pony's gaan inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: pony's gaan inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:19

nou ik had na t filmpje ook gelijk ook zo'n idee. Ja je hebt rustige pony's ertussen zitten, maar zo rustig en bekent nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:20

Ik geloof dat wel hoor, ben zelf ook eens voor de eerste keer op een paard gestapt die er net zo suf bij stond als deze. Kon doen en laten wat ik wilde bij dat beest, was net zo braaf.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:21

Ik zie op het profiel van de TS wel dat beide pony's ook al voor de kar beleerd zijn...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:22

Tja, dan geloven jullie het niet.
Ook prima!
Dit is geen pony die niets gewend is, hij staat namelijk al 3 jaar voor de koets.
Ik heb met de eigenaar teruggetelt en hij heeft hem al vanaf zijn 2e, dus het lijkt mij sterk dat hier al iemand op heeft gezeten.
Ik stond er zelf namelijk ook van te kijken hoe rustig hij bleef, rustig had ik verwacht, maar dit niet.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:24

Ok

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:25

Een aangespannen dier is doorgaans inderdaad vrij mak en snapt ook dat hij moet lopen.
Dus dat geloof ik wel.
Een echte groene is een andere situatie, die zetten vaak geen stap en als je dan gaat duwen met je zit of been kunnen ze omhoog komen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:28

Ik heb ook bewust voor pony's gekozen die ik al 3 a 4 jaar ken, en iedere week mee werk.
Ook zou het niet zo'n ontzettende ramp zijn als ik het zou verprutsen.
Deze pony's worden toch niet meer verkocht.
ALs ze zouden kunnen gereden worden zou dat voor hem gewoon een pluspunt zijn voor zijn kleindochter.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:30

Nouja je weet niet wat je er allemaal mee stuk maakt behalve misschien jezelf en de ponys...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:31

Hartstikke leuk om pony's in te gaan rijden. Je leert er zelf ook veel van.
Ik zou als ik jou was er geen geld voor vragen, zie het als een ervaring voor jezelf.
Als je er beter in bent dan kun je geld gaan vragen.

Ik zou eerlijk gezegd jou niet mijn pony inlaten rijden aan de hand van het filmpje, er schort te veel aan.
Je bent wel heel erg lief voor de pony maar als die minder mak was geweest dan had je er niks aan gehouden.
1e keer erop zou ik aan de longeerlijn doen, en met een halstertouw om zodat je niet aan het bit komt als er een rodeo ontstaat

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:32

Maar al zou het geen ramp zijn als je het zou verprutsen, denk ik toch dat dat wel iets is wat je wil voorkomen toch? Dat kan toch met de tips in het topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:33

romyloverrr schreef:
Ik heb ook bewust voor pony's gekozen die ik al 3 a 4 jaar ken, en iedere week mee werk.
ALs ze zouden kunnen gereden worden zou dat voor hem gewoon een pluspunt zijn voor zijn kleindochter.

Lekkere houding... Dat jij er dan geen last van heb is 1, maar ook wel eens nagedacht in hoeverre je zo'n dier psychisch kan verzieken of lichamelijk?

Goede reclame voor jezelf, deze uitspraak..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:35

Natuurlijk wil ik dat voorkomen ja!
Morgen gaat hij ook mee naar mijn instructrice.

Tja, ik hoopte dat jullie zouden begrijpen wat ik bedoel.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:48

Even buiten het wel of niet kunnen om.
Waarom zou je voor een paard van een ander, het risico lopen dat je een keer zo hard valt dat je nooit meer kan paardrijden?

Je kan dit best doen, maar zorg dat je er een volwassene bij hebt die de verantwoordelijkheid draagt en vanaf de grond de begeleiding doet.
Dan kun je er nog best veel ervaring mee opdoen ook, en kun je best leuk paarden zadelmak maken.

Weten je ouders af van de risico's die je neemt?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:50

ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Het doel is net dat dit Z-pony's worden maar gewoon leuk als ze braaf zijn en er een rem en stuur op zt.

Ga er lekker mee aan de slag en doe er je voordeel mee want je kan hier zoveel van leren

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:50

ik zou toch eerst wat les nemen en geen risico lopen om ze te gaan inrijden,
Ik ben ook 16 en 1.57 en ik rijd Arabieren in.
ik weet niet hoe jij de paarden laat wennen daar zijn wij bokkers niet bij ;)
weet idd wel dat je met een gevaarlijk traject bezig bent.. je kent de pony's niet en paarden zijn onvoorspelbaar..
ik begon met het kennismaken met de paarden,
daarna ben ik grondwerk gaan doen zodat de paarden weten met wie ze te maken hebben.
daarna heb ik het zadel dr opgedaan en dat was geen probleem..
nu je dat hebt bereikt en niet in 1 dag maar op meerdere dagen kan je eens gaan overwegen om te gaan hangen. wees eerlijk tegenover je paard niks moet alles mag het is niet alleen jou traject maar paard moet het leren.
gaat het hangen goed dan kan je der opgaan zitten. doe dit nooit alleen en altijd met begeleiding!
laat iemand het paard vasthouden en meelopen houd dit een paar x vol zodat het paard goed aan het gewicht gewend is.
als hij dat is ga je vast aan de lijn en ga je het paard leren wennen aan jouw lichaam druk , contact , beweging je moet begrijpen dat dat niet niks is.
is hij dat gewend kan je los en ga je het paard begeleiden.
leer hem eerst wennen aan je hand sturen en stoppen. wees voorzichtig want zn puppy mondje is nog erg zacht!! daarna stappen draven galloperen zonder dat hij over zn eigen benen struikelt.
dat zie je namelijk heel vaak, zn paard heeft zn lichaam nog niet onder controle.
als het paard dat kan zou je al wat meer kunnen vragen.
met andere woorden naar beneden vragen is nog lang niet van toepassing ;)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:52

Ts heb ff in je profile gespiekt
ik vind dat je leuk kan rijden..
niet top maar het ziet er niet verkeerd uit

wil je paarden/ponys inrijden kan MAAR wel onder de juiste begeleiding

tips zo ie zo je haar altijd vast doen!
het hindert je tijden je ''werk''
aansingelen ff rondje stappen dan weer verder
dichter bij je paard/pony blijven
altijd je paard/pony vast laten houden ook tijdens aansingelen!

igg succes

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:59

Ik rij eigenlijk alleen maar paarden voor andere, als ik geen paarden voor andere zou rijden zou het sowieso snel gedaan zijn denk ik.

Mijn ouders weten er vanaf.
Ze kunnen er trouwens ook bijna niets van zeggen want ze hebben toegestaan dat ik een pony kreeg waarvan bijna heel zuid-limburg weet dat er een vreselijk ongeluk mee is gebeurd.
Ook de jonge paarden vinden ze prima, ik heb een nieuwe cap moeten kopen en toen vonden ze het goed.
Zelf hebben ze wel angst dat mij iets gebeurd sinds mijn tante bijna dood is gebleven met haar paard, maar ze houden mij niet tegen. Mijn heeft mij wel geholpen om mijn ouders een beetje over die angst heen te zetten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:00

Ts let een beetje op wat voor topics je hier maakt, je word met de keer ongeloofwaardiger en zet jezelf alleen maar in negatief licht. Want zo'n topic aanmaken is niet echt slim als je even naar je vorige topics kijkt..

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:07

Hoi TS, ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad dat de pony zo braaf was. Ik heb voor mijn jonge paard ook een 16 jarige bij huis gehad, die goed reed en naar eigen zeggen ook pony's zadelmak had gemaakt. Nog voor hij goed en wel op het paard zat is hij er al zo hard af gegooid dat hij er gelijk de brui aan gaf. Zou het nu dus ook niet meer aandurven met iemand die minderjarig is, maar ook even naar jou om aan te geven dat het dus ook fout kan gaan. ;)

Heb mijn paard uiteindelijk zelf zadelmak gemaakt, maar onder zeer goede begeleiding en inderdaad aan de longeerlijn, met touwtje om de hals waar ik erg veel profijt van heb gehad.

Denk als jij hier verder mee gaat je een goede begeleidster erbij moet hebben. Kun jij je op het rijden focussen en kan hij/zij zich op het paard richten en je advies geven.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:11

davinci2412 schreef:
Ben ik de enige die niet gelooft dat er voor het eerst iemand op die pony in het filmpje zit?

het lijkt er wel op .

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:23

melissapupa schreef:
davinci2412 schreef:
Ben ik de enige die niet gelooft dat er voor het eerst iemand op die pony in het filmpje zit?

het lijkt er wel op .

Lijkt erop dat je niet het hele topic gelezen hebt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:25

chelle_dora schreef:
romyloverrr schreef:

Lekkere houding... Dat jij er dan geen last van heb is 1, maar ook wel eens nagedacht in hoeverre je zo'n dier psychisch kan verzieken of lichamelijk?

Goede reclame voor jezelf, deze uitspraak..

Die vond ik ook inderdaad niet erg netjes. De pony kan best verkocht worden, door omstandigheden die jij niet weet. T kan dus best zo zijn dat de pony ooit weggaat als deze met rijden verpest is dat die daar mogelijk niet geschikt voor is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:26

romyloverrr schreef:
Ik rij eigenlijk alleen maar paarden voor andere, als ik geen paarden voor andere zou rijden zou het sowieso snel gedaan zijn denk ik.

Mijn ouders weten er vanaf.
Ze kunnen er trouwens ook bijna niets van zeggen want ze hebben toegestaan dat ik een pony kreeg waarvan bijna heel zuid-limburg weet dat er een vreselijk ongeluk mee is gebeurd.
Ook de jonge paarden vinden ze prima, ik heb een nieuwe cap moeten kopen en toen vonden ze het goed.
Zelf hebben ze wel angst dat mij iets gebeurd sinds mijn tante bijna dood is gebleven met haar paard, maar ze houden mij niet tegen. Mijn heeft mij wel geholpen om mijn ouders een beetje over die angst heen te zetten.

zolang jij geen 18 bent kunnen zij er alles van zeggen. Dat heet minderjarig.

nergens lees ik nog dat je gaat kijken bij een professionele stal, ga je dit wel doen? Puur om te kijken hoe alles er aan toe gaat?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:27

Ik zou bijvoorbeeld met een ervaren iemand zeggen dat het best kan als anderen en jij daar vertrouwen in hebben.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:29

Natuurlijk kunnen ze alles erover zeggen, maar het zou wel raar zijn :+

Ik ga in ieder geval eens rondvragen of er uberhaupt een professionele stal hier in de buurt zit.
En anders den kik dat ik gewoon ga proberen een paar weken bij een goed stal stage te lopen.
Dat heb ik laatst trouwens al geprobeerd maar nergens hadden ze plaats voor stagieres, of ze wilde er geen.

Dit waren stallen die jonge springpaarden fokken en opleiden.