Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:11

En echt handig is die wei ook niet naast de bak. Misschien kan er een snelgroeiende haag gemaakt worden?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:11

Wat ontzettend knap dat je blijft zitten en de volgende dag weer durft op te stappen! Krijg je les/begeleiding aan huis? Ik zou het daarmee eens gaan proberen. Probeer hem altijd een stap voor te zijn, ik denk ook dat hij wel spanning aangeeft voor hij gaat, al gaat hij dan wel snel, haha. Ik durf je verder geen tips te geven rijtechnisch, maar denk dat je het beste prof hulp er bij kunt vragen, voordat je er wel een keer flink hard van af gaat. Succes met je monster, zie in je profiel wel erg gave foto's voorbij komen van momenten dat het wel goed gaat, maar dit klinkt nu als een visuele cirkel waar je zonder nieuw lichtje niet meer uit komt. En idd zoals anderen zeggen eens goed kijken naar wat dit bommetje te eten krijgt.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:12

poeh, jij kan wel uitzitten !
( ik heb ook wel van het filmpje genoten) :Y)

verder zou ik niet weten wat je er aan kan doen :+

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:12

[***] schreef:
En echt handig is die wei ook niet naast de bak. Misschien kan er een snelgroeiende haag gemaakt worden?

Dan ziet een kijkerig/nerveus paard wel spoken door de heg.. Daar zit niet echt een oplossing in. Al hoort hij waarschijnlijk de rest al rennen, dan gaat hij al af zo te zien.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:15

Super bedankt voor t meedenken allemaal!

Ik denk dat ik idd maar even naar ander voer opzoek ga, ook omdat ik nu niet meer elk weekend op wedstrijd ga ivm. geen vervoer..
Op een flinke tets met de zweep reageert hij zo ong. als op het filmpje.. Blijf altijd wel door meppen tot ik het laatste word heb, maar daar word het dus ook niet beter van.

Het is ook echt lastig om hem voor te zijn, want hij doet het echt uit het niets.
Zelf als ik denk dat ik hem lekker aan het werk heb, kan hij zo ineens ontploffen.

Wat voor voer adviseren jullie dan? Hij word wel intensief gereden, dus helemaal van t brok af wil ik niet..

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:18

gewoon lekkere simpele muesli zonder haver! doet die van mij het ook prima op! terwijl die toch elke dag flink word gereden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:18

Brrrrr. Ik vind het inderdaad onvoorstelbaar knap dat je doorzet, en hoe je blijft zitten.
Wat ik me afvroeg - in hoeverre helpt het om dit bij het longeren te oefenen? Dan kun je heel erg focussen op het aandacht naar jou, wat de andere paarden ook doen. En het 'naar voren' als hij zo loopt te stieren.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:19

Longeren helpt ook :j

en van voer: ik geef daily plus, en ook Nature's Best van pavo, speciaal voor al wat zenuwachtigere paarden.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:21

Het advies is vooral doorpakken;) En denk dat je dan toch niet helemaal radicaal genoeg bent met je zweep, hij moet zich een ongeluk schrikken en denken ''omg wauw wtf krijgen we nou'' en dan zijn conclusie trekken. Als hij reageert op de zweep negatief, jij geeft hem weer een tik, hij doet weer debiel >> weer in die cirkel van dat hij het voortouw neemt. Hij moet zich helemaal rot schrikken van jouw boosheid en dan eieren voor zn geld kiezen. Idd voer minderen is wel aan te raden misschien, maar denk dat je dit ook moet doorbreken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:25

En als je een flinke ruk in z'n bek geeft en een klap tegelijk? Geen paard wat hier nog lang door ging :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:26

Theoretisch weet ik wel hoe je dit op moet lossen, maar eerlijk is eerlijk; zelf zou ik dit niet uit kunnen zitten.

Petje af; dat is één.

Ten tweede denk ik bij dit soort gedrag meteen aan voeding. Zelf voer ik graag schraal, op advies van een kennis die ZZ rijdt met haar warmbloeden. Naast ruwvoer krijgen die één handje bix per dag! That's it!!! Mijn pony krijgt nu dan ook niets extra's aangezien ze geen wedstijden loopt. Gezien de Nederlandse gedachte dat je zoveel moet voeren als er op de verpakking staat is dat nogal apart dat geef ik toe. Maar volgens haar (en inmiddels volgens mij) is alle energie die je er teveel instopt energie die ze ook tegen je kunnen gebruiken. Ik zou dus per direct stoppen met de muesli (=suiker)en onbeperkt ruwvoer geven met even niets erbij. Dan als je merkt dat het echt te weinig is een handje brok, en niet meer.

Mijn gok is dat alle paarden daar in de wei veel te ruim gevoerd worden. Bij ons staan er twee (van de 8) die naast ruwvoer ook muesli krijgen en die zijn ook heel vaak de hele dag aan het rennen door het weiland, de andere 8 doen dit één of twee keer per dag.

Dan het probleem dat ik zag in je bericht; in het begin vond je het nog wel grappig schrijf je. Nu voelt een paard dat je iets leuk vind en zal het gedrag sterker worden, want als de baas op iets reageert (goed of slecht) dan krijgt een paard een gevoel van controle.

Ik zou dan ook de training voor de avond bewaren als de rest binnen staat en dit gedrag aanpakken alsof het een nieuwe gedraging is en dus een stappenplan gaan maken.

Bijvoorbeeld
dag één: zo goed en zo kwaad als het kan blijven zitten als hij moeilijk doet. Gaat hij rustig één volte in draf lang door de baan: afzadelen en op de wei bij de rest (dat is namelijk de ultieme beloning)
dag twee: zelfde als dag één maar dan bij twee voltes braaf en rustig gedrag afzadelen en op de wei gooien.
dag drie: Een volte plus een heel rondje op de hoefslag =afzadelen
Doet hij moeilijk, dan begint de teller weer opnieuw. Uiteindelijk merkt het paard wel dat hij het snelste zijn zin krijgt door te doen wat jij van hem vraagt.

Zo kun je elke dag een stukje verder opbouwen. Bijkomend voordeel is dat je zo vooraf al bedenkt wat je wilt gaan doen en behalen die dag. Dat maakt ook dat je actief een doel na gaat streven met rijden ipv maar gaat rijden en zien wat er gebeurt en dat voelt een paard ook. Laat je niet verleiden om meer te doen dan je vooraf vastgestelde doel.

Succes.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:27

Ik heb soms dit soort gedram maar dan in veel lichtere maten bij mijn verzorgpony. Zelfwerkzaamheid ik dan veel vanuit de stap. Zo ie zo zou ik niet te veel op de korte zijde rijden waar ze zo aan het rennen waren rijden. Maar hier heel rustig naar toe bouwen ik zou ook zorgen dat hij bijiet zelf kan nadenken. Dus veel kleine voltens overgangen.zal ook lange stukken galop op de volaten doen en hierin weer schakkelen en sluiten en openen van voltens. Hopelijk word hij ooit iets minder springerik. Maar je zit in ieder geval wel netjes.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:29

In mijn ervaring is het enige dat helpt in zo'n geval is, zodra hij het op een lopen zet, blijven galopperen. Je hoeft hem niet vooruit te timmeren, maar houdt hem in galop, zolang als jij dat wilt. Niet wanneer hij moe wordt, of wil stoppen, maar wanneer JIJ het gevoel hebt, dat hij zich min of meer over heeft gegeven. Ik heb ook op zulke elastieken gereden en de lol gaat er gauw vanaf. Ik zie in het filmpje dat je hem na de spurts en bokkesprongen voornamelijk in stap of een drafje houdt, maar laat hem maar eens flink moe worden. Zonder dollen, ze zijn het dan gauw afgeleerd. Je bent handig genoeg, je zit zijn carpiolen goed uit en je moet zeker in staat zijn om hem aan de gang te houden. Moet echt goed komen zo.

Oh, en vooral niet de fout maken andere paarden te vermijden. Op wedstrijd zal hij ze toch ook tegenkomen, en in het bos of zo.

Succes.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:36

Ooooh, wat een rotpaard zeg haha.
Ik zou dat helemaal niet leuk vinden.

Jij kan goed blijven zitten, zeg.

Ik zou hem helemaal geen krachtvoer meer geven, maar enkel ruwvoer geven en een handje vitamine en mineralen brokken.

En iemand hierboven, Sallandval, geeft een hele goeie tip vind ik. Hopelijk gaat het dan wat beter.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:37

Ik zou ook zeker gaan longeren voor t rijden. Dan kan je hem vanaf de grond corrigeren, als hij dan te handelen is natuurlijk. Hij moet echt leren dat werk, werk is en spelen doet ie maar in zn vrije tijd. Die van mij krijgt dus ook op haar kop als ze leip doet aan de longeerlijn. Super consequent zijn en inderdaad aan t werk zetten. Ik straf altijd eerst met mijn stem en daarna met lichaamstaal of als laatste met de "zweep". Dan kun je dat ook toepassen als je erop zit. Stemhulp zorgt er dan voor dat je niet in gevecht hoeft, wat hij ziet er niet uit alsof hij netjes af wacht tot je hem een tik geeft. Op het filmpje lijkt het ook alsof hij soms af gaat als je simpelweg been geeft namelijk. Maar nogmaals werkt alleen als je consequent bent als je er een paar keer om lacht en zijn gang laat gaan kan je weer van voren af aan beginnen......

Respect dat je er iedere keer weer op stapt en blijft zitten.

Qua voer zou ik ook het krachtvoer afbouwen en het ruwvoer omhoog doen. Want energie heeft ie zo te zien echt wel genoeg..... Dat kan wel wat minder ;)

Succes!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:38

Ipv krachtvoer paar handjed daily plus met vital complete korrels. Bij voldoende ruwvoer is dat genoeg. Zeker totdat hij dit gedrag heeft afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:39

Sowieso omlaag in het voer :j
Wat ook nog een optie kan zijn naast het aan het werk zetten, maar volgens mij doe je dat wel, is het gebruiken van cantseebacks en misschien proppen in de oren. cantseebacks zijn bontjes die je aan je hoofdstel doet zodat hij niks achter zich ziet. Door grote proppen van watten in zijn oren te doen (als ie dat pikt) zodat hij niet alles meer hoort. Dat werkt vaak echt rustgevend bij paarden. Dit wordt veel gebruikt in de draverswereld.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:41

Ik ga mee met wat hiervoor gezegd is over het longeren. Ik denk dat het verstandig is om eerst ook wat meer controle aan de longeerlijn te krijgen (is iig veel minder gevaarlijk) en niet altijd na het longeren te gaan rijden maar ook gewoon in die bak tussen de andere paarden gaan longeren. Dan is er bij jou waarschijnlijk minder stress en zul je ook eerder belonen en dat is misschien juist wat dit paard nodig heeft. Verder super knap dat je blijft zitten! En wat je al zegt, de harde aanpakt werkt niet zo, misschien de wat zachtere aanpak vanaf de grond gaan proberen? Dus echt elke stap in de goede richting belonen. Ik hoop voor je dat je een manier vindt die gaat werken voor jullie beide, succes!

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:41

Knap hoor dat je die kunt uitzitten! Kan goed geloven dat dit niet fijn rijden is.
Voer zonder haver zal zeker al helpen.

Kun je het verder ook niet proberen met een oornetje op te zetten tijdens het rijden? Heb zelf een paard die vrij gevoelig is voor geluid, maar veel meer geconcentreerd is met een oornet. Equiline heeft zelfs een speciale waarbij de oren gevoerd zijn om geen geluid meer door te laten. Zelf heb ik al veel goede ervaringen met deze: http://www.equiline.it/en/lista/soundle ... tegoria=16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:43

O wauw _O- Ik was even zo vrij om door je kanaal te bladeren en kwam deze tegen;

Die laatste vind ik wel echt briljant. Ruiter ineens kwijt :D

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:45

Hey eerst en vooral: geweldige zit :)
Voor de rest wat al gezegd is geweest: eens ander voer proberen en meer op jou te laten focussen. Hij heeft precies wel veel energie.
Speel je ook wel eens met hem? Zoals losgooien in de bak of iets in vrijheid doen, zodat hij lekker zijn sprietjes kan trekken en alles eens kan losgooien. Het is dan wel belangrijk dat hij het verschil weet tussen spelen en werken, ander kan het verergeren ipv beter worden... Heb je eventueel een ander plekje waar hij even lekker kan crossen/bokken/spelen (longeerbak, paddock)?
De reden waarom ik hier over spelen enzo begin is omdat je paard niet 'wegschiet' van het zogezegde gevaar zoals je normaal ziet, maar er met een hoge staart naar toe rent volgens mij. En een keer dat hij zich daarop richt blijft hij bezig...
Naast het voer en het spelen zou ik zeggen dat je, op het moment zelf, je kan proberen te concentreren op 1 ding dat je wil dat je paard doet, bvb een volte maken in draf. Zodra hij begint (of er nog voor als je het voelt aankomen) concentreer je je dan enkel op die figuur in die gang. Blijf volhouden (zodra je terug rechtzit :+ ) totdat hij luistert. Varieer met je druk, van zacht naar hard en als hij ook maar een klein beetje luistert naar een hulp, haal dan de druk weg!
Probeer je ook niet op te spannen als je het voelt aankomen, maar concentreer je op een figuur. Als je je op 1 ding focust dan is het voor je paard simpeler om 'terug te komen'. Als je hem daarentegen mept en in de mond trekt tegelijk dan zal hij alleen maar verward worden en blijven gek doen.

En heeeeel veeeel grondwerk doen in die bak, zodat hij er echt helemaal aan gewend raakt?
Staat je paard normaal gezien bij die paarden op de wei of staat hij op stal? Dan zou dat ook wel kunnen verklaren waarom hij zo hevig is en zo hard reageert op andere paarden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en vooral dat je het probleem kan oplossen! Niet opgeven :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:48

Eens met de anderen: knap hoe jij dit paard uitzit en ook doorrijdt met al z'n trucs.

Twee dingen als toevoeging op wat al is genoemd door diverse bokkers:
1) Is hij onlangs geschoren of is er iets veranderd in het stalmanagement?
Sommige paarden worden nogal ril van het koude seizoen.
Misschien helpt een uitrijdekentje dan?

1) Voordat er ongelukken gebeuren, en er alleen verliezers zijn, moet de negatieve spiraal worden doorbroken.
Ik vraag me af of het wel verstandig is dat je dit alleen oplost. Ik zou een goede instructeur/ruiter raadplegen.
Je zit het knap uit, maar zie wel aanknopingspunten die je zouden kunnen helpen. Het paard geeft m.i. wel signalen en loopt aardig in z'n eigen patroon.
Zoals je schrijft verergert het gedrag van het paard. Hij haalt dus toch 'winst' uit dit gedrag.
De negatieve spiraal wordt dieper en steeds lastiger te doorbreken als dit gedrag zich zal blijven herhalen.
Een paard is een gewoontedier.
Succes!.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:49

Wat een draak zeg. Respect voor je dat je hem nog rijdt. Ik zou het wel begrijpen als je ermee zou kappen. Er worden hier goede adviezen gegeven, maar één ding is het wel het belangrijkste om te weten: je paard is het niet waard om met je leven te gaan stunten. Als hij nog gekker doet dan op het filmpje moet je je afvragen of je zo wel verder wilt. Je zit geweldig, maar je ligt er gegarandeerd een keer naast en dan kun je je lelijk verwonden. Waar leg je die grens?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:57

Ankie2011 schreef:
Wat een draak zeg. Respect voor je dat je hem nog rijdt. Ik zou het wel begrijpen als je ermee zou kappen. Er worden hier goede adviezen gegeven, maar één ding is het wel het belangrijkste om te weten: je paard is het niet waard om met je leven te gaan stunten. Als hij nog gekker doet dan op het filmpje moet je je afvragen of je zo wel verder wilt. Je zit geweldig, maar je ligt er gegarandeerd een keer naast en dan kun je je lelijk verwonden. Waar leg je die grens?

Precies.

Ik kan me niet voorstellen dat je op deze manier nog lol hebt in je hobby. In het nieuws hoor je al zo veel nare verhalen over amazones die verkeerd zijn gevallen. Jouw paard probeert je er schijnbaar dagelijks af te werken. Elke keer dat je er dus weer op stapt neem je een enorm risico.

Zelf heb ik goede ervaringen met naar voren blijven gaan. Jij wilt een spurt nemen? Mooi! Doen we dat tot ik er flauw van ben. Daar moet je echter wel het lef voor hebben, want sommigen kunnen echt keihard gaan. Op een kleine volte draven ook als ze nog stuurbaar zijn, maar ik heb nog nooit zo'n draak onder m'n bips gehad. Hij lijkt ook gewoon totaal te negeren dat jij er op zit. Dat je daar nog zo netjes op blijft zitten!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:02

Als je echt een goede zoekt voor hulp zou ik met dit paard Gert van den Hof aanraden. Hij is echt super handig en heeft veel ervaring, hij heeft vast wel een idee hoe je dit het best kan oplossen