik dan niet en hoop op drogere tijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:32

0000 schreef:
Weer bijgelezen krijg ik sterk het gevoel dat je het probleem onderschat of jullie niveau overschat TS. Je reageert totaal niet op de mensen die aangeven dat het probleem veel breder is en dat er bij jullie beiden een flinke knop om moet. Dit paard is niet lastig te rijden, dit paard is zelfs niet slecht opgeleid, dit paard is simpelweg niet opgeleid. Ze heeft niet geleerd op je te letten, ze heeft niet geleerd aan de hulpen te zijn en ze heeft geen enkele balans. Tel daarbij op dat jij haar nog verder uit balans haalt zowel door je zit als door je manier van hulpen geven en dat je (nogmaals, want imo is dat wel de kern van het probleem!) echt continu achter de feiten aanloopt in je rijden en de manier waarop het paard zich gedraagt is ineens niet zo raar meer.

Inderdaad. Ik stelde ook al de vraag of TS haar eisen niet veel te hoog zijn, maar daar komt dan geen antwoord op. Jammer.

Ik denk dat je veel te veel wil terwijl je paard nog niet eens recht kan lopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:24

Ik denk toch dat er geen klik is, mijn dochter heeft een jonge haf maar zelf heeft ze weinig ervaring met jonge paarden. Maar door hun klik gaat het buitengewoon goed, als er geen klik is kan je door blijven modderen maar dat schiet niet op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:51

marleen_usar schreef:
Ik denk toch dat er geen klik is, mijn dochter heeft een jonge haf maar zelf heeft ze weinig ervaring met jonge paarden. Maar door hun klik gaat het buitengewoon goed, als er geen klik is kan je door blijven modderen maar dat schiet niet op.

Ik had ook niet altijd een klik met manegepaarden waarop ik reed maar die gaan wel normaal door de baan.
Heeft niets met een 'klik' te maken, maar met opvoeden, aanleren, correct rijden.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:59

ik heb even je openingspost gelezen en je filmpjes gekeken.
Maar ik denk dat hij gewoon echt een loopje met je aan nemen is. Het ziet er niet naar uit dat die bang.
Heb dit namelijk met mijn eigen paard ook meegemaakt, die wilde niet langs een bepaalde omgeving en gaat dan exact hetzelfde doen nek erop hard lopen en niet richting die kan willen. Volgensmij moet je een conseqeunte ruiter erop zetten die hem is flink aanpakt desnoods stap je een aantal dagen over de hoefslag om te weten dat hij over de hoefslag moet en niet erlangs. Jij moet over hem de baas worden en nu is het volgennsmij andersom als ik die filmpjes zie.
Wat doet die als je aan de hand ernaast gaat stappen en draven over de hoefslag?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:01

Ik zie persoonlijk een paard wat totaal niet in balans is (Zwalkt alle kanten op) En scheef. Zal toch grote stappen terug doen en beginnen met op eigen benen laten lopen. En toch misschien een andere instructrice. Het kan een fijne/goede instructrice zijn maar als het voor jou en je paard niet werkt is het niet de juiste voor jou.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:12

Ook ik heb het filmpje bekeken en ben het met een aantal van mijn voorgangers eens. Ik zie een paard dat volledig zijn eigen gang gaat en een ruiter die niet handig genoeg is om hier snel en correct genoeg op in te spelen. Let wel, het is een herkenbaar probleem.

Ik zie een paard dat verschrikkelijk in onbalans is, geen rechte lijn kan lopen en zwalkt. Omdat ze zo in onbalans is, komt het tempo steeds hoger te liggen. Aan het begin van het filmpje zie ik een paard dat in een redelijk rustig tempo door de bak heen gaat en waarbij het probleem van de hoefslag (wat eigenlijk een probleem is van een rechte lijn rijden) wel zichtbaar is, maar nog geen heel groot probleem is. Hoe verder het proefje vordert, des te meer ik de spanning zie opbouwen in het paard. Het tempo komt steeds hoger te liggen en de rechte lijnen worden steeds korter. Het hele beeld wordt hectisch en ik zie een paard dat de controle over zijn eigen lijf steeds meer kwijt begint te raken. En jij als ruiter zit er wel mooi op, maar je doet er niets aan het daadwerkelijk probleem, je probeert de symptomen enkel op te lossen.

Ik zie je steeds sturen naar buiten en je rijdt rond met een naar buiten ingesteld paard. Effectief versterk je eigenlijk het probleem hiermee want ze valt over de binnenschouder weg en jij geeft nu net de stuurhulp die ervoor zorgt dat ze nog meer over die binnenschouder weg kan vallen. Want wat je wilt is dat jij het tempo reguleert en dat je een naar binnen gesteld paard hebt in de bochten. Dit gebeurt nu niet.

Ga eerst eens aan het tempo werken. Zorg dat het tempo van jou wordt, zorg dat zij in een rustig tempo door de bak loop en in dat tempo in balans kan blijven. En zorg dat je in de bochten je paard naar binnen stelt, je buitenteugel begrensd en je binnenbeen komt door. Lukt het niet en valt ze toch door over de binnenschouder weg, dan zorg je ervoor dat je met je binnenbeen je paard naar buitendrukt.

En zorg voor goede priveles, al is het maar 1 keer per maand. Een groepsles ga je niet ver mee komen.