M'n grote vriend heeft 'paniek' onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:13

Amyz : je hebt het idd goed! En dat is heel moeilijk om te doorgronden, hij krijgt alle tijd maar moet ff zien welke manier er het beste voor is :)

Hij beet vroeger ook extreem erg maar dat heb ik genegeerd en hield ie zelf mee op.
Vermoed dat als ie daar afgestraft voor werd een trigger was om het nog extra hard terug te doen.

Ik merk bij mijn draversmerrie ook dat ze wat hardhandig is aangepakt en nu nog na bijna 3 jaar fragiel kan reageren op bewegingen, hard stemcommando. Ze komt van dezelfde trainer :)

Ik weet verder niets meer, ik krijg veel via mensen te horen dat m'n paarden van vroeger kennen.
Ik verwijt niemand is, verleden is verleden.

Saddledancer : soms heb ik idd zo iets van waar ben ik mee bezig.. maar ik zoek echt naar opties wat gunstig zou kunnen zijn.

Ik heb hem tenslotte nog maar 9 maanden :)

amyz

Re: M'n grote vriend heeft 'paniek' onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:22

Als respect het probleem is moet je hem respect geven. Weinig druk uitoefenen en ingaan op zijn signalen. Haast extreem rekening houden met waar hij zin in heeft (zonder hem over jouw grenzen te laten walsen natuurlijk). Hem gewoon laten merken dat jij wel naar hem luistert en dat hij ook een mening mag hebben.

Lastig hoor...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:30

Ik heb zelf meerdere paarden van deze trainer in de omscholing gehad en denk niet dat je het daar moet zoeken :) . Dan zou ik ook procentueel gezien veel paarden met dat gedrag moeten hebben en eerlijk gezegd is het mijn favo trainer om omscholers vandaan te hebben :o .

Wie had je bij je vandaag? Ik denk dat je onbewust te snel gaat. Lees maar: gister ben je ergens afgestapt( dat is dus ook negatief gedrag koppelen aan afstappen) Vandaag loopt hij er heen goed langs en ipv er terug weer aan de hand langs te gaan en een succesmoment te hebben, ga je er op en moet je er weer af. Dus heb je nu voor de tweede dag achter elkaar die plek negatief bevestigd. Eigenlijk ' leer' je hem nu: die plek is afstappen :)

Het woord ' respect' krijgen zou ik veranderen in ' vertrouwen' krijgen. Als ik in mijn broek sta te poepen op Walibi Fright Night ga ik ook echt niet achteruit lopen. :') Dan ga ik dus nog wel uit van het feit dat hij in paniek is...

Pfoei wat een hoop adviezen in twee dagen zeg, zie je het nog zitten?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 23:04

Ik heb met Anna Toscana verder geen problemen maar ze was wel heel bang en mager geworden op een week tijd dat ze van de trainer terug bij haar eigenaar stond.

Dat heeft weken geduurd en dat m'n vader zelfs geen eten kon geven..

Ik kreeg bij Billy te horen hij heeft wel een apart karakter.
Geen idee hoe ik dat verder moet interpreteren na al de ellende die ik al heb gehad.

Ja ik stap af als hij zodanig gevaarlijk word dat ie alles en iedereen omver zou knallen of steigert...
Heb ene x al in coma gelegen en dat is voldoende :')

Het is idd heel veel adviezen en is iets wat ik allemaal op een rijtje moet zetten.
Voor mij is het vooral frustrerend dat ik zoveel probleemgevallen goed gekregen heb, zadelmak heb gemaakt en de moeilijkste gereden moest krijgen.

Na m'n ongeluk en medische beperkingen kan ik dat niet meer en wil ik het ook niet.
Maar het geeft mij wel een gevoel van onmacht dat het bij hem niet lukt...

Dat is het eerste paard waar ik met m'n handen in het haar zit en al wat potjes bijeen gejankt heb..

Ik wil zeker graag verder met hem maar als je 10 passen achteruit doet, dan nog een pas of 5 en dan ff een pas of 2 vooruit gaat blijft vermoeiend en geeft me het gevoel is het dat wel waard.

Ik sta er ook maar alleen voor altijd en hier in m'n buurt word je genoeg scheef bekeken omdat er dravers in het spel zitten.
Jammer want hulp is welkom!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:50

amyz schreef:
Als respect het probleem is moet je hem respect geven. Weinig druk uitoefenen en ingaan op zijn signalen. Haast extreem rekening houden met waar hij zin in heeft (zonder hem over jouw grenzen te laten walsen natuurlijk). Hem gewoon laten merken dat jij wel naar hem luistert en dat hij ook een mening mag hebben.

Lastig hoor...

Exact dit heeft bij mijn draverruin geholpen toen wij eigenlijk niet meer aan het werk konden, iedere keer weer strijd, stress. En dat zat er al de hele tijd in maar ik zag het niet in. Zei dat die stout was, arme dier.

Paard heeft geen zin om door te lopen? Ach dan maar wat stappen. Oren in de nek met wijken? Paar pasjes afmaken en het niet meer vragen. Grondwerken misschien? Of vrijspringen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 00:05

Hij is gemakkelijker te rijden op wedstrijd dat is juist zo raar :p
Op dit moment is het enigste wat ie wilt draven...
Als ie bang heeft en zich omdraaid, moet ik dan ook maar zeggen ach oke volgende keer wel weer en naar huis in de richting dat ie wilt?

Ik vind het moeilijk om wanneer wel en wanneer niet te vinden..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:02

Dat je er alleen voor staat is ook echt onwijs poedersuiker, zeker als mensen zo over je paard denken.

Ik zeg ook absoluut niet dat je niet moet afstappen als hij als een idioot los gaat, wil jou je nek niet laten breken :o . Mijn punt is juist dat je misschien beter niet had kunnen opstappen? Maar daarom vroeg ik ook wie je bij je had, omdat je eigenlijk met zijn tweeën moet zijn soms. Dan kun je even overleggen over de signalen die hij wel of niet geeft.

Bovenstaande optie( ' zin geven') kan bij sommige paarden heel goed werken en bij andere paarden compleet mis gaan, zou daar goed mee oppassen.

Zeg het nogmaals: wat pak jij dit goed op, super hoe je aan het zoeken ben naar de beste oplossing :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:16

_Alarm_wlkp schreef:

Op wedstrijd is het wel een andere omgeving. Had je buiten misschien een andere routine? Het zijn wel gewoontedieren. Als ik twee keer op dezelfde plek aandraaf, doet ze het de derde keer zelf.
Mijn merrie is als jaarling bij ons gekomen, hebben we zelf beleerd, heeft bij een rustige trainer gestaan, maar houdt ook niet van zwepen. Het zijn gewoon gevoelige dieren.

Waar in België zit je?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:07

Idd die grens van zin geven, waar ligt die, dat vind ik moeilijk en wil ook niet verder de mist in gaan.
Ik doe bewust altijd de routes is aanpassen zodat ze niet altijd op hetzelfde moment op dezelfde plaats zijn.
Waar we wandelen buiten kennen ze wel allemaal.
Ook wissel ik af met waar ze stappen, draven en of galopperen.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:43

_Alarm_wlkp schreef:
Als ie bang heeft en zich omdraaid, moet ik dan ook maar zeggen ach oke volgende keer wel weer en naar huis in de richting dat ie wilt?

Ik vind het moeilijk om wanneer wel en wanneer niet te vinden..

Maar dat is nieuw, afwisselend, spannend. Leuk, interessant?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:04

Ja je zou denken omdat het nieuwe dingen zijn dat ie dan nog heter zou zijn maar in tegendeel...

Vandaag was ie weer doenbaar en werkte vrijwel goed mee. Gewoon rustige basis gereden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:42

Of overdonderd in een nieuwe omgeving.
Fijn dat vandaag goed ging!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:14

Fijn dat het goed ging. Had je het gevoel dat jijzelf met een andere instelling/houding ging en gereden hebt?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 00:35

Mentaal ging het me ook beter.
Hij blijkt me blijkbaar wel extreem hard te spiegelen.
Ten opzichte van m'n andere draver :)

Kwam ook weer lief in m'n gezicht blazen, hoofd op m'n schouder leggen en met m'n rits van m'n jas spelen.
Was ook weer stukken aanhankelijker dus toen ik ging kijken voor ik ging slapen (hij staat thuis 's nachts)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 18:20

Voorlopig beslist om hem wat minder tot voorlopig niet onder het zadel te hebben.
Zijn vooral nu bezig met grondwerk en longeren met touwhalster en leren hals laten zakken, wat stukken goed gaat :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:20

Waarom leer je zijn hals te laten zakken?

Ik zou eerst beginnen met goed leiderschap te geven, dus dat hij niet over jou heen loopt (letterlijk en figuurlijk).
Dan zal zijn hals helemaal vanzelf zakken namelijk :o ;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 00:13

Hij doet het nu al aan de longe en in vrijheid van zichzelf op een volte blijven dus het begin is er ;)
Dat deed ie in het begin niet, dus er lijkt me wel al vordering.

Niet alles gaat na een paar uur al goed ... helaas :')

Foto van vandaag, zo liep ie ook aan de longe :)

Afbeelding

edit: al de filmpjes van Warwick Schiller ben ik aan het bekijken sinds gisteren.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 00:18

Ik vind het leuk dat je de tijd neemt om erover na te denken!

Meeste mensen gaan in een soort van ontkenningsfase zitten.
Dus goed bezig en ga zo door!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 00:50

Sonador schreef:

Dank je!
Als het om m'n paarden of honden gaat dan doe ik idd alles voor het beter voor te hebben met ze :)
Ik heb er enkel moeite mee dat ik mezelf straf omdat ik denk niet goed genoeg te zijn voor hun.
Heb van meerdere mensen ook via pb goede feedback gekregen dus we blijven door gaan :D

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 01:10

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar is het niet een optie om de watten in zijn oren en het netje gewoon te gebruiken, maar dit af te bouwen? Als in, je gebruikt steeds minder watten en laat ze op een zeker moment weg, en daarna laat je bij mooi weer (windstil?) het netje een keer af en bouwt dit uit..?

Aangezien je aangeeft dat hij wel braaf is met de watten en netje.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 01:32

_Alarm_wlkp schreef:
Sonador schreef:

Dank je!
Als het om m'n paarden of honden gaat dan doe ik idd alles voor het beter voor te hebben met ze :)
Ik heb er enkel moeite mee dat ik mezelf straf omdat ik denk niet goed genoeg te zijn voor hun.
Heb van meerdere mensen ook via pb goede feedback gekregen dus we blijven door gaan :D

Kritisch kijken naar jezelf is goed, maar te kritisch weer niet.
Ik herken volledig wat je bedoeld, ik heb zelfs daardoor een heel jaar "pauze" genomen.
Dankzij nieuwe mensen om mij heen (verhuist van stal), en denkwijze die Warwick probeert duidelijk te maken. Heb ik nu de "tools" om elk probleem bij mijn paard op te lossen.

En dat geeft weer een bult zelfvertrouwen, wat ook weer ten goede is in je dagelijkse leven.
Maar dat is een andere discussie!

:D

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:24

Wil enkel even bedanken dat ik door dit topic aan de slag ga met mezelf en mijn houding. Paarden op wat rust (enkel longeren en wandelen) en dan aan mezelf werken. Misschien werkt het hier goed voor mijn ruinen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 15:57

Graag gedaan ! :D
Vandaag had ie weer wat een mindere dag, maar val hem dan ook niet verder lastig.
Nu ga ik ook wat weer aan de hand wandelen en me focussen op het grondwerk.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:41

Meneertje heeft al wat betere communicatie met me.
Aan de hand gaan wandelen met de nodige grondwerk onderweg.
Qua voederen ook wat regeltjes van wachten en dergelijke.
Hij neemt het goed op en alles verloopt al wat soepeler.

Nu is ie nog wel van veel bang (heeft lange tijd niets schrik gehad, niet zo extreem).
Dus nu duw ik hem letterlijk en figuurlijk op de feiten (enge voorwerpen dus :D)
Gaat goed, wel wat blazen en van zichzelf verder op ontdekking gaan tot ie het oke vind.

Dus er zijn al kleine stapjes vordering.
Wanneer ie terug onder het zadel gaat is nog de vraag :)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:02

Geduld. Kunt nooit te lang wachten, wel te kort. Maar ja dat is makkelijk praten natuurlijk.